Hvilket Oscilloscop? og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Roter litt med DIY med rør. Får bla et 300B kit i løpet av våren. Har sålangt greid meg fint med Digitalt Multimeter,men er interessert i å se på signalkurver og elliptiske lastlinjer spesielt (SE output trafo etc...=

Lurer på om jeg skal anskaffe et oscilloscop, men vet ikke noe om dem Har sett på gamle Tektronix 454,465,475,2235 på bruktmarkedet og nye PC baserte hos Elfa.

De nye PC ,USB baserte er dyrere enn Tektronix gamle analoge(100-300 usd) og ser ut til å ha større begrensinnger på inngangsspenning(-+20V).
    http://www.picotech.com/picoscope-2202.html

Kanskje noen erfarne DIY'ere kan gi tips...
    1. Er oscilloscop unødendlig luksus som vil bli lite brukt...?
    2. Er analoge oscilloscop avlegs?
    3. Hva må eventuelt til for å måle spenning sving på 300B (130Vp-p driver og 500Vp-p på 300B)
    4. Anbefalinger?

mvh
    Sleiven

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Roter litt med DIY med rør. Får bla et 300B kit i løpet av våren. Har sålangt greid meg fint med Digitalt Multimeter,men er interessert i å se på signalkurver og elliptiske lastlinjer spesielt (SE output trafo etc...=

Lurer på om jeg skal anskaffe et oscilloscop, men vet ikke noe om dem Har sett på gamle Tektronix 454,465,475,2235 på bruktmarkedet og nye PC baserte hos Elfa.

De nye PC ,USB baserte er dyrere enn Tektronix gamle analoge(100-300 usd) og ser ut til å ha større begrensinnger på inngangsspenning(-+20V).
    http://www.picotech.com/picoscope-2202.html

Kanskje noen erfarne  DIY'ere kan gi tips...
    1. Er oscilloscop unødendlig luksus som vil bli lite brukt...?
    2. Er analoge oscilloscop avlegs?
    3.  Hva må eventuelt til for å måle spenning sving på 300B (130Vp-p driver og 500Vp-p på 300B)
    4. Anbefalinger?

mvh
    Sleiven
    Fordelen med USB løsninger og andre PC-baserte løsninger er mulighetene for signalbehandling (FFT-analyser, valgfri filtrering o.l.) og nermest ubegrenset lagring. Med de spenningene du sikter etter så tror jeg du uansett bør gå via en attenuator med overspenningsværn.

mvh
    KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Til daglig bruk bør du velge et ordentlig scope. Et pc scope er egentlig bare bra til det det er bra på, og det er lang lagring og etterbehandlig av data. Til vanlig scope-arbeid er et stand-alone scope fremdeles å foretrekke synes jeg.
    Skal du debugge på digital elektronikk, så kan et digitalt lagrings-scope være bra å ha.
    Skal du leke med analoge kretser, så er et analogt scope godt nok, hvis ikke bedre i noen tilfeller. Tek lager generelt ordentlige greier. Jeg bruker både analoge og digitale Tek scope i det daglige.
    Tenk på at en standard scope-probe er 1:10, dvs 200V på proben gir 20V på inngangen av scopet.
    Prøv å få med prober hvis du kjøper brukt. Prober er dyre.
    Skal du drive med analyse av audio-signaler (forvrengning, signal/støy, frekvensgang) er kanskje en PC-basert løsning å foretrekke. Stand-alone løsninger koster fort noen kroner, selv brukt. Jeg disponerer både Hewlet Packard og Audio Precission stand-alone audio-analysatorer, og vil også her anbefale stand-aloen løsninger hvis man har penger nok.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Tektronix 465, 475 er gode gamle travere, gjør det meste, nesten uslitbare, og relativt rimelige.

Arne K

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Tektronix 465, 475 er gode gamle travere, gjør det meste, nesten uslitbare, og relativt rimelige.

Arne K
    Takk for tipset Arne, mange av dem på ebay for noen hundrelapper, . frakten blir jo e del med 12 kg!! Håper jeg kan finne noen i Norge som ikke er for dyre...

mvh
    Sleiven

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Tips:

ELFA har en kategori på nettsiden deres som heter "Utsalg". Der, på "Måleinstrumenter" har de listet et 100MHz scop til 4800,-. Pintek PS-1005. Aldri hørt om, men kan være intressant å sjekke ut.

Ellers så finnes det mange PC oscilloscop, og f.eks. Bitscope, Velleman og Picoscope har intressanne modeller.

En ting som er svært nyttig med digitale scop (PC eller standalone) er mulighetene for fleksibel trigging, og "single-shots" der du kan fryse et scope bilde som ellers ville være umulig å se på et analogt scop som f.eks. kondensator oppladning (B+ oppstartsmålinger) (analoge scop trenger repeterende signaler for å trigge). I tillegg er automatiserte målinger som frekvens, amplitude, periode etc. uvurderlige på digitale scop.

Det som er den viktigste parameteren på digitale scop er samplingsraten. Ofte ser man scop som er "100MHz" (bandwith) men dette vil som oftest være totalt misvisende på et scop som har en samplingsrate på f.eks. 40MS/s (Megasamples pr sek.) som vil gi en teoretiskt øvre grensefrekvens på ca. 20 MHz.

I tillegg bør du se på minnet. Et PC scop bruker ingenting av PCns resursjer under samplingen. Derfor må du se etter minnespesifikasjonen på scopet da dette bestemmer hvor lang periode du maks kan vise på et skjermbilde. Typisk er fra 2kbyte/kanal til 128kbyte/kanal. Mer er bedre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bør jeg skaffe meg et oscilloscop?

Hvis ja, hvorfor ikke ? :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Hvis du har kunnskap til og glede av å bruke et, så hvorfor ikke!
    Skulle jeg skaffet meg et ville jeg være avhengig av å kunne legge ut bilder fra det på nett for å få hjelp til å tolke funn. Er helt sikker på man kan se mye rart på et silkt man ikke skjønner bære av. Husk også at det må noe inn skal du få noe ut. En form for funksjonsgenerator. Aner ikke om en slik app-løsning vil være god nok.

N

nysjerrigper

Gjest
    lurer på å kjøpe et slikt selv

GW instek, GDS-1022.

kompakt, lett, enkelt å bruke. tar minnekort for snapshot etc :)

koster ca 4k

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte mitt Kenwood CS1100 hos Motron for noen år siden. Og han har flere scop på lager.
    I tillegg til masse annet. VH. Bernt

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Jeg mener at uten oscilloskop kommer man ingen vei innen HIFI DIY. Det blir mye synsing og lite fakta om hva skjer i anlegget.

Jeg hadde et gammelt scop fra Tandberg Radiofabrikk som er helt avleggs. I dag ble det sendt ett nytt digitalt, 2-kanals, 100MHz, fargeskjerm scop fra Hong Kong til meg. Det har USB tilkopling og RS232 tilkopling til PC
    Jeg gleder meg som en unge til det kommer. :)

Det ser slik ut:

Det er kjøpt gjennom Ebay for 240GBP.
    Lenke: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rt=nc&nma=true&item=350427918191&si=MFYZ750k7Z5lUc2aB8SON2ky9fU%253D&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT

Sonny

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Har hatt den et par tre år nå, Kenwood Trio CS 1040- Funker utmerket...

Slieven

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Sonny skrev:
    Hei!
    Jeg mener at uten oscilloskop kommer man ingen vei innen HIFI DIY. Det blir mye synsing og lite fakta om hva skjer i anlegget.

Jeg hadde et gammelt scop fra Tandberg Radiofabrikk som er helt avleggs. I dag ble det sendt ett nytt digitalt, 2-kanals, 100MHz, fargeskjerm scop fra Hong Kong til meg. Det har USB tilkopling og RS232 tilkopling til PC
    Jeg gleder meg som en unge til det kommer. :)

Det ser slik ut:

Det er kjøpt gjennom Ebay for 240GBP.
    Lenke: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rt=nc&nma=true&item=350427918191&si=MFYZ750k7Z5lUc2aB8SON2ky9fU%253D&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT

Sonny
    Hadde vært kult med en litt fyldig rapport med litt nærbilder og brukerinntrykk når du får fingrene på dette skopet, Sonny. Det ser ut som en meget intrassant handel.

- slarssen

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    slarssen!

Scopet kom i går. Etter en hard arbeidsuke kom Jon Blund på besøk før jeg rakk å komme noen vei. Jeg fikk kalibrert probene og scopet og begynte å lese bruksanvisningen, da ble det kvelden og mørkt gitt.
    Det fulgte med to sett 1x og 10x prober. En CD med manual på engelsk (hjemmebrent) og noe videogreier om bruk som jeg ikke har sett enda. Bruksanvisningen med referanser til IEC normer osv virker seriøst og ordentlig.
    Bilder kommer.

Sonny

Edit: Mitt egen sitat
    Jeg mener at uten oscilloskop kommer man ingen vei innen HIFI DIY
    der var jeg stor i kjeften gitt - ser jeg i ettertid. Jeg kan stå inne for sitatet og jeg mener det, men for egen del kan jo fallhøyden bli stor. Hva jeg brukte scop til før og nå er helt forskjellig, i tillegg til alt jeg har glemt. Så nå blir det nok intensiv opplæring som må til.
    En ting er å se en kurve på skjermen, en helt annen er å faktisk tolke/forstå hva det er en ser.

Fortolling - i tillegg til kjøpeprisen og frakt kom det kun kr. 296,- i fortolling som for meg var overraskende rimlig.

Vedlegg

mwt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    osciloskop er et must ved litt mer avanserte feil/feilsøkning/kalibrering/måling isåfall... ;D har 3 stk der den ene har ekte lagring av målte verdier og kan faktisk lagres på disket... MEN man må nesten ha jagger fly utdannelse for å få innstilt den riktig og måle fornuftig...og ikke minst forstå resultatet av verdiene som vises frem. Så, om man ikke har litt over grunnlegende kunnskap i måleteknikk er best å gå for digitale osciloskoper da disse er bedre til å trigge -bla- signalenene og viser ferdige verdier av det som måles på skjermen... det er min erfaring.

Ellers har det dukket opp i ny og nee noen brukte analoge osciloskoper som kan være greit å leke seg litt med og lære seg å bruke. Vet om et par stk som har ødelagt dyre pc`r pga overspenning. Ang bruk av slik i rør teknikk ville jeg vært 100% sikker at det ikke kan bli noe feil rundt isolasjons evnen, da pcnene har sjelden noen høyere spenninger enn 12 volt -i motsetning til rør som er gjerne under 500vDC i de fleste tilfeller -om interface boksen ikke er riktig isolert eller tåler den høye spenningen kan fort dette også bli en spenning som i beste fall være omsluttet til pcn. Så se etter om alt er riktig før man utsetter seg selv for unødvendig fare pga uvitenhet -særlig ved bruk med rør teknikk da de karamellene gjør litt mer enn vondt :)

Den så jo ganske ållreit ut sonny :) til og med i farger gitt. Får vente til de kommer i "ekte 3D + HD"... ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    For å lære å trigge et oscilloscop er det ikke nok å motta undervisning. Man lærer det ikke før man prøver å undervise andre i det :D

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Styr unna de digitale kinakopiene.
    Det er søppel og du blir bare plaga.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    RJEL!
    Scopet er produsert i Kina, hvorvidt det er søppel får jo tiden vise. Etter hva jeg kan lese på nettet så blir de ikke slaktet. Heller det motsatte. Så langt så har jeg ingenting å utsette på det. Jeg er generelt ikke noe redd for østen produkter.
    Første bildet kommer her.......

Sonny

Vedlegg

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Uni-T har jeg lest en del bra ting om. Bla at de lager en del oem produkter som andre setter sine merker på. Trenger ikke stemme dette, men virker som bra produkter.

Dette kjøpte jeg på ebay til noe som ikke kan være annet enn røverpris. Husker ikke nøyaktig, men var rundt 600 kr.
    http://www.uni-trend.com/UT71D.html Dette er et multimeter, et meget funksjons rikt et.

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Fluke Scopemeter, teknisk helt OK, men betjeningsmessig bakvendte for en som er vant med Tektronix' måte å gjøre det på. Fluke kommer inn i bransjenisjen fra multimeterkanten, og for meg virket det unaturlig og knotete.

En bil styres bedre med ratt enn menyer og trykknapper ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Barbaresco skrev:
    Fluke Scopemeter, teknisk helt OK, men betjeningsmessig bakvendte for en som er vant med Tektronix' måte å gjøre det på. Fluke kommer inn i bransjenisjen fra multimeterkanten, og for meg virket det unaturlig og knotete.

Amen!

Arne K

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Barbaresco skrev:

Er også enig. Har knotet litt med ett Fluke ScopeMeter og et Agilent Scopmeter, og begge er ikke noe særlig på brukervennligheten. Var vel noe ala den 120 serien begge de jeg har erfart, og spesifikasjonene var heller ikke allverdens. 25MS/s er ikke fantastisk, og skjermoppdateringa er dårlig. Det 190 serie Fluken der ser jo litt intressant ut må jeg si da, men prisen er vel fantastisk høy, så høy at man lett vurderer ett vanlig scop med større skjerm, kjappere skjermoppdatering og mer minne og flere funksjoner.

- slarssen

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Sonny skrev:
    RJEL!
    Scopet er produsert i Kina, hvorvidt det er søppel får jo tiden vise. Etter hva jeg kan lese på nettet så blir de ikke slaktet. Heller det motsatte. Så langt så har jeg ingenting å utsette på det. Jeg er generelt ikke noe redd for østen produkter.

Sonny
    Ser jo flott ut dette Sonny. Hvordan opplever du hastigheten på skjermoppdateringen? Er den treg å reagere når du endrer på knottene? Har du prøvd å kjøre med begge kanaler samtidig uten at det blir tregt? Fortell!

- slarssen

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer også å kjøpe meg et scope til litt enkel feilsøking. Rimelig usikker på hva jeg bør gå for og hvor høy båndbredde det bør ha. Skal sikkert brukes til litt av hvert etter hvert, men foreløpig er behovet størst for feilsøking på audiokretser.

Ser at RS, Elfa og dealextreme har en del billige scope, men båndbredden er stort sett ikke mer enn 20-30MHz på de billigste. Bør jeg istedenfor prøve å finne et brukt analogt som dekker større båndbredde slik at jeg lettere kan se høyfrekvent støy etc? Hva med disse kina scopene. Kan jeg stole på disse, eller bør jeg velge et mer anerkjent merke?

Her er et par alternativer. Kom gjerne med forslag eller erfaringer hvis noen har med disse billige scopene.

Et par eksempler:

GW-instek 20MHz
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-180-44&toc=19209

RIGOL DS1052E 5.6" TFT LCD 50MHz
    http://www.dealextreme.com/p/rigol-...lor-storage-oscilloscope-30573#open full view

ISO-TECH 20MHz
    http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=6994822#header

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Sonny skrev:
    RJEL!

Sonny
    Vel, jeg har testet noe lignende og i forhold til mitt Tektronix TDS2022B så var det rett og slett elendig.
    Bugs inneholdt det også. Målte rett og slett feil. Skulle vist bli bedre med en firmware oppgradering.
    Men så er det "litt" prisforskjell også da i forhold til Tektronixen.
    Men det kan jo hende denne modellen er bra.

Men verktøyet må fungere, ellers kan man kaste bort mye tid. Derfor sverger jeg til anerkjente merker.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    slarssen!
    Uni-T scopet har software slik at du kan fjernstyre det fra Pc'n. Det virker, men jeg kan ikke se grafene på skjermen. Derimot parameterne virker som det skal. Jeg har lastet ned ny software, men har ikke prioritert å få det til å virke.
    Jeg bygger om en forsterker som blir ferdig i løpet av et par dager og da skal scopet til pers for første gang på reelle målinger. Opdateringsfrekvensen virker på meg som den er helt OK. Scopet reagerer momentant på justeringer på alle brytere.

For meg er ikke det å kjøpe et Tektronix noe valg. Jeg føler at bruken må reflektere hvor mye man er villig til å investere. Selvsagt finnes det en nedre grense. Jeg har også vurdert en signal generator fra Hong Kong som ser ut til å passe godt sammen med scopet til en overkommelig pris.

Sonny

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Ser at elfa har salg på noen tektronix scope. Det billigste ligger på 5500kr, men kommer jo med livstidsgaranti og er på 50MHz. Hvor mye ekstra er et tektronix scope verdt i forhold til et kina scope eller et billigere analogt GW instek? Tektronix scopet er digitalt og har kanskje en del ekstra funksjoner som kan være fine å ha?

Bruken er jo ikke profesjonell, men til hobbyprosjekter/reparasjoner.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-257-47&toc=0

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    magpal skrev:
    Ser at elfa har salg på noen tektronix scope. Det billigste ligger på 5500kr, men kommer jo med livstidsgaranti og er på 50MHz. Hvor mye ekstra er et tektronix scope verdt i forhold til et kina scope eller et billigere analogt GW instek? Tektronix scopet er digitalt og har kanskje en del ekstra funksjoner som kan være fine å ha?

Bruken er jo ikke profesjonell, men til hobbyprosjekter/reparasjoner.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-257-47&toc=0
    Husk at du får moms på toppen av dette så du havner på ca. 7000,- før du holder dette i hånda. Uansett er det jo meget nyttig med livstidsgaranti da, og selvfølgelig tryggheten av å handle merkevare.

Du kommer vel unna med noenlunde samme spec vil jeg si, de fleste digitale scop har de samme basis funksjonene. Tek scopet er nok noe mer raffinert sannynligvis. Og om man kan stole fullt ut på kina-specen er jo en ting, og levetiden en annen. Det scopet som Sonny har kjøpt lander vel på rundt 40% i pris kanskje, og har f.eks. mer minne, høyere analog båndbredde og antakelig samme kvalitet på display.

TDS2000 serien er, fra Tektronix sin side, også en billig økonomi serie. Og det merker man hvis man sammenlikner med dyrere modeller igjen, og direkte sammenliknet så tror jeg kinascopet og Tek scopet vil ha samme opplevd 'plastikk' følelse.

Når det er sagt så det vel, om 10 år, fortsatt Tek scopet du sitter med hvis du skjønner hva jeg mener. Til tross, jeg kommer nesten garantert ikke til å bruke de ekstra 1000-lappene det koster for et Tek scop. Hovedsaklig fordi de er såpass like i spec, og fordi jeg (som Sonny) er villig til å ta risikoen som kommer med kina-scopet.

- slarssen

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Joda, man må jo selvsagt sammenligne risiko for feil med hvor mange nye slike kina scope man kan kjøpe for prisen av 1 "merkescope".

Hvilke parametre er det som er viktige med digitale scope? eller anolge for den saks skyld. Og hvor høy båndbredde bør man kjøpe til audiofeilsøking?

Feks. så fant jeg et billig digitalt scope fra GW instek.
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-262-11&toc=19174

Hva er det som skiller dette billige scopet fra et dyrere/bedre? Hva bør jeg sette som minstekrav?

Edit:

Har lest litt rundt om rigol scopet. Det ser ut som et kupp til prisen! 339usd for et 50MHz scop (evnt. 100MHz om man "hacker" scopet. Skulle visstnok være en grei affære uten noen som helst modifikasjon eller fare for instrumentsvikt) Noen med erfaringer?
    http://www.dealextreme.com/p/rigol-...lor-storage-oscilloscope-30573#open full view

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "25% på Tektronix oscilloskop"

fra elfa sin forside.

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Har da bestilt meg et Rigol DS1052E scope. Etter en del lesing og youtube reviews så føler jeg meg ganske overbevist om at Rigol scopet gir mye scope for pengene. At Rigol også produserer for agilent bør jo være et tegn på at det er skikkelige greier. På papiret banker det jo de aller fleste digitale scope i den nedre prisklassen..

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    magpal!
    Jeg vurderte det samme scopet. Det var bare tilfeldigheter som avgjorde at det ble Uni-T. Jeg har benyttet det flittig de siste dagene. Når måler i filtre ser jeg behov for en x100 probe. Ellers har jeg ingenting å utsette på scopet.

Sonny

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er respons og skjerm på uni-t scopet ditt? Har egentlig aldri brukt digitalt scope før, så det skal bli spennendes å prøve. Så får vi bare håpe rigolen svarer til forventningene. Skal komme med litt erfaringer når jeg har fått prøvd det.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    magpal!
    Responsen i alle fall til HIFI er upåklagelig.
    Jeg ser også behovet for en signalgenerator og en mikrofon. Jeg har tenkt - og i beste DIY ånd er faktisk ungenes bortlagte keyboard mer enn godt nok som signalgenerator. Det finnes også oversikter på nettet over hvilken noter som har hvilken frekvens.

Jeg fant også en grei måte å lage en mikrofonforsterker til scopet ved hjelp av et par kondiser, noen motstander, den uunnværlige LM741 op ampen og et par 9V batteri. Det finnes ikke noe skjema, kun en layout på universalprint, som jeg ikke har forstått enda hvordan er koplet. Men det finner jeg ut av når jeg kommer til det prosjektet.

Sonny

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Asbjørn!
    Det er faktisk akkurat disse filene jeg tenkte på. Jeg bare husket ikke hvor jeg hadde sett dem. Det er veldig flott at du minnet oss dette. :)

Sonny

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn