Frisk og fin vin med tydelig smak av røde frukter. litt høy alkohol men det bærer vinen ikke preg av. kan kjøpes på vinmonopolet og det bør man løpe og gjøre.
Frisk og fin vin med tydelig smak av røde frukter. litt høy alkohol men det bærer vinen ikke preg av. kan kjøpes på vinmonopolet og det bør man løpe og gjøre.
nope, men har tre flasker i kjelleren. så det blir snart. digger vinene med den druen. Jeg har smakt flere viner fra samme opphav. 2015 er også fått noen år. det gjør noget det også
Jeg oppdaget den for 6-7 år siden. Ble veldig begeistret, men så har det vært mange år der jeg ikke kunne få tak i den. Disse vinene har jo like mye særpreg som en god Nebbiolo, men et helt annet særpreg. Det er mye gøy med italienske viner.
Sprudlende, avkjølt og frisk champagne klar til å passere blod/hjernebarrieren i god tid før sushien entrer bordet.
2007 Alfred Gratien Millésimé Champagne
Brut Millésimé Champagne is a Sparkling wine. Made from Chardonnay, Pinot Noir, Pinot Blanc. This wine has 311 mentions of ageing notes (brioche, toast, almond).
Hva syns du om den? Den er jo både ren og helstøpt og lytefri, men jeg får meg ikke til å like den. Jeg synes den har en syre som blir altfor dominerende
God Pinot lever på syrene. Jeg synes den var svært god, men vil nok bygge fylde i frukten men noen år på langs. Syren forsvinner aldri, og folk har ulik syretoleranse, men rikere frukt vil jo ofte balansere syrene bedre.
For meg lever god pinot på en veldig elegant duft … og når det sitter så er smaken av samme slaget … gjelder spesielt de amerikanske. Burgunder spiller på flere strenger….
Oå akkurat dette eksemplaret er jeg sikkert syresensitiv, det skyldes kanskje at jeg er mer på jakt etter de andre kvalitetene.
Kall meg kjedelig, men til kremet fiskesuppe velger jeg Chablis 12 av 19 ganger. Spesielt av det slaget med hint av hav, som får meg til å tenke på sjøgress som bukter seg i bølgene, ikke ulikt vakre kvinner i korte skjørt på et dansegulv med stillferdig musikk.
Men før fantasien tar overhånd er det lunsj..
2018 Duplessis Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre
Jeg oppdaget Mauro under pandemien. Den holder til i Castillo y Leon og smaker på en måte som en crossover mellom Ribera del Duero og Rioja. Den har betydelig snillere og fruktigere tanniner enn de produsentene som kjører løpet med amerikanske eikefat og følger Crianza-Reserva-Gran Reserva sporet .. litt moderne preg ift Nord-Spania.
Veldig rik fruktsmak som lander midt i munnen og over det hele. Den har ikke den fremtredende solbærsmaken (som jeg også liker), men fremstår mer som en blanding av sorte og røde bær. De som digger Burgund ønsker sikkert litt mere terroir, men dette funker for meg.
Funker spesielt godt til lam, men dette er en allround-rødvin for meg.
Det er mulig jeg er biased siden jeg har hytte i Spania, men jeg mener bestemt at den Iberiske halvøy gir mye kvalitetsvin for pengene.
Chassagne-Montrachet Premier Cru La Maltroie is a White wine. Made from Chardonnay. This wine has 38 mentions of oaky notes (oak, butter). See reviews and pricing for the 2020 vintage.
Jmf reke-diskusjonen fra post #4054; kjørte eksakt samme måltid i dag, men Simpson-vinen var byttet med denne: og tro meg, det er en helt annen verden vedr matching. Og til kroner 215,- er Wittmann noe i nærheten av et røverkjøp. Ikke at den er så veldig spesiell eller eksklusiv…men til et standard rekemåltid er den et utrolig godt valg.
Som ren kosevin er jeg glad i amerikansk Pinot Noir. Denne var helt ok, altså ganske god, men ikke på høyde med Tyler etter min smak. Tyleren koster en femtilapp mer, det er den verdt. Land of Saints koster 299,- og jeg tror det finnes bedre alternativer i prisklassen selv om det egentlig ikke er så mye galt med den. Bare litt uinteressant…