Ønsker anbefaling Hvor er flaskehalsene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Kjære G,

    Et råd i aller beste mening; kanskje du burde konsentrere deg mindre om flaskehalsene og mer om flasken? Du har hatt Bladene i heimen en ganske kort stund, og nå prøver du ut veldig mange ting på en gang. For å fortsette din metaforbruk, det blir litt som å trekke opp 16 flasker god vin på en gang og så fly mellom dem for å finne den "beste".

    Jeg sier dette med en viss bakgrunn, fordi jeg så til de grader har "been there" og "done that".

    Faren med å trekke inn så mange rådgivere og synspunkter er, at man lett kan bli litt fartsblind og "enig med siste taler". Det er ditt anlegg, dine ører, dine interiørpreferanser osv... som teller.

    Mitt råd er å bruke i hvert fall resten av sommeren (hvis man kan kalle det vi har om dagen for sommer) til å finlytte, dytte litt rundt på Bladene, og kose deg med det som ser ut til å være et flott anlegg.

    Så kan du begynne å forandre en ting av gangen, dersom du er misfornøyd.

    Jeg ønsker deg all mulig lykke på reisen til ditt lydnirvana. Og god sommer!

    mvh Kim
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kjære G,

    Et råd i aller beste mening; kanskje du burde konsentrere deg mindre om flaskehalsene og mer om flasken? Du har hatt Bladene i heimen en ganske kort stund, og nå prøver du ut veldig mange ting på en gang. For å fortsette din metaforbruk, det blir litt som å trekke opp 16 flasker god vin på en gang og så fly mellom dem for å finne den "beste".

    Jeg sier dette med en viss bakgrunn, fordi jeg så til de grader har "been there" og "done that".

    Faren med å trekke inn så mange rådgivere og synspunkter er, at man lett kan bli litt fartsblind og "enig med siste taler". Det er ditt anlegg, dine ører, dine interiørpreferanser osv... som teller.

    Mitt råd er å bruke i hvert fall resten av sommeren (hvis man kan kalle det vi har om dagen for sommer) til å finlytte, dytte litt rundt på Bladene, og kose deg med det som ser ut til å være et flott anlegg.

    Så kan du begynne å forandre en ting av gangen, dersom du er misfornøyd.

    Jeg ønsker deg all mulig lykke på reisen til ditt lydnirvana. Og god sommer!

    mvh Kim
    Hei Kim - veldig gode poenger. Men diskusjonen om Transparent er fin opplæring for en "nybegynner" (meg). Kabelsettet jeg eier i dag må justeres, så jeg kan ikke roe ned akkurat nå. Hentet Nordost Frey 2 ht-kabel som vil bli sammenlignet med Burmester Blu. Og når jeg etter noen dager vet hva hodet opplever, er jeg sånn ca helt ferdig.
    Da blir det kun ett vinslott i lang tid fremover!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant... Kikket på prislista for disse kablene. Konjunkturene hos meg bremser litt på slike anskaffelser nå. Men hva sier kabelskeptikere som har testet disse produktene, men ikke handlet? For de finnes kanskje også, eller? HERVED ETTERLYST
    Hilsen G - alltid opptatt av begge sider av en sak! :)
    Har gjort mer enn det- har hatt Transparent rund baut i anlegget- skiftet ut rubbel og bit. Ikke fordi de ikke gjorde forskjell, men fordi forskjellen var en tilsløring av lyden.

    mvh
    Interessant. Hvordan vil du beskrive sløringen?
    Noe med de øvre frekvensene.....savnet litt luft og dynamikk.

    Hadde deler av Lauget på besøk da vi testet Transparent opp mot Cardas. Resultatet var enstemmig i favør av Cardas.

    mvh
    Så rart! Jeg opplever det nesten omvendt. Riktignok oppleves TA mørkere i lyden, men detaljer helt der oppe som skiller akustikk og overtoner fra de lyseste instrumentene har jeg aldri hørt med andre kabler. Mindre sprut, men bedre oppløsning har vært min konklusjon.
    Etter at jeg er blitt vant til det så synes jeg alle andre signalkabler "støyer" i toppen.
    Det er dog kun i akustisk musikk jeg vil kalle dette er et kvalitativt parameter.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Ett vinslott høres fint ut. Min erfaring er imidlertid at man får mye ut av også å tilpasse seg til en klassifisering, for å dra vinmetaforen (litt vel) langt.Jeg tror det er lurt at alle kablene er innenfor samme kvalitetsnivå. Det å mixe, f.eks. innenfor hele Snorre-sagaen til Nordost ville jeg ikke gjort. Legg deg på et nivå, og kjør det fra strøm til Ht-kabler.

    Selv bekjenner jeg meg til Oblivion-menigheten, og vil anbefale deg å prøve det fra a til å - dersom du har mulighet. Jeg har doktorgrad i kabelbytte, men siden jeg fikk Oblivion rund baut har jeg ikke sett meg tilbake. Og, selv om de ikke akkurat er på clasern-nivå prismessig, koster de veldig, veldig mye mindre enn mye annet jeg har hatt i anlegget tidligere.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ett vinslott høres fint ut. Min erfaring er imidlertid at man får mye ut av også å tilpasse seg til en klassifisering, for å dra vinmetaforen (litt vel) langt.Jeg tror det er lurt at alle kablene er innenfor samme kvalitetsnivå. Det å mixe, f.eks. innenfor hele Snorre-sagaen til Nordost ville jeg ikke gjort. Legg deg på et nivå, og kjør det fra strøm til Ht-kabler.

    Selv bekjenner jeg meg til Oblivion-menigheten, og vil anbefale deg å prøve det fra a til å - dersom du har mulighet. Jeg har doktorgrad i kabelbytte, men siden jeg fikk Oblivion rund baut har jeg ikke sett meg tilbake. Og, selv om de ikke akkurat er på clasern-nivå prismessig, koster de veldig, veldig mye mindre enn mye annet jeg har hatt i anlegget tidligere.
    Og da gjorde du meg kjent med et nytt kabelmerke. Aldri hørt om disse... Lagrer dette tipset til senere. Takk igjen!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Interessant... Kikket på prislista for disse kablene. Konjunkturene hos meg bremser litt på slike anskaffelser nå. Men hva sier kabelskeptikere som har testet disse produktene, men ikke handlet? For de finnes kanskje også, eller? HERVED ETTERLYST
    Hilsen G - alltid opptatt av begge sider av en sak! :)
    Har gjort mer enn det- har hatt Transparent rund baut i anlegget- skiftet ut rubbel og bit. Ikke fordi de ikke gjorde forskjell, men fordi forskjellen var en tilsløring av lyden.

    mvh
    For info: Det har skjedd mye med Transparent signaturen etter XL generasjonen som du hadde, tkr...

    mvh
    Så tkrs tilsløring er nå borte eller endret? Nja... da blr min tolkning av dette krevende! Og deres kabelråd til meg, tkr og soa - er billigkabler eller noe helt annet enn Transparent? Hva med de jeg nettopp har kjøpt da? Burmester Blu ht, og resten - ikke altfor dyr Nordost...
    Skal fylle inn litt...dagens MM2 generasjon har endret signatur betydelig fra tidligere generasjoner. Først og fremst er de blitt mer åpne og luftigere i toppen. Samtidig har de den flotte energien i bassregionen som tidligere. (Se evt på Finn M anleggstråd for utfyllende betraktninger) Jeg har forsøkt mye opp igjennom, og skifte til Transparent synes jeg ga anlegget løft på mange parameter. Spesielt er synergien med de nye tilskuddene fra Wilson og D'agostino blitt svært vellykket.
    Råd ang kabling er vanskelig. Kjenner verken Kef eller Burmester til å mene noe, men forsøk gjerne Transparent i oppsettet ditt. NAT har sikkert noe for hjemlån. Morten pleier ihvertfall å være veldig serviceminded.

    mvh
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Ett vinslott høres fint ut. Min erfaring er imidlertid at man får mye ut av også å tilpasse seg til en klassifisering, for å dra vinmetaforen (litt vel) langt.Jeg tror det er lurt at alle kablene er innenfor samme kvalitetsnivå. Det å mixe, f.eks. innenfor hele Snorre-sagaen til Nordost ville jeg ikke gjort. Legg deg på et nivå, og kjør det fra strøm til Ht-kabler.

    Selv bekjenner jeg meg til Oblivion-menigheten, og vil anbefale deg å prøve det fra a til å - dersom du har mulighet. Jeg har doktorgrad i kabelbytte, men siden jeg fikk Oblivion rund baut har jeg ikke sett meg tilbake. Og, selv om de ikke akkurat er på clasern-nivå prismessig, koster de veldig, veldig mye mindre enn mye annet jeg har hatt i anlegget tidligere.
    Og da gjorde du meg kjent med et nytt kabelmerke. Aldri hørt om disse... Lagrer dette tipset til senere. Takk igjen!
    Var ikke meningen å bidra til forvirringen - snarere tvert i mot, faktisk:). Men, Oblivion lages av Raymond Celius på Fagernes, og har mange tilhengere her på Sentralen. Han har vært innom din tråd (nick: Oblivion), så du kan jo sende en pm angående tilgjengelighet (dette er håndarbeid) pris osv.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Interessant... Kikket på prislista for disse kablene. Konjunkturene hos meg bremser litt på slike anskaffelser nå. Men hva sier kabelskeptikere som har testet disse produktene, men ikke handlet? For de finnes kanskje også, eller? HERVED ETTERLYST
    Hilsen G - alltid opptatt av begge sider av en sak! :)
    Har gjort mer enn det- har hatt Transparent rund baut i anlegget- skiftet ut rubbel og bit. Ikke fordi de ikke gjorde forskjell, men fordi forskjellen var en tilsløring av lyden.

    mvh
    For info: Det har skjedd mye med Transparent signaturen etter XL generasjonen som du hadde, tkr...

    mvh
    Så tkrs tilsløring er nå borte eller endret? Nja... da blr min tolkning av dette krevende! Og deres kabelråd til meg, tkr og soa - er billigkabler eller noe helt annet enn Transparent? Hva med de jeg nettopp har kjøpt da? Burmester Blu ht, og resten - ikke altfor dyr Nordost...
    Skal fylle inn litt...dagens MM2 generasjon har endret signatur betydelig fra tidligere generasjoner. Først og fremst er de blitt mer åpne og luftigere i toppen. Samtidig har de den flotte energien i bassregionen som tidligere. (Se evt på Finn M anleggstråd for utfyllende betraktninger) Jeg har forsøkt mye opp igjennom, og skifte til Transparent synes jeg ga anlegget løft på mange parameter. Spesielt er synergien med de nye tilskuddene fra Wilson og D'agostino blitt svært vellykket.
    Råd ang kabling er vanskelig. Kjenner verken Kef eller Burmester til å mene noe, men forsøk gjerne Transparent i oppsettet ditt. NAT har sikkert noe for hjemlån. Morten pleier ihvertfall å være veldig serviceminded.

    mvh
    Nyttig... Jeg må stoppe testingen min et sted - som flere har kommentert. Velger nok å ikke bringe andre kabler inn i huset enn de jeg har her nå...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Merkelig tråd, dette her...
    For det første kryr det av kremkomponenter.
    For det andre spørres det etter evt flaskehalser.
    For det tredje vil ikke trådstarter si spes mye om egne preferenser og/eller opplevelser av eget oppsett.
    Jaja....

    Hvis jeg skal gjette på flaskehalser, vil jeg starte med kilde... Data i all ære, men pc og JRiver har jeg prøvd, og det falt klart igjennom hos meg, selv med ekstern dac...
    En annen mulig flaskehals vil imho kunne være Burmester; men det avhenger jo i sin tur igjen nesten helt og holdent av preferenser. Burmester gjør noe bra, men mht mine egne preferenser, er der områder der B kommer til kort.... Om det gjelder dac, cd-spiller og/eller forsterkeri, har jeg for så vidt ingen formening om, men Burmester er vel kanskje? litt "typisk tysk" i klangen....?

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.670
    Antall liker
    28.202
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så tkrs tilsløring er nå borte eller endret? Nja... da blr min tolkning av dette krevende! Og deres kabelråd til meg, tkr og soa - er billigkabler eller noe helt annet enn Transparent? Hva med de jeg nettopp har kjøpt da? Burmester Blu ht, og resten - ikke altfor dyr Nordost...
    IMHO er kabler ikke det stedet man begynner, men der man avslutter.....Nesten alle andre komponenter er viktigere for lyden enn kabler (fremdeles IMHO), for ikke å snakke om ht- plassering og rommet.

    Jeg er forresten mektig imponert ogver innsatsen din når det gjelder å skaffe seg info. Det står respekt av det.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Merkelig tråd, dette her...
    For det første kryr det av kremkomponenter.
    For det andre spørres det etter evt flaskehalser.
    For det tredje vil ikke trådstarter si spes mye om egne preferenser og/eller opplevelser av eget oppsett.
    Jaja....

    Hvis jeg skal gjette på flaskehalser, vil jeg starte med kilde... Data i all ære, men pc og JRiver har jeg prøvd, og det falt klart igjennom hos meg, selv med ekstern dac...
    En annen mulig flaskehals vil imho kunne være Burmester; men det avhenger jo i sin tur igjen nesten helt og holdent av preferenser. Burmester gjør noe bra, men mht mine egne preferenser, er der områder der B kommer til kort.... Om det gjelder dac, cd-spiller og/eller forsterkeri, har jeg for så vidt ingen formening om, men Burmester er vel kanskje? litt "typisk tysk" i klangen....?

    mvh
    Proffen
    Hei Proffen

    "Merkelig tråd, dette her...", skriver du - her på HFS er det delte meninger om mye, opplever jeg. Har fått flere positive meldinger om tråden. Husker ingen før din med denne type negativ valør.

    "For det første kryr det av kremkomponenter" - mulig det.

    "For det andre spørres det etter evt flaskehalser" - hadde du hørt hvordan en ikke passende XLR ødela alt, tror jeg du ville forstått hvorfor.

    "For det tredje vil ikke trådstarter si spes mye om egne preferenser og/eller opplevelser av eget oppsett" - tror det er skrevet mye om rot i bassen grunnet rom og/eller ht-plassering. Det har vært ett av hovedproblemene. Da tråden ble opprettet visste jeg intet om hvor skoen trykket. I dag vet jeg mye mer om dette. Takken være tråden du synes er merkelig.

    Du har rett i at jeg valgte å ikke beskrive egne lydpreferanser. Synes det er vanskelig - klarer jeg å få leserne her til å tolke mine beskrivelser av dette riktig, har jeg tenkt. Jeg spiller ofte høyt. Liker ren, tydelig, varm og kraftfull lyd. Er svak for sort bakgrunn. Er lei av skrikende diskant. Spiller mest "polerte" produksjoner av nyere dato. Er dette et slags svar på det du etterlyser fra meg?

    Selv vet jeg ikke hva typisk tysk lyd er. Gode hifi-mennesker som vært innom har blitt overrasket over forsterkerens varme og rørlignende klang.
    Og at den har effekt nok. Tror rett og slett jeg liker Burmesters lydsignatur. Men det er masse annet jeg ikke har hørt...

    Hilsen G
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Som den "datamannen" jeg er, vil jeg påstå at optisk ut fra eee-pc med Jriver er en langtifra optimal løsning.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Som den "datamannen" jeg er, vil jeg påstå at optisk ut fra eee-pc med Jriver er en langtifra optimal løsning.
    Ja, dette er klart skranglete greier. Men som skrevet om i annen tråd også: Har sammenlignet med helt andre teknologier uten å høre vesentlig forskjell. Men i tida som kommer skal jeg finne ut av dette... I en helt annen måned, i en helt annen tråd. Eller kanskje "uten en tråd"...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.906
    Antall liker
    8.904
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men har erfart noe de siste dagene. Og kabeltesting pågår. Jeg har jo vært trofast mot butikken min i mange år. Men det er jo gøy å lese om andre produkter også...

    Her en link til et PDF-dokument om kablene til Transparent Audio. Til deg som gidder å lese det: Er det noen som mener noe om dette?

    Hvis du er blant de som bedriver det noen kaller skittkasting i kabeltrådene; da er jeg ikke så interessert i dine innspill. Er du derimot open-minded og kabelagnostiker som meg; da er er dine holdninger og erfaringer av stor interesse!
    Kremt...

    Det har vært skrevet mye om disse kablene på dette forumet. Mye av det negative har etter hva jeg har forstått vært spekulasjoner om hva som er i "boksen".
    Fra Transparent Audio sin side har det hele tiden vært åpenthet om hva som er i boksen og hvordan det virker.
    Det er ingen på forumet som teoretisk klarer å forklare hvorfor forskjeller på kabler eksisterer så jeg skal la være med å forsøke her, men jeg kan fortelle om min erfaring med disse kablene. (De som følger tråden min har nok lest dette noen ganger tidligere)
    Da jeg lånte med hjem forsterkeren jeg senere kjøpte, lånte jeg også med en signalkabel fra TA. Jeg var 100% kabelskeptiker på den tiden, men hadde full tillit til Morten på NAT som anbefalte meg å prøve forsterkeren med kabelen. Jeg visste ikke hvilken kabel det var eller prisen. Etter en uke med forsterkeren endte det med at jeg bestilte den etter 4 år med leting etter den ultimate forsterkeren jeg har råd til.
    Da jeg etter litt bestillingstid fikk forsterkeren min tok jeg med en TA signalkabel. Brydde meg ikke om hvilken modell det var.
    Etter et par måneder med forsterkeren hadde jeg en LITEN boom i bassen som jeg ikke hadde hørt da jeg lånte den. Eksplosiviteten var heller ikke HEEELT der jeg erindret. Tok en tlf til NAT og spurte om jeg hadde den samme signalkabelen i anlegget som da jeg lånte, svaret var selvfølgelig nei. Heldigvis var det bare modellen opp og ikke noe betydelig utlegg ved oppgraderingen. Vips, så var boomen i bassen borte og eksplosiviteten tilbake og siden har den vært der.

    Etter et halvt år lånte jeg en referansespiller med hjem. Etter en snau uke ba Morten på NAT meg om å komme å hente en signalkabel. Lydkvaliteten som kom ut av anlegget da har aldri vært bedre. Detaljer jeg ikke hadde hørt før kom frem. Det var selvfølgelig en enda dyrere TA kabel. Denne har jeg vurdert for dyr for meg fordi disse forskjellene ikke er der skoen trykker mest i mitt oppsett.

    Hva disse forskjellene bør koste vil jeg ikke mene noe om, men at det som står på TA sine sider, at et ledd opp gir nye detaljer, renere lydbilde og dynamikk er min erfaring
    At kabler løser akustikkproblemer av størrelsen til G-nøkkel mener jeg absolutt ikke, men min erfaring er at de kan på en merkelig uforklarlig måte kan gjøre at lyden oppfattes forskjellig selv om målingene ser like ut.
    Hei Trompetnerd!

    Interessant... Kikket på prislista for disse kablene. Konjunkturene hos meg bremser litt på slike anskaffelser nå. Men hva sier kabelskeptikere som har testet disse produktene, men ikke handlet? For de finnes kanskje også, eller? HERVED ETTERLYST
    Hilsen G - alltid opptatt av begge sider av en sak! :)
    Hei!

    Har for mange år siden vært eier av en del Transparent kabler - Reference strømkabler, Reference signalkabler og Transparent Audio Musiclink reference XL SS høytalerkabler - som den gang hadde en nypris på 125 000,-. Jeg kjøpte de brukt fra en hifi redaktør i USA, og dette var fat faktisk den komponenten den gangen som hadde høyest nypris. Jeg var skeptisk den gangen, men fikk litt bakoversveis når jeg lånte et gammelt sett med Ultra.

    I dag er jeg nok langt mer skeptisk, og hører i grunn til gruppen som mener at det ikke er forskjell på kabler. Og grunnen til det er relativt enkel......absolutt alt av avansert utstyr i dag - datachips, dataswicher som kan håndtere en datamengde tilsvarende at samtlige kinesere streamer HD film, sensorere i CERN som kan detektere partikler mindre enn elektroner osv osv . alt dette er designet og konstruert basert på at en elektrisk leder har de egenskapene som vi kjenner i dag. Produsentene av eksotiske kabler hevder at det er egenskaper vi i dag ikke kjenner til. egenskaper som verdens fremste forskere ikke greier å avsløre, mens som da middelaldrene menn gjerne hevder å høre når mas spiller musikk, men som igjen blir umulig å avsløre dersom man ikke ser hva man hører på. Det er fremdeles ingen blant alle verdens audiofile som har greid å avdekke en slik forskjell når man ikke ser hva man hører på!

    Når alt det er sagt - så er Transparent en kabel som det er målbare forskjeller på, og som kan gi hørbare forskjeller. Og tilbakemeldingene på transparent er relativt unisone - de sammensvarer også med mine erfaringer fra snart 10 år siden. Så skal du prøve en dyr kabel - så ville jeg nok valgt Transparenti ditt oppsett - mtp rommet og de utfordringene du har beskrevet. MItt tips er vel den gamle ultra - den bør du kunne få ganske billig (ca 4-5k), et steg opp er den kabelen jeg hadde Reference XL SS (kanskje 12-15k i dag), mens MM kablene som SOA prater om er dyre!

    Mvh
    OMF
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei Proffen

    "Merkelig tråd, dette her...", skriver du - her på HFS er det delte meninger om mye, opplever jeg. Har fått flere positive meldinger om tråden. Husker ingen før din med denne type negativ valør.

    "For det første kryr det av kremkomponenter" - mulig det.

    "For det andre spørres det etter evt flaskehalser" - hadde du hørt hvordan en ikke passende XLR ødela alt, tror jeg du ville forstått hvorfor.

    "For det tredje vil ikke trådstarter si spes mye om egne preferenser og/eller opplevelser av eget oppsett" - tror det er skrevet mye om rot i bassen grunnet rom og/eller ht-plassering. Det har vært ett av hovedproblemene. Da tråden ble opprettet visste jeg intet om hvor skoen trykket. I dag vet jeg mye mer om dette. Takken være tråden du synes er merkelig.

    Du har rett i at jeg valgte å ikke beskrive egne lydpreferanser. Synes det er vanskelig - klarer jeg å få leserne her til å tolke mine beskrivelser av dette riktig, har jeg tenkt. Jeg spiller ofte høyt. Liker ren, tydelig, varm og kraftfull lyd. Er svak for sort bakgrunn. Er lei av skrikende diskant. Spiller mest "polerte" produksjoner av nyere dato. Er dette et slags svar på det du etterlyser fra meg?

    Selv vet jeg ikke hva typisk tysk lyd er. Gode hifi-mennesker som vært innom har blitt overrasket over forsterkerens varme og rørlignende klang.
    Og at den har effekt nok. Tror rett og slett jeg liker Burmesters lydsignatur. Men det er masse annet jeg ikke har hørt...

    Hilsen G
    Hei G-man.
    Meningen var ikke å være negativ, men i svaret over nyanserer du mer enn jeg har klart å lese tilsammen i resten av tråden din.
    Så da begraver jeg den kritiske pennen!
    Var kanskje aller mest litt ufyllende info ifht siste pkt jeg etterlyste/savnet, og det er nå på plass for min del!
    Har hørt et seriøst Burmester-oppsett tidligere, og bevares, det hadde kvaliteter! Særlig mht sort bakgrunn, dybde i lydbildet og uendelige krefter, som startet og stoppet høytalerelementenes vandring frem og tilbake på momangen.... MEN; det var et eller annet som gjorde at jeg ikke fikk ståpelsen, hvis du skjønner. Det ble rett og slett litt for lite "fett". Litt lite kjøtt-og-blod, tilstedeværelse, fysisk i mellomtoneområdet...I stedet opplevde jeg akkurat denne delen som litt 2-dimensjonal.
    Ståpelsen får jeg STORT SETT ellers bare når det er rør i en eller annen variant involvert, selv om der er unntak fra regelen.

    Når det gjelder slikt som plassering, rom, lytteposisjon osv, er det jo mulig å prøve seg frem - selv om det tar litt tid...; og det virker som om du er i ferd med å prøve deg frem etter gode råd.
    Blir spanande å høre erfaringer du gjør deg.mvhProffen
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    har kommet tilbake fra noen dager avkobling og lest gjennom tråden med stor interesse.

    Tror jeg begynner å se noe av bildet her nå.
    Kan det stemme at du har litt de samme problemene i toppen nå som du hadde med høyttalerne du lånte av meg?

    Både dette og bassen er nok bestemt av rommet ditt og jeg har forslag til en annen plassering jeg har lyst til at vi skal prøve ut sammen med litt annet småsnacks til fredag.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Veggvalg

    Hei,

    har kommet tilbake fra noen dager avkobling og lest gjennom tråden med stor interesse.

    Tror jeg begynner å se noe av bildet her nå.
    Kan det stemme at du har litt de samme problemene i toppen nå som du hadde med høyttalerne du lånte av meg?

    Både dette og bassen er nok bestemt av rommet ditt og jeg har forslag til en annen plassering jeg har lyst til at vi skal prøve ut sammen med litt annet småsnacks til fredag.
    God morgen, Morten!

    Nei, det har ikke på noe stadium lignet lånekassene i mitt rom. På det beste - dvs nå - forbedret bl a av riktigere kabling, er det bare bassen som ikke fungerer i rommet. De jeg lånte av deg, og som stod minus 90 grader hadde i mitt hode sin styrke i bassen.

    Det er en plasseringsmulighet igjen å prøve. Bakvegg der hvor høyre sidevegg er nå. Blade-baksidene blir da stående symmetrisk på veggen med de to dype vinduene, synlig på bildene. Dette kan vi prøve hvis du ikke får til mirakler uten flytting til denne veggen.

    G
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.383
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Blir spennende og se hva som kommer ut av det som skal gjøres og testes på fredag. Har selv jobbet en del med akustikken i rommet mitt den siste tiden og skal selv i gang med en runde med målinger og uttesting av plassering på høyttalere. Håper jeg etter dette er så nær målet at jeg kan si meg så fornøyd at jeg kan slå meg til ro. I alle fall til neste gang det velkjente oppgraderingssyken slår til igjen.

    Ser det er mange som anbefaler deg og gjøre deg ferdig med akustikk og plassering før du vurderer og bytte ut kabler og mulig utstyr. Dette må jeg si meg helt enig i og menner dette er den enenste rette veien og gå. Om ting ikke faller på plass etter alle plasseringer og akustiske tiltak er testet så er det nok mye mulig du må begynne og tenke på om du skal teste ut med andre høyttaler løsninger.

    mvh
    Ronny
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei Ronny

    Skulle ønske jeg var kommet så langt som deg! Men i løpet av ca en uke, håper jeg det nærmer seg...

    Ser det er mange som anbefaler deg og gjøre deg ferdig med akustikk og plassering før du vurderer og bytte ut kabler og mulig utstyr. Dette må jeg si meg helt enig i og menner dette er den enenste rette veien og gå. Om ting ikke faller på plass etter alle plasseringer og akustiske tiltak er testet så er det nok mye mulig du må begynne og tenke på om du skal teste ut med andre høyttaler løsninger.
    Fint å få støtte til den veien det styres etter her hos meg. Har lært i det siste at bassene i Blade - hver sin vei - kan være det aller mest utfordrende i mange rom. Håper Blade-ene ikke må ut av huset. Det kan bli dyrt. Og det kan bli vanskelig å finne et alternativ som øynene liker godt...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Treble-clef!;)

    Har forsøkt å lese meg litt opp på høyttalerene dine. Nydelige saker...
    Virker som om KEF har lagt inn et par ekstra gir for en slik 50 års jubileumsmodell.

    Skudd i blinde: Hvis du har lange nok kabler, tid og lyst. Hvis du ikke allerede har prøvd, kan du forsøke med en plassering nærmere sideveggene? Ca 0.5 m fra kanskje.
    Muligens ikke full vinkling heller...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker for et hyggelig og langt besøk hos deg på søndag.
    Steike for et ryddig og stilfullt hjem og jeg kom nærmest på direkten etter telefonsamtale.

    Jeg tror du nå sakte og sikkert er i ferd med å komme deg på riktig vei.
    Støtter det big_swifty sa i sitt innlegg nr.162, mye klokt i det innlegget imo.

    Best mulig egnet plassering av Blade bør være 1 prioritet, og du har jo rimelig god mulighet for å flytte/plassere Blade nær sagt alle veier.
    Egnet går etter min mening på best mulig frekvensrespons uten eventuell EQ hjelp.
    Egnet kan selvfølgelig også dreie seg om en estetisk plassering, her må du bare prioritere sjøl.

    Deretter akustikktiltak, som også vil avhenge av din trang til det estetiske kontra det lydmessig (etter din smak) nødvendige.

    Akustikktiltak kan gjøres estetisk pent og selvfølgelig mindre pent, men det meste kan males hvitt om ikke annet.
    Takplatene dine er vel innenfor estetisk godtatt av både deg og ville blitt det av svært mange tror nå jeg.

    Forsterkeri som jeg i mitt tidligere innlegg synset om burde være noe med klart større strømforsyning (noe som uansett ikke vil være negativt) mener jeg nå i første omgang ikke bør ha høy prioritet.

    Kikke nærmere på ditt opplegg rundt HD.avspilling, kan som enkelte nevner være verdt en gjennomgang........trolig.

    Dette her nevnt bør du kunne komme langt med de neste 6 ukene, så gira som du gir inntrykk av å være for tiden.

    Så kommer de mørke høstmånedene, og det er en fin tid å starte opp med det du da eventuelt måtte mene/tro er "flaskehalser"

    I september er det HiFI messe i Horten, dit bør du bli med og bli bedre kjent med flere medmedlemmer og andre, og kanskje gire opp enda et hakk :cool: rundt det som kan bidra til ytterligere godlyd i heimen.

    Du bør også til en viss grad prøve å finne ut av om du er en som liker lyden i "nakne" rom eller om du kanskje vil foretrekke mer dempede med div akustikktiltak.

    Her mener jeg nå å ha funnet ut at preferansene varierer fra person til person og til det er det å si, det må være hver enkelt som bør finne ut av slikt for sin egen del (selvføgelig)

    Noen synes det lyder best å synge på badet, det kommer jo av forsterkningen/rombidraget, på reprodusert musikk er slikt i større eller mindre grad lagt på skiva.

    Det finnes rom hvor demping er dratt til sin nesten ytterste konsekvens og det finnes rom som er det stikk motsatte (tilnærmet store bad = betong rund baut)
    I mellom disse finnes det mye, her vil du i hovedtrekk kunne få dannet deg et inntrykk av hvilken eventuelle (etter)klang rommet bidrar med som vil tiltale deg.
    Da må du rundt til de alternativene å lytte, og det vil veldig ofte kunne by på litt problemer med å kunne like/tilvenne seg en noe anderledes lyd i form av mindre rombidrag enn en er tilvent.

    Det kjekke med løse/mobile akustiktiltak er jo først at de lett kan flyttes, men også fjerne helt slik at en kan lytte med og uten.
    Slike "løse" har imo også den fordelen at de kan justeres med avstand til div. vegger for øket/minsket effektivitet.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fra manualen til Blade.

    <The listening room is one of the most variable elements in the hi-fi chain and its effect cannot be emphasised too strongly, nor can its effect be reliably predicted. Spacing the speakers approximately 2m - 3m (6ft. - 10ft.) apart will allow the stereo images to develop fully.You should sit at a distance at least equal to, and preferably greater than, the distance between the speakers.
    Positioning the speaker in a corner or near to a side wall is not recommended as the significant bass boost caused by this position will affect the sound and cause the stereo image to deteriorate.
    It is best to place the speakers symmetrically within the room, relative to the walls, ceiling and floor, where possible.
    Be aware also that soft furnishings near to a speaker will deaden the sound - similarly, nearby reflective surfaces may brighten up the sound. Move the speakers until you are satisfied that the sound is right and that the stereo image is well defined.>

    Plassering fra veggen bak er foreslått? til å være (ikke mindre enn) 22,5 cm.
    Minimum 1 meter til sidevegger og minimum 2 meter mellom, alt dette går fint hos deg, og gjerne(tydelig) forskjell mellom avstand frontvegg og sidevegg.
    Altså et tenkt senter i bassene bør ikke ha tilnærmet lik avstand til sidevegg/frontvegg.
    Dette kan fort bety at det kanskje kan være gunstig å plassere de forholdsvis nære frontvegg.
    Blade har med UniQ elementet noe styr på spredningkontrollen og med 1 meter (eller kanskje mer) så er kanskje ikke akustikktiltak på sidevegger veldig viktig for det frekvensområdet den dekker, og det er jo ned til 350 Hz (ned til 3kHz for diskanten), og ytterligere mindre dersom de vinkles litt innover.

    Mvh.KW
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fra manualen til Blade.

    <The listening room is one of the most variable elements in the hi-fi chain and its effect cannot be emphasised too strongly, nor can its effect be reliably predicted. Spacing the speakers approximately 2m - 3m (6ft. - 10ft.) apart will allow the stereo images to develop fully.You should sit at a distance at least equal to, and preferably greater than, the distance between the speakers.
    Positioning the speaker in a corner or near to a side wall is not recommended as the significant bass boost caused by this position will affect the sound and cause the stereo image to deteriorate.
    It is best to place the speakers symmetrically within the room, relative to the walls, ceiling and floor, where possible.
    Be aware also that soft furnishings near to a speaker will deaden the sound - similarly, nearby reflective surfaces may brighten up the sound. Move the speakers until you are satisfied that the sound is right and that the stereo image is well defined.>

    Plassering fra veggen bak er foreslått? til å være (ikke mindre enn) 22,5 cm.
    Minimum 1 meter til sidevegger og minimum 2 meter mellom, alt dette går fint hos deg, og gjerne(tydelig) forskjell mellom avstand frontvegg og sidevegg.
    Altså et tenkt senter i bassene bør ikke ha tilnærmet lik avstand til sidevegg/frontvegg.
    Dette kan fort bety at det kanskje kan være gunstig å plassere de forholdsvis nære frontvegg.
    Blade har med UniQ elementet noe styr på spredningkontrollen og med 1 meter (eller kanskje mer) så er kanskje ikke akustikktiltak på sidevegger veldig viktig for det frekvensområdet den dekker, og det er jo ned til 350 Hz (ned til 3kHz for diskanten), og ytterligere mindre dersom de vinkles litt innover.

    Mvh.KW
    Flott KW!!:)

    Fant ikke det du fant, men sidemonterte basser er ofte glade nærmere sidevegg og frontvegg enn mye annet.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Sidemonterte basser og smal baffel gir også mulighet til en høytalerplassering som jeg liker - langs langveggen eller i hvert fall med større bredde mellom høytalerne enn avstand mellom høytalere og lytteposisjon.

    Uansett vil du nok kunne arbeide deg frem til et meget godt resultat med Kef Blade.

    Med hensyn til trådtittel ville nok min neste investering være en separat forforsterker og effektforsterkerkombinasjon litt høyere opp på kvalitetsstigen. Det vil gjøre Kef Blade godt.

    Mvh
    Roysen
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei Treble-clef!;)

    Har forsøkt å lese meg litt opp på høyttalerene dine. Nydelige saker...
    Virker som om KEF har lagt inn et par ekstra gir for en slik 50 års jubileumsmodell.

    Skudd i blinde: Hvis du har lange nok kabler, tid og lyst. Hvis du ikke allerede har prøvd, kan du forsøke med en plassering nærmere sideveggene? Ca 0.5 m fra kanskje.
    Muligens ikke full vinkling heller...
    Takk for disse tipsene også, Trumpetgeek! Men jeg prøver å roe litt ned her nå. Ikke smake samtidig på alle de 100 vinflaskene BigSwifty nevnte i går. "Det er godt du har kort vei til Dikemark", pleier min søster å si når hun ser hvordan broren holder på...

    Så mine høyttalere kommer til å stå i ro til EHED-Morten ankommer. Like greit, eller?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    15.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sidemonterte basser og smal baffel gir også mulighet til en høytalerplassering som jeg liker - langs langveggen eller i hvert fall med større bredde mellom høytalerne enn avstand mellom høytalere og lytteposisjon.

    Uansett vil du nok kunne arbeide deg frem til et meget godt resultat med Kef Blade.

    Med hensyn til trådtittel ville nok min neste investering være en separat forforsterker og effektforsterkerkombinasjon litt høyere opp på kvalitetsstigen. Det vil gjøre Kef Blade godt.

    Mvh
    Roysen
    Du er inne på de samme tanker som jeg sitter med Roy Ove.

    Tidligere i tråden er det også andre som har vært inne på hintet uten å være helt direkte: Burmester trives sjelden på høy lydstyrke (slik du av og til foretrekker), sålenge Blade har en last som dipper under 4 Ohm. Det er et faktum som du ikke får gjort noe med annet enn å pynte på med andre foreslåtte tiltak.

    Kabler har jeg også troen på, men til en viss grad i den fasen du er nå. Det vil overraske meg om det skulle være flaskehalsen. Sålenge du har kabler som åpenbart ikke tukler til, så pleier jeg å sammenligne egenskaper og matching av kabler med "kremen i en Irish". Enten er den vispet rett i forkant, eller så har du den fra sprayboksen.... Smaken kan bli litt forskjellig, men begge blir man beruset av.

    Lykke til videre og husk å puste innimellom og nyte enhver forbedring.

    Mvh
    Jan P.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    *Roysen!

    I manualen så står det.

    <You should sit at a distance at least equal to, and preferably greater than, the distance between the speakers.>

    Dette er så langt jeg har skjønt dersom de stilles som i utgangspunktet anbefalt, rett frem uten vinkling, noe de (fortsatt så langt jeg har skjønt) anbefaler opp mot (best mulig) frekvensrespons i sweeten.
    De har en konstruksjon med UniQ, som tydeligvis gir bestemte resultater i forhold til vinkling.
    Jeg vinklet mine (etter tips) nesten til on aksis på ørene, vi målte og det ga et tydelig løft i diskanten, dog forholdsvis høyt oppe.
    Jeg fikk et tydelig løft fra ca. 10 til 14-5kHz, og tenkte at det vel var greit siden jeg nok er redusert i min hørsel i det området.
    Det hverken jeg eller min medhjelper der og da fikk med oss, var at det samtidig hadde skjedd en liten reduksjon i området mellom 5 og 9Khz om enn mindre tydelig (målemessig)
    Så om en ønsker litt mer "luft" (10-til15Khz) så kan litt invinkling hjelpe til på det, men som sagt i mitt tilfelle (og da med ganske sterk innvinkling) så gikk det utover et viktigere imo område............nå er jeg tilbake til rett frem.

    Skal en sitte nærmere enn avstanden mellom de så bør det nok kompenseres med litt innvinkling.

    Uansett så er det fritt valg etter egen smak;)

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.383
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Fint å få støtte til den veien det styres etter her hos meg. Har lært i det siste at bassene i Blade - hver sin vei - kan være det aller mest utfordrende i mange rom. Håper Blade-ene ikke må ut av huset. Det kan bli dyrt. Og det kan bli vanskelig å finne et alternativ som øynene liker godt...
    Det er utrolig hva man kan få til, så har stor tro på at dette vil bli en lykkelig man med velspillende Blade. Jeg benytter selv EHED når det kommer til målinger. Da jeg har blitt litt kjent med han opp gjennom årene grunnet denne hobbyen. Vi har også et ganske likt syn på hvordan et anlegg skal låte og da forenkler det prossesen med og finne godlyden.

    Om muligheten for og komme og høre på underverket byr seg etter ting har falt på plass, stiller jeg mer en gjerne opp til en lett massasje av øregangene:cool:

    Lykke til hilsen
    Ronny
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Treble-clef!;)

    Har forsøkt å lese meg litt opp på høyttalerene dine. Nydelige saker...
    Virker som om KEF har lagt inn et par ekstra gir for en slik 50 års jubileumsmodell.

    Skudd i blinde: Hvis du har lange nok kabler, tid og lyst. Hvis du ikke allerede har prøvd, kan du forsøke med en plassering nærmere sideveggene? Ca 0.5 m fra kanskje.
    Muligens ikke full vinkling heller...
    Takk for disse tipsene også, Trumpetgeek! Men jeg prøver å roe litt ned her nå. Ikke smake samtidig på alle de 100 vinflaskene BigSwifty nevnte i går. "Det er godt du har kort vei til Dikemark", pleier min søster å si når hun ser hvordan broren holder på...

    Så mine høyttalere kommer til å stå i ro til EHED-Morten ankommer. Like greit, eller?
    Selvfølgelig! Skrev da ingenting om at du måtte gjøre det med en gang;)
    Som nevnt liker jeg å gi forandringer en 3-4 dager før jeg vurderer og prøver neste.
    Blir bra med Morten på besøk tenker jeg:)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Om muligheten for og komme og høre på underverket byr seg etter ting har falt på plass, stiller jeg mer en gjerne opp til en lett massasje av øregangene:cool:

    Lykke til hilsen
    Ronny
    Takk; Velkommen er du!
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Det är inte säkert att det är så dumt att dra isär dom så att de kommer närmare sidoväggarna.behöver inte bli mer bas av det...
    hemma så måste jag ha högtalarna brett isär och nära sidoväggarna-symmetriskt som bara den på mm,annars så,grötar det ihop sig och blir skevt och jäkligt.märkligt men basen upplevs jämnare när de står brett samt att fokus blir mer i mitten.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    *Roysen!

    I manualen så står det.

    <You should sit at a distance at least equal to, and preferably greater than, the distance between the speakers.>

    Dette er så langt jeg har skjønt dersom de stilles som i utgangspunktet anbefalt, rett frem uten vinkling, noe de (fortsatt så langt jeg har skjønt) anbefaler opp mot (best mulig) frekvensrespons i sweeten.
    De har en konstruksjon med UniQ, som tydeligvis gir bestemte resultater i forhold til vinkling.
    Jeg vinklet mine (etter tips) nesten til on aksis på ørene, vi målte og det ga et tydelig løft i diskanten, dog forholdsvis høyt oppe.
    Jeg fikk et tydelig løft fra ca. 10 til 14-5kHz, og tenkte at det vel var greit siden jeg nok er redusert i min hørsel i det området.
    Det hverken jeg eller min medhjelper der og da fikk med oss, var at det samtidig hadde skjedd en liten reduksjon i området mellom 5 og 9Khz om enn mindre tydelig (målemessig)
    Så om en ønsker litt mer "luft" (10-til15Khz) så kan litt invinkling hjelpe til på det, men som sagt i mitt tilfelle (og da med ganske sterk innvinkling) så gikk det utover et viktigere imo område............nå er jeg tilbake til rett frem.

    Skal en sitte nærmere enn avstanden mellom de så bør det nok kompenseres med litt innvinkling.

    Uansett så er det fritt valg etter egen smak;)

    Mvh.KW
    Hei, KW.

    Manualen er det lurt å følge. Konstruktøren er nok i stort sett alle tilfeller den som vet best hvordan man skal få mest mulig ut av egne høytalere. Min kommentar til høytaler/lytteposisjonsplassering var basert på egne erfaringer fra andre merker men hvor høytalerne også har smal baffel og sidemonterte basselementer. Dette er konstruksjoner som gjør at høytalerne "forsvinner" i lydbildet og mitt forslag var basert på å forsterke denne egenskapen ved å skape et bredere lydbilde. Mitt forslag er riktignok basert på at man benytter noe "toe-in". Jeg mener ikke å påstå at jeg vet at dette vil gi et bedre resultat. Jeg mener dog at det kanskje bør prøves dersom mulig før man bestemmer seg for hva man ender opp med.

    Mvh
    Roysen
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Det er UniQ sin vinkel mot sweetspot/ørene som bør justeres etter avstanden en sitter fra Blade (og i noen grad smak....angående frekvensresponsen)
    Utgangspunktet for en best mulig fr.resp. er så langt jeg har skjønt det som står i manualen, sitter en nærmere enn avstanden mellom de, så bør de vinkles deretter slik at vinkelen opprettholdes.
    I min manual så står det at de kan vinkles mer (enn litt?) dersom en ønsker mer luft (altså mer respons i 10-15kHz området) ihvertfall var det det som skjedde hos meg, bare med det, i første omgang ikke registrerte fenomen, at det ble litt mindre respons i mellom 5 og 9.
    Uten at jeg kan gå god for det hos andre med Kef Ref eller Blade, så vil det å følge manualen her gi en jevnere frekvensrespons totalt., og som du sier de (hos Kef) vet nok en del om akkurat det ja.

    Mvh.KW
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei!
    I min manual så står det at de kan vinkles mer (enn litt?) dersom en ønsker mer luft (altså mer respons i 10-15kHz området) ihvertfall var det det som skjedde hos meg, bare med det, i første omgang ikke registrerte fenomen, at det ble litt mindre respons i mellom 5 og 9.
    Uten at jeg kan gå god for det hos andre med Kef Ref eller Blade, så vil det å følge manualen her gi en jevnere frekvensrespons totalt., og som du sier de (hos Kef) vet nok en del om akkurat det ja.

    Mvh.KW
    Er det mulig at når du vinklet høyttalerne, så var ikke UniQ elementet på nøyaktig samme plass i rommet? Kan dette i såfall ha påvirket 5-9khz responsen?


    Geir Arne
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Strøm

    Hei igjen!

    Trådene jeg har startet har fått stor oppmerksomhet her på sentralen. Det ser jeg både på innleggene og på antall visninger. Og "butikkeieren" nevner det hver gang. Ut fra dette burde jeg ligge mye lavere nå. Men jeg undertrykker egne motforestillinger og inviterer til innspill om et tema jeg ikke kan huske at noen av dere har gått inn i: Strømforholdene.

    I utgangspunktet kan jeg ca ingenting om sterk- og svakstrøm. Etter å ha lest litt i andre tråder og diskutert med bransjemenn - mener jeg å ha opptattet noen momenter jeg ønsker overprøvet av deg som kan. Jeg formulerer de som påstander - uten å vite grunnlaget for de:

    1. Min 16 A kurs - 2,5 kvadrat, er tilstrekkelig med dagens forsterker. Strømforbruket på kursen forøvrig er marginalt. Øket A og øket kvadrat gir ingen lydeffekt før jeg anskaffer kraftig forsterker.
    2. Dagens kurs er delt med noe belysning - 12 V halogen på dimmer. Dette vil forringe lyden når lyset er påslått.
    3. Disse lampene forstyrrer ikke lyden når lampene er av.
    4. Hvis jeg velger å legge ny kurs, er 16A med 4 kvadrat et tilstrekkelig neste steg. Selv om jeg tråkker til ved kjøp av forsterker.
    5. På en slik kurs må man benytte en stikkontakt av typen "komfyr".
    6. Lyden blir dårlig hvis jeg monterer en helt vanlig stikkontakt. Jeg må kjøpe en kostbar en - laget for oss hi-fi-mennesker.
    7. Mine støpsler på Nordost-kablene må da skiftes.
    8. Jeg må anskaffe kostbare støpsler laget for smågale hi-fi-menn.
    9. Selv om elektrikeren som skrudde opp stikkontakt til anlegget ikke målte jordfeil, må jeg regne med at dette vil inntreffe av og til.
    10. Jordfeil vil medføre fasefeil i anlegget som igjen vil medføre dårlig lyd.
    11. En støydempingstrafo på en ny dedikert kurs vil bidra til bedre lyd hos meg.
    12. En støydempingstrafo er gunstig å plassere i rom med sikringsskap eller i bod i etasjen under der jeg lytter.
    13. En støydempingstrafo av god kvalitet er et kostnadseffektivt tiltak hos meg.
    14. Effektene av foregående vil merkes selv om det er en flytur nesten fra meg til tungindustrien.
    15. Trafo vil bidra selv om elektronikken min gjør noe av det trafoen gjør med strømkvaliteten.
    16. En trafo er et bedre tiltak enn både aktive og passive strømrensere. Jeg trenger ingen strømrenser hvis jeg setter inn en trafo.
    17. Tiltakene ovenfor vil bedre lyden selv om ingenting tyder på dårlig strømkvalitet her hos meg (ingen brum f eks).

    Hvis noen ønsker å dele ut poeng... Hvor mange rette? Velkommen med ditt innlegg - du som har lyst!

    Hilsen G
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.299
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    1
    1. Min 16 A kurs - 2,5 kvadrat, er tilstrekkelig med dagens forsterker. Strømforbruket på kursen forøvrig er marginalt. Øket A og øket kvadrat gir ingen lydeffekt før jeg anskaffer kraftig forsterker. Neppe noen effekt da heller.
    2. Dagens kurs er delt med noe belysning - 12 V halogen på dimmer. Dette vil forringe lyden når lyset er påslått. Egen kurs er greit.
    3. Disse lampene forstyrrer ikke lyden når lampene er av. Riktig
    4. Hvis jeg velger å legge ny kurs, er 16A med 4 kvadrat et tilstrekkelig neste steg. Selv om jeg tråkker til ved kjøp av forsterker. Sannsynligvis mer enn nok(avstand)
    5. På en slik kurs må man benytte en stikkontakt av typen "komfyr". Nei
    6. Lyden blir dårlig hvis jeg monterer en helt vanlig stikkontakt. Jeg må kjøpe en kostbar en - laget for oss hi-fi-mennesker. Nei
    7. Mine støpsler på Nordost-kablene må da skiftes. Nei
    8. Jeg må anskaffe kostbare støpsler laget for smågale hi-fi-menn. Nei
    9. Selv om elektrikeren som skrudde opp stikkontakt til anlegget ikke målte jordfeil, må jeg regne med at dette vil inntreffe av og til. Ja jordfeil på samme trafo hos andre vil forekomme.
    10. Jordfeil vil medføre fasefeil i anlegget som igjen vil medføre dårlig lyd. Nei ingen fasefeil, men det kan bli potensialforskjell mellom komponenter…..
    11. En støydempingstrafo på en ny dedikert kurs vil bidra til bedre lyd hos meg. Tvilsomt
    12. En støydempingstrafo er gunstig å plassere i rom med sikringsskap eller i bod i etasjen under der jeg lytter. Støy, avstand og stivhet etter trafo
    13. En støydempingstrafo av god kvalitet er et kostnadseffektivt tiltak hos meg. Nei
    14. Effektene av foregående vil merkes selv om det er en flytur nesten fra meg til tungindustrien. Tvilsomt
    15. Trafo vil bidra selv om elektronikken min gjør noe av det trafoen gjør med strømkvaliteten. Neppe
    16. En trafo er et bedre tiltak enn både aktive og passive strømrensere. Jeg trenger ingen strømrenser hvis jeg setter inn en trafo. Aktiv/passiv strømrenser eller trafo er langt ned på listen over nødvendige tiltak
    17. Tiltakene ovenfor vil bedre lyden selv om ingenting tyder på dårlig strømkvalitet her hos meg (ingen brum f eks). Tviler sterk
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    I min manual så står det at de kan vinkles mer (enn litt?) dersom en ønsker mer luft (altså mer respons i 10-15kHz området) ihvertfall var det det som skjedde hos meg, bare med det, i første omgang ikke registrerte fenomen, at det ble litt mindre respons i mellom 5 og 9.
    Uten at jeg kan gå god for det hos andre med Kef Ref eller Blade, så vil det å følge manualen her gi en jevnere frekvensrespons totalt., og som du sier de (hos Kef) vet nok en del om akkurat det ja.

    Mvh.KW
    Er det mulig at når du vinklet høyttalerne, så var ikke UniQ elementet på nøyaktig samme plass i rommet? Kan dette i såfall ha påvirket 5-9khz responsen?

    Geir Arne
    100% på samme sted var (eller ble) det nok ikke, men i stor grad var det venstre (innerste,høyre på andre siden) fot foran som ble på tilnærmet samme sted..............forstår?

    Det betyr at UniQ i forholdsvis liten grad får ny plassering, men litt vil det jo bli.
    Kan legge til at etter at jeg har vinklet tilbake (altså rett frem) så har også begge høyttalerene blitt flyttet litt nærmere hverandre.
    Vet ikke eksakt, men kanskje totalt mellom 4 og 6-7 cm, men da er det å legge til at etter den operasjonen så er der ikke målt her.
    Så forskjellene jeg snakker om er uten denne noen få cm. nærmere hverandre flyttingen.
    Nye målinger skal forhåpentligvis gjøres om ikke alt for lenge.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    gjør som meg og kjøp en purepower 2000, da går stereoanlegget på batteridrift, og mye av disse strømproblemene forsvinner. jeg er storfornøyd med min og jeg kommer aldri til og bruke noe annet til dette strømproblemet igjen. du får google den :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn