Ja.Fire utgangstrafoer????
Må ha gått trill rundt et sted.Fire utgangstrafoer????
Kanskje de har gått i ring?Må ha gått trill rundt et sted.Fire utgangstrafoer????
Jeg er litt usikker på hva som menes med "rørlyd" her.Som trådstarter hadde jeg hadde håpet flere skulle vise til rør i kjeden, hvor kanskje én rørkomponent gav nok rørlyd, og således kanskje i større grad kan kombineres med andre «arter» - eksempelvis kl. D effekttrinn med rør pre eller rør DAC. Men det er vel kanskje rør fra start til slutt som medfører mest ståpels
Ja, det er kanskje klare tendensar, men det finnest konstruksjonar av det eine som konkar ut dei andre. Og det begge vegar.Den som mener at det ene er bedre enn det andre har rett
Den største feilen de fleste som skal teste ut rørforsterkere er at de bruker for svake forsterkere til tungdrevne høyttalere, og derfra kommer myten om dårlig bass og oppløsning. Det er nok av heftige rør forsterkere på markedet, og akkurat som det er med SS forsterkeri så må det tidvis en del Watt tilgjengelig for at det skal fungere….Min erfaring er at kombinasjonen av rør og transistor kanskje gir det beste resultatet. Oppsettet mitt nå består av BHK forsterkerne til PS Audio hvor forforsterkeren er en ren rørpre, mens effektforsterkeren har rør på inngangen. Hvis man skal ha rør til selve effekten også er det nok en fordel å ha lettdrevne høyttalere, og per dags dato har jeg ikke helt det.
Nettopp. Nesten......Den største feilen de fleste som skal teste ut rørforsterkere er at de bruker for svake forsterkere til tungdrevne høyttalere, og derfra kommer myten om dårlig bass og oppløsning. Det er nok av heftige rør forsterkere på markedet, og akkurat som det er med SS forsterkeri så må det tidvis en del Watt tilgjengelig for at det skal fungere….Min erfaring er at kombinasjonen av rør og transistor kanskje gir det beste resultatet. Oppsettet mitt nå består av BHK forsterkerne til PS Audio hvor forforsterkeren er en ren rørpre, mens effektforsterkeren har rør på inngangen. Hvis man skal ha rør til selve effekten også er det nok en fordel å ha lettdrevne høyttalere, og per dags dato har jeg ikke helt det.
Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
På Jadis, eller hva I huleste mener du?
På PrimaLuna'en her i heimen.På Jadis, eller hva I huleste mener du?
Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
Bestemt stort sett av forsterkeren og ikke rørene.
PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
Takk for det HAREPUSEN, ja jeg er ekstra nyskjerrig på KT120. Fint å høre dine erfaringer om god definisjon på flankene. Aldri feil det. Fint med både KT90 og KT120 at prisene ikke er så avskrekkende. Tungsol nyproduksjon eneste alternativer for begge (ikke mange Ei KT90 igjen).Lazarus ,,,Nydelig amp forresten .Har hørt mye bra om mullards el 34 for nøytalitet , ellers er jeg på kt88 og k120 og sist nevnte er jo til over kommelige priser ettersom de er nyproduserte "Du slipper å betale for over prisede rør, Selv synes jeg kt120 er mere nøktern enn kt 88 og bedre definisjon i både bass og diskant området i min pentode "og det er jo jadis 50 og
Nå har PrimaLuna gjerne en bryter på siden slik at man enten kan bruke EL34 med dens relative slektninger og KT88 med dens nærmeste.PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
Ikke så stor forskjell når en er klar over hvor mye forskjell det må være for å være "greit hørbart".
KT120 vil kunne gi vesentlig høyere effekt enn EL34 hvis forsterkeren er konstruert for disse.
I en forsterker konstruert for EL34 vil KT120 ikke gi vesentlig mer.
Putter alt mulig rart i Luna men den her med el23 så jeg ikke kommeNå har PrimaLuna gjerne en bryter på siden slik at man enten kan bruke EL24 med dens relative slektninger og KT88 med dens nærmeste.PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
Ikke så stor forskjell når en er klar over hvor mye forskjell det må være for å være "greit hørbart".
KT120 vil kunne gi vesentlig høyere effekt enn EL34 hvis forsterkeren er konstruert for disse.
Hehe, ja det spørs om den der passer da..!Putter alt mulig rart i Luna men den her med el23 så jeg ikke kommeNå har PrimaLuna gjerne en bryter på siden slik at man enten kan bruke EL24 med dens relative slektninger og KT88 med dens nærmeste.PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
Vis vedlegget 570294
For det første: Han "pastoren" der må en lytte til med filter. Ikke alt som er gjort der borte begeistrer PrimaLuna like mye. Men han selger i bøtter og spann.Nå har pigadø rør kommet for å erstatte solid state oscillatorer også.
Primaluna SuperTubeClock: https://www.primaluna-usa.com/primaluna-evo-100-tube-dac
De der er nok ikke på noen måte sammenlignbare.Vis vedlegget 570323
Men er det ikke størrelsen det kommer an på ??????