Hvor dyre kabler har du i stereoanlegget (hjemmekinoanlegget)?

Dette er veiledende pris, og ikke hva du eventuelt ga brukt for de!

• Me.l 4000 - 10000

Stemmer: 0 0.0%
  • Mel. 10000 - 30000

• Mel. 30000 - 50000

• Over 50000

• Totalt antall stemmer
    2

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.878
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvorfor er DIY urettferdig? skulle jeg heller fått noen fra en hifisjappe til å komme og lodde for meg etter at jeg hadde lagt kablene i veggen? Er det ikke bedre å stole på egne ferdigheter?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Valentino skrev:
Hvorfor er DIY urettferdig?
Det er vel kanskje utfra det faktum at men kan DIY en "kopi" av en gitt kabelspesifikasjon til en brøkdel av "ferdigprodusert".
Den samlede materialkosten i svært menge ht-kabler er jo ikke akkurat høy.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg ser at flere lurer på hvilke og hvor mange kabler man skal oppgi prisen på, men det gir seg jo selv: høyttalerkablene. Signalkabler og nettkabler følger da alltid med når man kjøper komponenter, gjør det ikke?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.848
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Flinkgutt mente nok at det er tydelig hvorfor det er to leire her.
Ikke noe vanskelig å se det. Og de som gnåler mest, er de som ikke har prøvd, og ergo ikke vet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Og de som gnåler mest, er de som ikke har prøvd, og ergo ikke vet.
Du vet hvem som har ca 15% av innleggene i denne tråden?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Ikke noe vanskelig å se det. Og de som gnåler mest, er de som ikke har prøvd, og ergo ikke vet.
Hintene om at de som ikke har tro på dyre kabler mener det de gjør bare fordi de selv har billigere kabler blir litt dumme, synes du ikke? I alle fall ikke noe mer sannsynlig enn at de som har klokkertro på dem, har det fordi de selv har lagt mye penger i det og nekter å innrømme at de har kastet bort penger.

Selv er jeg forøvrig at den oppfatning at hver og én må få bruke pengene sine akkurat slik de selv vil. Har de råd og synes det er morsomt, så kjør på. Likevel må det være lovlig for andre å mene noe om produktene som kjøpes.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
lars_erik skrev:
Og så er de av oss som har prøvd dyre kabler på dyrere anlegg enn hva den gjengse kabeltok'er har, uten å kunne dokumentere forskjell.
Men vi gnåler ikke. Vi ler bare stille for oss selv.

AD

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ArtDeco skrev:
lars_erik skrev:
Og så er de av oss som har prøvd dyre kabler på dyrere anlegg enn hva den gjengse kabeltok'er har, uten å kunne dokumentere forskjell.

AD
Og så er det de av oss som har prøvd, og ergo vet, og som har konvertert til kabler til en brøkdel av prisen, og opplever bedre lyd enn jeg har hatt på mange år.
Og siden jeg har prøvd, og følgelig vet, gnåler jeg ikke noe særlig, men følger med på krangelen mens jeg gliser i skjegget.
Jeg er en enkel sjel, og mitt enkle standpunkt er at jeg opplever forskjell på kabler. Om det er placebo- eller molboeffekt, vet jeg ikke, og ikke bryr jeg meg heller. Og basert på egen erfaring, ser jeg ingen automatikk i at kostbare kabler er "bedre" enn rimelige.
Siden jeg er kommet i mål hva kabler angår, har jeg ikke lenger bruk for andres argumentasjon, og nøyer meg hovedsaklig med la meg underholde ved å betrakte krangelen fra utsiden, gjerne med popcorn og nogo attåt ;D

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
1.590
Sted
Fredrikstad
Steinar_Lund skrev:
ArtDeco skrev:
lars_erik skrev:

AD
Og så er det de av oss som har prøvd, og ergo vet, og som har konvertert til kabler til en brøkdel av prisen, og opplever bedre lyd enn jeg har hatt på mange år.
Og siden jeg har prøvd, og følgelig vet, gnåler jeg ikke noe særlig, men følger med på krangelen mens jeg gliser i skjegget.
Jeg er en enkel sjel, og mitt enkle standpunkt er at jeg opplever forskjell på kabler. Om det er placebo- eller molboeffekt, vet jeg ikke, og ikke bryr jeg meg heller. Og basert på egen erfaring, ser jeg ingen automatikk i at kostbare kabler er "bedre" enn rimelige.
Siden jeg er kommet i mål hva kabler angår, har jeg ikke lenger bruk for andres argumentasjon, og nøyer meg hovedsaklig med la meg underholde ved å betrakte krangelen fra utsiden, gjerne med popcorn og nogo attåt ;D

+1

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Som et "apropos".
Tok med meg et sett Abrahamsen Flowline ht-kabelsett hjem fra Hortenmessa i høst, da de kjørte messepris på 1K.
Det ville jo uansett ikke være store "tapet" om de ikke var greie. I oppsettet mitt opplever jeg nok den tidligere nevnte DIY-kabel som noe "bedre" match (kanskje noe Placebo ute og går!?!), men...... den Flowline kablen er faktisk ganske så bra - og sett opp mot prisen et "kupp".
Har derfor vært inne på tanken om å kjøpe et sett av signalkablen deres også - for å teste.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.325
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Rubyred skrev:
Steinar_Lund skrev:
ArtDeco skrev:
lars_erik skrev:

AD

+1

+1

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Mine kabler i surroundanlegget koster 150 kroner NYE.
Til alle 5 høytalere. Ca 20 meter.

Til smell og eksplosjoner på film har jeg dårlig tru på at Wallhalla gir noen "ny dimensjon"
Om ikke Julia Roberts har den rette sensuelle stemme, så klarer jeg å leve med det.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
De færreste på HFS har så bra musikk som meg, fordi jeg mest sannsynlig har den dyreste skiva her inne.
Sic!

Nei, jeg har aldri tatt part i kabeldebattene, for jeg har for lite kunnskap, rettere sagt interesse. Forskjell eller ikke, så bra sier jeg okke som. Sytete dårskap fremvist i enkelte kabeltråder i det siste, vinner ihverfall ikke flere kabeltilhengere.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det har vist seg lenge, at det ikke er kablene som gjør det største utslaget på den lydmessige forbedringene og gevingsten. Det er nok høyttalerne og delefilteret samt innspillingene på platene. 2000 kr for 2x3m ga jeg nå sist. Mere for pengene enn noen 20000 ;D mvh Guit

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dyre nok til at de gir meg den lyden jeg vil ha... 8).. Og da vil kanskje folk gjette...Men , bare så det er sagt, dette er billige kabler...Som gjør det de skal gjøre hos meg... :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
lars_erik skrev:
Det burde ikke være så vanskelig å forstå, men tror nok at undertegnede gir opp nå:( :( :(

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
f skrev:
lars_erik skrev:
Det burde ikke være så vanskelig å forstå, men tror nok at undertegnede nå gir opp :( :( :(

Finnes flere eksempler på flere som har prøvd masse og som idag har endt opp med å ha kabler som er rett for de. Og som slettes ikke koster stort.. En kabel alene KOBLER en ikke til lydnirvana ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.848
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
f skrev:
lars_erik skrev:
Det burde ikke være så vanskelig å forstå, men tror nok at undertegnede nå gir opp :( :( :(

Finnes flere eksempler på flere som har prøvd masse og som idag har endt opp med å ha kabler som er rett for de. Og som slettes ikke koster stort.. En kabel alene KOBLER en ikke til lydnirvana ;)
Ingen har vel påstått det da ;)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
HCS skrev:
f skrev:
lars_erik skrev:
Ikke noe vanskelig å se det. Og de som gnåler mest, er de som ikke har prøvd, og ergo ikke vet

Ingen har vel påstått det da ;)
Bare sett ifht denne... :).

Z

Zomby_Woof

Gjest
2x2,5m Kimber MonocleX. Koster ikke de ca. 9000,- nå? Og fire par Silk Mk II. for ca. 2000,- paret. Liten formue, dette. Skal jeg ut med mer penger blir det til flere eller lengre signalkabler. Jeg ville forresten neppe brukt like mye på høyttalerkabler igjen (de kostet dessuten mindre da jeg kjøpte dem for ca. 10 år siden).

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.563
Dette ble litt borderline gjetting for meg. Jeg ligger trolig i grenselandet mellom de to laveste kategoriene. Men det kommer litt an på hva man skal telle med.

Jeg kjøpte i sin tid ca 20 meter med Goertz M2(?) høyttalerkabel og har også forbrukt mange meter med diverse svaksignalkabler opp gjennom årene. Noe har havnet på utsiden og noe har havnet på innsiden. Når man gjør dette DIY så er det ofte noen "skjulte" kostnader i form av meter og plugger som aldri blir brukt osv. Jeg har også noen svært affordable hifi kabler, men det er nok litt tilfeldig om og når de er i bruk eller ei.

Ved nærmere ettertanke så ligger jeg nok høyere enn det jeg stemte for jeg har noen små, korte lisser som kostet minst en tusing hver. Og så har jeg noen lange strekk her og der og det blir fort penger av sånt.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg ga nesten 150.000 for mine 2 stk signalkabler. Det fulgte riktignok med et par fullfrekvente høyttalere.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
De fleste avstemmningene som undertegnede har gjort den siste tiden, er for å avsløre hvor vi evt. befinner oss i dagens Hi Fi verden ;)

Det er helt tydelig at den finnes minst to motstridende grupper her inne, som faktisk har den samme interessen, nemlig Hi Fi, og musikk!!!

Det at enkelte synes at trådstarter kanskje har gått litt langt, har vel heller ikke noen direkte feil, men det kan jo være greit å vite hvem som sitter bak de andre tastaturene 8)

Det virker som noen har dannet en egen gruppe, og tviholder på sine meninger!!!

Det at alle ikke hører det samme, og kanskje ikke avslører forskjeller hverken når det gjelder prisforskjeller på stereoanlegg, eller kabler må vi bare leve med :eek:

Byttet ut en billig Europris RCA kabel ( 1 meter) til 25 Kr. med en Belkin Pure Av til 149 Kr. mellom en gml. forsterker og TV tuneren fra Get, og hva tror dere skjedde?

Har hatt en del kabeltester igjennom årenes løp, men har vel først hatt dyrere stereoanlegg de siste 15 årene ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er vel også her de største forskjellene begynner å vise seg, når galskapen med dyrere stereoanlegg kommer på banen!!!

Så klart man kan leve godt med billige kabler ( under 1000 Kr.), hvis stereoalegget ikke har en total pris på f.eks. 10,000 Kr.

Når det gjelder DIY kabler, så er det hevet over enhver tvil, at her kan man tjene opp i mot XX antall %, og forsatt få meget gode resultater :) ;) :D ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når man tror prisen på anlegget er først og fremst det som avgjør lydkvaliteten, så har man en lang vei å gå.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
f skrev:
Det er vel også her de største forskjellene begynner å vise seg, når galskapen med dyrere stereoanlegg kommer på banen!!!

Så klart man kan leve godt med billige kabler ( under 1000 Kr.), hvis stereoalegget ikke har en total pris på f.eks. 10,000 Kr.
Når det gjelder DIY kabler, så er det hevet over enhver tvil, at her kan man tjene opp i mot XX antall %, og forsatt få meget gode resultater :) ;) :D ;D
Ok, jeg skal ta deg bokstavelig: Du skriver "f.eks. 10,000 Kr". Om jeg dobler f.eks.'et ditt, for liksom å være på den sikre siden, havner jeg på 20.000 kr. Så hvis anlegget har en total pris på 20.000, kan jeg ikke leve godt med billige kabler under 1.000 kr?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Så klart "du" kan!!! Les en gang til... Hvis du F.EKS. har osv.

N

nb

Gjest
Den dyreste jeg har tipper jeg koset meg rundt en hundrings. Kanskje helt opp til 200 for en av HDMI-kablene jeg bruker nå.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
f skrev:
Så klart "du" kan!!! Les en gang til... Hvis du F.EKS. har osv.
Jeg tror jeg fikk med meg "F.EKS." Jeg nevnte det tross alt to ganger i innlegget mitt.
Det var derfor jeg doblet eksemplet ditt, for å ha god margin.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En liten historie fra virkeligheten:
Inntil for to år siden hadde jeg et anlegg med en nyprisverdi på ca 500.000. Av barnebarnsikkerhetsmessige årsaker valgte vi å gå bort fra varme rørforsterkere og (store og velteferdige) hornhøyttalere. Det nye anlegget hadde da en nyprisverdi på ca 300.000. Etter at jeg hadde byttet kabler (signal-/høyttaler-/strømkabler), har anlegget en nyprisverdi på ca 200.000. Mao har nyprisverdien gått ned med ca 100.000 som følge av kabelbytte, og jeg opplever lyden av anlegget som bedre enn jeg har hatt på mange år!
Så for mitt vedkommende har slike absolutter som sammenheng mellom kabelpris og pris på resten av anlegget ingen mening.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har en del mellomdyre kabler som stort sett er kjøp brukt eller demo. Wireworld Polaris er den dyreste signalkabelen, Wireworld Aurora den dyreste strømkabelen og høyttalerkablene er Purist Audio Design Aqueous. Disse har jo en nypris på noen tusinger, men jeg har ikke betalt fullpris på noen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
f skrev:
Byttet ut en billig Europris RCA kabel ( 1 meter) til 25 Kr. med en Belkin Pure Av til 149 Kr. mellom en gml. forsterker og TV tuneren fra Get, og hva tror dere skjedde?
Du opplevde en forbedring?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Høyttalerkablene mine koster 99 kr pr. 10 meter. Delt opp i 4 lengder á 2.5 meter. Hvordan de spiller? Gjett. :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kan ikke stemme,, det mangler en kategori under 1000 kr...
Sleiven

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.389
Sted
Saksvik - Trøndelag
HVis jeg går over til linesource (diy) eller aktiv deling havner jeg kanskje i den laveste kategorien, så foreløpig har jeg ikke mulighet til å avgi en ærlig stemme.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.848
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
f skrev:

Jeg hadde heller ikke ofret stort på kabler, om jeg hadde et anlegg til 10 000.
Om det er mot medlemmer med anlegg i den prisklassen man har disse stadige meningsløse diskusjonene, så skal de da sannelig få fortsette i fred med å tro de har sett lyset.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Hva skal til av anleggsverdifor at man har rett til å uttale seg?
Jeg har (i hvert fall) prøvd Cardas (signal), Nordost Valhalla (signal), rimelige Tara Labs (HT), T+A (signal + HT), IR (signal + HT), gratiskabler og MIT (signal+ HT) i mitt anlegg.
MIT er kabelen som lydmessig skiller seg ut, men så har jo MIT filtre også da.

Hva bør anlegget mitt koste for at erfaringene skal gi en verdi?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Mine nåværende kabler er for billige for kategoriene!

Bruker tykke kobberkabler fra den gang jeg holdt på med salg av bilstereo. Kablene kom på rull fra Kina og kostet ikke mange kronene pr rull, så meterprisen blir veldig billig.

Hadde tidligere ett sett på 2*3 meter som jeg betalte 12.000,- for, men savner de ikke!

Hvordan kinakablene låter: kommer helt ann på resten av anlegget, spesielt høyttalere, effektforsterkere og rom/plassering. Om jeg vil ha best lyd pr krone gjør jeg noe med dette og ikke kablene.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
val skrev:
Hadde tidligere ett sett på 2*3 meter som jeg betalte 12.000,- for, men savner de ikke!
Tyder bare på at ikke du har peiling ;D
For hvis:
And when medical, military and aerospace professionals trust their lives to a cable, they’re putting their trust in Nordost
Hvorfor bør ikke du bruke noen usle småslanter på god lyd?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Der er ingen kategori for meg heller. Bruker Clas Ohlsson PR som høyttaler kabler, de koster 20 kr/meteren, og jeg bruker noen lakrisser jeg kjøpte for 30,- for 10 år siden, og en minijack-toslink fra Clas til 150,-

Topp Bunn