Hvor bra er EC egentlig ?

B

brand-x

Gjest
Ingen vendetta fra min side jeg er Ec-patriot men det betyr ikke att alt er rosenrødt med alle produktene.
De som er veldig bra for å gjøre dette litt mere nyansert er etter min oppfatning/mening DACèn, up`n eci-3 og aw180 + 120 wattern. Og jeg har levd en stund som EC meningmann og patriot/eier og har ett forhold til alle foruten de aller største slutt-trinnene. Gammel er jeg også blitt.

mvh
brand-x

O

om.s

Gjest
EC har ihvertfall et pent ytre....................men det er ingen særlig god grunn til å gidde å dra det i hus.
Delvis enig, for jeg synes faktisk ikke det ytre er pent heller...det hadde sikkert ikke vært så oppskrytt heller, om ikke det var Norskt!

Ja, jeg har eid noe av det selv en gang i tiden......

mvh

B

brand-x

Gjest
Jeg må få innskyte att det må være lov å sette spørsmålstegn ved kvaliteten på enkelte EC-produkter på lik linje som det er blitt mot KRELL kav400 eller ett hvilket som helst annet produktmerke, hvis da ikke riksantikkviaren ? har fredet noe her. Hvis det har gått meg hus forbi må noen bistå meg slik att jeg vet hvor grensen går.
Men meningen min er den samme og som daglig bruker av EC-produkter må jeg ha ett vist grunnlag for å kunne uttale meg negativt eller positivt. Og jeg irriterer meg like mye hver gang det dukker opp ett eller annet skurr med "nasjonalskatten" som noen vil kalle EC for. Og det er oftere enn hva som er tillfelle med de andre produktmerkene jeg har.....

mvh
brand-x

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Selvsagt lov å ikke like EC, men din agenda virker litt merkelig ettersom du kaller deg patriot og samtidig svartmaler mange av ec's produkter utover det man skulle tro var tilfellet. Hva er poenget med ørten poster om at EC er dårligere enn det mange andre synes de er.... Konstruktivt er det neppe, kanskje litt kjedelig for de som tross alt har gjort en fremragende jobb i EC, derimot. At noe av ec er bra og annet mindre bra bør jo ikke være så merkelig og ihvertfall ikke for en som elsker EC slik du påstår å gjøre.

L

Ludo

Gjest
Jeg har vært EC-eier for etpar år tilbake. Synes lyden var helt knall; engasjerende og musikalsk samtidig som instrumentene låter troverdig. Har vært litt på bærtur en stund mtp utstyr, og endelig er EC tilbake i hus og smilet på plass. Skikkelig fornøyd ;)

Om denne litt særegne organsiske klangen er korrekt for HiFi-analytikerne er jo en helt annen sak...

O

om.s

Gjest
Selvsagt lov å ikke like EC, men din agenda virker litt merkelig ettersom du kaller deg patriot og samtidig svartmaler mange av ec's produkter utover det man skulle tro var tilfellet.
Patrioisme og EC er to helt forskjellige ting, men du har satt ett lite fokus på noe viktig, du forbinder patrioisme med sansen for god lyd, og det er FEIL!
hvilket sikkert mange forvillede går, " snakker jeg dårlig om EC så snakkker jeg dårlig om Norge".....

Tenk om igjen!...

mvh

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
ec har feil som alle andre enten det er sikringer som går, eller det er potmetre som trenger litt vedlikehold, eller at en av enhetene bare tar kvelden helt umotivert.
min erfaring er at alle merker har en eller annen feil å slite med, enten det står ec bat, marantz, copland eller noe annet på logoen. det er tross alt lyden som teller. som en kuriositet har baten vært på tur lengre enn alle ec-produktene tilsammen fra 1992. bat-en kom i hus rett før jul i år. copland produktene jeg har hatt har alle vært vesentlig mer ustabile en ec, så.....
jakr

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Patrioisme og EC er to helt forskjellige ting, men du har satt ett lite fokus på noe viktig,  du forbinder patrioisme med sansen for god lyd, og det er FEIL!
hvilket sikkert mange forvillede går, " snakker jeg dårlig om EC så snakkker jeg dårlig om Norge".....

Tenk om igjen!...

mvh
Jeg forstod ikke patriot som norgespatriot men som tilhenger av EC. Å blande inn nasjonalisme idette blir meningsløst. Jeg er ingen patriot av EC, men Brand-x påstår at han er det og det er hans uttalelse jeg referer til. Jeg har aldri sagt noe om patriotisme og god lyd så hvor du har fått det fra vet jeg ikke...

O

om.s

Gjest
Jeg forstod ikke patriot som norgespatriot men som tilhenger av EC. Å blande inn nasjonalisme idette blir meningsløst. Jeg er ingen patriot av EC, men Brand-x påstår at han er det og det er hans uttalelse jeg referer til. Jeg har aldri sagt noe om patriotisme og god lyd så hvor du har fått det fra vet jeg ikke...
Hvor jeg har det det fra? det er bare å lese seg litt tilbake, men du misset mitt poeng, det er ikke det samme å ytre seg negativt om EC som å ytre seg negativt om patrioismen, men kobler du/man EC til annet enn lyd (god lyd?) så er det ikke bare jeg som har definisjons problemer!, man skal akte seg for å se seg blind på det man tror, man kan gå glipp av gode og ekte " begivenheter" ved siden av....

mvh

B

brand-x

Gjest
Solo !

kan du lese start-tråden en gang til ??

mvh
brand-x

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hvor jeg har det det fra? det er bare å lese seg litt tilbake, men du misset mitt poeng, det er ikke det samme å ytre seg negativt om EC som å ytre seg negativt om patrioismen, men kobler du/man EC til annet enn lyd (god lyd?) så er det ikke bare jeg som har definisjons problemer!, man skal akte seg for å se seg blind på det man tror, man kan gå glipp av gode og ekte " begivenheter" ved siden av....

mvh
Hei!
Den meldingen forstod jeg faktisk ikke.
Mvh
Jacob

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Solo !

kan du lese start-tråden en gang til ??

mvh
brand-x
Har gjort det, men forstår fortsatt ikke dine utsagn om at EC er så dårlig. Greit nok at du ble fanget av EC-hypen en gang, men antihypen du kjører i denne tråden ser jeg enda mindre grunnlag for enn den positive opplevelsen du engang hadde av EC. At det finnes mange andre merker som gir minst like god lyd for pengene som EC er utvilsomt, men at EC er så dårlig som du tydeligvis mener nå, forstår jeg ikke. Preferanser er en ting, at EC aw250 mangler krefter til å drive en "normal" høytaler synes jeg er merkelig. Samtidig forstår jeg ikke poenget med å starte en tråd om at EC er dårlig. Det er mye man kan mislike i hi-fi verdenen, men hvorfor gidder man å dvele ved det..

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Virker på meg at han har hatt dårlig erfaring med EC. La gå, jeg er iallefall kjempe fornøyd med EC 4.7. Veldig lyst på NADA (400watterene), men så var det krkr da :). Å si at EC er dårlig, og skylde på at det er "eierfølelse" og "nasjonalisme" syns jeg er bare dumt.

Noen syns EC lager strålende produkter, deal with it. Også i USA hvor EC produktene er svin dyre så får de jo kjempe skryt. Men er enig i at 4.7 sitt potmeter er en skam.. hehe, lurer litt på om EC skal få se på min, men de skal nok ha endel kroner for det da (ssamt de har sagt dette er en "feil" som vil komme igjen selv etter en fix...).

Pr. dags dato vet ikke jeg om noe bedre pre til mitt system iallefall (til denne prisen, kjøpte min brukt til 6500kr..).

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.524
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hvor bra er EC egentlig? Hvor god er Muga Reserva. egentlig...
Har selv ikke EC (har et annet utskjelt norsk forsterker sett), men har hørt det i en del forskjellige sammenhenger. Det beste EC anlegget jeg har hørt dvs det mest musikalske er det jeg har hørt hjemme hos byens (Skien) lokale hifipusher. Han har hatt litt forskjellig EC oppsett, dvs han har bytta effektrinn fra AW 120 til AW 400. Anlegget hans låt(er) veldig musikalsk. Ikke det mest avslørende/analytiske anlegget jeg har hørt, men som sagt veldig musikalsk.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Anlegget hans låt(er) veldig musikalsk. Ikke det mest avslørende/analytiske anlegget jeg har hørt, men som sagt veldig musikalsk.
Det er slik jeg også oppfatter det meste av EC, sjelfullt og stort.

A

Affa

Gjest
Jeg tror at mange mener at høy forvrengning og kasseresonans er ensbetydende med musikalitet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg tror at mange mener at høy forvrengning og kasseresonans er ensbetydende med musikalitet.
;D ;D ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
100 poeng, - det er bare så få som vet hva som er hva...
Og resonanser kan være bra; hva var vel en fiolin uten hulrom i kassa?

Arne K

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
100 poeng, - det er bare så få som vet hva som er hva...
Og resonanser kan være bra; hva var vel en fiolin uten hulrom i kassa?

Arne K
Pil og bue? ::)

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.039
Tja, etter å levd med The Two Channel Amp et halvt år i den tiden dinosaurusene vandret rundt på Jorden for senere å stifte bekjentskap med AW250 + EC1 pre i sin urform holder jeg en knapp på det gamle skjærereiret.
Meeeeen det var så altfor lite sprut i 25 watter`n til å drive elektrostatene mine.
EC 250 var svært hissig, og mer rocka enn dagens utgave.
Den viste seg tidlig kilen, og positivt responderende på bedre strømkabler.
Har videre i flere år hatt en EC riaa, men uansett produkt foreligger en klar signatur med en festpukkel rundte 80-100 hz. Har lyttet mye til musikk via en modda EC 120 DMB, men nei like forbannet er det en hevning i bassen. 120 watter`n spilte i lag med en etterhvert gjennom moddet EC 4.5. Preampen hadde et klart potensiale ved forbedret strømforsyning/nettdel mm. Bruke den balansert mot DP 6.4, og det lot seg høre når dedikert strømkabel og PS Audio Ultimate Outlet ble koblet i mellom.
Ved flere anledninger har jeg da også fått stifte bekjentskap med EC Nemo og EMC-1. Senest på torsdag la jeg lyttemuskelen til EC 4.8R, EC A400 monoblokker og EMC-1 UP hvor det var inkorporert det meste av gromkabler fra Synergistic Research og full strømrens med ditto kvelerslanger til å føde boksene. Musikken ble gjengitt via noen 3-veis Thiel ht. Ja, det var ikke vondt! Anlegget er ikke dårlig, men ville jeg hatt det selv?

A

Affa

Gjest
Min erfaring med EC (ECI1 og 4.6, 250) er enkel. Dårlig bygget. Dårlig effekt. Dårlig lyd. Høy pris.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.798
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmmm, har hatt EC produkter i flere omganger (ingen av de tyngre) og egentlig vært godt fornøyd.

Skjønt jeg bar en pre- og et sluttrinn rett bort til min lokale sjappe som innbytte engang jeg hadde med et Audio Innovations sett hjem.

Uansett er huset tomt for EC nå, savner det egentlig ikke....

B

brand-x

Gjest
Jeg ser det er flere enn meg som ikke synes alt fra EC kan forsvares som kvalitet for pengene og det er det jeg mener, å godta å skjære alt fra EC over samme kvalitetsfjøla er tullete for alt er ikke bra og de som påstår att aw250r er kraftig og styringsdyktig det finner jeg meget merkelig selv om prisen og specene tilsier den er det. Jeg har hørt den på div ht som fungerer med middelmådigere forsterkere og hvor 250r oppfører seg som en betydelig kortpustet sak med buldrebass som ikke kan forsvares pris/kvalitets-messig og jeg beklager men det mener jeg . Det må som sagt være lov å stille spørsmål når det virker som majoriteten ikke synes å forstå att det ikke bestandig er kosmetikken som gjør ett produkt bra. Att EC har enkelte enestående produkter har jeg ingen problemer med, for det har de. Og til slutt det er fryktelig mange tråder med problemer med ett eller annet EC-produkt og det kan sikkert bortfoklares, så noe rett må jeg ha. Men til dere som mener jeg driver med vendetta mot EC, les nå heller en gang til hva jeg skriver og slutt å være selektiv i hva dere bruker til angrepsvinkel.

mvh
brand-x

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
EC er meget bra. Har ikke hatt helt sansen for alle effektrinnene men kunne falle meg inn å kalle dem dårlige.

Ustabilitet, dårlig loddearbeid, potmeter problemer er ikke ukjent for EC.

Mitt første møte med EC var som student da jeg ikke hadde skikkelige høytalere men en glimrende platespiller, EC1mc og Stax lambda signatur. "Verdens beste lyd" følte jeg at jeg hadde, masse musikkglede. Den preampen har jeg ennå, den gjør nytten som RIAA/mc samt innvalgsvelger for ubalanserte signalkilder. Potmeteret har vært problematisk og en Duelundvri med linolje skulle til for å slippe å rense printbanene på mc-kortet til stadighet.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
EC er meget bra.  Har ikke hatt helt sansen for alle effektrinnene men kunne falle meg inn å kalle dem dårlige.  

Ustabilitet, dårlig loddearbeid, potmeter problemer er ikke ukjent for EC.  

Mitt første møte med EC var som student da jeg ikke hadde skikkelige høytalere men en glimrende platespiller, EC1mc og Stax lambda signatur.  "Verdens beste lyd" følte jeg at jeg hadde, masse musikkglede.  Den preampen har jeg ennå, den gjør nytten som RIAA/mc samt innvalgsvelger for ubalanserte signalkilder.  Potmeteret har vært problematisk og en Duelundvri med linolje skulle til for å slippe å rense printbanene på mc-kortet til stadighet.
Obs: så en lei skrivefeil som forandret meningen, skulle være:

Har ikke hatt helt sansen for alle effektrinnene men kunne IKKE falle meg inn å kalle dem dårlige.  

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Var og lyttet på emc-up/4.7/250 + noen schvære høyttalere igår kveld..men kan IKKE si jeg ble overbevist om at dette var bra!!  (Muligens lytterommet ikke var optimalt), men lyden var altfor bløt, saaakte og ufokusert. Vel..det kunne spille høyt, men hvor ble det av rytmen og alt låt jo likt....muligens bra på nachspiel, men ingen ting for meg!  EMC-up er sikkert en bra CD-spiller, men her var den ikke på hjemmebane!

....godt å komme hjem og lytte til et skikkelig anlegg etterpå!...

(edru var jeg også.. ;))

mvh

B

brand-x

Gjest
costello !

det du beskriver er helt i tråd med min og andres oppfatning av nevnte kombinasjon. Saken er vel den att man må kunne forvente litt mere i denne prisgruppen som tross alt blir høy relativt sett.

mvh
brand-x

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
;)

Ja, oss om det.
Men, ser hva du mener.

Stor forskjell på min tidligere pre og min nåværende rørpre.
Det er to helt forskjellige verdener.
Rørpreen er ikke på langt nær så presis og "tørr" som den andre, som på mange parametre er laaaang forran, men samtidig er det noe der med"forvrengningen"....som gjør noe med meg, som driver med live musikk (akkustisk) hver eneste dag.

Men ht med kasseresonanser...nei takk! :)

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
costello !

det du beskriver er helt i tråd med min og andres oppfatning av nevnte kombinasjon. Saken er vel den att man må kunne forvente litt mere i denne prisgruppen som tross alt blir høy relativt sett.

mvh
brand-x
Ja, jeg forventet meg mer til prisen på dette oppsettet, men må understreke at innehaveren var svært fornøyd.

Men smaken er som kjent som baken... :D

mvh

B

brand-x

Gjest
Ja selvfølgelig kan ikke smak diskuteres, men jeg var og en gang av den oppfatning att alt fra EC var forbundet med gjennomført kvalitetsgjengivelse men med overhøring av betydelig billigere og mindre anerkjent utstyr har jeg konkludert med att EC har en del mindre velykkete konstruksjoner som der pris alene burde tilsi det motsatte.

mvh
brand-x

T

theStig

Gjest
Affa får sagt det, og jeg er enig. Jeg mistenker at det mange legger i "musikalitet" er grums, grøt, forvreninging, resonans og skit.

(takk, det føles bedre nå)

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Affa får sagt det, og jeg er enig. Jeg mistenker at det mange legger i "musikalitet" er grums, grøt, forvreninging, resonans og skit.

(takk, det føles bedre nå)
hvilke komponenter kvalifiserer til denne karakteristikken? det ville sikkert vært litt greit for menigheten og de kommende medlemmene å vite hvordan den innbyrdes rangeringen er når det gjelder "umusikalitet".

vi er vel alle skjønt enig i at enkelte komponeneter kunne vært bedre ( 4.7 potmeter etc).

selv har jeg kun hatt 4.7 + anniversary settet til ec med pre og to effektrinn i brokoplet utførelse, og kan ikke annet enn si at det svarte til forventningene gitt prisnivået. det holder fremdeles koken 14år etter at det ble kjøpt. ny eier er storfornøyd.

jeg er jo litt spent på hva som er ankepuktet mot de store forsterkerne nada og nemo?
jakr

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Ec-produktene er faktisk de som har holdt plassen lengst noen gang i mitt oppsett (emc1 up og aw 180), preampen 4.7 syns jeg ikke holdt helt standarden og byttet til rør-pre fra b.a.t.

Cd-spiller og effekttrinn har overlevd tre høyttalerbytter, og tror de får stå i anlegget lenge til, det gjør forresten høyttalerne også. Er i dag meget fornøyd med anlegget mitt, og føler at det er et godt kompromiss mellom musikalitet/analytiske egenskaper. Det er driv, engasjement og dynamikk som (ta)kler alle stilarter.

Jeg legger dog ikke skjul på at meget høyt prioritert for meg er at det ikke skal være slitsomt eller "vondt" å høre på - over lang tid.

Min (frelse)opplevelse med Ec hadde jeg for mange herrans år siden, den gang hifiklubben hadde Ec, de spilte med bl.a monoblokker på B&W matrix 801 og jeg husker det som det skulle vært i går, en del år senere kjøpte en bekjent av meg Eci 1 eller 2 og Matrix 805, dette var en meget god match!

Ec og Bowers /wilkins har vært prøvd ut, men dette passet ikke meg og mine lydpreferanser nå lenger.. Ec overlever uansett hos meg.

Min søster lever lykkelig med Eci 3..   ;)

JT

B

brand-x

Gjest
jakr !

Det skulle bare mangle om ikke de største effektblokkene til EC skulle varte opp med litt mere tydlighet kvalitetsmessig. De koster tross alt veldig mange penger. Men det må også kunne forstås att enkelte modeller ikke kan forsvares kvalitets/prismessig. Alle vet att ikke alt fra en og samme produsent holder samme klasse selv i priskategorien de oppererer i, til og med EC. Men det er det å kunne erkjenne det som eier av nevnte produkt eller å gå mot strømmen av oppfatningen til opinionen av hifi tilhørere. Det er sikkert flere lykkelige eiere av EC enn ulykkelige. Men att mange av supervlativene ikke kler alt derfra er det ingen tvil om.
Mange av bidragsyterne har refererer til bla. høy forvregning på produktene og de har jo også hatt problemer med kanalseparasjonen. Jeg tviler på om dette hadde gått like upåaktet hen hvis så hadde vært tillfelle med HEGEL, men det er en annen sak.

mvh
brand-x

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Denne tråden begynner å bli lang, men jeg hiver meg uti det allikevel.

Det er mange som er veldig kritiske til EC's produkter, og det er selvfølgelig greit. Personlig har jeg ennå til gode å høre bedre lyd for tilsvarende mye penger. EC's produkter gir i mine ører mye godlyd, og de har ihvertfall IMHO gitt god valuta for pengene til mange nordmenn igjennom mange år.
Selvfølgelig finnes det bedre produkter der ute, men hva disse "bedre" produktene er varierer gudskjelov fra individ til individ. Personlig driver jeg og snuser på diverse rørgreier for tiden. Ha en god påske alle sammen. :)

Roger

O

om.s

Gjest
Middels bra! om jeg skal tolke spm opprinnelig, middels bare for at jeg ikke har giddet å følge de på deres seneste og største produkter....

mvh

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
En viktig ting debattantene bør ta hensyn til er jo hvilke ec-produkter som diskuteres. Hvis noen mener at EC låte gammeldag også refererer til lytteopplevelser med 15 år gamle effekstforsterkere så er jo ikke det så rart. Skal man sammenlikne EC lyden med "dagens" referanser må man vel nesten begrense seg til aw400, de oppgraderte effekttruinnene(de begynner vel også å bli rundt 5 år gamle) og de nye forsterkerene fra nye EC. En viktig ting med nye EC's produkter er jo også om de man har hørt er innspilte og om de er testet i et passende oppsett som man kjenner. Såpass mye synes jeg man skal kreve før man kritiserer noe produkt, være seg EC, hegel eller krell.

Topp Bunn