Et annet eksempel: Det finnes en del mennesker i Norge som kjøper dyre biler med masse fartpotensiale og minimalt med bakkeklaring. Dette i direkte motstrid til norsk veistandard og fartsgrenser. Hva er det da som gjør kjøpet meningsfylt? Jeg vil hevde at det er feelgood-faktoren, eller det som også kan kalles et statussymbol. Gjenstanden er meningsfylt fordi den er dyr i seg selv. Ingenting galt i det, men det ER en viktig faktor i dagens konsumverden.
Hvor mange kjøper dyre kabler ut fra statusen det gir i hifi-verdenen i forhold til hvor mange som kjøper dyre kabler ut fra lydmessig gevinst?
Hadde jeg hatt min egen integritet i behold, så hadde jeg kjørt på litt kraftig "lampettledning" i hele oppsettet. Men for meg var det viktig å kunne vise fram anlegget uten at folk skulle avvise det før de i det hele tatt lytter til det. Jeg har ikke dermed valgt dyr kabel (kjører Supra Rondo 4x2.5 koblet som single wire i henhold til produsentens anbefalinger), men like fullt en merkekabel. Og likevel kan jeg ikke si at lyden er noe bedre enn de 2x2.5kvmm Biltema-kablene jeg brukte før. For surroundoppsettet bruker jeg flate, hvite Monster Navajo-kabler fordi de nesten ikke synes mot den lyse veggen i stua.
Ingen av disse kabelkjøpene er av billigste sort (ligger vel stort sett på rundt 50kr meteren). Og likevel er ingen av kjøpene begrunnet ut fra lydmessig gevinst.
Jeg har også lyst til å investere i noen kabler til stereooppsettet som SER lekrere ut. Rett og slett for å sjokkere "vanlige" mennesker som kommer innom littegrann. Kall det gjerne et "statement" eller en identitetserklæring.
Jg synes det er interessant at du mener jeg ikke kan generalisere på grunnlag av at den lydmessige gevinsten KJØPEREN kanskje opplever (dvs. mener) å få igjen for dyre kabler. I samme slengen drar du til å viser til et tall du ikke har belegg for, og henviser til deg selv som subjektivt eksempel på hvorfor du kunne tenke deg å kjøpe dyrere kabler, og du rasjonaliserer det det til "ser lekrere ut".
Dette forteller litt om ditt verdisystem. Du ser ikke noen grunn til å kjøpe dyre kabler, og rasjonaliserer det dit hen at det er av estetiske grunner. Dette forteller om dine verdier, og ikke andres. Du argumenterer hvorfor DU gjorde DITT valg, men dette er et subjektivt eksempel
Når folk har råd, så kjøper de dyre biler, hårfønere, kaffetraktere, kabler, fjernkontroller. At mange Hifi-entusiaster her kjøper dyre kabler, er ikke det nødvendigvis synonymt med veldig god økonomi. Svært mange entusiaster bruker relativt sett mye penger på hobbyen sin, slik mange andre som har en livsstilshobby, på "utstyr" og ting relatert til denne.
Dersom opplevelsen av å eie noe gir økt kvalitet, en subjektiv følelse, så kan man ikke benekte at dette oppleves som meningsfylt for vedkommende, som kan rasjonalisere sin valg ut fra "fordi...". -men selvsagt; dersom noen velger å kjøpe noe ut fra status, kan man ikke nekte for at det ligger elementer av konkurranse i dette. Samtidig så er det oppfatningen om at dette ER bedre, slik argumentasjonen er f.eks. rundt årsaken til at man velger å kjøpe Volvo V70 -det ER en god bil, og man kan henvise til en generell oppfatning til at den er sikker, fin, attraktiv, solid osv. Jeg er sikker på at de som kjøper seg et sett Nordost Red Dawn til ca. 10 000- lapper. I de fleste tilfeller henviser kjøperen nettopp til kvaliteten ved disse.
Om du sier at der må ligge en "kalkulasjon" av GEVINST til grunn, så lar det seg uansett vanskelig generalisere en modell over hvor mye gevinst noe skal gi. PROBLEMET oppstår når ulike (kontradikterende) oppfatninger møtes. Dette er verdiskalaene/tankestrukturer som møtes der det er uenighet i hvorfor noe er riktig. Noen entusiaster, uansett hobby er villig til å gå langt for det lille ekstra som gir opplevelsen deres økt verdi hos dem i hverdagen. Vi kan si at overgangen fra en 1.4L motor til 1.8L er kvantitativt merkbar, men også kvalitativt merkabar gjennom selve opplevelsen siden den er sterkere, og det lar lettere rasjonalisere HVORFOR man foretar valget. Du henviser til galskap, eller ufornuft når det gjelder bilkjøp, men du befinner deg altså ikke innenfor samme tankestruktur som de som gjør "bilkjøp i galskap" sitt verdisystem. Problemet med kabler er hvordan deres kvalitet i relasjon til andre kabler kan måles, og da sikter jeg ikke bare til fysiske målinger slik som kapasitans, induktans osv. -men også hvordan de oppleves...her er det den STORE uenigheten ligger siden OPPLEVELSER av noe ikke lar seg måle teknisk, og at man derved også strides om hva man mener å høre.
Vi snakker om inkomensurable verdier her (ikke-sammenliknbare). Og det må vi bare akseptere. Jeg har fulgt med på de samme kabeldebattene her som du og sett all mulig slags argumentasjon for det ene eller andre synet, og uansett om noe er mer nedfelt i vitenskapelige prinsipper, subjektive opplevelser eller tro, så er det meningsverdenen til kabelkjøperen og deres tankestrukturer som avgjør når de handler.
Jeg mener man skal være forsiktig med å avfeie andres argumenter der de setter egen opplevelse i sentrum og ikke fysikk i idealverdenen. Det er nesten som å påstå at de lyver når folk mener å høre forskjell, eller i beste fall; at de innbiller seg å høre forskjell og dermed kan rasjonalisere hvorfor man bør kjøpe dyre kabler.
En liten subjektiv historie fra min side her: En venninne av meg som er godt voksen, dvs. eldre enn svært mange her på forumet, og nesten null erfaring med Hifi, fikk enorm interesse for Hifi etter å ha lyttet til anlegget mitt. Jeg inntok et temmelig nøkternt syn på hva kabler har av betydning for lyden, og lånte henne ulike sett med høytalerkabler både i privat eie, og utlån fra butikker. Hun testet ting metodisk, dvs. litt spilling på et gitt spor (et utvalg som ble testet likt, kort spilleselvens, så bytte) og byttet frem og tilbake over noen dager, og kom fram til at der var noen nyanser på kablene. Hun gjorde da et valg. Hun valgte da et Nordost sett som var det dyreste hun hadde råd til.
Jeg må jo gå ut i fra at hun da optrer meningsfylt i forhold til sine egne vurderinger. Eller rasjonaliserende i sin verdistruktur; "denne kabelen gir meg i forhold til utgiften størst opplevelse av lyden og derfor kjøper jeg den! -men denne kabelen gir meg ikke større opplevelse i forhold til prisen."
Mvh. Bjørn