Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Tenuta Montanello har økt andelen ny eik på sine Baroloer de senere årene. I 2004 var det forholdsvis enkelt å lage bra Baroloer, men i vanskeligere år er det noen som sliter. Litt småslapt arbeid i middels gode år i halvgode vinmarker kombinert med ny fransk eik er nok ikke en superoppskrift for å lage bra Barolo.

    For øvrig, Tenuta Montanello er et supertrivelig sted å bo hvis man skal til området. Den beste vinen de lager er faktisk på en drue jeg ikke er spesielt glad i som har ligget på ny eik som jeg heller ikke er spes glad i: Den eikede barberaen deres (frukt fra den beste vinmarken de har). Åpnet noen flasker fra 04 i fjor, og den er virkelig helt kanonbra. Barbera kan kle litt subtil eik hvis det gjøres rett, i motsetning til nebbiolo og dolcetto.

    Edit: Ser at de jommen meg har den eikede barberaen på BU nå. Montanello Barbera d'Alba Crocetta heter den. Her bør man kjøpe en kasse og lagre noen år. For øvrig er Langhe Nebbioloen og Dolcettoen deres skikkelig gode.
    BU? Aaaah - bestillingsutvalget. Tok den når hjernen hadde fått en liten skvett Conterno her.

    Forresten når vi snakker om Vinmonopolets lister - er det noen som vet hvorfor de ikke rydder vekk alle vinene som ligger i listen men som ikke er tilgjengelig fordi de har utgått eller er utsolgt fra leverandøren og alle butikkene? Jeg synes det gjør sidene svært uoversiktelig. Samtidig vil jeg advare mot å lage seg en bruker der og samle opp viner på ønskelisten under sin brukerkonto. Jeg har brent meg på at jeg har brukt lang tid innlogget på deres websider og jobbet med å legge inn oppdateringer på min ønskeliste for så å finne at alt har forsvunnet neste gang jeg har logget meg på. Det samme gjelder også handlekurven. Er man pålogget for lenge forsvinner alt og man må begynne på nytt. Dette hendte meg en gang når jeg hadde samlet 52 flakser i handlekurven uten å foreta notater på siden. Da ble jeg temmelig forbannet for å si det slik.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.838
    Antall liker
    94.622
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    I kveld nytes en fabelaktig pappvin dekantert i en meget dyr flaske. Ikke rart naboene som var innom ble imponert da jeg bød dem et glass i aften. De har heldigvis gått nå...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Monfortino 41, 48, 49, 51, 58, 61 og 99 (fra mag) og diverse andre godsaker, inkludert en Taylor 27, i kveld. Skal se om jeg kan få orden på notater og bilder.

    1927.jpg 1958.jpg 1951.jpg

    PS og hvordan man får redigert bildestørrelsen her aner jeg ikke.....

     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.813
    Antall liker
    12.557
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    En Weingut Friderich Becker Spätburgunder "B" 2011 i kveld.
     
    Sist redigert:

    Stenna

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Innlegg
    74
    Antall liker
    9
    Tenuta Montanello har økt andelen ny eik på sine Baroloer de senere årene. I 2004 var det forholdsvis enkelt å lage bra Baroloer, men i vanskeligere år er det noen som sliter. Litt småslapt arbeid i middels gode år i halvgode vinmarker kombinert med ny fransk eik er nok ikke en superoppskrift for å lage bra Barolo.

    For øvrig, Tenuta Montanello er et supertrivelig sted å bo hvis man skal til området. Den beste vinen de lager er faktisk på en drue jeg ikke er spesielt glad i som har ligget på ny eik som jeg heller ikke er spes glad i: Den eikede barberaen deres (frukt fra den beste vinmarken de har). Åpnet noen flasker fra 04 i fjor, og den er virkelig helt kanonbra. Barbera kan kle litt subtil eik hvis det gjøres rett, i motsetning til nebbiolo og dolcetto.

    Edit: Ser at de jommen meg har den eikede barberaen på BU nå. Montanello Barbera d'Alba Crocetta heter den. Her bør man kjøpe en kasse og lagre noen år. For øvrig er Langhe Nebbioloen og Dolcettoen deres skikkelig gode.
    Takk for tips. Fant Crocetta 2012 og Barolo 2008 på Polet, kjøper inn en prøveflaske av begge. De to andre fant jeg ikke på nettsiden når jeg søkte på Montanello, har du mer info?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Polet har ikke nebbioloen, dolcettoen og standardbarberaen i listene sine.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sopp, skogbunn, syrlig frukt, edelt treverk og tidvis snev av møbelpolish om vinen ikke er helt topp. Ligner mye på burgundere med samme alder. Vi hadde en Leroy Grand Echezeaux 59 liggende klar, men fant ut at det ble nok vin, og sparer den til en annen gang. Har notater som det er meningen å få skrevet ut når tida strekker til. Neste treff er Madeira på ettervinteren, folk har årganger tilbake på 1700 tallet liggende, mine Madeira erfaringer strekker seg bare tilbake til 1837, men 1802 og muligens 1789 (!) er booket inn.......;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    et sjøslag med tre litre og magnums
    10473492_363150370510718_2702301266653291757_n.jpg

    IMG_0345.jpg

    1904en var en fantastisk flaske. fortsatt liv i den
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Ble et par glass Periquita Reserva 2012 til Bakalaoen i kveld :)

    Periquita.JPG
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Åpnet akkurat denne: (Jeg jobber natt om dagen, så nå er det kvelden for meg).





    Kjøpt på Vika-polet i fjor. 2001 årgang.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    img_2358.jpg

    Nydelig vin. Fløyel og godsmak. Frisk og fruktig, men med jordlige krydrede undertoner og lang deilig ettersmak. Kan supes i små slurker og nytes i langdrag. Helt overbevist! Noe av det beste jeg har smakt fra AA COS. Vin helt etter mitt hjerte.

    Basis 2 på polet så denne burde være tilgjengelig overalt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.235
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Trondheim
    I forbindelse med flytting har jeg investert i noen vinskap, og nå skal de "beflaskes". I den sammenhengen kom jeg over en Prager Riesling Achleiten Smaragd 2002 der korken lakk - kliss rundt folien og lav stand på flasken. Dermed må jeg jo åpne for å se om det er liv - og det er det så definitivt. Vinen er ikke skadet på noen måte som jeg kan merke. Vinen er skikkelig gul - som en moden Wachau-vin skal være, uten det mørke brune skjæret som karakteriserer en oksidert vin. Ikke har den "møkkakjeller"-preget som er typisk for korkete viner heller. I det hele tatt en strålende Wachau-Riesling i sin beste alder.
    Denne vinen har ligget i min kjeller, som har vært langt fra optimal, i ca 10 år. Det får meg til å tro, som jeg alltid egentlig har trodd, at viner tåler røffere behandling en mange tror.

    Så nå koser jeg meg med denne vinen, sammen med Roxy Music, inspirert av Bryan Ferrys opptreden på Skavland tidligere i kveld.
    NB: 2002 og ikke 2001

     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    7.851
    Hadde en interessant middagssamtale med en spansk vinkelner fra en av Madrids bedre restauranter i går kveld. Mange anbefalinger på gode vinkjøp, men det jeg festet meg mest ved var at han insisterte på at ingen vin blir bedre av å være på flaske. Jeg nevnte at jeg kunne tenke meg å investere i en liten vinsamling, og hans råd var følgende:
    - Hvis du vil investere i fremtidig kvalitet, kjøp part i tønner hvor vinen ikke har utviklet sitt potensiale.
    - Hvis du vil investere i fremtidig avkastning, kjøp flasker av vin som allerede har utviklet sitt potensiale hvor avkastning blir funksjon av sjeldenhet.

    Har alltid trodd at god vin også modnes også på flaske, men hva mener vinfolket her inne?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bullshit. Hvorfor har da spansk vinlov en klausul om at de presumptivt beste vinene, feks Gran Reserva, MÅ ligge lenger på flaske enn viner av lavere kvalitet? OG hva med andel av fat i feks Bordeaux hvor det endelige resultat blendes? Dette er noe av det største tøvet jeg har hørt i en bransje som er nesten like fullt av tøv som HiFi.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    7.851
    Bullshit. Hvorfor har da spansk vinlov en klausul om at de presumptivt beste vinene, feks Gran Reserva, MÅ ligge lenger på flaske enn viner av lavere kvalitet? OG hva med andel av fat i feks Bordeaux hvor det endelige resultat blendes? Dette er noe av det største tøvet jeg har hørt i en bransje som er nesten like fullt av tøv som HiFi.
    Interessant, fordi hans argument var nettopp at dette med å få folk til kjøpe dyre viner på flaske i den tro at de ikke bare ville bli mer verdifulle (skjeldne) men også bedre med årene er humbug av den nyere tid fra bransjen. Dels viste han til at man tradisjonelt hadde beholdt vinen på tønnen til den hadde utviklet det meste av sitt potensiale, for deretter å bevare det ved å putte den på flaske. Dels argumenterte han for at hvorfor skulle et organiske materiale utvikle seg under tilnærmet hermetiske tilstander. Mens han åpnet for at flasker med naturkork muligens kunne la vinen videreutvikle opp til fem prosent, utelukket han kategorisk at skrukork, eller glasskork som er populært i Østerrike, kan gi modning utover det lille av luft som er på flasken når den korkes.

    Var ikke bevandret nok i ønologi til å utfordre en med master i faget, og fant også argumentene besnærende nok til at jeg bestemte meg for å heller lese meg opp litt først før vi treffes igjen på fredag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye å si om dette men nå er jeg kun på mobil noen dager.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    314290.jpg

    Har sikkert nevnt denne før. Men det er min absolutte favoritt av billigvinene. 120 kr flasken på polet.

    Veldig anvendelig vin. Fin delikat og fruktig, men med tyngde. Tanklagret og frisk. Fin balanse med en viss tyngde og lav sødme. Kanskje ikke vinen for de største anledninger, men til hverdags eller bare bena-på-bordet og spaghetti til middag og noe behagelig i glasset funker denne helt utmerket.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke vi akkurat men fike en fin overraskelse da denne stod i polhyllen.

    Val de Rance, cidre brut

    1339873864_7891_375x500.jpg

    Drakk denne i Paris sammen med bokhvetepannekaker, servert i lave skåler i steintøy.

    Herlig herlig cider.

    Den sier "brut" på flasken, men det er vanskelig å forstå. Den har en full fylde og sødme.. på en litt ikkesøt måte. Hvis man tror "brukt" bety sur bør man tylle i seg noen flasker av denne.

    Tror denne er super super til julemat, og også til indisk.

    Den er rett og slett farlig god.

    Ikke spesielt sterk 5% eller så, så derfor koster den lite i statsutsalgene våre. 65 kr for en helflaske. Heller en slik til pinnekjøttet enn en søtladen "juleøl".
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Tre Rose kostet jo under 100 kroner i fjor Deph, noe som gjorde den til polets overlegent beste kjøp. Litt stram og fin, men lett og anvendelig, helt enig. En bordvin som ikke smaker tøv. Den spratt opp 20 kroner over nyttår i år av en eller annen grunn, forholdsvis stort hopp i prosent. Men fremdeles et godt kjøp, selv om jeg ikke kjøper den noe særlig lenger. Før var den dust billig, nå er den bare tyve kroner under viner som er langt bedre.

    Rart dette med vin og pris. Mht dyrere viner blåser jeg i prisen og drikker det jeg liker og vil ha, men rundt hundringsen, DA skal man telle på kronene altså....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Er det noen av dere kjennere, som har noen tips til lagret vin som finnes på Systemet og Polet til dödeliges priser? Det kan godt koste litt bare ikke altfor meget. Det eneste av lagret vin jeg har smaket er spanske grand reservas og italienske Barolos, men de var jo ikke så gamle de heller da...

    Ellers har jeg smakt gammel sterkvin/port og Pineau... men ikke meget gammel rödvin eller hvitvin..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lagret vin og overkommelig pris er en vanskelig kombinasjon.

    Rossignol-Trapets Beaune Teurons 2005 er et sjeldent bud på en god og relativt moden burgunder som kan kjøpes nå, og 385 kr er ingen upris as such things go, men det er jo ikke billig da. Rioja Altas GR 905 2004 til 300 kr er også bra og noenlunde lagret om man liker Rioja, men den blir nok vesentlig bedre om man unner den 5-6 år på langs.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om man liker Rioja får man en 2001 Faustino I for 210 kr. Det er faktisk en knallvin, selv om den er litt folkelig blitt.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    4.779
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Bai Gorri Reserva 2008 med lite tryffelsalami i väntan på entrecote med lite musik av Lucinda Williams "Down Where the Spirit Meets the Bone", bare att kose sig lite i decembermörkret.
     
    K

    Kåre R. Opsahl

    Gjest
    667324922.jpg
    drakk denne til reinsdyr, russiske erter, kantareller. Vinen slo igjennom denne maten med letthet. fantastisk frukt, deilig mykhet. det sies at det tok 30 år før denne vinen var drikkelig grunnet et meget høyt syrenivå. Himmelsk! Nå har jeg drukket 1945, 47 o g 49 årgangene av denne vinen. dette var den svakeste men samtidig blant de beste jeg har drukket av vin overhodet
     
    K

    Kåre R. Opsahl

    Gjest
    jeg syntes ikke det er det spor merkelig at samtlige tror det er rødvin. Noget annet ville ha vært merkelig
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    288
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Musella Ripasso, brillefin vin til lite penger. Den er er godt stykke unna Amarone versjonen fra samme gård, men likefult en flott vin.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    [video=youtube;YcqVwMvGQtU]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YcqVwMvGQtU[/video]
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn