Hvis din neste høyttalerkabel skulle være fra et proff-merke, hvilken ville det vært?

Spørsmål som over

  • Klotz

    Stemmer: 44 43.1%
  • Van Damme

    Stemmer: 26 25.5%
  • Canare

    Stemmer: 15 14.7%
  • Ingen av disse, velger merker som selges i hifi-butikker

    Stemmer: 30 29.4%
  • Sommer Cable

    Stemmer: 5 4.9%

  • Totalt antall stemmer
    102

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.726
Antall liker
7.865
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tittelen sier vel det meste 🙂
Dette er ikke en diskusjonstråd, så holder lenge med å huke av svar 👍🏻

2 alternativer kan velges, og dine svar er «hemmelige»
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.726
Antall liker
7.865
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Fordelingen ser noenlunde som forventet ut 👍🏻
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.957
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Ingen av nevnte, holder fint med enten noe fra Elkjøp, elektriker eller en "high end" Supra 2,5mm. Den jeg bruker har ikke noe navn, koster 6,- per meter tror jeg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.340
Torget vurderinger
1
Sist jeg handlet ble det runde 4x4 ledninger fra Klotz, fra før har jeg noen lengder fra bl.a. Ammo og Kabeltronik. Merkenavnet er underordnet tilgjengelighet, spec. og dokumentasjon.

Mvh
KJ
 

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Hva kjennetegner et "proff" merke? Er det bling med fargerike strømper, krymp og gull/sølv osv? Jeg for min del ville kanskje valgt en ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY 4 G 2,5 mm2 med bananplugger som loddes.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Kjører Van Damme Blue. Har pyntet de med strømpe og "kabelbukser" som det så fint heter på ebay.
Årsaken til at jeg kjører disse er at de er svært smidige og enkle å terminere til tross for store dimensjoner.
Så er de perfekte til bruk på speakon, da ytterkappen er perfekt rund.
Mye av smidigheten ligger nok i at det mellom de enkelte ledere og ytterkappe er lagt i talkium eller lignende pulver som gjør at lederne glir inni ytterkappe.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.726
Antall liker
7.865
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hva kjennetegner et "proff" merke? Er det bling med fargerike strømper, krymp og gull/sølv osv? Jeg for min del ville kanskje valgt en ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY 4 G 2,5 mm2 med bananplugger som loddes.
En proff-kabel er vel akkurat det motsatte av din første beskrivelse. Det er kabler beregnet for å tåle bruk på konserter og lydstudioer uten pynt eller magiske egenskaper :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Nesten litt skummel for mange hifi-entusiaster denne proff-betegnelsen på kabler.

Proff-kabler antar jeg er et flott derivat av pro-kabler som igjen er derivat av pro-audio. (Professional Audio).
Men Professional Audio har jo ofte PA som forkortelse, og PA sammen med alt relatert til PA, har jo slett ikke noe for seg i o'store Hifi-verden.
-PA-utstyr er kanskje godt nok i studio/opptak og konserter, men gud forby å bruke det i avspillingen.😝
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.895
Antall liker
38.782
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Her brukes det hifi kabler rundt om da fra Inakustik :)

mvh
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.332
Sted
og til
Torget vurderinger
6
-PA-utstyr er kanskje godt nok i studio/opptak og konserter, men gud forby å bruke det i avspillingen.😝
Ja, sjeldent det blir innertier med mindre en vet hva en skal kjøpe og hvordan en skal sette det opp. Masse sus i sivet og brum i bunn rundt om. Kabler derimot...
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Ja, sjeldent det blir innertier med mindre en vet hva en skal kjøpe og hvordan en skal sette det opp. Masse sus i sivet og brum i bunn rundt om. Kabler derimot...
Yepp. Men det blir litt på samme måte som det er mye hifi-utstyr rundt om som kun egner seg til pling-plong musikk og enkle vokaler.
Skråblikket mitt lengre opp var rettet imot generaliseringen i de ulike leirene. ;)

Nok off-topic fra meg.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
890
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Hva er feil med å prøvelytte i eget anlegg før man kjøper?
Jeg har gjort det ved flere anledninger og endt med andre enn de oppførte alternativene.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.726
Antall liker
7.865
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hva er feil med å prøvelytte i eget anlegg før man kjøper?
Jeg har gjort det ved flere anledninger og endt med andre enn de oppførte alternativene.
Det er absolutt ikke feil, men heller det lureste man kan gjøre 👍🏻 selv har jeg en Neotech-modell med 8 ledere i OCC-kobber, så skal ikke late som jeg er noe mer fornuftig enn hva andre velger…
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Hva er feil med å prøvelytte i eget anlegg før man kjøper?
Jeg har gjort det ved flere anledninger og endt med andre enn de oppførte alternativene.
Interessant tema. Selvsagt helt greit å lytte i eget anlegg som KJ skriver. (y)

Men hvordan vet man hvor man skal starte, om det kun er lytting som legges til grunn?
Hvordan velger man seg egentlig ut en kabel/knippe med kabler, for å starte lytteprosessen med?
Pris? Merke? Rykte? Status?

For om alt er tilfeldig, så er det jo uendelig med varianter av kabler å skulle lytte på.🤔
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nesten litt skummel for mange hifi-entusiaster denne proff-betegnelsen på kabler.

Proff-kabler antar jeg er et flott derivat av pro-kabler som igjen er derivat av pro-audio. (Professional Audio).
Men Professional Audio har jo ofte PA som forkortelse, og PA sammen med alt relatert til PA, har jo slett ikke noe for seg i o'store Hifi-verden.
-PA-utstyr er kanskje godt nok i studio/opptak og konserter, men gud forby å bruke det i avspillingen.😝
Uvitenhet
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Stort sett Pulse xlr og speakon kabler i anlegget gode nok, solide og det er det de har på Sørlie musikk som er den lokale sjappa for proff/pa/studio.
Bruker ellers Van Damme fra hb der det trengs banan/spader eller rca, i tillegg til noen Cardas mikrofonkaber med rca som jeg har hatt lenge.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.629
Antall liker
14.603
Sted
Langesund
Jeg liker Klotz siden den er et tvinnet par i en helt rund ytterisolasjon. Det ser veldig pent ut i Speakon.
Har også høyttalerkabler fra det merke, og som du sier er den fornuftig konstruert. Meget føyelige også

Har akkurat innvistert i en 1.5m USB 2.0 A-B av samme merke. Var jævlig dyr da, 150,- +134,- i frakt.... men veldig fin..... :LOL:
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.159
Antall liker
2.114
Ja, jeg har jo sett at en god del her inne har lydrigger tilnærmet PA for store arenaer, men mine tanker om relevant pro måtte bli studiohøyttalere. I såfall burde det vært en avkrysningsmulighet for "absolutt ingen høttalerkabler her, jeg bruker XLR"...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.726
Antall liker
7.865
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Redigeringsmulighet for å kunne legge til svaralternativer ble låst meget fort, så derfor fikk jeg aldri oppdatert med ønsker fra kommentarfelt.
 
Topp Bunn