Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.202
    Antall liker
    13.712
    Musella Ripasso, brillefin vin til lite penger. Den er er godt stykke unna Amarone versjonen fra samme gård, men likefult en flott vin.
    Jepp. Omtales stort sett som "vino pimpo" hjemme hos oss...
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.671
    Antall liker
    12.158
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    har tenkt at det er på tide å drikke denne en stund, og i dag er en like god anledning som noen. var bekymret for at den har stått for lenge, men det viste seg å være ubegrunnet.

    bryllupsvin.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.784
    Antall liker
    10.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kvalitetsamaroner har godt av 20 års lagring...../
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.671
    Antall liker
    12.158
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Snublet over en vinblogg tidligere i år, som bekymret seg litt over akkurat denne tapningen..
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei og god lørdag!

    Hva mener godtfolket om denne? Jeg er glad i Barolo, men er disse blitt for gamle? 1969 er min egen årgang, så spesielt den er jeg nysgjerrig på.

    IMG_9079.jpg
    IMG_9083.jpg
    IMG_9082.jpg

    mvh
    lassemann
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Håper virkelig de ikke er lagret feil! Nylig var Fenocchio 2008 Barolo Bussia riserva i glasset.
    Gir virkelig en pekepinn på hva en ekte, klassisk Barolo er og har noen av kvalitetene man finner oppover i pris.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Godt lagret i Piemonte.. Jeg er rimelig sikker på det. Fikk de som en vennetjeneste av en vinsamler. Og jeg stoler på ham ;)

    mvh
     
    Sist redigert:
    K

    Kåre R. Opsahl

    Gjest
    Godt lagret i Piemonte.. Jeg er rimelig sikker på det. Fikk de som en vennetjeneste av en vinsamler. Og jeg stoler på ham ;)

    mvh
    hvis du syntes vinene er for gamle kan jeg være grei og bytte de inn i noen blodferske og fine..jeg kan til og med hente vinen, du slipper å komme hit
     
    D

    Danke

    Gjest
    Nyter en rimelig Taxfree Barolo. Cantina Barolo 2009. God men ikke beste Barolo jeg har smakt, klager ikke på den prisen. Den er veldig god.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Håper virkelig de ikke er lagret feil! Nylig var Fenocchio 2008 Barolo Bussia riserva i glasset.
    Gir virkelig en pekepinn på hva en ekte, klassisk Barolo er og har noen av kvalitetene man finner oppover i pris.
    Fennochio Barolo er min favoritt, men ligger utenfor budgettet for tiden. Virkelig god Barolo og skal man ha bedre tror jeg man må virkelig bla opp.
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Mulig jeg banner i kirka når jeg spør i denne tråden om anbefaling i 3 liters rødvins Bib tips, men gjør det likevel.

    Jeg sliter med og finne en god bib, tidligere likte jeg berens rødvins bib`er, men begynte gradvis og smake viner i høyere pris klasse, og begynte og søke etter en bedre bib og fant til slutt marques de vitoria 1861, som jeg like veldig godt. Men den er jo utgått fra sortiment nå, typisk!
    Jeg gir snart opp, kjøpte i går les rives d'alcion, etter og funnet brukbare anmeldelser, men ble skuffa....

    Hva i alle dager skal jeg prøve neste gang? Jeg må bare si at jeg liker Rioja, men blir drøyt og åpne en flaske når jeg er alene og bare vil ha ett glass.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    En god Riesling som du oppbevarer i kjøleskapet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.784
    Antall liker
    10.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et lite champagnelag med gode venner (+ en Montrachet):
    Krug 85 og 81, Krug Clos de Mesnils 85 og Bollinger RD 88 fra magnum
    Krug 66, Kruf Clos des Mesnils 82 og Bollinger Vieilles Vignes 90 fra standardstørrelse.
    Pluss noen gode men litt mindre spektakulære champagner.


    IMG_0288.jpg IMG_0334.jpg IMG_0341-1.jpg IMG_0357.jpg IMG_0340.jpg IMG_0338.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Smakte en vanvittig god Sherry til desserten igår..

    pedro ximenez monteagudo sherry

    Mellom 12 og 15 år og lagret på store Solera eikefat.

    670739.JPG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så det var kommet gøye nye ting på polet nå. Disse to ble handlet inn:

    Russo Luce di Lava Etna Rosso 2011, Cantine Russo

    Firriato Le Sabbie dell'Etna Rosso 2012, Firriato


    Førstnevnte er nå i glasset og faller godt i smak. Har den karakteristiske etnasmaken som jeg liker. Lett, tørr og med komplekse smakstoner. Nam! frisk uten å være for fruktig.

    Den anbefales virkelig.

    det lokale polet hadde også denne

    2009 Domaine Mucyn Crozes-Hermitage,


    Til under 100-lappen. Partikjøp. Ikke smakt den ennå men det høres ut som et godt kjøp. Forvente ikke så mye av den, men liker jo ofte rhoneviner.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Har sunket dypt i dag

    DSC_0468.JPG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Firriato Le Sabbie dell'Etna Rosso 2012, Firriato


    Ikke samme stasen. Klarer å svelge unna, men den har en metallisk bismak lik den jeg finner på enkelte billigpils, spesielt fra Tsjekkia men også fra Tyskland.

    Rar vin, har gode elementer, men blir ødelagt av ekle bismaker.

     
    D

    Danke

    Gjest
    En särdeles rimelig Taxfree Rioja fra Montecillo 2010 Temperanillo nytes her.. kostet vel 59nok...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ble samme vin til lammet igår...

    Enten er alle folk på fjellet, ellers er det vel bare jeg som har drikket litt vin i påsken.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er det over påske og tid for de lyserøde.

    Slumpet over en besnærende godbit. Dette var godsaker. Komplekse smaker, rund og tørr, som en lavprosents elegant bringebærarmagnanc eller noe. Seiler opp som en av favorittene i rosé. (I den forstand at denne kan nytes i små super som godt brennevin og vare en evighet i forhold til mange andre roseer som er mer som et alkoholisert glass med saft.

    chateau-d-aqueria-tavel-ros-2013-203346-label-1402066150.jpg

    Vinmonopolet ?>??>?Ros?vin?>?Frankrike ?>?Ch. d'Aqueria Tavel 2013

    Er på bestillingsutvalget, men det lokale polet hadd tatt inn noen flasker helt av seg selv.
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    IMG_0536.jpg

    lettdrikkellig amerikansk ruby cabernet! Falling feather, liker fruktig, søt vin om det skal vere vin alene!

    - Some11 :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Begynner å ligne på en ultimat sommer-sol-og-terrasevin

    daa01-meinklang-pinot-noir-frizzante-prosa.png
    Anbefales på det varmeste!

    Østerriksk frizzante på Pinot Noir. frisk, fruktig, alkoholsvak og så lettdrikkelig at man kan servere den i halvlitersglass. Dropp proseccoen neste gang og prøv denne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.097
    Antall liker
    10.004
    Sted
    Trondheim
    Og dit skal erato og jeg på besøk i juli. Blir gøy. Esterhazy er 10 min unna. Skal dit også. Må ha noe Haydn på bilstereoen på vei dit.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og dit skal erato og jeg på besøk i juli. Blir gøy. Esterhazy er 10 min unna. Skal dit også. Må ha noe Haydn på bilstereoen på vei dit.
    Konge ... har faktisk tenkt på en biltur i juli som kan finne på å inkludere noen dager i Wien, og ser på kartet at produsenten ikke er mange meter unna. Kanskje vært moro med et besøk dit. Skal vurderes, om de tar i mot lekfolk da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn