Rørutstyr Hvor er rør tilhengerne & rør produktene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Mitt ydmyke bidrag. En liten EL84-forsterker - en prototyp fra folkene som startet Fezz Audio. Ringkjerne-nettrafo, fire stk. ringkjerne-utgangstrafoer samt ringkjerne-choke.

    IMG-20200106-085412649.jpg
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    Som trådstarter hadde jeg hadde håpet flere skulle vise til rør i kjeden, hvor kanskje én rørkomponent gav nok rørlyd, og således kanskje i større grad kan kombineres med andre «arter» - eksempelvis kl. D effekttrinn med rør pre eller rør DAC. Men det er vel kanskje rør fra start til slutt som medfører mest ståpels :)
    Jeg er litt usikker på hva som menes med "rørlyd" her.
    For meg personlig betyr rørlyd mest fravær av "transistorlyd". Andre vil sikkert mene noe annet.
    Jeg foretrekker rør, men gode komponenter, rør eller transistor, har hverken rørlyd eller transistorlyd, bare godlyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Rør og transistor har forskjellig lyd.
    Mye på grunn av forskjellig forvrengningskarateristikk.
    Ikke så mye å være uenig om.
    Den som mener at det ene er bedre enn det andre har rett :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.086
    Antall liker
    2.507
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg en ss man og fet ,,, ville bare teste ut hva rør er , en liten S2K klA 2x 18 w kom i hus , litt senere ble det 2x 180w og masser av rør og vellyd ,Det må bare selv oppleves :)
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.192
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har alltid vore interessert i best mogeleg oppleving av lyden frå stereoanlegget, og etter at eg fekk ARC SP9 tidleg på nittitalet, så har det alltid vore røyr i signalvegen hos meg.

    Peder
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Min erfaring er at kombinasjonen av rør og transistor kanskje gir det beste resultatet. Oppsettet mitt nå består av BHK forsterkerne til PS Audio hvor forforsterkeren er en ren rørpre, mens effektforsterkeren har rør på inngangen. Hvis man skal ha rør til selve effekten også er det nok en fordel å ha lettdrevne høyttalere, og per dags dato har jeg ikke helt det.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Min erfaring er at kombinasjonen av rør og transistor kanskje gir det beste resultatet. Oppsettet mitt nå består av BHK forsterkerne til PS Audio hvor forforsterkeren er en ren rørpre, mens effektforsterkeren har rør på inngangen. Hvis man skal ha rør til selve effekten også er det nok en fordel å ha lettdrevne høyttalere, og per dags dato har jeg ikke helt det.
    Den største feilen de fleste som skal teste ut rørforsterkere er at de bruker for svake forsterkere til tungdrevne høyttalere, og derfra kommer myten om dårlig bass og oppløsning. Det er nok av heftige rør forsterkere på markedet, og akkurat som det er med SS forsterkeri så må det tidvis en del Watt tilgjengelig for at det skal fungere….
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20191024_135311.jpg


    Trenger ikke være så svært heller.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Rør meg her, og rør meg der.

    Blir jo bare rør dette her.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Min erfaring er at kombinasjonen av rør og transistor kanskje gir det beste resultatet. Oppsettet mitt nå består av BHK forsterkerne til PS Audio hvor forforsterkeren er en ren rørpre, mens effektforsterkeren har rør på inngangen. Hvis man skal ha rør til selve effekten også er det nok en fordel å ha lettdrevne høyttalere, og per dags dato har jeg ikke helt det.
    Den største feilen de fleste som skal teste ut rørforsterkere er at de bruker for svake forsterkere til tungdrevne høyttalere, og derfra kommer myten om dårlig bass og oppløsning. Det er nok av heftige rør forsterkere på markedet, og akkurat som det er med SS forsterkeri så må det tidvis en del Watt tilgjengelig for at det skal fungere….
    Nettopp. Nesten......
    Mange tviholder på sine høyttalere og vil aldri lykkes med en del ellers svært gode forsterkere.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Har hatt rør i kjeden siden 2008, nå har jeg det i forforsterker, riaa og effektforsterker.

    875373E2-79F6-46A4-B7AB-221CBC269DE6.jpg


    65AD7B8D-9749-49EC-AE3C-51E034BE5F8A.jpg
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.086
    Antall liker
    2.507
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Lazarus ,,,Nydelig amp forresten .Har hørt mye bra om mullards el 34 for nøytalitet , ellers er jeg på kt88 og k120 og sist nevnte er jo til over kommelige priser ettersom de er nyproduserte "Du slipper å betale for over prisede rør, Selv synes jeg kt120 er mere nøktern enn kt 88 og bedre definisjon i både bass og diskant området i min pentode "og det er jo jadis 50 og :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
    Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.
    Bestemt stort sett av forsterkeren og ikke rørene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20190820_175309.jpg


    Originalrør er helt greie de. Noe rundere karakter enn i f.eks. KT120.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
    Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.
    Bestemt stort sett av forsterkeren og ikke rørene.
    Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
    Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.
    Bestemt stort sett av forsterkeren og ikke rørene.
    Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
    PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.
    Ikke så stor forskjell når en er klar over hvor mye forskjell det må være for å være "greit hørbart".
    KT120 vil kunne gi vesentlig høyere effekt enn EL34 hvis forsterkeren er konstruert for disse.
    I en forsterker konstruert for EL34 vil KT120 ikke gi vesentlig mer.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Lazarus ,,,Nydelig amp forresten .Har hørt mye bra om mullards el 34 for nøytalitet , ellers er jeg på kt88 og k120 og sist nevnte er jo til over kommelige priser ettersom de er nyproduserte "Du slipper å betale for over prisede rør, Selv synes jeg kt120 er mere nøktern enn kt 88 og bedre definisjon i både bass og diskant området i min pentode "og det er jo jadis 50 og :)
    Takk for det HAREPUSEN, ja jeg er ekstra nyskjerrig på KT120. Fint å høre dine erfaringer om god definisjon på flankene. Aldri feil det. Fint med både KT90 og KT120 at prisene ikke er så avskrekkende. Tungsol nyproduksjon eneste alternativer for begge (ikke mange Ei KT90 igjen).
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    KT120 kan fint anbefales.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jadis ja 50 kan benytte el34, KT 88/90/ eller 120. Jeg har kun benyttet KT 90 i alle år. Hva er hovedforskjellene mellom disse rørslektningene forute effekt, og hvilket vil gi best lyd i Tannoy ht (93dB 8 Ohm). Det undrer jeg på. Noen som vil synse kvalifisert eller dele kunnskap eller erfaring?
    Forskjellen i effekt er så liten at du kan se bort i fra dette.
    Bestemt stort sett av forsterkeren og ikke rørene.
    Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
    PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.
    Ikke så stor forskjell når en er klar over hvor mye forskjell det må være for å være "greit hørbart".
    KT120 vil kunne gi vesentlig høyere effekt enn EL34 hvis forsterkeren er konstruert for disse.
    I en forsterker konstruert for EL34 vil KT120 ikke gi vesentlig mer.
    Nå har PrimaLuna gjerne en bryter på siden slik at man enten kan bruke EL34 med dens relative slektninger og KT88 med dens nærmeste.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
    PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.
    Ikke så stor forskjell når en er klar over hvor mye forskjell det må være for å være "greit hørbart".
    KT120 vil kunne gi vesentlig høyere effekt enn EL34 hvis forsterkeren er konstruert for disse.
    I en forsterker konstruert for EL34 vil KT120 ikke gi vesentlig mer.
    Nå har PrimaLuna gjerne en bryter på siden slik at man enten kan bruke EL24 med dens relative slektninger og KT88 med dens nærmeste.
    Putter alt mulig rart i Luna men den her med el23 så jeg ikke komme :)
    EL24.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hva som gir best lyd mot en spesifikk ht er det ikke enkelt å svare på. Følsomheten er langt fra et parameter som ensidig sier noe om det. KT 120 er vel de som gir høyest effekt. I min amp skiller det nesten 10W mellom EL34 og KT88 uten at jeg kan si om den ene rørtypen er bedre enn den andre. Men, det er noe strammere, tightere og mer "slagkraftig" bass med KT88 - mot mine høyttalere.
    PrimaLuna har laget en oversikt over hva de forskjellige rørene vil gi av effekt brukt i samme forsterker.
    Ikke så stor forskjell når en er klar over hvor mye forskjell det må være for å være "greit hørbart".
    KT120 vil kunne gi vesentlig høyere effekt enn EL34 hvis forsterkeren er konstruert for disse.
    I en forsterker konstruert for EL34 vil KT120 ikke gi vesentlig mer.
    Nå har PrimaLuna gjerne en bryter på siden slik at man enten kan bruke EL24 med dens relative slektninger og KT88 med dens nærmeste.
    Putter alt mulig rart i Luna men den her med el23 så jeg ikke komme :)
    Vis vedlegget 570294
    Hehe, ja det spørs om den der passer da..! ;)
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    D2BBF380-EBC3-4B5A-A7B9-A299CCDE835C.jpg

    Men er det ikke størrelsen det kommer an på 😳
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå har pigadø rør kommet for å erstatte solid state oscillatorer også.
    Primaluna SuperTubeClock: https://www.primaluna-usa.com/primaluna-evo-100-tube-dac
    For det første: Han "pastoren" der må en lytte til med filter. Ikke alt som er gjort der borte begeistrer PrimaLuna like mye. Men han selger i bøtter og spann.
    For det andre: Ikke noe nytt å lage oscillatorer (klokke) med rør. Det var alltid tilfellet før transistoren kom.
    For det tredje: Jeg gadd ikke høre hele talen.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vil gerne skrive under på, at alt hvad der er sagt positivt om NOS EL34 Mullard Blackburn UK (XF2, double ring getter) er sandt :p Jeg kan slet ikke komme på noget negativt at sige om dette rør. Andet end prisen måske, haha.

    Har netop monteret en ny kvartet i denne, Trilogy 968, kører den i triode kobling.

    Det lyder godt med rør.

    Mullard EL34_1.jpg


    Mullard EL34_2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn