Vidar P skrev:
Selve ribba er jo grei nok, og enig i at det er forfriskende syre som skal til; men synes fortsatt det er vanskelig med tilbehøret jeg da. Ertestuing, surkål, you-name-it. Ikke lett det der.. har visst vært diskutert i overflod på vinfora og slikt, uten at man har kommet til særlig annet enn at 1) det er svært vanskelig, og 2) rikhet på syre er et must.
Hadde vært moro å prøve en passende barbera til ribba, men de har vel gjerne ofte ikke så mye tanniner at det er noe å skrive hjem om? Husker med glede 2002-årgangen fra Fenocchio, den var rik. Får finkjemme kjelleren og se om det er noen igjen.
Skulle ikke forundre meg om den aktuelle 2005-årgangen Barbaresco fra Produttori har syre og tanniner nok.. den er jo ellers temmelig hårete i så måte.
Når det gjelder Barbera har du rett, den har lite tanniner. Og det er nettop det du ønsker til ribbe, fordi ribbemiddagen som regel inneholder mye salt. De fleste gnir vel ribba inn med salt et par dager før, det blir helt kræsj med tanniner. Derimot har den høy syre, dette må ikke forveksles med tanniner. Så let i kjelleren, prøv Barberaen til ribbe. Jeg tror du kommer til å bli happy!
Jeg elsker den Barbarescoen, men tør ikke til ribbe. Nebbiolo har jo utrolige tanniner, men veldig skummelt ved mye saltbruk. For min del vil alternativet til Barbera være en Cotes Du Rhone, Feks fra E. Guigal.
Selvsagt er tilbehøret en utfordring. I fjor lagde jeg Hellstrøms vinterfruktkompott i stedet for surkål. Stor suksess og fordel; den kan lages uten eddik som gjør vin vanskelig.
Forøvrig fikk jeg nettop sikret årets ribbe, økologisk fra Grøstad gård. Alle bør prøve denne, man lurer gjerne på hva man har drevet med tidligere når den første munnfullen med Grøstad gris har passert munnhulen. Tilgjengelig på Ultra, en del Meny-butikker kan skaffe den.