Spanske viner gir mye for pengene.Muy boeno!
Vis vedlegget 883455
En Cabernet Suvignon fra Spania. Det går da ikke an! Vel, dette er den beste "Caben" jeg noensinne har smakt!
Kraftig, sterk (14.5%), kompleks men samtidig utrolig rund og lettdrukket. Perfekt matchet med reinsdyrstek
(mild og snill - kvige/kalv?), fløtesaus med brunost, rosenkål, gulerot og poteter. Ahhh! Et herremåltid!
Nå må det nevnes at jeg ikke er alene om å verdsette Torres Mas La Plana. Dette var vinen (1970-årgangen)
som knokket ut alle de tre, fire, femti ganger så dyre prestigebordauxene i vin-OL i 1979 og vant det hele...
2013 årgangen scorer godt oppe på nittitallet på diverse nettsteder.
Greit, den koster skjorta men så lenge den er bedre enn /like god som viner som koster tre, fire, femti skjorter
er det vel greit å kose seg litt. Og kose meg, det gjorde jeg.
Primært fordi jeg ikke har så mange å dele vinene med etter at min kone døde. De fleste vennene våre var gjennom henne og jeg ser dem ikke så ofte lenger.
Kostet vel rundt 250 kr og var et ektremt bra kjøp ja. Brukte en flaske på et seminar jeg holdt. Nå har jeg kjelleren full av vin og går vel primært for lettere vinstiler enn dette, så det ble ikke noe innkjøp men det var ekstremt mye smak for pengene. Var i San Sebastian i sommer og drakk Lopez Heredia Tondonia 1947 og Muga 1973 på Rekondo, det får holde....Drikker Faustino 1, 2010 årgangen, nå. Det er vel ikke nødvendig med bilde.
Det som fascinerer er at den begynner å vise tegn på storhet. Den kostet vel drøyt 200 om jeg husker rett, men nå er den smaksmessig i 300-500 skiktet.
Etter en time med luft og noen grader over 12-14 kommer det fram en deilig og intens fruktsmak, og eiketanninene begynner å integrere veldig bra. Så den er fortsatt ung. Ikke like mye solbærsmak som jeg ville forventet, snarere en miks av sorte bær iblandet noe rødt.
Denne kommer til å vokse i mange år. Håper bare jeg klarer å spare noen av flaskene til mye senere.
Hva slags druemiks har den?meget god hvitvin, gir sentralburgundere kamp om tronen. Fersken, eple og aprikos toner, med bakst og smør. burde ligget i kjelleren minst 5 år til. 2 timers lufting og servering i glasset fra ca 12 grader. Hvite Chateauneuf de Pape er jevnt over av høy kvalitet
Vis vedlegget 883730
1979? Må jo være helt fantastisk hvis den ikke er ott.
Ja, kjører hvitt i 2023Slutat dricka vin i Norge?🫣
Vis vedlegget 885990