Lufting er viktig!
Jeg åpnet en 2007 Trimbach Frédéric Émile Riesling her om dagen, og lurte på om det var noe galt med den - frukten var fullstendig fraværende. Jeg lot flasken stå åpen i kjøleskapet til neste dag og drakk det siste glasset da - en helt annen vin. Syren var fremdeles fremtredende, men plutselig var det masse frukt der.
Så i går åpnet jeg en 2005 Barbaresco Ovello. Som ventet hadde den masse syre og tanninene maskerte frukten fullstendig. Etter et glass satt jeg korken i og satte flasken i kjøleskapet. Kl. 13 i dag tok jeg den ut av kjøleskapet og fjernet korken og lot den stå åpen til jeg tok det neste glasset kl 1930. Og for en forskjell! Masse frukt. Tanninene var langt bedre integrert og syren var tydelig i smaksbildet, men likevel lå den i bakgrunnen og fremhevde frukten. I går var det en dårlig vin uten frukt og nesten ubehagelig å drikke - i dag var det en nydelig, balansert vin som er an de bedre Barbarescoene jeg har smakt.
Moral: Planlegg hva du skal drikke, og sørg for at vinene blir skikkelig luftet, ellers snyter du deg selv for mange nydelige opplevelser.