Ønsker anbefaling Hvor er flaskehalsene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei!
    I min manual så står det at de kan vinkles mer (enn litt?) dersom en ønsker mer luft (altså mer respons i 10-15kHz området) ihvertfall var det det som skjedde hos meg, bare med det, i første omgang ikke registrerte fenomen, at det ble litt mindre respons i mellom 5 og 9.
    Uten at jeg kan gå god for det hos andre med Kef Ref eller Blade, så vil det å følge manualen her gi en jevnere frekvensrespons totalt., og som du sier de (hos Kef) vet nok en del om akkurat det ja.

    Mvh.KW
    Er det mulig at når du vinklet høyttalerne, så var ikke UniQ elementet på nøyaktig samme plass i rommet? Kan dette i såfall ha påvirket 5-9khz responsen?

    Geir Arne
    100% på samme sted var (eller ble) det nok ikke, men i stor grad var det venstre (innerste,høyre på andre siden) fot foran som ble på tilnærmet samme sted..............forstår?

    Det betyr at UniQ i forholdsvis liten grad får ny plassering, men litt vil det jo bli.
    Kan legge til at etter at jeg har vinklet tilbake (altså rett frem) så har også begge høyttalerene blitt flyttet litt nærmere hverandre.
    Vet ikke eksakt, men kanskje totalt mellom 4 og 6-7 cm, men da er det å legge til at etter den operasjonen så er der ikke målt her.
    Så forskjellene jeg snakker om er uten denne noen få cm. nærmere hverandre flyttingen.
    Nye målinger skal forhåpentligvis gjøres om ikke alt for lenge.

    Mvh.KW
    Jeg skjønner. Det er den mest ideelle måten å tilte høyttalere på når man flytter rundt slik for å teste forskjellige posisjoner etter min mening. En liten detalj, men det kan bety en del. Og det blir fort tidkrevende når man måler på siste centimeterne.

    Med Blade er det uansett vanskelig for uansett hvordan man vinkler vil man enten flytte bassene eller UniQ-elementet vesentlig.


    Geir Arne
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    A new beginning...

    Jeg hadde nær gitt opp håpet om få samspillet mellom stue og KEF Blade til å fungere. To hovedproblemer gjenstod: Ubalanse i lydbildet tettet øregangene. En tydelig følelse av vann i ørene som kom i løpet av 20 sekunders bruk av anlegget, og som varte noen timer. Gjennom målinger av frekvensresponsen hadde jeg fått objektiv støtte til egne opplevelser av tynne områder langt nede.

    Utålmodig inviterte jeg sentralens brukere til å uttale seg om situasjonen her hos meg. Og hifi-entusiaster og bransjemenn var innom. Et stort spekter av forklaringer og forslag kom på bordet. Men det hjalp bare litt… Hvem skal jeg tro på? Hvem har kompetanse til å forstå hvor skoen egentlig trykker?

    Kan dere komme å ordne opp? Jeg tror ikke på dette lenger. Jeg vet dere ikke får det til, meldte jeg i nødanropet til butikken mandag formiddag. Smører på litt til travle menn. Responsen kom raskt. I går kveld tirsdag, er OHC tilbake i stua. De lyttet på baseline. Bar inn og koblet på en isotrafo. Du må forbedre strømmen din. Hør nå…

    Noe av stor betydning skjedde. Trafoen eliminerte vann-i-ørene-følelsen og ga vesentlig bedre kontroll i bassen. Jeg spilte lenge nok til at jeg tør være sikker på effekten av forbedret strømkvalitet. Frekvensresponsmålingene endret seg ikke mye. Men lyden i hodet er det som betyr noe.

    Jeg purret elektrikeren i dag tidlig. Firekvadratskurs nå takk! Og jeg kommer til å kjøpe en isotrafo. Men slikt selger ikke butikken. To viktige tiltak jeg tror på. Fordi bevisførsel foregikk her i går. Skeptisk må man jo være til miksturer av rådgivning og salg. Det vet jo en som jobber i rådgivningsbransjen. Men når tiltakene som forelås, bevises og virker - ikke gir omsetning i butikken: Da er det godt å være kunde igjen. Takk – Oslo Hi-Fi Center! Dette var en overbevisende forestilling!

    Stuas akustiske forutsetninger er ikke gode. Og dempegardin på bakvegg kan være klar for henting i dag. Lite tvilsomt er det at mer kan hentes ved ytterligere demping av stua. Jeg håper og tror at de undereksponerte områdene jeg måler i frekvensresponsen vil bedres i mer dempet stue.

    Kompliserte saker dette her. Særlig for meg som har vært opptatt av hifi bare noen måneder. Mye tyder på, at dette også er komplisert for svært mange andre - uansett fartstid, utdannelse, bransejetilknytning og religiøs overbevisning. Derfor en oppsummering av egen oppfatning om flaskehalsene. Mandag: Blades konstruksjonsmåte i kombinasjon med mitt vanskelige rom. I dag: Strøm og akustikk. KEF Blade: Frifinnelse.

    Vi skulle kanskje gjort dette for noen uker siden, sa partene i kor på trappa før avreise noen minutter etter midnatt. Igjen tror jeg at KEF Blade har potensiale til å spille skjorta av det meste. Også her hos meg…

    G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Va kul:)
    Eftersom jag också har vissa liknande problem,så följer jag detta med spänning.
    Och det verkar som att jag också får ta mig i kragen och försöka leta upp nån isolösning...
    Det som är mest intressant är att man kan tydligen komma väldigt långt i dåliga rum som man trott att akustiken är största felet,med att se över ström och kabling...OM anlägget är bra.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Noe av stor betydning skjedde. Trafoen eliminerte vann-i-ørene-følelsen og ga vesentlig bedre kontroll i bassen. Jeg spilte lenge nok til at jeg tør være sikker på effekten av forbedret strømkvalitet. Frekvensresponsmålingene endret seg ikke mye. Men lyden i hodet er det som betyr noe.

    Jeg purret elektrikeren i dag tidlig. Firekvadratskurs nå takk! Og jeg kommer til å kjøpe en isotrafo. Men slikt selger ikke butikken. To viktige tiltak jeg tror på. Fordi bevisførsel foregikk her i går. Skeptisk må man jo være til miksturer av rådgivning og salg. Det vet jo en som jobber i rådgivningsbransjen. Men når tiltakene som forelås, bevises og virker - ikke gir omsetning i butikken: Da er det godt å være kunde igjen. Takk – Oslo Hi-Fi Center! Dette var en overbevisende forestilling!
    G-nøkkel
    Som jeg skrev tidligere i tråden din er strøm viktig for helhetsresultatet når man ellers har komponenter av høy kvalitet som gir mye transparens i anlegget. En isotrafo vil nok gi en god forbedring i så måte, men jeg ville nå likevel vurdert en strømrenser fra PS Audio, enten P3 eller P5. Disse ligger på ca 23k for P3 eller 25k for P5 (demomodell) fra goldenagemusic.se. Antageligvis en god del mer enn en isotrafo, men de vil nok gi en vesentlig høyere lydforbedring.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.944
    Antall liker
    3.248
    Alle apparaterne er galvanisk adskildt fra nettet i forvejen så jeg forstår simpelthen ikke at en Isotrafo skulle have nogen særlig betydning. Jeg havde en 4 KW sådan for 25 år siden. Konstanterede ikke noget særligt forbedrende ved den og afhændede den hurtigt. Tror mere på deciderede filtre. Bruger ikke selv nogen. Foretrækker at spille senere end kl. 22 ;) da intet filter er så godt som den rene strøm som er når nettet ikke er inficeret.

    Du mener ikke det kan være presset fra de fremmødte som var årsagen til den voldsomme forbedring ?
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ører og hjernebark

    Hei Drossel!

    Jeg tenker vel bare at effektene hos meg, gjør seg gjeldende med mitt spesifikke utgangspunkt. Og at løsningen gyldig hos meg - ikke nødvendigvis er allmengyldig. En to-mot-en-situasjon er jo utfordrende. Men jeg hadde sterk fordel av hjemmebane!

    Jeg har et kvalitetsproblem jeg forsøker å løse. Har ikke kunnskap nok til å vite hvilke av de motstridende rådene jeg får (bl a her på sentralen) som vil fungere hos meg. I stedet for å legge utsagn og meldinger til grunn, velger jeg derfor å styre etter egne ører. Mao: Endringer i oppsettet blir ikke iverksatt uten troverdige demonstrasjoner her hos meg. Det er den beste strategien jeg har klart å finne...

    :) G-nøkkel
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Alle apparaterne er galvanisk adskildt fra nettet i forvejen så jeg forstår simpelthen ikke at en Isotrafo skulle have nogen særlig betydning. Jeg havde en 4 KW sådan for 25 år siden. Konstanterede ikke noget særligt forbedrende ved den og afhændede den hurtigt. Tror mere på deciderede filtre. Bruger ikke selv nogen. Foretrækker at spille senere end kl. 22 ;) da intet filter er så godt som den rene strøm som er når nettet ikke er inficeret.

    Du mener ikke det kan være presset fra de fremmødte som var årsagen til den voldsomme forbedring ?
    Hvis man har HF støy på nettet og en forsterker med høy båndbredde kan dette være et problem.

    Dette kan også forklare noe av grunnen til at Transparent kablene var å foretrekke i G-nøkkels oppsett da disse såvidt jeg vet har et filter som reduserer i toppen. ;)

    Når elektrikker er hos deg burde du også få han til å måle støykomponentene slik at faglig dyktige folk kan anbefale tiltak utifra problem og behov. En slik trafo burde være en relativt rimelig affære. Gleder meg til å få en slik demonstrert i et oppsett der det er behov. Hos meg hadde det tidligere ingen effekt. Om det skyldes komponentene den gangen eller kvaliteten på strømmen aner jeg ikke.


    Geir Arne
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.944
    Antall liker
    3.248
    Hei Drossel!

    Jeg tenker vel bare at effektene hos meg, gjør seg gjeldende med mitt spesifikke utgangspunkt. Og at løsningen gyldig hos meg - ikke nødvendigvis er allmengyldig. En to-mot-en-situasjon er jo utfordrende. Men jeg hadde sterk fordel av hjemmebane!

    Jeg har et kvalitetsproblem jeg forsøker å løse. Har ikke kunnskap nok til å vite hvilke av de motstridende rådene jeg får (bl a her på sentralen) som vil fungere hos meg. I stedet for å legge utsagn og meldinger til grunn, velger jeg derfor å styre etter egne ører. Mao: Endringer i oppsettet blir ikke iverksatt uten troverdige demonstrasjoner her hos meg. Det er den beste strategien jeg har klart å finne...

    :) G-nøkkel
    Jamen det er da dejligt det fungerer hos dig. Jeg har også installeret 4 kvadrat installasjon og er 100 % sikker på det gav saft og kraft til de nedre oktaver. Jeg har meget gode erfaringer med en PS Audio Quintet netskinne med indbygget filtre for hver af de 5 utgange.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kabler...

    Dette kan også forklare noe av grunnen til at Transparent kablene var å foretrekke i G-nøkkels oppsett da disse såvidt jeg vet har et filter som reduserer i toppen.
    Disse kablene ble testet før jeg ble kjent med Frey 2 i (nesten) hele kjeden. De gjorde en ting godt. Jeg ble usikker på en annen parameter. Min overbevisning nå er at Nordost vil gi meg super lyd når problemene i starten av kjeden er utbedret.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde nær gitt opp håpet om få samspillet mellom stue og KEF Blade til å fungere. To hovedproblemer gjenstod: Ubalanse i lydbildet tettet øregangene. En tydelig følelse av vann i ørene som kom i løpet av 20 sekunders bruk av anlegget, og som varte noen timer. Gjennom målinger av frekvensresponsen hadde jeg fått objektiv støtte til egne opplevelser av tynne områder langt nede.

    Utålmodig inviterte jeg sentralens brukere til å uttale seg om situasjonen her hos meg. Og hifi-entusiaster og bransjemenn var innom. Et stort spekter av forklaringer og forslag kom på bordet. Men det hjalp bare litt… Hvem skal jeg tro på? Hvem har kompetanse til å forstå hvor skoen egentlig trykker?

    Kan dere komme å ordne opp? Jeg tror ikke på dette lenger. Jeg vet dere ikke får det til, meldte jeg i nødanropet til butikken mandag formiddag. Smører på litt til travle menn. Responsen kom raskt. I går kveld tirsdag, er OHC tilbake i stua. De lyttet på baseline. Bar inn og koblet på en isotrafo. Du må forbedre strømmen din. Hør nå…

    Noe av stor betydning skjedde. Trafoen eliminerte vann-i-ørene-følelsen og ga vesentlig bedre kontroll i bassen. Jeg spilte lenge nok til at jeg tør være sikker på effekten av forbedret strømkvalitet. Frekvensresponsmålingene endret seg ikke mye. Men lyden i hodet er det som betyr noe.

    G-nøkkel
    Høres litt utrolig ut, og slike opplevelser bør man gjerne sove litt på og test dagen etter. Typisk at "selgeren" tok den med seg og ikke satte den igjen slik at du kunne prøvd den noen dager - eller har du den forsatt ?

    Nå har det seg sånn at jeg har en 1500va skilletrafo stående som ikke er i bruk (Noratel 1-fas 230/230V) - tungt beist på 10-15 kg. Årsaken er at sist jeg koblet den til nett gikk sikringen. Skal ta en sjekk på den igjen om det er en åpenbar feil et sted. I fall den er i orden kan du godt låne den av meg en stund. Har aldri merket noe fra eller til med slike.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette var gode nyheter! :)

    Jeg har ingen grunn til å tvile på dine observasjoner og synes de er interessante. Ikke er jeg helt overrasket heller, men forstå det gjør jeg ikke.
    Håper Asbjørn eller noen fra OHFC kan skrive noen forklarende ord.

    Mitt anker i denne hobbyen er James Tanner fra Bryston. Har gjennom årenes løp ikke kunnet ta han på noe. Stor kunnskap, ærlighet og no nonsens derfra.
    At et proffmerke som Bryston for et par år siden begynte å anbefale strømrens fra Torus var interessant fra et firma som anbefaler å bruke skolissen av en strømledning som følger med rett i stikket.
    At de nå er ferdige med egne strømrensere i like kabinetter som forsterkerene (!) sier vel det at det er et eller annet her.
    Min elektriske kunnskap er marginal, men jeg har fått med meg at Norges flytende jord kan være en utfordring av og til, men å rette opp slike makroproblemer har jeg ikke hørt om før.

    Selgeren av forsterkeren min minner meg av og til på at jeg nå har en Ferrari som ikke passer så godt for norske humpete veier. Anlegget ditt begynner vel å nærme seg en formel 1 bil og vi får håpe det er lydmessige gevinster i den andre enden, så det ikke bare er sære komponenter i forhold til proffmarkedets plug and play. :p

    At det lureste stedet å begynne å søke råd er fra butikken eller fra produsenten direkte håper jeg kan være en slags konklusjon på denne tråden.;)
    Håper du poster inntrykk og målinger etter at lydgardinen er satt opp.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.651
    Antall liker
    28.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det som jeg har lurt på gjennom hel denne tråden er følgende: Har du hørt KEF Blade med noenlunde samme forsterkning som den du har før du kjøpte dem? M.a.o. visste du hvordan de låt (eller kunne låte) før du fikk dem i hus?

    mvh
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.830
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    4
    Strøm?

    Har lest denne tråden med interesse og synes TS har beskrevet utfordringene godt. Men at strøm skal være det saliggjørende på disse makroproblemene i bassen syns jeg virker usannsynlig. Ta deg god tid med å prøve anlegget med og uten disse tiltakene er mitt klare råd. Selv om OHFC ikke har gevinst ved salg av isotrafo tror jeg ikke du har kommet til bunns i dine problemer som jeg er ganske sikker på skyldes rommets akustiske forhold og ikke kabel eller strøm magi.
    Lykke til!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Skepsis og støtte

    Takk for disse kommentarene, Liotheles! Dine synspunkter er notert.

    Min utfordring i dette landskapet, er at jeg er nødt til å tro på noen - nødt til å prøve ett eller annet. Kommentarene i tråden til dette tiltaket går mest i negativ retning. Det jeg også registrerer er synspunkter jeg mottar i personlige meldinger.

    Her har jeg fått troverdige innspill som forsvarer planen min. Det er nok mange kompetente brukere her på sentralen, som holder seg unna enhver diskusjon om strøm og kabler. Som tråden heter: Hvorfor ender alle kabeldiskusjoner i skittkasting... Andre holder det hemmelig at de har investert tungt i strøm og kabler.

    Jeg synes hifisentralen.no er verdens beste nettsted. For meg med min nye lidenskap - kan Facebook, Twitter og vg.no gjerne legges ned - så lenge Høvdingen holder liv her. Men skulle jeg innrømme en svak side ved sentralen, er det nettopp underskuddet av balanse, saklighet og respekt for andres erfaringer/holdninger. Jeg ser ikke dette i særlig grad i mine tråder - og slett ikke i ditt innlegg. Men det er synd at mange holder seg unna slike tema, og for noens del enhver diskusjon.

    Hilsen G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    jars

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    78
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Så fint at du har funnet en ende av nøste. Om det er begynelsen eller enden vil tiden muligens gi svar på:)
    Har tidligere erfart at tiltak på strømsiden har hjelpt i et hus . Flyttet komponenter til et nytt hjem og tiltakene på strøm siden har ikke hatt den store invirkningen. Har også erfart/fått inntryk av at noen komponenter "tjener" på tiltak som andre komponenter ikke får gevinst av/har behov for. Som skrevet lenger oppi her.
    Prøv hjemme i eget oppset før en konkluderer.
    Fin tråd å følge med på dette
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Forsterkere...

    Har du hørt KEF Blade med noenlunde samme forsterkning som den du har før du kjøpte dem? M.a.o. visste du hvordan de låt (eller kunne låte) før du fikk dem i hus?
    Nei, tkr - det gjorde jeg ikke. Og jeg var forberedt på at forsterkeren kunne få problemer. For flere uker siden testet jeg derfor andre forsterkere for å finne ut om dette endret situasjonen: Like kraftig integrert, like kraftig rør og 500 watts transistor med rørhybrid pre.

    Da ingen av disse forsterkerne heller klarte å få meg ut av lydskuffelsen, tilsa min enkle hifi-logikk at det ikke er her skoen trykker. I tillegg har jeg testet mange kabelvarianter og tre andre kilder - alle med upsampling, en av de med eget digitalt "drivverk".

    Dette er bakgrunnen for forrige og nåværende stadium i vurderingene mine...

    Jeg er snart på vei for å kjøpe en helt konkret isotrafo som er anbefalt meg. Virker dette som jeg tror og håper - med grunnlag i testen tirsdag, er dette et rimelig bidrag til dit jeg SKAL...

    Whatever it takes... :)
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Du mangler vinylrigg.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja BT, og dette er det eneste alle involverte er enige om. :rolleyes:

    Nei, jeg glemte akustikken: Alle sier også at minimalistiske interiører er trøblete. Jeg jobber med dette som noen vet...
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Interessant... Kikket på prislista for disse kablene. Konjunkturene hos meg bremser litt på slike anskaffelser nå. Men hva sier kabelskeptikere som har testet disse produktene, men ikke handlet? For de finnes kanskje også, eller? HERVED ETTERLYST
    Hilsen G - alltid opptatt av begge sider av en sak! :)
    Har gjort mer enn det- har hatt Transparent rund baut i anlegget- skiftet ut rubbel og bit. Ikke fordi de ikke gjorde forskjell, men fordi forskjellen var en tilsløring av lyden.

    mvh
    Interessant. Hvordan vil du beskrive sløringen?
    Sløring i de eldre Transparent av XL-generasjonen er en alt for enkel beskrivelse og i de fleste tilfeller helt feil!
    (Jeg har hatt Transparent Ultra/reference både i XL og i MM2-utgave. For tiden har jeg Valhalla og Heimdall, så er det også sagt....)

    Når det gjelder de eldre kablene i XL-generasjonen vil jeg ikke anbefale kabler billigere enn Reference. Har eid både Plus og Ultra og begge slører til lyden. Reference låter meget bra, spesielt høyttalerkablene. Men kan i enkelte tilfeller låte en anelse mørkt.
    Men det gjelder ikke den nye MM2-generasjonen, den er mye mer åpen i diskanten med mer vekt på detaljer enn før. (Men de har likevel ikke gått så langt som Valhalla).

    Det som er viktig her er hvordan egenskapene i det anlegget kablene skal kobles opp i, hvordan de er. I et feil oppsett vil selv nye Transparent MM2 låte noe avslappet. Detaljfreaker vil da med en gang skrike: SLØRET LYD! :rolleyes:
    På samme måte vil Valhalla i et feil balansert oppsett låte skarpt og hardt, i verste fall skrikende.

    Hva er så riktig?
    Her handler det om to forskjellige måter å gjengi transienter. Hva som er riktig er helt opp til resten av anlegget og hva lytteren ønsker. Punktum. så enkelt er det.
    Mitt råd er: prøv i eget anlegg med egne ører....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Det er gjerne slik at kravene til god akustikk er proposjonal med kvaliteten på utstyret, og vel så det. Nå har jeg sett litt på bildene dine i galleriet, og det ser enda flottere ut enn jeg forestilte meg da jeg så komponentoversikten, og det sier ganske mye. Men det slår meg også at det er litt vel nakent til å få god lyd. Så jeg vil også tro at akustikken er den største flaskehalsen. Men det er behørlig omtalt, ser jeg. Jeg ville startet med å finne høyttalerplasseringen som gir best bass, og så teste noen enkle akustikktilktak i refleksjonspunktene. Altså der du ville sett høyttalerne fra lytteposisjonen dersom det var speil på veggene.

    Det med platespiller er faktisk et veldig godt poeng dersom musikken du lytter mest til lider av dynamisk kompresjon på digitale media, men finnes på LP uten slike problemer. Det finnes en egen tråd her om dynamisk kompresjon, dersom du ikke har sett den.

    I alle fall: gratulerer med et usedvanlig flott oppsett. I mine ører og øyne er dette veldig gode komponenter hele vegen.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk lyst til å høre hvilke oppfatninger jeg kan få frem om mitt oppsett - slik det er sammensatt i øyeblikket. I den grad jeg har sikre holdninger til hi-fi-faget, mener jeg dette om utstyr og lyd: Ingen eller nesten ingen vet. Det er kun mulig å tro og å mene. Det finnes ingen sannhet alene. Det er flere løsninger på samme utfordring. Utsagn som "Det låter bedre." er grunnleggende ulogisk og feil. Ulike preferanser gjør at det må hete "Jeg synes det låter bedre." Eller lignende. Nesten alle liker best det de selv eier. Slik er det innenfor hi-fi, men gjelder også bolig, bil og mye annet.

    Dette er utgangspunktet jeg tar når du herved er invitert til å si din mening om komponentene i mitt oppsett - ut fra det du vet eller antar om produktene. Jeg har intet i mot kritiske holdninger og subjektive meninger. Kanskje rådene jeg får kan brukes til å styre investeringene som vil følge (må bare rane en bank eller to først).

    Og siden det har regnet masse her i Asker de siste dagene, ble det tid til å lage denne utstyrsskissen:

    Vis vedlegget 145172

    Her kommer utfordringen til deg: Hvor er flaskehalsen(e)?

    Hilsen G-nøkkel
    Hei, ser at du har en stor interesse for hobby-en vores, da du har inversteret et ikke ubetydelig beløb i dette opset.

    Håber ikke du eller andre inde her blir sur over det som nu kommer:

    HVEM i himlens navn har veret med til at rådgive dig med dette opset ?

    Burmester er sikkert en fin og bra forsterker på Burmester let drevne høytalere,- med at benytte en 650 volt/ amp forsterker på de høytalere, er som at stoppe en 800 kubik bensin moter i en Nissan Patrol. Det er mulig at den vil køre,- men det bliver garenteret ikke nogen stor oplevelse.

    Py ha ,måtte ha luft :rolleyes:

    Mit forslag til at rytte flaskehalsene av vejen er følgende:

    a. En kraftig int. forsterker( Diablo feks.)
    b. Acoustic tiltag i lytte rommet dit,- der findes mange vetige løsninger som ikke behøves at koste skjorten.
    c. utskiftning av Nordost kablerne,- special strøm kablet til forsterkeren vis du velger en kraftigere løsning end Burmeisteren. og Red draw er kansje lidt lys i klangen i nogen opset.
    d. Beholde KEF høytaleren, men lurer lidt på om Burmeister høytaler kablerne er ret combi til KEF.

    Dette er forslaget mit til:rolleyes: rytning af flaske halsene,- håber dette evt. ka bidra til inspiration.


    Mvh.

    Hi-rex
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.651
    Antall liker
    28.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt KEF Blade med noenlunde samme forsterkning som den du har før du kjøpte dem? M.a.o. visste du hvordan de låt (eller kunne låte) før du fikk dem i hus?
    Nei, tkr - det gjorde jeg ikke. Og jeg var forberedt på at forsterkeren kunne få problemer. For flere uker siden testet jeg derfor andre forsterkere for å finne ut om dette endret situasjonen: Like kraftig integrert, like kraftig rør og 500 watts transistor med rørhybrid pre.

    Da ingen av disse forsterkerne heller klarte å få meg ut av lydskuffelsen, tilsa min enkle hifi-logikk at det ikke er her skoen trykker. I tillegg har jeg testet mange kabelvarianter og tre andre kilder - alle med upsampling, en av de med eget digitalt "drivverk".

    Dette er bakgrunnen for forrige og nåværende stadium i vurderingene mine...

    Jeg er snart på vei for å kjøpe en helt konkret isotrafo som er anbefalt meg. Virker dette som jeg tror og håper - med grunnlag i testen tirsdag, er dette et rimelig bidrag til dit jeg SKAL...

    Whatever it takes... :)
    Jeg prøver virkelig ikke å være overbærende eller frekk, G- nøkkel, men jeg får ikke helt tak i problemet ditt.

    For egen del har jeg alltid en liten lydfil av min ideallyd inni mitt hode, (Er ikke det en gammel Lillebjørn Nilsen- vise, forresten?) og forsøker å tweake lyden i anlegget dithen at det låter så likt denne lydfilen som mulig....

    Er det slik hos deg også, eller er det helt konkrete lydmessige mangler som plager deg?

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Sånn er det nå...

    Håber ikke du eller andre inde her blir sur over det som nu kommer: HVEM i himlens navn har veret med til at rådgive dig med dette opset ?
    Burmester er sikkert en fin og bra forsterker på Burmester let drevne høytalere,- med at benytte en 650 volt/ amp forsterker på de høytalere, er som at stoppe en 800 kubik bensin moter i en Nissan Patrol. Det er mulig at den vil køre,- men det bliver garenteret ikke nogen stor oplevelse.Py ha ,måtte ha luft :rolleyes: Mit forslag til at rytte flaskehalsene av vejen er følgende:
    a. En kraftig int. forsterker( Diablo feks.)
    b. Acoustic tiltag i lytte rommet dit,- der findes mange vetige løsninger som ikke behøves at koste skjorten.
    c. utskiftning av Nordost kablerne,- special strøm kablet til forsterkeren vis du velger en kraftigere løsning end Burmeisteren. og Red draw er kansje lidt lys i klangen i nogen opset.
    d. Beholde KEF høytaleren, men lurer lidt på om Burmeister høytaler kablerne er ret combi til KEF. Håber dette evt. ka bidra til inspiration.
    Mvh. Hi-rex
    Hei Hi-rex!

    Takk for at du skriver i tråden jeg startet. Noen av dine innspill er diskuterert og kommentart av meg i denne tråden fra før. Derfor er jeg kort på noe av det du foreslår.

    Jeg er selv ansvarlig for sammensetningen. Jeg kjøpte forsterkeren uten planer om KEF Blade eller lignende. Derfor er forsterkeren kandidat for utskiftning om litt. Jeg har testet en 500w som i mine ører presterte på tilsvarende nivå som min 171w.

    Akustikktiltak pågår. Høyttalerkablene er byttet med Nordost Frey 2. Og for at nye spennende kommentarer til utstyret mitt baseres på aktuelle fakta... Her er en oppdatert tegning - for deg som er interessert, har god skjerm og supert syn!

    ps-003.jpg


    ps. hvilken diagnose har en som lager en slik tegning?
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Isotrafo virker hos meg!

    Og hvis noen av dere har fulgt godt med på det som skjer her i stua, også har sjekket tegningen med lupe: Ser du min helt nye investering? En Ladac Iso Trafo VA 2000?

    I ettermiddag har jeg vært i motsatt side av fylket og hentet 35 kg trafo - kilopris kr 57,14. Jeg har spilt en halvtime nå. Uten digital frekvenskorrigering. Det virker hos meg folkens! Tro det om det vil - men behold gjerne din tvil hvis du har det bedre slik!

    Testet låter hvor bassromling virkelig gjorde seg gjeldende uten trafo. Det er borte faktisk...

    Takk til Geir og Øystein!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    tkr: Er det slik hos deg også, eller er det helt konkrete lydmessige mangler som plager deg?

    Hei igjen tkr!
    To konkrete lydproblemer:
    1. Bass siver ut, er bløt, udefinert, altfor høy. Trafo i gang nå - rydder mye i bassen. Kanskje den er perfekt nå. Sjekkes videre.
    2. Målinger og hode rapporterer mangel på body mellom 80 og 150 hZ eller noe sånt - husker ikke presise tall.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Håber ikke du eller andre inde her blir sur over det som nu kommer: HVEM i himlens navn har veret med til at rådgive dig med dette opset ?
    Burmester er sikkert en fin og bra forsterker på Burmester let drevne høytalere,- med at benytte en 650 volt/ amp forsterker på de høytalere, er som at stoppe en 800 kubik bensin moter i en Nissan Patrol. Det er mulig at den vil køre,- men det bliver garenteret ikke nogen stor oplevelse.Py ha ,måtte ha luft :rolleyes: Mit forslag til at rytte flaskehalsene av vejen er følgende:
    a. En kraftig int. forsterker( Diablo feks.)
    b. Acoustic tiltag i lytte rommet dit,- der findes mange vetige løsninger som ikke behøves at koste skjorten.
    c. utskiftning av Nordost kablerne,- special strøm kablet til forsterkeren vis du velger en kraftigere løsning end Burmeisteren. og Red draw er kansje lidt lys i klangen i nogen opset.
    d. Beholde KEF høytaleren, men lurer lidt på om Burmeister høytaler kablerne er ret combi til KEF. Håber dette evt. ka bidra til inspiration.
    Mvh. Hi-rex
    Hei Hi-rex!

    Takk for at du skriver i tråden jeg startet. Noen av dine innspill er diskuterert og kommentart av meg i denne tråden fra før. Derfor er jeg kort på noe av det du foreslår.

    Jeg er selv ansvarlig for sammensetningen. Jeg kjøpte forsterkeren uten planer om KEF Blade eller lignende. Derfor er forsterkeren kandidat for utskiftning om litt. Jeg har testet en 500w som i mine ører presterte på tilsvarende nivå som min 171w.

    Akustikktiltak pågår. Høyttalerkablene er byttet med Nordost Frey 2. Og for at nye spennende kommentarer til utstyret mitt baseres på aktuelle fakta... Her er en oppdatert tegning - for deg som er interessert, har god skjerm og supert syn!

    Vis vedlegget 147502

    ps. hvilken diagnose har en som lager en slik tegning?
    Du får mig ikke til at prøverat stille en dianose på dig.

    Den skille trafo liker jeg ikke,- har prøve en stor tilsvarende sag (3000 VA)"- Som tidligere var i brug på en Olie rig" og jeg skal garantere dig ,- at det ikke var nogen succes.

    Håber du finder et opset, hvor du bliver tilfreds med gengivelsen,- det det i sidste ende drejer sig om, er om musik stykket man lytter på,- kan berige en på den ene eller anden måtte.

    Mvh

    Hi-rex
     
    Sist redigert:

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Oj, fick du tag på en...
    det gick snabbt :)
    får nog sätta ut köpesannons jag med ;)
    vet du om flera så pma mig gärna...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så bra !
    Som vi snakket om var min isotrafo kaputt. Tester nå min Schaffner FR102 filter på Pass'n og ML men kan ikke merke noe med og uten, men så har jeg ikke merket noe til strømproblemer her.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.651
    Antall liker
    28.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkr: Er det slik hos deg også, eller er det helt konkrete lydmessige mangler som plager deg?

    Hei igjen tkr!
    To konkrete lydproblemer:
    1. Bass siver ut, er bløt, udefinert, altfor høy. Trafo i gang nå - rydder mye i bassen. Kanskje den er perfekt nå. Sjekkes videre.
    2. Målinger og hode rapporterer mangel på body mellom 80 og 150 hZ eller noe sånt - husker ikke presise tall.
    Ok.

    Var innom Zanotta- tråden din og kikket på målingene. Må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå hvordan et strømfilter skal rydde opp i de peakene og dipene du har i dypbassen din, men la gå.

    Det skulle vært fryktelig interessant å se en før-og-etter-måling når isotrafoen er installert. Jeg kan gjerne vedde en flaske Amarone på at trafoen ikke utretter så mye som du håper, rett og slett fordi jeg overhodet ikke kan tenke meg at de frekvenskurvene du viser i Zanotta- tråden henger sammen med høyttaler/forsterker! Da må jo de være fullstendig feilkonstruert...

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Lyd er mer enn kurve

    Jeg har erfart at slike målinger - med den type utstyr jeg har brukt, ikke forteller alt om hvordan lyden er. Dette kan andre her mye mer om enn meg - forklar gjerne dette dere.

    Målekurvene er trolig marginalt endret i kveld. Men lyden er forskjellig. Bedre frekvenskurver skal jeg jobbe videre med. I første omgang gjennom akustikk-remedier.

    Hilsen G-nøkkel
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Ut ifra de kurvene du har vist så er det så mye å rydde opp i at jeg helt klart ville startet der. Enten med akustikk eller med eq, eller begge deler. (har forstått du ikke ønsker å bruke eq, uten at jeg helt klarte å forstå hvorfor). Mye av det andre som blir foreslått her vil sikkert ha en invirkning, men den vil være mye mindre en å rette ut frekvenskurven. Så min klare anbefaling vil være å starte med de store problemene først, og så takle de små etterpå. (om bilen din går veldig dårlig og du har 4 punkterte dekk, så begynner du med å bytte dekkene, ikke bytting av fjærer, justering av juloppheng etc...)

    At du har et anlegg bestående av utmerkede komponenter er jeg helt sikker på. Har selv hørt blade på OHC og der låt det veldig bra (på samme forsterker som du har tror jeg, så det å legge all skylden på forsterkeren er tull, og Blade er ikke noen ekstremt vanskelig laste heller). Men ingen komponenter samme hvor gode de er vil låte bra i et dårlig rom.
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg har erfart at slike målinger - med den type utstyr jeg har brukt, ikke forteller alt om hvordan lyden er. Dette kan andre her mye mer om enn meg - forklar gjerne dette dere.

    Målekurvene er trolig marginalt endret i kveld. Men lyden er forskjellig. Bedre frekvenskurver skal jeg jobbe videre med. I første omgang gjennom akustikk-remedier.

    Hilsen G-nøkkel
    Jeg har 2 spørgsmål:

    1.Har du prøvet med en stand alone cd-afspiller?

    2. Kan højttaleren være defekt?

    Da jeg for mange år siden havde Kef 107R, Spillede de bedst med store strømstærke forstærkere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du imponerer meg G-nøkkel. Du gyver på og får ting gjort, det er det ikke så mange som gjør.:)
    Litt mer ro i svingene, så hadde du kanskje sladdet litt mindre, men pytt pytt hva gjør vel det når det likevel går fremover i stor fart!?

    At frekvensresponsen er den viktigste faktoren for opplevelsen av lyden på et anlegg er et faktum du kan stole på. Nå når du har de store bassproblemene ut av verden er det bare å lene seg tilbake og tveake på frekvensresponsen (som alle oss andre). Jeg er av den oppfatning at frekvenskurven din ikke NØDVENDIGVIS er så gal, men det er nærmest umulig å mene noe om før man har hørt.

    Effektforsterkere kan aldri etter min erfaring bli kraftige nok, men tipper du må ut med STORE utlegg hvis du skal få betydelig bedre lyd enn fra din integrerte. (kanskje med mindre et par Ncore frister)

    Synd du opplever HFS som negativt fokusert, det får vi alle ta inn over oss.:(
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et par spørsmål til trådstarter:
    Så litt på siste skissen over oppsettet ditt, og bet meg da særlig merke i at du oppgir forsterkeren til 171w i 4 ohm. Hva yter den i 8 ohm da? 90-100w?
    Og hva er følsomheten og minimumsimpedansen på høyttalerne dine?
    Hvis følsomheten er i laveste laget og/eller impedansekurven er "vrien", dvs at den dipper lavt, vil en ikke alt for kraftig forsterker kunne få ein schmule andningsbesvær....og det vil du kanskje først og fremst merke i de lavere frekvenser, i tillegg til at lydbildet generelt "stresses", komprimeres, "faller sammen" og blir kaldt/hardt/spisst når du ratter over et visst nivå på volumkontrollen....

    Edit: Fant specs`ene på Bladene, og undres ikke så voldsomt over at bassen flyter litt ut, nei. Impedansen er ikke spesielt "snill" mot forsterkeren din, er jeg redd....

    Hva skjer dersom du spiller opp mot grisehøyt? Blir det "slitsomt" å lytte til musikk da? (se over...)

    Alt i beste mening...

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.662
    Antall liker
    15.657
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...To konkrete lydproblemer:
    1. Bass siver ut, er bløt, udefinert, altfor høy. Trafo i gang nå - rydder mye i bassen. Kanskje den er perfekt nå. Sjekkes videre.
    2. Målinger og hode rapporterer mangel på body mellom 80 og 150 hZ eller noe sånt - husker ikke presise tall.
    De utfordringene du beskriver G-nøkkel, forsterker i enda større grad hva flere har antydet tidligere. Slik forsterkeren din er konstruert, trives den ikke på last under 4Ohm. Om du spiller med litt volum, vil Bm 032 teoretisk (og sannsynlig i praksis) aldri kunne få tilstrekkelig kontroll på bassen.

    .... Så min klare anbefaling vil være å starte med de store problemene først, og så takle de små etterpå. (om bilen din går veldig dårlig og du har 4 punkterte dekk, så begynner du med å bytte dekkene, ikke bytting av fjærer, justering av juloppheng etc...)

    ... så det å legge all skylden på forsterkeren er tull, og Blade er ikke noen ekstremt vanskelig laste heller). Men ingen komponenter samme hvor gode de er vil låte bra i et dårlig rom.
    Her er jeg helt enig med uob's metaforiske beskrivelse. Derimot har jeg vanskelig for å understøtte noe av det uob skriver avslutningsvis. Det er nettopp "lasten" i Blade som gir din eksisterende forsterker utfordringer den ikke er laget for å takle. Akustiske tiltak synes påkrevet i nakent rom, men kanskje ikke før du har funnet en match av forsterker/ht. Det vil gjøre jobben løsbar for de kompetente menneskene du har satt til å hjelpe deg med de rette tiltakene og "ikke mer enn nødvendig".

    Det vil overraske meg mye om de kompetente selgerne på OHC har anbefalt Burmester 032 på Blade. Er det riktig som jeg tror; at du opplever Burmester 032/Blade som tålelig bra på lavt til moderat volum, men derifra å videre så føler du virkelig utfordringene komme - da selv med de akustiske tiltakene som allerede er prøvet ut/installert?

    Skulle det vise seg at jeg tar helt feil i mine antakelser, skal jeg selvsagt be ydmykt om unnskyldning. Jeg synes bare det er så trist G-nøkkel, at du skal streve så mye med så flott og så dyrt utstyr. Jeg håper indelig at du snarlig kommer i mål med et flott resultat.

    Mvh
    Jan P.
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Status og plan

    Jeg er av den oppfatning at frekvenskurven din ikke NØDVENDIGVIS er så gal, men det er nærmest umulig å mene noe om før man har hørt.
    ...tipper du må ut med STORE utlegg hvis du skal få betydelig bedre lyd enn fra din integrerte. (kanskje med mindre et par Ncore frister)
    Synd du opplever HFS som negativt fokusert, det får vi alle ta inn over oss.
    Ro i svingene - det har ikke vært lett! Men aktivitetsnivået har jo bare vært mulig pga av årstiden.

    Jeg har jo trodd at alle problemer lå i frekvenskurven. Bassrotet gjorde ikke det! Før inneværende uke skjønte jeg altfor lite til å tro at en vesentlig lydforbedring kan inntreffe uten at kurven glattes mye. (Målte tilsvarende tirsdag med OHCs trafo)

    Jeg skal måle i dag og se hvordan det stiger og faller nå. Og hvis det ikke ringes snart om gardinen med ufortjent mye omtale her inne; da blir det nødanrop til denne butikken også. Kan jo ikke la være når jeg ser hvilke resultater slike kraftutspill gir. Jeg tror at gardinen kan gi bedre lyd og bedre kurve.

    Investeringspause nå. Men langtidsplanen er å sjekke effektene av enda bedre DAC, PC, forsterker og kabler. Alt dette er testet her de siste ukene. Men å mene noe om disse komponentene med de grunnleggende strømproblemene jeg har hatt; det blir som en sportslig evaluering av en fekter bra Bestum mens han drikker Latte på kafe.

    Dette vil skje videre de neste ukene:
    1. Ta i bruk gardin bakvegg
    2. Sjekke behovet for demping av førstereflekser begge sider
    3. Vurdere deling av stua i to når det lyttes - anskaffe en "frem-og-tilbake-gardin" - en slags romdeler
    4. Legge dedikert 4kv-kurs

    Om negativ fokus: Det gjelder IKKE deg, Trompetnerd! Tvert i mot... Og mine kommentarer gjelder ikke alt her inne. Det er masse anstengig kommunikasjon på hifisentralen!
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Strøm eller forsterker? Eller kanskje både og på sikt?

    .
    ...forsterkeren...minimumsimpedansen på høyttalerne dine?
    ...undres ikke så voldsomt over at bassen flyter litt ut, nei.
    Hva skjer dersom du spiller opp mot grisehøyt? Blir det "slitsomt" å lytte til musikk da?
    mvh Proffen
    Hei Proffen!

    Jeg testet tre andre forsterkere som nevnt noen ganger. Når ikke engang 500w ordnet opp, gikk jeg etter strømmen - fordi OHC beviste effekt av dette tirsdag. Jeg har løst et stort problem ved å investere marginalt i isotrafo. Hvis det samme problemet kan løses med riktigere forsterker - da må jeg ut med 50 til 150 ganger flere kroner (sammenlignet med trafoen). Er ikke "trafo" ganske lurt?

    Og kan det hende at min neste forsterker med langt mere kraft, også vil trives bedre med ren strøm?

    Jeg spiller bare grisehøyt, jeg. Sier alle som er innom. Nå flyter det ikke ut på noe volum...

    Hilsen G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Mere forsterker

    God morgen Grumpy

    Se svaret til proffen... Jeg kan bare si at jeg opplevde meget god basskontroll i går kveld. Grisehøyt volum vil de fleste mene... Og OHC har ikke anbefalt 032 til Blade. De har hele veien sagt at denne skal fungere fint med Blade, men er på kanten. Med ren strøm opplever jeg dette som bevist.

    Her er det ingen behov for å unnskylde noe som helst! Jeg er ganske nær et supert resultat nå. Du verden hvilken forskjell fra medio juni :)

    Hilsen G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Skal vi si det holder nå?

    ... om Burmester 032, impedanser og KEF Blade? Jeg har skrevet det jeg kan mene om dette allerede. Og det er mye gjenbruk av gamle innspill nå i denne fasen... Det er ikke viktig at alle er enige om alt, gutter! Alle kjepphester bør bekjempes. Mine, dine og alle andres...

    Så dere forresten mine "statutter" for tråden helt i starten? Jeg har gjort mitt aller beste for å samle inn ulike oppfatninger om min situasjon. Ikke ett eneste standpunkt jeg har mottatt, har unngått min egen kritiske vurdering. Men jeg lette febrilsk etter mulighetene. Uten forutinntatt skepsis.

    Lett var ikke dette for meg. Jeg har kastet meg inn i dette med - som nevnt før - bare noen måneders interesse for hifi. Men jeg velger å si nå (under tvil) at jeg har musikalsk bakgrunn. Er jo en skikkelig amatør her sammenlignet med Trompetnerd. Men har laget lyd i instrumenter og pøst dette ut over små og store publikumsskarer over store deler av landet. Lenge siden nå riktignok - og savner det ikke.

    Selvtilliten er større hva angår evnen til å bedømme lyd - enn hvorfor et anlegg ikke fungerer. Men med gode støttespillere - noen har butikk, andre ikke... Da er mye mulig :)

    Med morgenhilsen fra G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    2000 kr for 2000va skilletrafo er billig - småpenger i denne bransjen og et scoop om den løser problemet ditt. Elfa skal vel ha nære 10' for slikt noe.

    Snakket med folk på jobb som driver med testing og eletronisk utstyr (EMC/CE) og strøm er et stort problem for de. De har rundt 10 isotrafoer som de bruker daglig ifm testing. Nå skal det sies at de jobber i et "industri miljø" med verksted, kraner og store motorer i umiddelbar nærhet, og som en sa så var strømpeaker på 1000V ikke uvanlig.

    Har aldri opplevd strøm som et problem hos meg med tror vi skal vær forsiktig med å blåse av G-nøkkels opplevelser mht strøm og iso trafoer. For de fleste er vel dette neppe et problem, men her er det nok lokale variasjoner. En dårlig trafo i nabolaget eller en feil på en elektromotor hos naboen kan være nok. Lokale elverk er vel mer opptatt av å selge strøm enn hvor ren den er, så der er det vel lite å hente, så man må nok ordne opp selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn