Hvor dyre kabler eier du?

Hvor dyre høytalerkabler eier du eller har du eid?

• 3000-5999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

Stemmer: 0 0.0%
  • 6000-8999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

• 9000-13 999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

• 20 000-29 999- kr. for 2X2-2,5 meters sett

• 30 000- kr. og dyrere for 2X2-2,5 meters sett

• Totalt antall stemmer
    5

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Handla grøftekabel for noen hundrelapper, de spiller skjorta av Wireworldene til 94.000,- de erstattet.

Etter en demo på Hifi-Senteret (Dr.Maudsgt.) for noen år siden ble jeg gående og prate med en for de fleste ukjent importør av særdeles eksotisk utstyr. Vi oppdaget i løpet av demoen at vi var de eneste som faktisk hørte forskjell på noen flate kabler en stadig mer frustrert danske forgjeves forsøkte å promotere.

Denne krabaten hadde blandt annet signalkabler til 100.000,- pr. m. Og som nevnt et godt gehør. Så jeg sendte me`n et par sett av mine hjemmesydde for en ultimat og nådeløs vurdering. Resultatet ble at fyren ringte meg og temmelig brydd bestilte sju sett mot at jeg lovet å være diskret. (-jeg er jo det?!?)

Mvh. RS

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Ca. 43% av de som har stemt eier/har eid kabler til mer enn 6000- kr. Ca. 28% eier/har eid kabler mellom 1500-5999- kr.

Konklusjonen må være at relativt mange er av den oppfatning at kabler påvirker lyden i den grad at de er villige til å investere i dyrere kabler. At mer enn 43% har investert i kabler til mer enn 6000- tyder på at andelen av de som er av den oppfatningen er stor på Hifisentralen.

-tar hensyn til at det ikke lar seg kontrollere om folk er 100% ærlige, men jeg setter lit til at medlemmene her er seriøse.

Mvh. Bjørn

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
35000 for et sett Crystal cable. De erstattet Renaisance Blue til ca 10000
og Duelund sine sølvkabler. Crystal er den eneste jeg har hørt som spilte betydelig bedre og som jeg hadde råd til.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
...uaaaargh...!!! -de ser i det minste strøkne ut...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ca. 43% av de som har stemt eier/har eid kabler til mer enn 6000- kr. Ca. 28% eier/har eid kabler mellom 1500-5999- kr.

Konklusjonen må være at relativt mange er av den oppfatning at kabler påvirker lyden i den grad at de er villige til å investere i dyrere kabler. At mer enn 43% har investert i kabler til mer enn 6000- tyder på at andelen av de som er av den oppfatningen er stor på Hifisentralen.
Du kan ikke slutte noe om hvorfor folk kjøper en bestemt kabel ut fra at de har kjøpt den.  
Skulle jeg fulgt min egen rasjonelle oppfattelse av kabler, så skulle jeg kun hatt Biltema-kabler. Og likevel har jeg dyrere kabler enn det (selv om jeg hører til den første kategorien). Akkurat nå har jeg høyttalerkabler til 2200 kroner på lån hjemme, og jeg må jo si at bare utseendet gir meg lyst til å oppgradere... ;) Jeg vil være uærlig hvis jeg sier at utseende og feelgood-følelse ikke teller.

P

Parelius

Gjest
35000 for et sett Crystal cable. De erstattet Renaisance Blue til ca 10000
og Duelund sine sølvkabler. Crystal er den eneste jeg har hørt som spilte betydelig bedre og som jeg hadde råd til.
Det står trettifem tusen? Det er det samme som jeg betalte (brukt) for mine aktive høyttalere (ATC 50). I går hadde jeg en selvpålagt fridag fra forumet (for å glede mine medmennesker), og hørte musikk på mine lydjuveler. For mosjonens skyld skiftet jeg også signalkabler til høyttalerne. Jeg bruker vanligvis Discovery Essence (12.000 pluss for et par på 3,5m), men puttet inn de som kom med høyttalerne (ikke eksotiske saker). Jeg hørte ingen forskjell. Nuvel, det er ikke noe godt argument i forhold til diskusjonen, men for min egen del så er jeg glad for at jeg nå har begynt å få litt disiplin på ørene mine. Med tanke på hva vi kan få av forbedringer i andre vesentlige komponenter (og høyttalere forreste), så blir bildet litt uforståelig mht. hva folk (meg selv iberegnet) legger i kabler. På den annen side, så synes jeg nå snittet er litt lavt, med tanke på all den formidable forskjell slike strømledere gjør. Jeg aner store lønnskrav til neste  oppgjør, slik at de rette kabler kommer i de rette hjem. Så langt er det for mye billig drit som befinner seg i de norske hifi-hjem. Men 35.000, da er du nesten i mål.

Tillegg: Bare slik at misforståelser ikke oppstår. Mitt lille innlegg var bare et forsøk på å vise en form for total misforståtthet - min egen (mine kabler og høttalere)! Jeg gremmes over min egen idioti, men er på bedringens vei.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Dette er jo sinnsykt, 13 personer som har ledninger til mer enn 30.000 :eek:

Og jeg som var så dum og tro at elektronene bare skal vandre fra den ene enden til den andre... jeg konkluderer derfor med at kabler må være hifiens penisforlenger og rødeløper ;)

Kanskje ikke så forunderlig at temperaturen i kabeldebatter når kokepunktet til tider. Jeg ville også forsvart så hinsides dyre investeringer selv om all vitenskap tyder på at det ikke er noen sammenheng mellom pris og yteevne på disse ledningene:D

Lin

P

Parelius

Gjest
Kanskje ikke så forunderlig at temperaturen i kabeldebatter når kokepunktet til tider.
Ingenting er som bedrag og selvbedrag, når det gjelder å sette mennesket i bevegelse... (sagt uten relasjon til kabeldebatten)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Og jeg som var så dum og tro at elektronene bare skal vandre fra den ene enden til den andre...  jeg konkluderer derfor med at kabler må være hifiens penisforlenger og rødeløper ;)
Slike kabler burde blitt levert med en fallos.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
beklager gutter,
jeg trodde denne pollen handlet om hvor mange penger man hadde brukt på kabler generelt.
Det handlet om høytaler kabler.

Jeg tror jeg er den personen her på forumet som har brukt mest penger på kabler.

Høyttaler kabler derimot har jeg brukt under 100.000 på i løpet av tredve år, inkl eksotiske nonsense kabler.

svarte nok feil på pollen.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.077
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Dette er jo sinnsykt, 13 personer som har ledninger til mer enn 30.000 :eek:

Og jeg som var så dum og tro at elektronene bare skal vandre fra den ene enden til den andre...  jeg konkluderer derfor med at kabler må være hifiens penisforlenger og rødeløper ;)

Kanskje ikke så forunderlig at temperaturen i kabeldebatter når kokepunktet til tider. Jeg ville også forsvart så hinsides dyre investeringer selv om all vitenskap tyder på at det ikke er noen sammenheng mellom pris og yteevne på disse ledningene:D

Lin

Der traff du nok penisen midt på hodet.....

;D

Lagga

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Håper virkelig noen finner glede i sine ......... hjerner ved å gjøre narr av og rakke ned på andre. Det viser vel en PENISmisunnelse? Hmmmmmmmmmmmmmmm ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Du kan ikke slutte noe om hvorfor folk kjøper en bestemt kabel ut fra at de har kjøpt den.
Skulle jeg fulgt min egen rasjonelle oppfattelse av kabler, så skulle jeg kun hatt Biltema-kabler. Og likevel har jeg dyrere kabler enn det (selv om jeg hører til den første kategorien). Akkurat nå har jeg høyttalerkabler til 2200 kroner på lån hjemme, og jeg må jo si at bare utseendet gir meg lyst til å oppgradere... ;) Jeg vil være uærlig hvis jeg sier at utseende og feelgood-følelse ikke teller.
Jo det kan jeg faktisk!!

Jeg skal begrunne det. Aktørene, altså kjøperne må antas å handle rasjonelt (act rationally) -og derfor finner det meningsfylt i en eller annen grad å legge såpass mye penger i høytalerkabler.

"Grunn" hos kjøperen (aktøren) kan være flerfasettet til at de kjøper kabler, men dersom de kun kjøper en kostbar kabel av estetiske grunner, så tviler jeg sterkt for at det kun av estetiske grunner, spesielt når prislappen øker såpass som den gjør.

Kjøperen er sannsynlig (er av den oppfatning) at kabeler oppover i pris yter noe utover de billigere, enten de mener å høre det eller ikke. Kjøperen finner altså det meningsfylt å foreta kjøpet.

Mvh. Bjørn

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Kjøperen finner altså det meningsfylt å foreta kjøpet.
Og det kjøperen finner meningsfylt kan like gjerne være at kabelen ser og føles lekrere ut enn f.eks. "grøftekabel" eller 2x4kvmm høyttalerkabel fra Biltema.

Du bedriver omvendt argumentasjon her.  Du ser en virkning (kjøp av dyr kabel).  Av dette konkluderer du at det er en årsak (at kjøperen finner investeringen meningsfylt).  Men du kan ikke av dette konkludere hva årsaken er.  Du kan heller ikke konkludere at virkningen er forårsaket av samme årsak i alle tilfellene.  Å anvende rasjonalitet som allmengyldig er vel å strekke strikken langt.  Det er nok av kjøp som foretas der ute i markedet av andre grunner enn rent rasjonelle.
Skal likevel gi deg støtte for at mange på hifisentralen har tro på lydforskjeller i kabler.  Men den slutningen trekker jeg ikke fra denne undersøkelsen, men fra talløse andre kabeldiskusjoner som er gjennomført her.

(Og ja, dette er elementær ex phil-logikk, så nå kan du gjerne hevde at jeg siterer ex phil, pp ;) ).

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Ja, og nå bruker du logikken bedre og bedre, roffe, selv om jeg ikke er helt 100% enig i det du sier denne gangen heller..;)

Man kan ikke alltid vite noe om årsak/virkning-forholdet bare ved å se på virkningen, det er riktig...Imidlertid kan man vel, i akkurat denne saken, se for seg at man oftest kjøper dyre kabler fordi man tror at de er bedre enn de billigere. Denne slutningen kan man trekke på bakgrunn av det vi vet(tror vi vet?) om de som handler dyre kabler: Det er vel stort sett hi-fi og lydinteressert folk, skulle jeg tro. Akkurat hvorfor man er tilbøyelig til å tro at en dyrere kabel er bedre enn en billig, vet vi ikke noe sikkert om. Det kan være alt fra tester man har lest, utseende, merkenavn, reklame, subjektiv oppfatning av lyden, anbefalinger fra butikken og kjente etc etc etc... Det var kanskje dette du egentlig mente, roffe?

Hvem vet...

Har selv etpar Cable Talk som i sin tid fikk mye skryt i What Hi-Fi?, og som sikkert gjør jobben sin. Synes de spiller bedre enn Supra Ply 2.O som jeg kjøpte i etterkant. Supraen var litt tynnere og spissere i lyden, etter min oppfatning. Det er litt rart, siden jeg tross alt hadde forventninger om at Supraen skulle være bedre, pga tester og gode omtaler, men det var den altså subjektivt ikke. Synes også det er stor og merkbar forskjell på Cable Talk'en og noen billige gjennomsiktige kabler fra Elkjeden som jeg kjøpte i et nødstilfelle for et års tid siden.  

Legg merke til at jeg sier "synes", da det bare er subjektiv synsing. Kanskje er det bare tull, og at det egentlig ikke er noen hørbar forskjell, men det er nå engang slik jeg oppfatter det nå...

K

kbwh

Gjest
Bruker Nordost Flatline. Kan ikke høre dem. Kona kan nesten ikke se dem.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Man kan ikke alltid vite noe om årsak/virkning-forholdet bare ved å se på virkningen, det er riktig...Imidlertid kan man vel, i akkurat denne saken, se for seg at man oftest kjøper dyre kabler fordi man tror at de er bedre enn de billigere. Denne slutningen kan man trekke på bakgrunn av det vi vet om de som handler dyre kabler (stort sett hi-fi og lydinteressert folk, skulle jeg tro). Akkurat hvorfor man er tilbøyelig til å tro dette, vet man ikke noe sikkert om. Det kan være alt fra tester man har lest, utseende, merkenavn, anbefalinger fra butikken og kjente etc etc etc... Det var kanskje dette du egentlig mente, roffe?
Ja, noe sånt.  :D  Til din informasjon regner jeg ikke meg selv som ren objektivist/rasjonalist. I forhold til kabler kaller jeg meg "kabelskeptiker".  Det vil si at jeg er skeptisk til dem som lover gull og grønne skoger ved kjøp av en bestemt kabel.  Men jeg kan fortsatt ikke bevise at det ikke er hørbar forskjell på kabler.  Ut fra det jeg vet og har erfart, så mener jeg likevel det er grunn til å være skeptisk.  At noen mener jeg formulerer meg bastant får så være.  Spissformulering er vel ikke ukjent i debattsammenheng.  Hvis vi setter oss ned foran et godt anlegg i uformell prat kan det godt hende jeg er litt mer forsonlig. ;)

Men det ovenstående er litt OT, så jeg lar det bli med det i denne tråden.  Morsomt uansett at såpass mange legger mye penger i kabler.  Hadde vært moro å vite i tillegg hvor mye kabelinvesteringen utgjør i forhold til totalprisen på anlegget.  Kan jo skjønne at for dem med anlegg i flerehundretusenkronersklassen så fortoner kabler til femsifrede beløp seg som overkommelig i jakten på perfeksjon.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Og det kjøperen finner meningsfylt kan like gjerne være at kabelen ser og føles lekrere ut enn f.eks. "grøftekabel" eller 2x4kvmm høyttalerkabel fra Biltema.

Du bedriver omvendt argumentasjon her. Du ser en virkning (kjøp av dyr kabel). Av dette konkluderer du at det er en årsak (at kjøperen finner investeringen meningsfylt). Men du kan ikke av dette konkludere hva årsaken er. Du kan heller ikke konkludere at virkningen er forårsaket av samme årsak i alle tilfellene. Å anvende rasjonalitet som allmengyldig er vel å strekke strikken langt. Det er nok av kjøp som foretas der ute i markedet av andre grunner enn rent rasjonelle.
Skal likevel gi deg støtte for at mange på hifisentralen har tro på lydforskjeller i kabler. Men den slutningen trekker jeg ikke fra denne undersøkelsen, men fra talløse andre kabeldiskusjoner som er gjennomført her.

(Og ja, dette er elementær ex phil-logikk, så nå kan du gjerne hevde at jeg siterer ex phil, pp ;) ).

Det er faktisk like riktig det du sier der, dette med mening. Jeg generaliserer enkelt og forståelig når jeg sier en person finner meningsfylt å investere i dyre kabler, og at dette er former for rasjonalisering. Vi kan også kalle det fornuftsbygging i aktørens verden. Tro (feite slanger gir bedre bass) og overbevisning (målinger gir sikker kunnskap) som eksempler kan være del denne tankestrukturbyggingen, noe vi ser massevis av her bl.a. i kabeldiskusjonene.

De fleste som kjøper kabler, spesielt dyrere kabler begrunner sine valg. Det må altså rasjonaliseres eller rettferdiggjøres hvorfor investeringen gir mening (fornuftsbygging). For å si det enkelt. Min påstand her i tråden er at de som investerer i kostbare kabler, begrunner dette med at det fører til bedre lyd, og at det dermed blir meningsfylt å bruke penger på det.

Og rasjonaliseringen går andre veien også. De som begrunner hvorfor de ikke er villige til å bruke penger (forenklet argumentasjon fra min side i dette eksemplet) på kabler. Det trekkes da ofte inn fysikk, ulike målinger osv. som rettferdiggjør deres syn.

Derfor er ikke å kalle det rasjonalisering (foruftsbygging) å strekke det langt. Siden jeg er samfunnsviter så fortolker jeg handlinger, og jeg har kommet langt forbi ex.phil. pensumets logiske gyldige argumentasjons regler. HDM er nok mer i tråd her. Mennesker handler meningsfylt. Det i seg selv trenger ikke å være innenfor bestemte definisjoner av rasjonell handling slik som økonomisk rasjonalitet osv.

La oss ta to ulike eksempler:

1. Du gjør noe fordi en regel sier det, slik du gjør når du kjører bil. Du behøver ikke begrunne det, men det gir likefult mening å følge trafikkreglene. Det er ikke en meningsløs handling å handle uten å måtte begrunne hver handling du gjør i trafikken.

2. Du gjør noe som ikke er regelstyrt, f.eks. kjøper en forsterker til 65 000-. Du vil gi en grunn for dette som innefor en kontekst vil gi mening. Det er ikke en meningsløs handling siden du er villig å betale for opplevelsen forsterkeren gir deg.

Det er der med ikke sagt at andre synes du opptrer fornuftig....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det er faktisk like riktig det du sier der, dette med mening. Jeg generaliserer enkelt og forståelig når jeg sier en person finner meningsfylt å investere i dyre kabler, og at dette er former for rasjonalisering. Vi kan også kalle det fornuftsbygging i aktørens verden. Tro (feite slanger gir bedre bass) og overbevisning (målinger gir sikker kunnskap) som eksempler kan være del denne tankestrukturbyggingen, noe vi ser massevis av her bl.a. i kabeldiskusjonene.
Generalisering er farlig når det ikke er grunnlag for det. Du generaliserte etter min mening greit når du sa at folk velger å kjøpe kabler fordi de føler at investeringen er meningsfylt.  Det ville ellers være en irrasjonell handling å bruke så mye penger på noe man ikke mener har noen verdi eller mening.

Men du dro etter min mening generaliseringen ett steg for langt når du erklærte at alle gjør denne investeringen ut fra en rasjonalisert lydmessig gevinst. Det kan være at det gjelder for 95% av dem som kjøper dyre kabler, og det kan gjelde for 20% av dem som kjøper dyre kabler.  Du har ikke mulighet på bakgrunn av denne enkle undersøkelsen å si noe om hva som gjør kjøpet meningsfylt for enkeltkjøperne av dyre kabler, og heller ikke dele dem inn i kvantiserte grupper.

Et annet eksempel: Det finnes en del mennesker i Norge som kjøper dyre biler med masse fartpotensiale og minimalt med bakkeklaring.  Dette i direkte motstrid til norsk veistandard og fartsgrenser. Hva er det da som gjør kjøpet meningsfylt? Jeg vil hevde at det er feelgood-faktoren, eller det som også kan kalles et statussymbol. Gjenstanden er meningsfylt fordi den er dyr i seg selv. Ingenting galt i det, men det ER en viktig faktor i dagens konsumverden.  

Hvor mange kjøper dyre kabler ut fra statusen det gir i hifi-verdenen i forhold til hvor mange som kjøper dyre kabler ut fra lydmessig gevinst?  
Hadde jeg hatt min egen integritet i behold, så hadde jeg kjørt på litt kraftig "lampettledning" i hele oppsettet. Men for meg var det viktig å kunne vise fram anlegget uten at folk skulle avvise det før de i det hele tatt lytter til det.  Jeg har ikke dermed valgt dyr kabel (kjører Supra Rondo 4x2.5 koblet som single wire i henhold til produsentens anbefalinger), men like fullt en merkekabel. Og likevel kan jeg ikke si at lyden er noe bedre enn de 2x2.5kvmm Biltema-kablene jeg brukte før. For surroundoppsettet bruker jeg flate, hvite Monster Navajo-kabler fordi de nesten ikke synes mot den lyse veggen i stua.  
Ingen av disse kabelkjøpene er av billigste sort (ligger vel stort sett på rundt 50kr meteren). Og likevel er ingen av kjøpene begrunnet ut fra lydmessig gevinst.  
Jeg har også lyst til å investere i noen kabler til stereooppsettet som SER lekrere ut. Rett og slett for å sjokkere "vanlige" mennesker som kommer innom littegrann. Kall det gjerne et "statement" eller en identitetserklæring.

Men rasjonalisert lydmessig gevinst?  Næh! ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Et annet eksempel: Det finnes en del mennesker i Norge som kjøper dyre biler med masse fartpotensiale og minimalt med bakkeklaring. Dette i direkte motstrid til norsk veistandard og fartsgrenser. Hva er det da som gjør kjøpet meningsfylt? Jeg vil hevde at det er feelgood-faktoren, eller det som også kan kalles et statussymbol. Gjenstanden er meningsfylt fordi den er dyr i seg selv. Ingenting galt i det, men det ER en viktig faktor i dagens konsumverden.

Hvor mange kjøper dyre kabler ut fra statusen det gir i hifi-verdenen i forhold til hvor mange som kjøper dyre kabler ut fra lydmessig gevinst?
Hadde jeg hatt min egen integritet i behold, så hadde jeg kjørt på litt kraftig "lampettledning" i hele oppsettet. Men for meg var det viktig å kunne vise fram anlegget uten at folk skulle avvise det før de i det hele tatt lytter til det. Jeg har ikke dermed valgt dyr kabel (kjører Supra Rondo 4x2.5 koblet som single wire i henhold til produsentens anbefalinger), men like fullt en merkekabel. Og likevel kan jeg ikke si at lyden er noe bedre enn de 2x2.5kvmm Biltema-kablene jeg brukte før. For surroundoppsettet bruker jeg flate, hvite Monster Navajo-kabler fordi de nesten ikke synes mot den lyse veggen i stua.
Ingen av disse kabelkjøpene er av billigste sort (ligger vel stort sett på rundt 50kr meteren). Og likevel er ingen av kjøpene begrunnet ut fra lydmessig gevinst.
Jeg har også lyst til å investere i noen kabler til stereooppsettet som SER lekrere ut. Rett og slett for å sjokkere "vanlige" mennesker som kommer innom littegrann. Kall det gjerne et "statement" eller en identitetserklæring.

Jg synes det er interessant at du mener jeg ikke kan generalisere på grunnlag av at den lydmessige gevinsten KJØPEREN kanskje opplever (dvs. mener) å få igjen for dyre kabler. I samme slengen drar du til å viser til et tall du ikke har belegg for, og henviser til deg selv som subjektivt eksempel på hvorfor du kunne tenke deg å kjøpe dyrere kabler, og du rasjonaliserer det det til "ser lekrere ut".

Dette forteller litt om ditt verdisystem. Du ser ikke noen grunn til å kjøpe dyre kabler, og rasjonaliserer det dit hen at det er av estetiske grunner. Dette forteller om dine verdier, og ikke andres. Du argumenterer hvorfor DU gjorde DITT valg, men dette er et subjektivt eksempel

Når folk har råd, så kjøper de dyre biler, hårfønere, kaffetraktere, kabler, fjernkontroller. At mange Hifi-entusiaster her kjøper dyre kabler, er ikke det nødvendigvis synonymt med veldig god økonomi. Svært mange entusiaster bruker relativt sett mye penger på hobbyen sin, slik mange andre som har en livsstilshobby, på "utstyr" og ting relatert til denne.

Dersom opplevelsen av å eie noe gir økt kvalitet, en subjektiv følelse, så kan man ikke benekte at dette oppleves som meningsfylt for vedkommende, som kan rasjonalisere sin valg ut fra "fordi...". -men selvsagt; dersom noen velger å kjøpe noe ut fra status, kan man ikke nekte for at det ligger elementer av konkurranse i dette. Samtidig så er det oppfatningen om at dette ER bedre, slik argumentasjonen er f.eks. rundt årsaken til at man velger å kjøpe Volvo V70 -det ER en god bil, og man kan henvise til en generell oppfatning til at den er sikker, fin, attraktiv, solid osv. Jeg er sikker på at de som kjøper seg et sett Nordost Red Dawn til ca. 10 000- lapper. I de fleste tilfeller henviser kjøperen nettopp til kvaliteten ved disse.

Om du sier at der må ligge en "kalkulasjon" av GEVINST til grunn, så lar det seg uansett vanskelig generalisere en modell over hvor mye gevinst noe skal gi. PROBLEMET oppstår når ulike (kontradikterende) oppfatninger møtes. Dette er verdiskalaene/tankestrukturer som møtes der det er uenighet i hvorfor noe er riktig. Noen entusiaster, uansett hobby er villig til å gå langt for det lille ekstra som gir opplevelsen deres økt verdi hos dem i hverdagen. Vi kan si at overgangen fra en 1.4L motor til 1.8L er kvantitativt merkbar, men også kvalitativt merkabar gjennom selve opplevelsen siden den er sterkere, og det lar lettere rasjonalisere HVORFOR man foretar valget. Du henviser til galskap, eller ufornuft når det gjelder bilkjøp, men du befinner deg altså ikke innenfor samme tankestruktur som de som gjør "bilkjøp i galskap" sitt verdisystem. Problemet med kabler er hvordan deres kvalitet i relasjon til andre kabler kan måles, og da sikter jeg ikke bare til fysiske målinger slik som kapasitans, induktans osv. -men også hvordan de oppleves...her er det den STORE uenigheten ligger siden OPPLEVELSER av noe ikke lar seg måle teknisk, og at man derved også strides om hva man mener å høre.

Vi snakker om inkomensurable verdier her (ikke-sammenliknbare). Og det må vi bare akseptere. Jeg har fulgt med på de samme kabeldebattene her som du og sett all mulig slags argumentasjon for det ene eller andre synet, og uansett om noe er mer nedfelt i vitenskapelige prinsipper, subjektive opplevelser eller tro, så er det meningsverdenen til kabelkjøperen og deres tankestrukturer som avgjør når de handler.

Jeg mener man skal være forsiktig med å avfeie andres argumenter der de setter egen opplevelse i sentrum og ikke fysikk i idealverdenen. Det er nesten som å påstå at de lyver når folk mener å høre forskjell, eller i beste fall; at de innbiller seg å høre forskjell og dermed kan rasjonalisere hvorfor man bør kjøpe dyre kabler.

En liten subjektiv historie fra min side her: En venninne av meg som er godt voksen, dvs. eldre enn svært mange her på forumet, og nesten null erfaring med Hifi, fikk enorm interesse for Hifi etter å ha lyttet til anlegget mitt. Jeg inntok et temmelig nøkternt syn på hva kabler har av betydning for lyden, og lånte henne ulike sett med høytalerkabler både i privat eie, og utlån fra butikker. Hun testet ting metodisk, dvs. litt spilling på et gitt spor (et utvalg som ble testet likt, kort spilleselvens, så bytte) og byttet frem og tilbake over noen dager, og kom fram til at der var noen nyanser på kablene. Hun gjorde da et valg. Hun valgte da et Nordost sett som var det dyreste hun hadde råd til.

Jeg må jo gå ut i fra at hun da optrer meningsfylt i forhold til sine egne vurderinger. Eller rasjonaliserende i sin verdistruktur; "denne kabelen gir meg i forhold til utgiften størst opplevelse av lyden og derfor kjøper jeg den! -men denne kabelen gir meg ikke større opplevelse i forhold til prisen."

Mvh. Bjørn

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Subjektive eksempler holder fint rent logisk for å MOTBEVISE "for alle tilfeller av A, så gjelder B"-generaliseringer.

Hvilke tall er det jeg trekker fram som jeg ikke har belegg for?  Mente det gikk ganske klart fram av sammenhengen at tallene 95% og 20% er vilkårlig valgt, nettopp for å vise at en generalisering i dette tilfellet er basert på like tilfeldig synsing som mine tilfeldig valgte tall. Jeg kunne like gjerne sagt at "vi vet ikke om det er mange eller få som begrunner kjøp av dyre kabler med lydmessig gevinst."

Jeg vil også minne om hva du har sagt tidligere,og som startet vår ordveksling:

Det er her jeg mener det finnes en mengde andre forklaringsmodeller for anskaffelse av dyre kabler enn at "relativt mange er av den oppfatning at kabler påvirker lyden..."  Statusen dyre kabler gir kan også forklare dette.  Eller det motsatte, at man ikke blir sett på som seriøs i deler av hifi-miljøet hvis man ikke har dyre kabler.  Eller som meg, at en god merkekabel gir en god eiefølelse, altså høy feelgood-faktor. "Penisforlenger"-teorien er jo også allerede lansert, så jeg er vel ikke alene om disse tankene, akkurat.

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Det står trettifem tusen? Det er det samme som jeg betalte (brukt) for mine aktive høyttalere (ATC 50). I går hadde jeg en selvpålagt fridag fra forumet (for å glede mine medmennesker), og hørte musikk på mine lydjuveler. For mosjonens skyld skiftet jeg også signalkabler til høyttalerne. Jeg bruker vanligvis Discovery Essence (12.000 pluss for et par på 3,5m), men puttet inn de som kom med høyttalerne (ikke eksotiske saker). Jeg hørte ingen forskjell. Nuvel, det er ikke noe godt argument i forhold til diskusjonen, men for min egen del så er jeg glad for at jeg nå har begynt å få litt disiplin på ørene mine. Med tanke på hva vi kan få av forbedringer i andre vesentlige komponenter (og høyttalere forreste), så blir bildet litt uforståelig mht. hva folk (meg selv iberegnet) legger i kabler. På den annen side, så synes jeg nå snittet er litt lavt, med tanke på all den formidable forskjell slike strømledere gjør. Jeg aner store lønnskrav til neste  oppgjør, slik at de rette kabler kommer i de rette hjem. Så langt er det for mye billig drit som befinner seg i de norske hifi-hjem. Men 35.000, da er du nesten i mål.

Tillegg: Bare slik at misforståelser ikke oppstår. Mitt lille innlegg var bare et forsøk på å vise en form for total misforståtthet - min egen (mine kabler og høttalere)! Jeg gremmes over min egen idioti, men er på bedringens vei.
Ja du leste riktig, men prisen er ikke noe poeng.
Det har vert og er mye rar overpriset kabel som ikke leverer det som prisen forespeiler.
Ikke rart om du blir skeptisk om det dukker opp noen som påstår att akkurat denne fungerer. Men man må jo høre kabelen selv for å tro det.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Roffe: Mange sier her at penisforlenger eller feel-good argumentasjonen IKKE gjelder deres valg- det er lyden som avgjør, likevel tres dette over ørene på dem som årsak- jeg er så luta piss lei av den argumentasjonen- latterliggjøring som f..n

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6
Hvis man har prøvd dyre kabler under KONTROLLERTE forhold, er det for meg ett mysterium at en kan hevde at det ikke er kvalitetsforskjell på billig og dyrt.

Det blir da også rimelig uinteressant og høre noen prøve og rettferdigjøre sitt valg av lampettledning..

mvh
kverulanten

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roffe: Mange sier her at penisforlenger eller feel-good argumentasjonen IKKE gjelder deres valg- det er lyden som avgjør, likevel tres dette over ørene på dem som årsak- jeg er så luta piss lei av den argumentasjonen- latterliggjøring som f..n
Det du sier henger ikke på greip. Jeg har ikke hevdet at alle andre kjøper dyre kabler av andre årsaker enn lydkvalitet.  Jeg har sagt at du ikke kan slutte det på bakgrunn av undersøkelsen i denne tråden.  Hvis du hadde lest litt mer enn bare siste post, ville du sett at jeg faktisk anser det som sannsynlig at en stor andel av Hifisentralens medlemmer mener gode kabler kan forbedre lyden.  Men poenget mitt er altså at man ikke kan trekke den slutningen basert på DENNE tråden.  Den slutningen er det lettere å trekke ut fra de opphetede kabeldiskusjonene.  
Du beskylder meg videre for latterliggjøring.  At du føler deg truffet får stå for din egen regning.  Jeg har jo selv sagt at JEG SELV faktisk kunne tenkt meg å kjøpe stilige kabler basert på utseende. Hvordan dette skulle kunne latterliggjøre noen andre er det vanskelig å forstå. Det KAN hende jeg er unik i denne egenskapen, men jeg tror ikke det.  Jeg mener tvert imot at å kjøpe kabler av andre grunner enn det rent lydmessige definitivt er legitimt.

Med andre ord: Jeg respekterer de aller fleste grunner til at man kjøper dyre produkter.  Det jeg ikke aksepterer er når slike grunner blir fremstilt som allmengyldige sannheter, og enda verre når dem som ikke er enige ut fra rasjonelle betraktninger blir bedt om å tie stille.

O

om.s

Gjest

;D ;D

Kan heller ikke skjønne at de som IKKE vil prioritere kabler i ett visst prisleie på død og liv skal forstå og forklare ihjel motivene til de som prioriterer slik.

Noen ganger virker argumentasjonen så krampaktig at man begynner å lure på om det ikke er seg selv de skal overbevise om at det hele forholder seg slik de selv foretrekker scenarioet...

mvh

O

om.s

Gjest
Det du sier henger ikke på greip. Jeg har ikke hevdet at alle andre kjøper dyre kabler av andre årsaker enn lydkvalitet.  Jeg har sagt at du ikke kan slutte det på bakgrunn av undersøkelsen i denne tråden.  
Om noen har behovet av å skryte på seg dyrere kabler enn de faktisk har ved en slik anonym avstemning som her, har de alvorligere problemer enn noen for dyre kabler kan gi dem  ;)

Men de relativt få (som tot sett) har stemt her viser vel at det er god lyd som gjelder? (man får da for G#$´s skyld håpe at de er handlet etter eget ønske, og ikke etter andre s forventninger) og ligger til grunn for deres prioritering, at det kommer som en overraskelse for noen, at noen er villige til å bruke slike penger på kabler, viser vel at det for noen, kan være mer enn bare en hype.....

mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
For n'te gang.  Jeg blåser i enkeltmenneskers grunner for å kjøpe et bestemt produkt.  Men jeg har hørt litt for mange kommentarer av typen "Flott anlegg, men det fortjener jo bedre kabler enn det der."  For meg tyder det på at det er en gruppe hifi-entusiaster som ikke tror at et anlegg kan låte bra med billige kabler.  Det er disse grupperingene, som ikke bare ønsker god lyd i eget anlegg, men som rakker ned på andre ut fra prisen på delene i anlegget, jeg vil til livs.  Spesielt på kabelsiden blir dette fryktelig feil.  Når Hifi-klubben går ut på sine sider og hevder at "Et godt tips er å bruke rundt 20 prosent av systemets totale verdi. Da vil kvaliteten på komponentene stå i stil med kablene. På den måten får du mest og best mulig kvalitet for pengene!", så viser det at denne kulturen er satt i system.

Til sammenligning sier Audioholics følgende på sine sider: "As a rule of thumb, I recommend spending as little as you can to get the job done right, but no more than 5-7% of your total system cost into cables and interconnects."

Å bli kunne bli uglesett for å bruke "for billige kabler" er en realitet i hifi-verdenen. Enkelte tar deg rett og slett ikke seriøst hvis du kjører på billige no-name kabler...

Jeg ønsker at kablene skal være bra å se på.  Det er akkurat samme begrunnelse som når man kjøper andre komponenter til anlegget.  Utseendet betyr noe!  

Jeg ønsker ikke å forklare i hjel andres motiver, men å sette lys på at det faktisk er andre prioriteringer som kan ligge til grunn når man kjøper hifi enn ren lydkvalitet. Jeg spør meg: Hvorfor er enkelte så redd for mangfoldet? Hvorfor er det så vanskelig å akseptere og respektere at andre ikke er som en selv?
Og til slutt: Hvorfor lar folk seg irritere over at andre har andre meninger enn en selv på et diskusjonsforum? ;)

Eirik88

Fersking
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
0
Van Den Hul kabler til 1400kr Jeg gikk etter utsende, lyden vet jeg ikke noe om.
VDH kablene The Bridge 2*3m--høytalerkabler & The Name--signalkabel. Vet ikke om lydforskjellen til annet ville vært noe bedre, men det ser nå bra ut synes jeg.
150 kr. x 6m = 900 kr.(Bridge) 400 kr (name).
http://www.vandenhul.com/cable/name.htm
http://www.vandenhul.com/cable/bridge.htm

Høres dette ut som greie kaler til oppsettet mitt? :-/

O

om.s

Gjest
Høres dette ut som greie kaler til oppsettet mitt?  :-/
Det oppdager du når du kobler det opp, burde kanskje ha prøvd de litt før evnt bestilling.

Glem ikke at det er du som skal leve med dine prioriteringer ;)

mvh

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Det står trettifem tusen? Det er det samme som jeg betalte (brukt) for mine aktive høyttalere (ATC 50).
ATC :D :D
Har ønsket meg et par ATC 150 eller 300 i studio en stund nå, etter at jeg gjorde en miks på et par ATC 100 i et studio i USA for noen år siden. Kjappeste miksen jeg noensinne har gjort, og slett ikke blant de dårligste.

Når pengene strekker til så blir det...

Veldig, veldig bra høyttalere.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Jeg mener fortsatt at tolkningen min på "valg av kabler på over 6000" står ved lag. Hvem bruker så sinnsvakt mye penger på kabler uten å være overbevist (meningsfylt) at det vil gavne lyden (ergo gi "bedre" lyd på en del parametere)??

Likefullt kan det være et bevisst valg at man går etter grøftekabler med målinger som er ideelle.

I midlertid så vil jeg atter en gang gjenta synspunktet mitt om at kabler er overpriset.

O

om.s

Gjest
Jeg mener fortsatt at tolkningen min på "valg av kabler på over 6000" står ved lag. Hvem bruker så sinnsvakt mye penger på kabler uten å være overbevist (meningsfylt) at det vil gavne lyden (ergo gi "bedre" lyd på en del parametere)??

Likefullt kan det være et bevisst valg at man går etter grøftekabler med målinger som er ideelle.

I midlertid så vil jeg atter en gang gjenta synspunktet mitt om at kabler er overpriset.
Bi falles, etter siste tidens kabel debatter er mennesker som herved står frem og erkjenner kjøp av kabler for over 5000,- modige mennesker, å stikke hodet frem og risikere både sitt gode rykte og mer for hevde sin erkjennelse krever sin mann. Stå på!!!!
;)

mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Får nesten lyst til å investere i lekre kabler til 10000, bare for å motbevise påstanden. ;) Mitt poeng med det hele er at denne undersøkelsen ikke sier så mye om kabelkjøperne ut over hvor mye penger enkelte er villige til å gi for kabler. Skjønner at noen er uenige med meg, og ønsker å trekke konklusjoner ut over det det blir spurt om i undersøkelsen. Jeg har uansett sagt mitt i saken, og lar videre diskusjon om det ligge.

Hvis jeg en dag likevel kjøper kabler til så mye penger, så vil jeg ihvertfall ha meg frabedt å bli tillagt meninger om hvor mye jeg mener lydforskjeller i høyttalerkabler har å si for totalopplevelsen. Fair enough? ;)

O

om.s

Gjest
Får nesten lyst til å investere i lekre kabler til 10000, bare for å motbevise påstanden.  ;)  Mitt poeng med det hele er at denne undersøkelsen ikke sier så mye om kabelkjøperne ut over hvor mye penger enkelte er villige til å gi for kabler.  Skjønner at noen er uenige med meg, og ønsker å trekke konklusjoner ut over det det blir spurt om i undersøkelsen.  Jeg har uansett sagt mitt i saken, og lar videre diskusjon om det ligge.

Hvis jeg en dag likevel kjøper kabler til så mye penger, så vil jeg ihvertfall ha meg frabedt å bli tillagt meninger om hvor mye jeg mener lydforskjeller i høyttalerkabler har å si for totalopplevelsen. Fair enough? ;)
Fair enough!
Mitt poeng er at det er forskjeller, størrelsen på disse vil jo være individuellt ifht flere variabler,
men jeg håper iallefall at du evnt handler disse kablene pga opplevde forskjeller, ikke innbilte eller etter teoretisk forklaringer.

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Fint innlegg!

Det er godt å lese at også du har vært "dum".
Det som har vært positivt med disse kabelkranglene (det eneste!) er at jeg har begynt å reflektere over hvor store forskjeller kabler kan utgjøre.

Jeg mener fortsatt det er forskjell på kabler, men ble kanskje tidligere i overkant forkusert på de (små) endringene kablene gjør.

Selv har jeg et sett 2m Silspeak STD fra PM Audio.
Disse kostet i sin tid 2550,- men er nå så "dårlige" at jeg fikk dem for 700,-

Jeg synes også at de låter bedre enn mine tidligere EKKJ som jeg også var fornøyd med.

Føles faktisk ganske godt å kunne fokusere på andre ting enn kabler. Man blir så "redd" at man går glipp av mye musikkglede når kablene ikke er gode nok...... :-[

Et godt eksempel er Dikemarkene, som jeg var profet for tidligere (og bruker en av selv ennå).

Her var "ordet" at disse låt varmt, med mye kropp og tøff mellombass.
Stort sett alle hørte dette........ ::)

Men så var det en som sto frem og mente de støyet.
Han mente også at de er litt sch-ete (istedet for s-ete) og at de er "ujevne".
Det krever sin man når man er uenig med "alle".

Selv har jeg i ettertid også fått disse erfaringene.
Han hadde rett!!!
Men hvem faen hørte på han i "Dike-bølgen"?

Derfor blir det også litt flaut for hvermannsen når hifipressen forteller om subwoofere som oppstår fra løse luften når man bytter kabler.
Syngedamer som får mer hals og hode med de riktige kablene.
Selvfølgelig er det flaut å ikke høre dette!

Jeg fatter heller ikke hvorfor den Ontech'en du brakte inn i min hule ikke låt bedre enn min clock'ede Sony!
Den er jo bedre enn Burmester og alt!!!
Det er nok noe feil med mine ører?
Frustrerende? Ja det kan du ta deg faen på.

Det ER forskjell på kabler.
Hvor mye man vektlegger det er individuelt.
Men når man er "i mål" med komponenter og høyttalere, så KAN kablene hjelpe til å bikke det i riktig retning.

Ha en god en! :)

(P: Nå må du snart finne ledig tid og komme på besøk.)

K

knutinh

Gjest
Hmm. Hvordan kan Bjorn m.fl dra så hastige konklusjoner?

Hvis noen bruker X kroner på objekt Y, så kan vi anta at de har en eller annen grunn til det. Hvis vi antar at de gjør dette av egen fri vilje, så kan MULIGE grunner være

-ønske om bedre lyd
-ønske om status
-ønske om "feel good"

og sikkert 100 andre. Hvordan samfunnsvitere eller subjektivister kan kategorisk si noe om motivasjonen til ALLE i denne gruppen er for meg uforståelig. Vi kan selvfølgelig spekulere i at en stor andel gjør dette fordi de ønsker bedre lyd, men det er spekulasjoner.

På samme måte kan vi spekulere i at "alle" sletter e-post spam, siden alle vet at det er humbug. Allikevel er det 1 av en million som slår til og som sørger for å holde industrien i gang... (uten sammenligning forøvrig)

Viking:
"..Roffe: Mange sier her at penisforlenger eller feel-good argumentasjonen IKKE gjelder deres valg- det er lyden som avgjør, likevel tres dette over ørene på dem som årsak- jeg er så luta piss lei av den argumentasjonen- latterliggjøring som f..n .."

Hvor kommer disse surmaga oppstøtene fra? Ta et glass melk og ro litt ned :) Greier du å skille mellom argumentasjon for at NOEN KAN ha gjort en handling, og argumentasjon for at ALLE HAR gjort en handling?

mvh
Knut

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Mine signalkabler er av merke Belden, og er egentlig mikrofonkabler. Koster omtrent 12 kroner pr. meter.

Høyttalerkablene er meget lange, sikkert 10 meter pr. stk. Og er av ukjent merke, kjøpt på Biltema. Tykke og fine er de, og jeg tror jeg ga et par-tre hundre for de.

LA

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Mine ht-kabler har en veiledende pris på 14.400,-. Jeg betalte ca 1/3 av dette. Sikkert enkelte som synes det er mye, men det er jo noen små % av det høyttalerne kostet, og når de ikke spilte bra før de fikk servering fra disse kablene så synes i alle fall jeg at det var en fornuftig investering i forhold til helheten. Det hadde jo vært idiotisk å bruke bortimot 150k på anlegg, og ikke være fornøyd fordi man ikke brukte noen skarve lapper på kabler.

K

knutinh

Gjest
Det hadde jo vært idiotisk å bruke bortimot 150k på anlegg, og ikke være fornøyd fordi man ikke brukte noen skarve lapper på kabler.
Der er jeg faktisk helt enig =)

-k

Topp Bunn