BU? Aaaah - bestillingsutvalget. Tok den når hjernen hadde fått en liten skvett Conterno her.Tenuta Montanello har økt andelen ny eik på sine Baroloer de senere årene. I 2004 var det forholdsvis enkelt å lage bra Baroloer, men i vanskeligere år er det noen som sliter. Litt småslapt arbeid i middels gode år i halvgode vinmarker kombinert med ny fransk eik er nok ikke en superoppskrift for å lage bra Barolo.
For øvrig, Tenuta Montanello er et supertrivelig sted å bo hvis man skal til området. Den beste vinen de lager er faktisk på en drue jeg ikke er spesielt glad i som har ligget på ny eik som jeg heller ikke er spes glad i: Den eikede barberaen deres (frukt fra den beste vinmarken de har). Åpnet noen flasker fra 04 i fjor, og den er virkelig helt kanonbra. Barbera kan kle litt subtil eik hvis det gjøres rett, i motsetning til nebbiolo og dolcetto.
Edit: Ser at de jommen meg har den eikede barberaen på BU nå. Montanello Barbera d'Alba Crocetta heter den. Her bør man kjøpe en kasse og lagre noen år. For øvrig er Langhe Nebbioloen og Dolcettoen deres skikkelig gode.
Forresten når vi snakker om Vinmonopolets lister - er det noen som vet hvorfor de ikke rydder vekk alle vinene som ligger i listen men som ikke er tilgjengelig fordi de har utgått eller er utsolgt fra leverandøren og alle butikkene? Jeg synes det gjør sidene svært uoversiktelig. Samtidig vil jeg advare mot å lage seg en bruker der og samle opp viner på ønskelisten under sin brukerkonto. Jeg har brent meg på at jeg har brukt lang tid innlogget på deres websider og jobbet med å legge inn oppdateringer på min ønskeliste for så å finne at alt har forsvunnet neste gang jeg har logget meg på. Det samme gjelder også handlekurven. Er man pålogget for lenge forsvinner alt og man må begynne på nytt. Dette hendte meg en gang når jeg hadde samlet 52 flakser i handlekurven uten å foreta notater på siden. Da ble jeg temmelig forbannet for å si det slik.
Mvh
Roysen
Sist redigert: