Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.311
    Sted
    Holmestrand
    2018 Argyros Assyrtiko Nykteri

Nykteri er en stil på vulkanøya Santorini der de høster druene opp til 3 uker senere enn normal innhøstning og gjæres på eikefat. Dette gir en touch av moden frukt og resulterer i en kraftig mineralsk stil med preg av nøtt og vanilje, samtidig rimelig syrefrisk med en salt-bitter [x] ettersmak.
    Utmerket til sjøkreps, muligens god for hjerte, og definitivt fløyel for sjelen.

Vis vedlegget 1060403
    [x] Hvis du noen gang har smakt på kaliumklorid-krystaller så forstår du hva jeg mener.
    Kalsiumklorid, som i klorkalsium, veisalt?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.200
    Sted
    '
    2021 Lafoy Condrieu Aux Ruses
    En litt lubben Viognier med mye stoff og ferm kropp. God match til moderat krydret kylling med tropisk touch.
    En ekvipasje som kan rulles frem på alle dager som slutter med g.

08VE860IL120B6GY2.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ikke postet noe her på åresvis, men kom på denne tråden i kveld etter å ha åpnet en av de mest merkverdige vinene jeg har smakt. Hadde noen av Thackreys viner for ti-tolv år siden, og fikk tidligere i år muligheten til å kjøpe noen av de siste flaskene igjen (Sean døde i 2022).

Orion 2006 er som en slegge parfymert med 100 forskjellige aromaer som forandrer seg hele tiden, pakket inn i fløyel og så slått hardt rett i ansiktet ditt. En helt bemerkelsesverdig vin. Akkurat nå lukter den tåfis i sauna, friske bjørnebær og eukalyptus, men om 5 minutter kommer den til å lukte helt anderledes. Brukte en time på det første glasset. Hei vent, luktet nettopp på den, og nå lukter den sukkerspinn og timian.... IMG_0273.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Når det gjelder rødvin i prisområdet 2-400 spenn så må dette være en av de beste kjøpene på polet nå:
    IMG_5848.jpeg

Den henger godt sammen på alle måter, og så har den … for de oppmerksomme et lite snev av røyk både i nesen og i munnen. Helt klart en super rødvin for de som digger whisky fra Islay, men også for de fleste andre, tror jeg.

PS Weinert har også en «lillebror» som er et ca like godt kjøp.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gonon 2.jpg

Begynner å drikke bra nå med fin balanse og rikhet straks den får riktig temperatur rundt 18-19C. Men har enda ikke den fulle Syrahkompleksiteten, mistenker at 5 år til vil gjøre godt. Heldigvis har jeg noen flasker til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde noen venner hjemme på middag forrige helg.

Søndag 1.jpg Søndag 2.jpg

Francia 01 og Morstein 12 var virkelig fremragende viner i toppklasse.

Champagnen var svært god. Grunhaus sin 2017 Kabinett elegant, smidig og lekker, Tondonia sin 04 hvite interessant som disse alltid er, 2020 Volnayen litt for "chunky" som denne årgangen nok generelt er, Duroche lovende men for ung til tross for at 2017 i Burgund stort sett drikker bra nå. En hvit Beaucastel 1999 som var over toppen kom ikke med på bildene. von Buhl god men et stykke under Morsteinnivå. Et interessant beite.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Musserende på Grüner Veltliner. Er ikke spesielt fan av hvitvin på druen men i bobleform fungerer det glimrende. God syre/struktur, fin munnfølelse og en anelse grapefrukt i avslutningen. Til potetgull med salt av den tynne sorten
    IMG_0655.jpeg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.311
    Sted
    Holmestrand
    Gikk tidligere i dag rundt på Storo-senteret og hosta og snufsa og syntes egentlig litt synd på meg selv mens jeg rota meg inn på polet og kom ut igjen med en vinert som jeg kjente igjen herfra og som skulle bli til trøst og vederkvegelse sammen med en kamerat nå i kveld men etter middagen hvor jeg ikke kjente større forskjell på stekt løk og potet så får vel vinerten vente til helsen er bedre så da fortsetter jeg å synes synd på meg selv mens jeg venter på det…. IMG_9017.jpeg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Hadde noen venner hjemme på middag forrige helg.

Vis vedlegget 1073549 Vis vedlegget 1073550

Francia 01 og Morstein 12 var virkelig fremragende viner i toppklasse.

Champagnen var svært god. Grunhaus sin 2017 Kabinett elegant, smidig og lekker, Tondonia sin 04 hvite interessant som disse alltid er, 2020 Volnayen litt for "chunky" som denne årgangen nok generelt er, Duroche lovende men for ung til tross for at 2017 i Burgund stort sett drikker bra nå. En hvit Beaucastel 1999 som var over toppen kom ikke med på bildene. von Buhl god men et stykke under Morsteinnivå. Et interessant beite.
    Her var det mye snadder, som vanlig når du har vært ute med «gutta», kanskje.

Hva gjør dere for å få mest ut av smaksopplevelsene? Kjører dere en tasting menu, sitter dere med mange glass hver og parallellsmaker eller hva? Spør for en venn, som de sier😄

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verten (denne gangen meg) forbereder noen retter (denne gangen en rett med torsk, en med lammekotteletter, ett par oster og en dessert samt litt småsnask) og noen viner som kan passe til rettene. Denne gangen var champagnen, Baroloen, Ungeheuer og Kabinett samt Riojaen fra min kjeller. Gjestene har med noen viner og åpner de etter hvert som måltidet utvikler seg og hvordan de synes de passer inn.

Alle viner serveres blindt og diskuteres. Typisk har man 5-6 glass foran seg og tar vare på viner som man synes er interessante mens mindre interessante viner dumpes. Det blir en del spytting og dumping av slanter, litt avhengig av hvor mange som er rundt bordet og deemed hvor mye vin som er tigjengelig (vi var 7), det er den del diskusjon av vinene i tillegg til annen moro. De beste vinene blir drukket opp selvsagt. Svært ofte har vi fruene med, de er også interessert både i vin og mat, denne gangen var vi tre par + en venn som stilte uten kona.

Kommende lørdag skal jeg i et lag hos en annen kompis, men med noen av de samme deltagerne, vennekretsen rundt vin er omfattende. Da stiller jeg med denne flasken (magnum);

Charmes.jpg

PS: Heldigvis har jeg en vinkjeller med en del slikt stoff kjøpt den gangen dette var betalbart og verdt pengene.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å bli mange rare etiketter i et vinmarked som sliter. Kampen om oppmerksomheten i et marked som drikker mindre er knallhard. For min del må jeg innrømme at sånne påfunn får meg til å gå i en sving utenom. Ryktene sier at nå rives det opp vinstokker i California.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1611 2024.JPG

Og dette ble gårsdagens beite delt på 8 (4 par). Den klart beste vinen var for meg Bollinger 08 selv om den var lite Bollinger i stilen, presis og sitrusaktig. Pussig nok er dette den fjerde flasken av denne jeg har smakt og jeg synes de har vært stilistisk meget ulike, med denne som den beste. Ellers en klassisk og god Pauillac, Chambollen var moden og fin (skjønt Charmes pussig nok ikke er den mest sjarmerende vinmarken i Chambolle) og den søte Cheninen deilig til osten. Henriot rose klart moden og i drikk opp fasen, og 2012 en føyer seg inn i rekken av litt uferdige og forknytte 2012 burgundere jeg har smakt. Vi smaker som vanlig blindt og jeg tok årgangen.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Det begynner å bli mange rare etiketter i et vinmarked som sliter. Kampen om oppmerksomheten i et marked som drikker mindre er knallhard. For min del må jeg innrømme at sånne påfunn får meg til å gå i en sving utenom. Ryktene sier at nå rives det opp vinstokker i California.
    Lett å forstå at du er skeptisk til krampeaktig branding år man ser hva du drikker👍

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.200
    Sted
    '
    Marsanne e et veldig bra valg til røkt ørret. Anbefales.
    At Riesling (med kanskje bitte litt sødme) passer til lutefisk kommer neppe som en bombe. Det spørs på tilbehøret.

2280VVFR31KI509J.jpg

btolli

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil slå et slag for viner fra Valtellina i Lombardiet! En ekte fjellvin! Nebbiolo som fint kan måle seg med Barolo! IMG_0475.jpeg

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.120
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kr. 330 her hjemme på polet. Hvordan smakte det?

Chardonnay fra Australia kan være veldig god.
    Jeg husker Lindemann BIN 65 - sent på 80-tallet -
    som hadde kompleksitet som en god Burgunder.
    Så ble de populære og alt gikk på dunken...
    Inte överdrivet bra, ganska ordinär.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn