Lenken til mikrofon til scopet er her http://www.doctronics.co.uk/scope.htm
Det er kretsen med op amp jeg tenker på.
Sonny
Det er kretsen med op amp jeg tenker på.
Sonny
Joda - FET condenser mic. Jeg må til og med øke spenningen på den mic'en jeg skal bruke.Du som har en tegning av en mic-forsterker over her....du slipper jo spenning inn på mic-en. Det skal du vel ikke?
HeiSleiven skrev:Roter litt med DIY med rør. Får bla et 300B kit i løpet av våren. Har sålangt greid meg fint med Digitalt Multimeter,men er interessert i å se på signalkurver og elliptiske lastlinjer spesielt (SE output trafo etc...=
Lurer på om jeg skal anskaffe et oscilloscop, men vet ikke noe om dem Har sett på gamle Tektronix 454,465,475,2235 på bruktmarkedet og nye PC baserte hos Elfa.
De nye PC ,USB baserte er dyrere enn Tektronix gamle analoge(100-300 usd) og ser ut til å ha større begrensinnger på inngangsspenning(-+20V).
http://www.picotech.com/picoscope-2202.html
Kanskje noen erfarne DIY'ere kan gi tips...
1. Er oscilloscop unødendlig luksus som vil bli lite brukt...?
2. Er analoge oscilloscop avlegs?
3. Hva må eventuelt til for å måle spenning sving på 300B (130Vp-p driver og 500Vp-p på 300B)
4. Anbefalinger?
mvh
Sleiven
Morsomt at du kjøpte Rigolen, magpal. Kanskje du har noen nærbilder liggende?magpal skrev:Da var Rigolen kommet for en stund siden og jeg har fått testet det så vidt på signalgeneratoren bare for å sjekke litt funksjoner. Ser ut til å være et flott scope med god respons. Nå har jeg kun erfaring fra analoge scope fra før av, men det virker til å ha et hav av muligheter når det gjelder automatiske målinger etc. Fin kvalitetsfølelse på selve scopet. Litt middels prober, men fungerer helt ok. Alt i alt må det da være et særdeles godt kjøp til 2400kr!
Men et spørsmål ang. bruk av skilletrafo eller ikke. Hva bruker folket? Er skilletrafo et must for å unngå jordtrøbbel?
Jeg glemte aa skille mellom jobb og hobby.RM skrev:Og jeg som har levd i den villfarelsen at du har jobbet med "leading edge technology" Hans.
Takk for korreksjonen. ;D
Roar
magpal skrev:Hva er det som forsvarer prisen på picoscope kontra billige stand alone scope? Sample rate og spenningstoleranser er jo mye bedre på stand alone scope til en brøkdel av prisen på et PicoScope.
5 uV Ja. Men ikke "/div". Hvis man setter picoscopet til 20mV/div og zoomer inn, så vil man kunne se de laveste spenningsvariasjonene som er 20mv delt på 12 bit oppløsning. (20mV / 4096 = 5uV) Det vil jo da selvfølgelig ikke være fine kurver lenger men skikkelig "trappetrinn"-målinger. La meg legge til at dette er teoretiske verdier. Jeg har ikke testet hvor nærme 5uV mn kan få gode målinger.Audiomix skrev:Vi som vet hva alle knottene er til og som ikke har problemer med aa faa trigget signalet slik at det staar stille, vil nok holde fast ved et gammelt Tek scope saa lenge det fungerer. Og det gjoer det til evig tid ser det ut til.
5uV (/div?) paa et Picoscope?
Jeg maa tro deg siden du sier det. Hvis jeg har oppfattet riktig.
Det maa jo vaere en droem paa leting etter stoey......................hvis det er sant da.
Hvor får man tak i dette?Andreas skrev:Det kan brukes, men større bånbredde og brukervennlighet er mulig til til omtrent samme pris. Her er mitt nye OWON scope:
Scopet er bra, med LAN, masse minne og stor skjerm. (Generatoren er ikke helt på høyde..)
Dette er fortsatt mitt råd: Kjøp et godt (det er sikkert gammelt også) analogt 2-kanal oscilloscope. Tektronix er best. De andre er ikke stort billigere.Jeg vurderer selv å kjøpe et scope. Har derfor tenkt på disse billige "gi-bort" analoge sakene som er å finne rundt omkring. Men, leste her tidligere i tråden at det kan bli litt vel komplisert for en nybegynner. I tillegg til kalibrering, som sikkert kan bli et problem.
Med alt dette tatt i betraktning så vet jeg ikke helt hva jeg bør velge, tror uansett ikke jeg gidder investere i et scope helt enda, men håper infoen kan være til hjelp for andre.
Det er helt enkelt hobbybruk, analoge kretser ser jeg for meg, linære psu'er, nybynner greier. Hvis du vet om noe brukanes her på berget, si gjerne ifra, gidder ikke kjøpe fra utlandet på grunn av frakt. Håper ikke læringskurven er for brå, jeg har ikke noe bakrunn i elektronikk fra før. Kanskje jeg bør kontakte motron eller malmin?Dette er fortsatt mitt råd: Kjøp et godt (det er sikkert gammelt også) analogt 2-kanal oscilloscope. Tektronix er best. De andre er ikke stort billigere.
Problem med kalibrering? Ikke noe forskjell fra digitale. Til hobbybruk holder det lenge med CAL signalet som er tilgjengelig på fronten.
Hvis du er i tvil om hva som er best for deg, kan du fortelle litt om hva du skal måle så hjelper vi gjerne med råd
Mitt heter 475A og jeg bruker det MYE.
Akkurat det går jævla dårlig selv med et 200Mhz Tektronix digital skop.Prøv å sjekke laser-"øye"-signal fra CD på Pico...med 10MHz...
Arne K