Rørutstyr Hvor er rør tilhengerne & rør produktene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Når jeg er på privat besøg for at lytte til musik på anlæg jeg ikke kender ser jeg ret tit rør udstyr. Har da også selv en del :)

    Men det er jo i Danmark :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå har pigadø rør kommet for å erstatte solid state oscillatorer også.
    Primaluna SuperTubeClock: https://www.primaluna-usa.com/primaluna-evo-100-tube-dac
    For det første: Han "pastoren" der må en lytte til med filter. Ikke alt som er gjort der borte begeistrer PrimaLuna like mye. Men han selger i bøtter og spann.
    For det andre: Ikke noe nytt å lage oscillatorer (klokke) med rør. Det var alltid tilfellet før transistoren kom.
    For det tredje: Jeg gadd ikke høre hele talen.
    Han sier ikke stort om dette.
    Man må browse ned til teksten i artikkelen (The SuperTubeClock).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Her i huset brukes utstyr med rør og transistor om hverandre. Det finnes muligheter for å få god lyd med de fleste teknologier:

    1005FEB2-DD2B-4E36-B728-C21014EABF4C.jpg

    I denne riaaen sitter det 13 rør inklusive strømforsyningen.

    2735A8A0-7783-4C25-9B87-A1C5ABA55D29.jpg

    I denne riaaen sitter det 7 rør inklusive strømforsyningen.

    I denne forforsterkeren sitter det 4 rør fordelt på tre chassis.

    16B93E90-38E6-46D9-885B-E712365AD8CD.jpg


    I disse monoblokkene sitter det 26 rør (13 per kanal):

    1D48F247-B5B8-4964-AD00-A2C5EFC01A49.jpg


    I disse monoblokkene sitter det 12 (6 per kanal):

    09C65044-925C-4726-9499-5AF45A63071E.jpg


    Og så sitter det 10 i dette effekttrinnet:

    F9BCFF70-31AC-4582-B919-7DC57C342F14.jpg


    Og så sitter det 6 rør i forforsterkeren som skimtes under Studere, tre i linjedelen, tre i riaa og transistor i strømforsyningen:

    F9E1B196-07B1-48E1-8637-A16A37FE5E92.jpg


    Jeg har ingen Studer C37 dessverre. Skulle gjerne hatt en rørbasert båndspiller.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Litt av en samling du har Fosse :) den Luxman riaaen er veldig fristene
    Ha en fortsatt fin søndag

    mvh
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har litt med rør i:

    RIAA, Luxman EQ-500:
    EQ500.jpg


    Et par forsterkere til div bruk:

    Elekit 22:
    elekit-22-hybrid-tube-amp.jpg


    Line Magnetic 211ia:
    LM211IA-amplifier-04.jpg
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5289.JPG


    Hjemmelagd headsett-/linjeforsterker. Rør over hele linja her, rørlikeretter og spenningsregulering med rør, ingen nymotens halvledere :)

    IMG_5379.JPG


    Og dette er på vei til å bli en SE KT88-forsterker. Ikke lenge til jeg kan begynne å lodde nå...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Kult med "dørkeplate" på forsterkeren.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Som trådstarter hadde jeg hadde håpet flere skulle vise til rør i kjeden, hvor kanskje én rørkomponent gav nok rørlyd, og således kanskje i større grad kan kombineres med andre «arter» - eksempelvis kl. D effekttrinn med rør pre eller rør DAC. Men det er vel kanskje rør fra start til slutt som medfører mest ståpels :)
    Er litt usikker på hvor du egentlig ville hen med denne tråden, MusicBear. Noe sier meg at det ikke var en tråd for å flashe rørutstyr, som den nå har blitt. Slik jeg forstår deg spør du om erfaringer rundt det å ha enkeltkomponenter med rør kontra hele signalkjeden med rør. Stemmer det?

    Jeg gikk fra å ha transistorer fra start til slutt. Byttet etter hvert ut preampen i en med rør, inkludert riaa. Synes det gav et utrolig fint løft i lydbildet. Uten å være så flink til å forklare lyd, så ble alt bare «større», det åpnet seg opp. Har opplevd det samme hos en kompis også, som har et helt annet oppsett hos meg.I øyeblikket er jeg særdeles fornøyd med å ha rør kun i pre, men ser ikke bort i fra at jeg kommer til å teste det i andre komponenter også.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    1546091219eat-e-glo-alimentation_séparée.jpg
    1546091166eat-e-glo-internal.jpg
    c-60-1.tac_.jpg
    sa-t8-vincent-1.jpg


    Her så mit Rør udstyr
    Riaa med strømforsyning'
    Cd afspiller
    Vincent Forforstærker der styrer 2 Crown ITECH 6000

    Alle fotos er lånt fra nettet :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har prøvd litt av kvart. Trivest veldig godt med rør heile vegen, men det er dyrt og ikkje nødvendigvis det beste når det gjeld nøytralitet og effekt. Alt kjem an på korleis resten av anlegget er.
    noko av det mest spennande eg kan tenkje meg, er elektrostatar drivne direkte av rørforsterkarar. Dette er ein vinn-vinn situasjon, der det ikkje er nødvendig med trafoar,, korkje for effektforsterkaren eller høgtalaren si skuld. Det fanst nokre slike konstruksjonar på 70-talet, Acoustat-X og Beverigde modell 2. Men det er lenge sidan sånt har vore tilgjengeleg.

    Elles meinar eg at rør vert best og rettast lydmessig når ein har dei tidleg i signalkjeden. Altså i riaa eller forforsterkaren, framfor effektforsterkaren. Det er kjekkast å ha det heile vegen, men effektrør og utgangstrafoar gjer det kostbart. Då er det billegare å satse på ein nøytral transistorsak, som passar til høgtalarar og forforsterkar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du forstod meg rett, Atlerovik, takk for ditt innspill forresten, andre også. Merkelig, disse rørene, som gir denne «magien» som er litt vanskelig å sette ord på.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Eg har prøvd litt av kvart. Trivest veldig godt med rør heile vegen, men det er dyrt og ikkje nødvendigvis det beste når det gjeld nøytralitet og effekt. Alt kjem an på korleis resten av anlegget er.
    noko av det mest spennande eg kan tenkje meg, er elektrostatar drivne direkte av rørforsterkarar. Dette er ein vinn-vinn situasjon, der det ikkje er nødvendig med trafoar,, korkje for effektforsterkaren eller høgtalaren si skuld. Det fanst nokre slike konstruksjonar på 70-talet, Acoustat-X og Beverigde modell 2. Men det er lenge sidan sånt har vore tilgjengeleg.

    Elles meinar eg at rør vert best og rettast lydmessig når ein har dei tidleg i signalkjeden. Altså i riaa eller forforsterkaren, framfor effektforsterkaren. Det er kjekkast å ha det heile vegen, men effektrør og utgangstrafoar gjer det kostbart. Då er det billegare å satse på ein nøytral transistorsak, som passar til høgtalarar og forforsterkar.
    Hva mener du med dyrt?
    Hvis du styrer unna rør med kort levetid tipper jeg du kommer langt med kr1, - / time.
    Selv det dobbelte er rimelig for god lyd.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Dyrt" er når det kostar så mykje at eg må forsake noko anna eg også har lyst å prioritere.
    Til dømes kunne eg tenkje meg ARC toppmodellar når det gjeld riaa, forforsterkar og effekttrinn med rør. Det er dyrt, det. Sjølv om det er fornuftige ting ut frå mitt behov.
    Effektforsterkarar som leverer mindre enn 150 Watt er totalt uinteressant til mitt bruk. Og det finnest vel ikkje noko (nytt) rørsluttrinn å få kjøpt til under 70 000...og har du fire utgangsrør pr kanal av type KT120 eller 150 er det også driftsutgifter. Det kjekkaste av effektforsterkarar eg har prøvd på høgtalarane mine var denne: https://www.stereofil.no/stereo/effektforsterkere/manley-neo-classic-500. Mykje billegare enn ARC sin tilsvarande i effekt, men likevel 166 000 (ARC er vesentleg verre: https://www.mono.no/audio-research/...wer-amp-1-x-750-watt-rør-effektforsterker-xlr. Har ikkje høyrt denne, men gleder meg over at eg slepp å betale slikt....
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man har en forsterker som driver rovdrift på rørene, så er det ikke så merkelig at levetiden på dem kortes ned.
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Etter en litt (for) lang periode i emballasjen sin er denne oppe og står i hovedanlegget igjen:):

    Vis vedlegget 569960

    Skal ikke på noen måte misjonere verken i den ene eller den andre retning når det kommer til Hi-Fi da jeg vekselvis benytter både røramp og kl A.
    Hvilke rør har du i Lebenen? Jeg har KT77 og det svinger av det
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du forstod meg rett, Atlerovik, takk for ditt innspill forresten, andre også. Merkelig, disse rørene, som gir denne «magien» som er litt vanskelig å sette ord på.
    Prøv det for all del ikke før du er klar for å ta konsekvensene! :D
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har lyst på MAen igjen jeg, KT88 :)
    Men da en original en, med max uskiftet utgangskondisatorer.
    Angrer jeg solgte den i begynnelsen av min tråd.
    Ytterst med GE 1958 trippel Grey plate, noe slikt. Og i midten Phillips A frame
    Oppgraderte utgangskondisatorer til 500volt så de tåle norsk spenning og større verdi og 4 stk mot 2 som var vanlig.
    Spilte helt nydelig på Triangle høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn