slarssen
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 18.03.2003
- Antall liker
- 13
Jeg har skrevet littegranne om dette skopet på forrige side i denne tråden. Har selv dette scopet og har nå brukt det en god stund. Vil vel egentlig anbefale deg å vurdere ett annet ett. Uni-T har ikke prioritert å jobbe med firmwaren og hverken skjermoppløsning eller andre ting vil derfor bli forbedret. Andreas sitt innlegg lengre opp viser ett scop som nå koster omtrent det samme men har betraktelig bedre ytelse og spec. Ellers har du jo også den Rigolen som også virker som ett knallbra valg.Jeg vurderer selv å kjøpe et scope. Har derfor tenkt på disse billige "gi-bort" analoge sakene som er å finne rundt omkring. Men, leste her tidligere i tråden at det kan bli litt vel komplisert for en nybegynner. I tillegg til kalibrering, som sikkert kan bli et problem.
Har undersøkt en del alternativer. Det hotteste på jeg fant på ebay må vel væreUNI-T UTD2102CEL: UTD2102CEL 100MHZ Digital Storage Oscilloscope 7" LCD 1G Sa/s Sampling Rate | eBay
Rigol er jo et anerkjent merke i billigdivisjonen, f.eks DS1052E: Rigol DS1052E 50MHz Digital Oscilloscope | MCS Test Equipment
Rigol'en har 3 års garanti (europeisk forhandler) og cirka samme pris som Uni-T'en, men har dårligere specs (muligens rigol har fordel på minnedybde i én kanal?).
Jeg nevnte tidligere i denne tråden at UNI-T er en OEM produsent (eller hva det heter), og deres produkter blir til tider solgt under andre merkenavn. Dette har jeg nå funnet en bekreftelse på, se på denne: 72-8710 - TENMA - DSO 100MHZ 2CH, 178MM (7 IN) SCREEN | Farnell Norge <--- Dette er det samme som UTD2102CEL, bare 3000kr forskjell, altså mer en dobbel pris.
Med alt dette tatt i betraktning så vet jeg ikke helt hva jeg bør velge, tror uansett ikke jeg gidder investere i et scope helt enda, men håper infoen kan være til hjelp for andre.
- Slarssen