Hvilken vinylplate har vi kjøpt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg skal ikke påstå at det var en helt vanlig mandag. Det var ikke det. Men dette var dagens tur til Big Dipper og post i butikk på vei hjem fra jobb. Av og til sliter jeg med å holde tritt med meg selv.

    Denne gangen ble det Django, og Joscho Stephan, og Imogen Heap/Frou Frou, Nitin Sawhney, Moose Loose, Garbarek/ Vold, og Groundation. Gleder meg til å bli pensjonist og få tid til å spille alt.

    20230703_221924[1].jpg
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    5.292
    Torget vurderinger
    1
    Fant en bruktbutikk midt ute i skauen i Troms.....
    347591702_10161209591980616_5262530715107669461_n.jpg


    347397093_10161209591820616_6907779678999818588_n.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke kjøpt, men 29/9 er jeg først i køen når denne endelig kommer på årntli LP !

    Kari's beste, med Marius på gitar.

    Da står jeg rett bak deg i køen, og puster deg i nakken. Kari’s klart beste, og jeg hadde vel egentlig gitt opp håpet om at denne skulle komme i pvc format. Godt å ta så feil en gang i blant....
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Er mitt sommerkjøp fra landets beste bokhandel (og en aktiv kulturscene og en mindre kafé) fra kategorien elektonika, avantgarde jazz, samtidsmusikk eller rett og slett bare kollasjer med en herlig blanding av det som måtte komme ut fra en synth og ulike feltopptaket i skog og mark i ulendt terreng i Ål? Egentlig ikke lett å svare på selv etter to fulle gjennomlyttinger, men med litt klipp og lim fra web’n kan jeg prøve å beskrive mitt musikkjøp hos House of Foundationen i Moss.

    Sun Soon er bygget opp som en kollasj, med utklipp fra komposisjoner patchet på en Serge modulærsynth og feltopptak gjort på Leveld, Reineskarvet og Blåbergi. Disse utklippene samler stemninger og dokumenterer vandringer i fjell og skog – samtidig er de meditasjoner over områdets lokale historie. Kollasjteknikken er noe Friberg benytter seg av både i musikk og i visuell kunst.

    Albumet er meditativt og utforskende, men også lekende og umiddelbar. Lastebiler, søppelbøtter, sildrede bekker, sitronbrus, hester og vandrende fjell finner sin plass mellom langsomme melodier, knitring, sinustoner og basslinjer. Dissonanser og harmonier avløser hverandre i glidende overganger og abrupte hopp, en elektronisk seljefløyte tar en trall og solen er på vei opp.

    Åpne sinnet for hva musikk kan og skal være, og la Espen male sitt musikklandskap på en vegg hjemme hos deg selv. Dette må konsumeres med full konsentrasjon og åpenhet, men da får du i din utstrakte grindgutt-hånd betalt en liten slant av kulturskatter
    E060BA99-27BF-49C2-AF4F-CFB19A6AD4A1.jpeg
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Hos Big Dipper fant jeg en 60-år jubileums versjon av John Lee Hookers klassiker «Burnin’». Remastring av Kevin Gray fra original analog mastertape og pressing på 180 grams kvalitetsvinyl skulle gi gode forutsetninger til å få ut det aller beste av signaturlåten «Boom Boom» og andre bluesklassikere på dette albumet som opprinnelig ble utgitt i 1962.

    Nå er det ikke Kevins feil at opptakene her er gjort tidlig i stereoens historie, ofte med miksing av stemmen til å være mer eller mindre bare i en kanal (her hovedsakelig i venstre), men det som skuffet meg mest er at dette albumet fra John Lee prøver å bli for mye et rock ‘n’ roll møter bluesrøttene uten at man henter ut nok av det blå som finnes et sted inne i disse sangene. Dette ble litt for mye honky tonky til at Terryboy kunne gi albumet høy score på terningen denne gangen. Teknisk er platen lytefri, paddeflat og støyfri, men det er som nevnt selve fremførelsen som støyer i mine ører. Ikke et direkte feilkjøp, men ikke helt my cup of hooker tea.....
    ED49890B-057F-4112-99A0-3F269FC74080.jpeg
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    To kvinnelige artister som ble handlet inn i hovedstaden i går. Jeg manglet «Three Little Words» for å kunne skryte på meg en komplett samling av langspillere i vinylformat med madam Fils-Aimé. Stadig masse stemmeprakt parret med nesten audiofilt lydbilde gjør dette mer enn hørbart fra den kanadiske damen.

    Selv om det stort sett er de amerikanske kvinnelige slagskipene Cardie B og Lil’ Kim som nevnes hyppig når man skal fremheve kvinnelige rappere må jeg bruke rappkjeften eller var det rappekjeften min til å rope ut om den britisk-nigerianske rapperen Little Simz. Skulle kjøpe hennes foreløpig siste (og femte) album «No Thank You», men da denne var utsolgt gikk jeg for forløperen «Sometimes I Might Be Introvert». Kvinnelig rap anno 2022 -2023 blir ikke stort bedre enn dette spør du meg
    E86F0314-564C-45D2-8248-4397CCCFB07C.jpeg

    604ECBFA-0813-4C3C-AAE4-04A4422675C7.jpeg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.232
    Antall liker
    16.976
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    To kvinnelige artister som ble handlet inn i hovedstaden i går. Jeg manglet «Three Little Words» for å kunne skryte på meg en komplett samling av langspillere i vinylformat med madam Fils-Aimé. Stadig masse stemmeprakt parret med nesten audiofilt lydbilde gjør dette mer enn hørbart fra den kanadiske damen.

    Selv om det stort sett er de amerikanske kvinnelige slagskipene Cardie B og Lil’ Kim som nevnes hyppig når man skal fremheve kvinnelige rappere må jeg bruke rappkjeften eller var det rappekjeften min til å rope ut om den britisk-nigerianske rapperen Little Simz. Skulle kjøpe hennes foreløpig siste (og femte) album «No Thank You», men da denne var utsolgt gikk jeg for forløperen «Sometimes I Might Be Introvert». Kvinnelig rap anno 2022 -2023 blir ikke stort bedre enn dette spør du meg

    Vis vedlegget 934998
    Takk for tipset om Little Simz. Startet på begynnelsen og det lover godt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.407
    Antall liker
    2.975
    Sommersalg på PK og iMusic hvor bl.a. denne PG konserten fra 1978 er bestillt. PG har selv lagt ut hele albummet på sin YT kanal

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Hos Big Dipper fant jeg en 60-år jubileums versjon av John Lee Hookers klassiker «Burnin’». Remastring av Kevin Gray fra original analog mastertape og pressing på 180 grams kvalitetsvinyl skulle gi gode forutsetninger til å få ut det aller beste av signaturlåten «Boom Boom» og andre bluesklassikere på dette albumet som opprinnelig ble utgitt i 1962.

    Nå er det ikke Kevins feil at opptakene her er gjort tidlig i stereoens historie, ofte med miksing av stemmen til å være mer eller mindre bra i en kanal (her hovedsakelig i venstre), men det som skuffet meg mest er at dette albumet fra John Lee prøver å bli for mye et rock ‘n’ roll møter bluesrøttene uten at man henter ut nok av det blå som finnes et sted inne i disse sangene. Dette ble litt for mye honky tonky til at Terryboy kunne gi albumet høy score på terningen denne gangen. Teknisk er platen lytefri, paddeflat og støyfri, men det er som nevnt selve fremførelsen som støyer i mine ører. Ikke et direkte feilkjøp, men ikke helt my cup of hooker tea.....
    Vis vedlegget 934894
    Enige i denne, Terry. Ble ganske skuffet for det hjelper jo lite at mastering, cut og pressing er perfekt når musikken ikke henger sammen. Jeg synes rett og slett ikke Hooker og bandet henger sammen. Sånn sett en bortkastet reissue.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.795
    Antall liker
    16.541
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    To kvinnelige artister som ble handlet inn i hovedstaden i går. Jeg manglet «Three Little Words» for å kunne skryte på meg en komplett samling av langspillere i vinylformat med madam Fils-Aimé. Stadig masse stemmeprakt parret med nesten audiofilt lydbilde gjør dette mer enn hørbart fra den kanadiske damen.

    Selv om det stort sett er de amerikanske kvinnelige slagskipene Cardie B og Lil’ Kim som nevnes hyppig når man skal fremheve kvinnelige rappere må jeg bruke rappkjeften eller var det rappekjeften min til å rope ut om den britisk-nigerianske rapperen Little Simz. Skulle kjøpe hennes foreløpig siste (og femte) album «No Thank You», men da denne var utsolgt gikk jeg for forløperen «Sometimes I Might Be Introvert». Kvinnelig rap anno 2022 -2023 blir ikke stort bedre enn dette spør du meg

    Vis vedlegget 934998
    Det er en nytelse å lese om nyanskaffelsene dine Terry. Du kan allerede nå forberede deg på nyslipp av vinyl fra "Domi" den 21. september.
    Som tidligere tippet og med litt flaks, så ble bakgrunnsfargen på kommende skive grønn.

    1. pressen er kun i 1000 eks - så her er det bare å forhåndsbestille om du skal ha fargekartet komplett :)

    DFA0.jpg


    Singelen ble sluppet i går med sterke overtoner av dype etniske røtter:



    Ha en riktig god sommer du.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Det er en nytelse å lese om nyanskaffelsene dine Terry. Du kan allerede nå forberede deg på nyslipp av vinyl fra "Domi" den 21. september.
    Som tidligere tippet og med litt flaks, så ble bakgrunnsfargen på kommende skive grønn.

    1. pressen er kun i 1000 eks - så her er det bare å forhåndsbestille om du skal ha fargekartet komplett :)

    Singelen ble sluppet i går med sterke overtoner av dype etniske røtter


    Ha en riktig god sommer du.
    Fikk for et par uker siden mail fra plateselskapet til Domi (Ensoul Records) som informerte om den kommende nyutgivelsen, og har derfor allerede lagt en forhåndsbestilling på «The Green Album».

    Takk for positiv tilbakemelding på mine ord om ulike nyanskaffelser fra vinylene vidunderlige verden. Vil benytte anledningen til å sende deg i retur et ønske om en riktig god og velgjørende sommer.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Enige i denne, Terry. Ble ganske skuffet for det hjelper jo lite at mastering, cut og pressing er perfekt når musikken ikke henger sammen. Jeg synes rett og slett ikke Hooker og bandet henger sammen. Sånn sett en bortkastet reissue.
    Godt å høre at det ikke bare var meg som var en gammel gretten gubbe som bare måtte spy ut noe ubegrunnet eder og galle, men at vi faktisk er flere som mener at John like gjerne kunne ha droppet akkurat denne utgivelsen. Spilte tidligere i dag «It Serve You Right» og satt der med gåsehud grunnet det musikalske som strømmet ut i stuen og ble mer eller mindre balsamert av blåtoner og musikalsk nerve. Ingen tvil om at John Lee Hooker kan, men i mine og dine ører er ikke «Burnin’» den mest varmende platen fra John Lee.....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre at det ikke bare var meg som var en gammel gretten gubbe som bare måtte spy ut noe ubegrunnet eder og galle, men at vi faktisk er flere som mener at John like gjerne kunne ha droppet akkurat denne utgivelsen. Spilte tidligere i dag «It Serve You Right» og satt der med gåsehud grunnet det musikalske som strømmet ut i stuen og ble mer eller mindre balsamert av blåtoner og musikalsk nerve. Ingen tvil om at John Lee Hooker kan, men i mine og dine ører er ikke «Burnin’» den mest varmende platen fra John Lee.....
    Mye interessant å lese om Hooker generelt og Burnin spesielt. Forklarer mye om hvorfor vi sliter med å få noe musikalsk ut av denne innspillingen, selv om den er gjengitt på aller beste mulige måte i denne gjenutgivelsen fra Craft.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.795
    Antall liker
    16.541
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre at det ikke bare var meg som var en gammel gretten gubbe som bare måtte spy ut noe ubegrunnet eder og galle.........
    Dessuten ville det aldri kunne inntreffe T.
    Du vet utmerket godt at den merkevaren allerede er beskyttet 🧐😘😆

    Ellers har det ramla inn litt sommerunderholdning her også. Kom en solid eske fra Independent Music Market med god prog.

    LPs0.jpg


    Her et utvalgt blandt diverse annet som rotet seg med på bildene

    LPs1.jpg

    LPs2.jpg



    Også vet jeg ikke enda om den senest ankomne boksen - The Chronicles of Father Robin - er like flott musikalsk som boksen er utformet. Den ble innkjøpt på crowdfunding etter tips fra Lars Fredrik Frøislie og han skal vi jo høre på. Men, uansett er det folk fra både Wobbler, Tusmørke, Jordsjø og The Samuel Jackson Five som står for innholdet.

    Skivene er kvalitetspressa på henholdsvis grønn, blå og oransje wax utgitt i 300 eksemplarer. Verket er en trilogi - et konseptverk med røtter i 70-talls symfonisk prog. Jeg håper at trilogien er spennende. Er den ikke det, så kan jeg trøste meg med at jeg har to bokser fra crowdfundingen i tillegg til to T-skjorter som jeg kan bruke i sommer - kjekt å ha 🙄 PS! Så nå at den er gitt 5.0 av 6 i Progarchives. Det lover bra!

    LPs4-2.jpg
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg trenger en introduksjon i prog-verdenen fra en som deg eller Power’n, da du nok ikke har sett mange prog-album blant alle mine innlegg om nyanskaffelser av vinyl?! Er vel en av de genrene jeg ikke kan stort om, da jeg startet med punk og ny-veiv og prinsipielt ikke skulle like det som var for avansert og velarrangert. Har derfor i liten grad utforsket og lært meg å elske prog, sikkert med noen få unntak som jeg måtte ha i samlingen allerede og hvor jeg ikke nødvendigvis har fått med meg at det står noe om prog på etiketten på platen.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Denne helgen startet på fredag med at en kvartett av middelaldrende karer bestemte seg for å utforske drikkemenyen på vår lokalt plasserte Café Oliven. Det var en helt utmerket aften, kveld og etter hvert natt med passe blanding av juging, latter, oppdateringer av hver enkelts livssituasjon, utprøving av belgiske klosterøl, tsjekkiske øl-klassikere, norske ølversjoner fra ulike mikrobryggerier og en fransk industriøl, samt at vi selvsagt måtte sikre at kroppene i tillegg ble fylt opp med dråper fra spritens verden hvor vi bortsett fra en mule gin variant holdt oss til norsk bidrag fra Gammel Opland og tyske Monkey 47 med en sommerlig GT.

    Eneste lille bakdel med den hyggelige utekvelden på fredag var at terryboy’n kjente det faste og bestemte grepet til Mr Bakis i nakkefestet når jeg tuslet ut i lørdagsmorgenen. Noen sverger til junk food, noen har tro på medisin-produsentenes lovnad om industriens trylleformler, andre rusler tilbake under dynen og håper at en runde to med soving vil gjøre underverker med å fjerne bakis-jerngrepet. Selv valgte jeg litt mer fremoverlent tilnærming med ekskursjon til nabobygda Moss i håp om å finne noe musikk som kan få kropp og tanker plassert i det positive hjørnet av følelsesskalaen. Jeg stoppet først hos Jørgen på dacapo hifi rett før han skulle henge opp sitt stengt-skilt på døra. Jeg rakk å plukke med meg albumet «Coltrane» med ingen andre enn selveste John Coltrane, og rap-klassikeren «Paul’s Boutique» med bråkegutta i Beastie Boys.
    33DBCC72-1DFF-4E86-A00E-114496830208.jpeg

    DA800054-73F3-4D72-A087-66AEF6F951C0.jpeg


    Etter å ha forlatt dacapo tok jeg den korte etappen til den fabelaktige bokhandelen og kulturhuset House of Foundation. Der plukket jeg opp Finlands Saxophone Colossus Jimi Tenor. Jimi er i motsetning til Coltrane og Rollins like god på traktering av alskens tangentinstrumenter som sin saksofon. «Saxentric» koker over av funky, groovy og boblende toner, og det er nok ikke mange som ville tippe opprinnelsesland Suomi hvis de skulle få en blindlytt på denne. Det var kun denne jeg faktisk lyttet på etter hjemkomst fra min tur til kulturbyen Moss. De glade rytmene og det gode samspillet blåste bokstavelig bort de siste små restene av bakrus, så dermed ser dere hvilket råd jeg anbefaler hvis noen av dere skulle komme i en tilsvarende situasjon. I dag har jeg mest sittet foran boksen og sett noen karer som driver og sykler rundt i Frankrike, men har tatt noen pauser fra tv-tittingen med saksetoner fra både Jimi Tenor og John Coltrane. Har ikke funnet den riktige tiden til et gjenhør på klassikeren fra Beastie Boys, men deres vil komme straks jeg er i riktig modus for denne type musikk og har god tid til gjennomspilling av alle låter på albumet
    18760F04-D1B5-4F62-99BE-21CF7802BBC4.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn