Jeg har endelig fått ut fingeren og begynt å "spise" av disse (jeg har fler):
Bilde fra nettet:
16 år gammel Chassagne fra Ramonet. Heldigvis har de ligget i langtidslagringsskap siden jeg kjøpte dem. Fullt moden og helt sikkert over toppen, men fremdeles helt på høyden. Den forrige jeg smakte var kommet lenger, den jeg åpnet i går var det ingen ting galt med, men den blir ikke bedre av å ligge lenger.
Sjelden vi drikker rødvin her hjemme, men kona er på en vingård nord i fiat og mafia-landet og da blir det sikkert rødt og noe passende å tygge på, hvis det skulle vise seg nødvendig, når (eller kanskje om) hun kommer tilbake.
Var et par dager i Mosel forrige helg. Har gjort Mosel utallige ganger de siste 30år (sist i 2022 og 2018) med noen besøk hos produsenter (von Schubert (Maximin Grunhaus) - traff mannen selv og hundene hans i sin tid, Fritz Haag, Reinhold Haart (far til mer profilerteTheo) og Ernst Loosen) men nå for tiden nyter jeg helst de ufattelig vakre vinmarkene og solen (selv om 2024 er et katastrofeår, frost om våren og fuktighet/varme, dvs råte resten av sommeren). Lavt utbytte og det som kom er plaget av råte, flere produseenter bvurdrer visstnok å ikke slippe vin fra årgangen i det hele tatt. Bilde fra sist helg, tatt fra broen i Bernkastel nedover mot Grach og Wehlen med Sonnenuhr og Himmelreich i hovedrollen :
Bodde i Traben-Trarbach der Mosels mest seriøse vinbar med bra restaurant, Die Mosel, ligger, bodde 400 m opp i gata. Var sent ute med booking så online var det fullt, men jeg og kona ruslet ned på vinbaren tidlig på ettermiddagen og åpnet en slik (trocken) - jeg har lenge vært en fan av dette bruket og de siste årene plukket meg meg noen få flasker når jeg har vært innom Rieslinghaus i Bernkastel :
Presis og tight med underliggende epler, og spurte i samme slengen om de hadde plass til oss til middag, og de lovte å skvse oss inn (estremt hyggelig nederlandsk kelner). Så vi korket flasken og satte den igjen i baren, og da vi kom igjen fikk vi et strålende bord pga en kansellering. På nabobordet satt ekteparet bak denne vinen, som i mellomtiden hadde åpnet seg og gikk perfekt til noen åpningsretter. Die Mosel er gode på asiatisk mat, så det ble etter hvert noe spicy kinesisk, og vi fulgte anbefaingen om en Molitor Bernkasteler Badstube Spætlese 2018. Jeg var skeptisk til om en Badstube fra et varmt år ville bli i overkant søtt, men vinen var tight og kompleks og hadde absorbert sødmen bra, og funket perfekt til maten.
Die Mosel anbefales om man er på de kanter. Websiten finner man lett.
Og ellers var vi ved Iseosjøen og nøt noen glass av det lokale brygget, Franciacorta, Italias toppregion for musserende. Til min overraskelse fikk vi også smake rød Franciacorta på en druemiks med bla Cabernet Franc og Barbera, dette var nytt for meg, og en frisk og matvennlig vin:
Og jeg kan absolutt anbefale et besøk under tuntreet til Nikolaihof i Mautern.
Har spist der mange ganger, bl.a. en superb aspargestallerken i mai i år.
Jeg var forvørig på en Vinpuls arrangement med Ricasoli. De sa at de replantet fortløpende og vinstokkene ikke ble mer enn 30 år gamle. I Wachau er de eldre:
Det kan jeg og anbefale, dessverre fikk jeg ikke blitt med på årets maitur, så siste opphold var i 2021 (og før det 2019). Gårdsplassen og hagen til Nikolaihof er et fantastisk sted, og en favoritt.
Fra besøk hos Prager i 2021 (nei, vi kjøpte ikke hele pallen selv om det fristet):
Et bilde fra Spitz i Wachau i 2021 (3. september), tatt ved Rotes Tor med vinstokker fra Singerriedel helt i front og vinmarkene Axpoint og Honivogl nedover i bakkene på venstre side:
Det blir vel en tur til i mai neste år. Denne gangen ble det ikke besøk hos Prager, men hos Alzinger der vi hilste på både Leo og Katharina + datter og hund. Og handlet litt vin selvfølgelig De selger ut fort, så gamle årganger kan man bare glemme, så det ble 2023 - Riesling Höllerin Smaragd og GV Liebenberg Smaragd. Og et par GV Mühlpoint Federspiel.
Die Inspiration aus der weiten Welt.Die Füße fest mit Wachauer Boden verbunden. Es gibt die Lauten.Und es gibt die Finesse von Alzinger. Unsere Wachau? Die schmeckt mineralisch. Ist präzise und fein. Wir möchten Weine machen, die in Erinnerung bleiben, weil sie auf subtile Weise besonders sind...
2020 Gerovassiliou Malagousia Single Vineyard
Etter noen flasker sammen med gresk salat og svinekjøtt ala souvlaki kan man innbille seg at man er i Hellas, gi tegn til kelneren om en dobbel espresso, sette seg i den øvre salongen og puste med nesen.
Malagousia Single Vineyard is a White wine. Made from Malagouzia. This wine has 1497 mentions of tree fruit notes (peach, pear, melon). See reviews and pricing for the 2020 vintage.
Jeg har kjempesans for Pago de Carraovejas sin «standard» vin. Og den har begeistret mange når vi har hatt middagsbesøk. Men denne var et par knepp hvassere. Veldig delikat, samtidig som den har mye kraft. Og Pago er mindre eiket enn det som er typisk for regionen.
Ble fortært med lammecarré med pestoskorpe, rotgrønnsaker, mandelpotermos og rødvinsaus.
Foreløpig ikke i glasset, og ikke vin, men:
Da er de 6 første flaskene av denne kjøpt inn:
Eplesider fra Inderøy Mosteri. 7% alkohol. Hvis man kjører "Den gyldne omvei" er det bare å svippe oppom - de har mye godt. Rabarbramosten deres er strålende, det samme er bringebærmosten. Og eplemosten deres serveres på Speilsalen på Britannia, så den er ikke direkte dårlig den heller.
PS: Den er så ny at flaskene mine ikke har etikett enda. Jeg kjørte opp på fredag etter å ha lest om den på torsdag. Sendte en e-post først for å forsikre meg om at den var tilgjengelig. Sendte e-post torsdag kveld og svar fra Yngve lå i inboksen da jeg sto opp på fredag. Kjører opp dit 2 ganger i året og fyller opp. Det er jo bare i underkant 11 mil fra Trondheim.
Drakk et par glass av denne også samme kveld. Lettdrikkelig og mangler syre og struktur. Urettferdig etter de to vinene tidligere selvsagt men det føltes som å drikke saft.
15 flasker Brunello di Montalcino 2010 i går kveld (3 flasker var enda i sirkulasjon så ikke alle flaskene er samlet her). Dessverre var Il Greppo 2010 korket (!):
God Riesling og oppskrytt fisk.
Brosme er en fisk som de siste årene har kommet på moten og har blitt hypet opp. Søk og du vil finne.
S A Prums Himmelreich er derimot ordentlig vare, en smakfull Riesling med et tillitsvekkende navn.
På en skala fra 7 ti 8 vil jeg gi Himmelreich 8 poeng og brosme 7.
Hehe, hadde faktisk nydelig brosmefilet idag. Stekt i Chorizo sjy, potet/pastinakk mos, grønne friske erter og bakte rødbeter. Litt halvfyldig appelsinsaus.
Hadde denne til:
God Riesling og oppskrytt fisk.
Brosme er en fisk som de siste årene har kommet på moten og har blitt hypet opp. Søk og du vil finne.
S A Prums Himmelreich er derimot ordentlig vare, en smakfull Riesling med et tillitsvekkende navn.
På en skala fra 7 ti 8 vil jeg gi Himmelreich 8 poeng og brosme 7.