Mat, drikke og røyk Hvilket godteri har den mest fantastiske smaken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Som gir smaksløkenes sanseinntrykk en fantastisk utfordring.

    Selv synes jeg mega double lollies, når man skraper med unnertenna. Og kjenner den fantastiske smaken som bre seg på tunga.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lakrispiper, utvilsomt!
    De nye med havsalt er glimrende lakris. Men jeg har et forhold til italiensk pura liquirizia. Den reneste av dem er ikke Saila, den har nok et bittelite tilskudd salmiakk. Men likevel er det Saila i de små metalleskene jeg forbinder med himmelsk godteri. Ikke de større pappeskene med de store Saila Forte-pastillene, de er for høy konsentrasjon ren lakris på en gang. Ren lakris bør nytes i små porsjoner.
    CM0021.jpg
    Ellers er det nok Amarelli som regnes som den aller reneste lakrisen fra Italia.
    Det er den jeg normalt kjøper, for de små eskene med Saila kan være vanskelige å finne.
    Amarelli får du på noen norske delikatesseforretninger.

    lakris.jpg

    En type som min ex alltid kjøper til meg når hun er tilbake i Roma er Tabu i små, runde esker av metall.
    De er de minste av alle, så små at du må ha minst tre i munnen samtidig for å kjenne skikkelig smak. Kjekt for de litt feige.
    Men også en veldig god ren lakris som jeg vil anbefale. De har også en større størrelse som blir litt for intens for meg.

    img_2313-1-300x200.jpg

    Men øverst på listen står altså Saila i liten metalleske. De har en bitteliten ekstra sødme de andre ikke har.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.548
    Torget vurderinger
    23
    Vintage godis; TOS , Salti, rustne spiker, frosker, skikkelig Banansplit, Bruspulver (de røde flate posen til 25 øre) Bamse el. Bjørn leskedrikk (saftposer)

    Om ikke alt var bedre før så ihvertfall godteriet!
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Toffo har forsvunnet, de rullene med individuelt innpakket karamell. Den sorte hadde lakriskaramell og den røde hadde toffeekaramell.
    Også savner jeg de flate lakrisrullene, tror det var 4 eller 5 som hang sammen som man måtte bryte fra hverandre. Rød plastinnpakning?
    Og isbre, men de får men heldigvis på nett enda. Glaciers.
    For ikke å glemme saftis med sitronsmak! Hvorfor finnes ikke det lenger? Var ikke Tom&Jerry isen sånn? Og SuperTed? Hm...
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Savner Salte Ufo! Klassisk fisketurgodis hele oppveksten. Rasket med meg to rader med forlengst utgåtte poser jeg tilfeldig kom over på en bortgjemt bensinstasjon i Enebakk for noen år siden. Fyren bak disken hevet ikke et øyebryn, noe jeg fant litt pussig. Men hva vet vel jeg om typiske innkjøpsrutiner til lokalbefolkningen der ute.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sherbet er da også en Sluket-favoritt, hvis jeg ikke husker feil. Ellers så er ikke hvit sjokolade sjokolade, men godt er det. ;D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.975
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Då eg var ung, likte eg Pirat lakris, den typen med tre hol gjennom (ikkje eitt hol). Men etter at eg starta å bruke blodtrykksmedisin, har eg slutta med lakris. Så no er det heimelaga marsipan, samt julekaker av det brutale slaget som freistar.
    Usunt, det der.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Då eg var ung, likte eg Pirat lakris, den typen med tre hol gjennom (ikkje eitt hol). Men etter at eg starta å bruke blodtrykksmedisin, har eg slutta med lakris. Så no er det heimelaga marsipan, samt julekaker av det brutale slaget som freistar.
    Usunt, det der.
    Lakris er blodtrykkdrivende, ja. 500 gram ren lakris regnes som en potensielt dødelig overdose. Men det er ren lakris. Og ren lakris nytes i så små mengder at det ikke får noen effekt. Tilfør gummi arabicum, søtningsmiddel, salt og salmiakk derimot kan det fort bli slik at en spiser litt for mye lakris.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Disse to er høydare.

    namm.jpg

    Drøyer dem så lenge jeg kan.

    Av hjemlige ting er en godbit eller to dra Descalides (edit.. ser ut som om de har skiftet navn: Hjem - Sjokolade og konfekt i Bergen - Konfektgalleriet AS) når jeg er i sentrum noe jeg gjerne unner meg.

    En perfekt moden mangosten, en pakistansk mango, eller en Mallard-plomme kan også gjerne vinne over alle disse.

    Ellers er jeg litt svak for Algrens Biler, og kan gnafse en pose på minutter.

    Noen biter beef-jerky kan også vært snop. Holder på å lage slike for tiden, men har ikke helt funnet de den perfekte oppskriften.

    ..

    Om det bare skal handle om tradisjonelt norsk snop ... tja..

    Mokkabønner faller i smak, de fire bitene i midten på swinx som ikke er der lenger også,

    ellers er det alt for mye sukker i norsk snop, spesielt sjokolade etter min palett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Greit å vite at de har Amarelli på Galleriet, tar jo ofte bussen utenfor der når jeg er i byen. Det er den reneste av alle sammen, som jeg skrev lenger oppe. Og statusen gjør at det er ofte den du finner utenfor Italia. Men har du smakt de små Sailas i metallboks, Deph? Jeg synes de er hinsides, litt mindre "tørre" enn Amarelli, litt søtere og enda mindre størrelse.

    De kirsebærene der skal jeg teste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Greit å vite at de har Amarelli på Galleriet, tar jo ofte bussen utenfor der når jeg er i byen. Det er den reneste av alle sammen, som jeg skrev lenger oppe. Og statusen gjør at det er ofte den du finner utenfor Italia. Men har du smakt de små Sailas i metallboks, Deph? Jeg synes de er hinsides, litt mindre "tørre" enn Amarelli, litt søtere og enda mindre størrelse.

    De kirsebærene der skal jeg teste.
    Nei nei! sorry de to på bildene var med hjem fra Italia. De selges ikke noen plass jeg vet om i Bergen.

    Og jeg har ikke smakt Saila eller Tabu, men hadde med et par tre andre blikkbokser fra sist jeg var i Roma. Men har sikkert kastet emballasjen.

    Disse også er høydare!

    LO1421-big_1.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette er sjokoladen jeg savner. Jeg kjøpte den boksevis for at lokalkiosken skulle holde dem. Dessverre kjøpte Cloetta opp Leaf og endret oppskriften. :(

    leaf000257543.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mangosten er verdens beste frukt - sånn ære bare.
    Ja, smaksmessig hadde jeg neppe klart å ratte i mål noe bedre enn dette.

    Ja en god munnfull av perfekt modnede båter av disse...(ande gledefulle aktiviteter kan blekne)
    Har du forøvrig smakt godt konsentrert og avkjølt juice fra Litchi? (som finnes i en og annen velassortert jallabutikk).

    den kan gi litt av det samme ... oi oi så godt-rushet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Greit å vite at de har Amarelli på Galleriet, tar jo ofte bussen utenfor der når jeg er i byen. Det er den reneste av alle sammen, som jeg skrev lenger oppe. Og statusen gjør at det er ofte den du finner utenfor Italia. Men har du smakt de små Sailas i metallboks, Deph? Jeg synes de er hinsides, litt mindre "tørre" enn Amarelli, litt søtere og enda mindre størrelse.

    De kirsebærene der skal jeg teste.
    Nei nei! sorry de to på bildene var med hjem fra Italia. De selges ikke noen plass jeg vet om i Bergen.

    Og jeg har ikke smakt Saila eller Tabu, men hadde med et par tre andre blikkbokser fra sist jeg var i Roma. Men har sikkert kastet emballasjen.
    Det er viktig å kjøpe de små metallboksene, for de større pappeskene er for de som har blitt så avhengige at de må ha en svært kraftig konsentrasjon for å ikke få abstinenser. Du bør absolutt teste dem. Jeg har en mistanke om bittelitt mentol eller noe slikt i Tabu, mens det nok er litt salmiakk i Saila. Men Amarello får du tak i her til lands. Jeg har sett det i Haugesund tidligere, på Amundsen. De har fortsatt mye godt, men dessverre ikke Amarello lenger. Har også sett det i delikatessebutikker andre steder, blant annet i Stavanger. Så det er norsk import på dem, om enn i svært små kvanta antar jeg.

    Takk for tips. Er jo glad i forskjellig digg med kanel også. Når mangosten nevnes lenger opp i tråden så kommer jeg på min ex svigerfars tidligere eiendom, stor hage med masse mangotrær. Plukket med meg en god pose mango hver gang, og hjemme hadde vi en huspike som het Margareth, som laget deilig leskedrikk av frukten jeg ikke spiste. Det er så vanskelig å finne godt tjenerskap i våre dager, men Margareth var flink. :cool:
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Her ble det alså postet mye godis. Får jo helt vann i munnen nå. Må vel investere litt godteri senere.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er sjokoladefreak...ferdig med den. Dog har peanøtter, karamell og sjokolade svært lite i samme bar å gjøre.. hater Snickers. Men ekte engelske crisps er heller ikke feil. Kjøper en pose Tyrrells når sjansen bys. Med cidereddik og salt, selvfølgelig- samt salt og pepper. Mirabell og Reber Mozartkuler er en favoritt og..samt ei ordentlig tiramisukake/ostekake uten for mye sukker i til kaffen..Brus? Vel..Cola, svensk must, britisk ingefærøl og den absolutte favoritten: IRN BRU fra A.G. Barr i Glasgow..Lakris kan jeg dessverre ikke spise..da blir det helseproblemer.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sjokoladekuler? Det er jo Maltesers det. Godt, søtt og sprøtt - og engelsk.

    maltesers_tasty_temptations.jpg

    Men Mozartkuler er jo gode, om enn litt søte og litt store. Liker å eksperimentere med sjokolade når jeg er ute og reiser. Dessverre er ikke Lindt sin hvite sjokoladekuler å få kjøpt lenger i rør på duty free noen steder jeg har vært de siste to årene, kun som en del av de blanda rørene.

    Er forresten litt feil å hevde at Maltesers er engelsk. De er bare mest populære i England og Skottland. Men opprinnelig tror jeg også de er amerikanske, som så mye annet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Glemte de!! Gidder du å huke med deg en svær boks for meg neste gang du er over? De, og ei kasse Cadburys Picnic/Crunchy/DoubleDecker?:cool: Skal forresten over grensen i høst, og fylle på med Toblerone...Hop, Scwiz..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir slåsskamp i kofferten om plass når jeg reiser hjem til Karmøy med Ryanair i høst. Fælt selskap, men det er billig og har du rutine går du ikke i en av fellene. Problemet er å ha nok plass i kabinbagasjen til både eventuell whisky (de har så og si alltid salg på Jura i Alicante), sjokoladebokser og en fempakning Golden Virginia. Esken til Golden Virginia må jeg som oftest etterlate på flyplassen slik at jeg presser tobakkspakkene nedi der det er en liten luftlomme. ;)

    Cadbury Crunchy kjøpes det gjerne litt av når jeg er ute. Den er ok, og jeg liker crunch i sjokolade.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette har vært min favoritt det siste året.
    Spiser 2-3 bokser i uka.


    Tør ikke tenke på hvor mange laken jeg har lagt igjen hos Ala Carte Produkter, enda jeg får kraftig redusert pris.
    (ca. 115,- pr. boks 200 gr.)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.548
    Torget vurderinger
    23
    Spiste noen gode hvite Vahlrona non-stop lignende sjokolade - finnes den enda tro? Smooth og rund, god til kaffen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.548
    Torget vurderinger
    23
    Vintage godis; TOS , Salti, rustne spiker, frosker, skikkelig Banansplit, Bruspulver (de røde flate posen til 25 øre) Bamse el. Bjørn leskedrikk (saftposer) Toffin, salte bildekk, lakrisruller, Bruspulverbombe (Sherbet), Allgrens "Biler", Seigmenn- og damer:cool:

    Om ikke alt var bedre før så ihvertfall godteriet!
    Updated!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    skranglefant: Fint hvis du vil brenne toppen av ribba eller svinesteika...Genial mot sår hals og..i små doser.


    Baluba..Cadburys MÅ vi ha plass til, vel? Golden Virginia? De grønne femtigrammerne? Militærtobakk i ungdomstida, den...det og Drum..Mye Benson, Embassy og Blue Master på bordet hjemme da, ja..KOS!!:rolleyes: Savner de dagene rett som det er , jeg..

    Bergfinn: Det er gutten som veit å sette pris på kvalitet. Men TRE i uka? Selv Donald Trump får jo problemer med det over tid????? Hiv over etpar sånne hit, er du grei..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det der gjør også jeg, Johan...konfekt er bestandig en hit. Alt fra kandiserte aprikoser m/sjokoladetrekk og hakka mandelstrø til iskonfekt..Funker fjell!! Spekematen er også på plass til jul..MASSE av det..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba..Cadburys MÅ vi ha plass til, vel? Golden Virginia? De grønne femtigrammerne? Militærtobakk i ungdomstida, den...det og Drum..Mye Benson, Embassy og Blue Master på bordet hjemme da, ja..KOS!!:rolleyes: Savner de dagene rett som det er , jeg..
    Tja, det blir vel kanskje plass til noen få Cadbury's i kofferten, men de store eskene kommer jeg nok til å nedprioritere. Det blir en stor pose (neppe boks) Maltersers til meg en til junior. Det er de eneste sjokoladene han virkelig liker. Cadbury's har de på supermarkedene, så jeg får snike inne et par mellom alt det andre jeg skal smugle... Eh, alt det nye undertøyet og de nye skoene mener jeg.

    Når det gjelder Golden Virginia har det kommet en gul pakning for noen få år siden. Samme snitt, stort sett samme tobakkblanding men litt mildere. En av de beste rulletobakkene IMO. Amber Leaf settes også høyt når jeg er i Spania. Begynner å merke alderen så gul vs grønn handler om at jeg røyker mildere tobakk nå enn for 15 år siden.

    Dette var det norske svaret på de lakrisene jeg nevner tidligere. Den var nok ikke helt ren, sauaknortar som vi kalte dem på Karmøy. Det nærmeste du kommer dem i smak i dag er de små fra Saila. Du får dem kun i en liten metallboks, og selv om jeg bare har sett dem i Italia selv så finnes de garantert i nettbutikker for digg. Tror i alle fall de skal være mest like.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn