Måtte opne ei i dag og.Denne er god. Rett og slett eit kupp!
Ch. Recougne Bordeaux Supérieur 2020
Rødvin. Fyldig, fast og litt utviklet, preg av modne mørke og røde bær, litt krydder, fat, tobakk og urt. Kr 164,90, 75 clwww.vinmonopolet.no
Da har jeg latt meg inspirere sv deg nok en gang. Polet har blitt beordret.2009 Tribaut Schloesser L'authentique
Av og til får god vin meg til å sette på parkeringsbremsen og tenke over de litt større linjene. Altså ikke om det er fersken, eple eller påsmurt bakverk som treffer hjernen, men alt som er i omløp utenfor glasset. Det er noe vakkert og ensomt med slike stunder, hvor tankene blir milde og ettergivende mens verden spinner gjennom øyne så klare som dagen.
Jeg tok frem min lille mørke notisbok i A7 format med gullbokstaver og spiralrygg. Bestemt, men sirlig noterte jeg all informasjonen jeg trengte om opplevelsen slik at hendelsen ble vel dokumentert og forhåpentligvis repeterbar.
Og når jeg kommer tilbake, for å dømme levende og døde, skal jeg bringe med meg denne boken og alt dets innhold idet jeg går til nærmeste utsalg og anskaffer en ny butelje som beskrevet i teksten før jeg oppfyller min pålagte gjerning.
Vis vedlegget 897152
Tribaut Schloesser L'authentique 2010
Champagne, brut. Utviklet. Preg av eple og mineraler. Kompleks og fyldig med lang ettersmak. Preg av epler, aprikos og mineraler.www.vinmonopolet.no
Det enda som är synd är prisutvecklingen på vin från Piemonte.Kom over denne på tax-free i fjor. Synes den er ordentlig velsmakende og har kjøpt den etter de siste utenlandsturene. I motsetning til mye annet på tax-free er den et kronemessig godt kjøp. Kun 199kr på tax-free og en god del dyrere på Polet.
Vis vedlegget 898240
den etterlot meg litt sånn «og hva var greia»… ikke magisk på min tunge.vi fattige jakter som alltid prisdifferenser; nå kom nok en slik seilende:
Leitz Magic Mountain, Rüdesheimer Riesling Trocken, 2021
Vis vedlegget 896351
269 på polet; 161 på bolaget
Leitz Rüdesheimer Magic Mountain Riesling 2022
Hvitvin. Ungdommelig, god dybde, livlig, sitrus, saltaktig mineral, lang. God intensitet, eple, sitrus, fersken, krydder og stein.www.vinmonopolet.no
Leitz Magic Mountain Rüdesheimer Riesling Trocken, 2023
Nyanserad, fruktig, mycket frisk, aromatisk smak med inslag av gröna äpplen, honung, krusbär, örter, rökig mineral, vita blommor och lime.www.systembolaget.se
jeg ser ikke annen forskjell enn utgiften. kjøpte med meg 3 flasker og håper den smaker.
Ja.Funket det, @Figge?
Her har jeg servert andeconfit med stekte epler m løk og så heiv jeg oppi litt eddik og sukker og salt. Det var også en steinsopprisotto tilstede. Anda kom til sin fulle rett, alt av mat var full klaff, men vinen … Chateau Musar kom ikke til sin rett. Den har jo en helt unik, eksotisk og nydelig smak, men her smakte den nesten som en hvilken som helst cab.
Denne vinen har noe til felles med and: Den har tydeligvis utpregende kvaliteter som fort drukner med feil tilbehør. @Figge har du noen tanker om and pluss Chateau Musar?
Og så etter maten…. Og dette er interessant
Vis vedlegget 902709
Dette er en atypisk Nebbiolo. Men så hadde jeg en liten ostebit liggende … 3-4 år gammel Norwegia. Det er en magisk kombinasjon
Ha en strålende helg folkens.
Oversett denne posten. Har også hørt det av Merete Bø i podcast. Veldig generell mening om brunello. Er som med mange andre vinområder/typer produsentavhengig etter min mening. Prøv vinen hvis du får tak i den. Kjøpt i Århus men vet de har den på polet i bestilling. 2016 årgangen er spesielt bra i min ganeP&G jeg har nærmest vendt Brunello ryggen. Jeg fant aldri utav det. Og så fant jeg utav Chianti. Det er jo Sangiovese begge deler, men…
Senere har jeg lest fra vineksperter som kan dette bedre enn meg at Chianti har fått orden i sysakene, mens Brunello surrer litt. Brunello skal jo være den beste Sangiovese-vinen, hvis de får orden på produksjonen så er de sikkert det.
Når det er sagt: Denne skal jeg prøve. Vurderingen din gjør at det frister.
Sånn fra hofta vil jeg kontre med Marchese Antinori. Den er lagd av druer fra den samme gården som supertoscaneren Tignanello, og når alt klaffer så kjenner man igjen smaken fra storebroren. Når det ikke klaffer så er denne fortsatt en steinbra Chianti & sangiovese, med litt ekstra finesse