Noen scenarioer jeg har lyst til å lufte:
1. Den ene disken din ryker. Du finner derfor din eksterne backupdisk fra safen og plugger inn denne. Poff sier det og røyklukten brer seg (dette har skjedd med meg, ikke noe data tapt heldigvis)
2. Den ene disken din ryker. Du finner derfor din eksterne backupdisk fra safen men presterer å glippe den i gulvet. Når du plugger den inn finner ikke Windows noe data på disken.
3. Den ene disken din ryker. Du finner derfor din eksterne backupdisk fra safen og alt ser ut til å være OK. Etter et par mappenivåer er det imidertid ingen data. Det viser seg at backupprogrammet hadde issues med lengre fillengder (Dette skjedde med meg, SyncToy var synderen, mistet heldigvis ikke noe data)
4. Den ene disken din ryker. Backupdisken din er i orden, men flere av filene er ødelagt og årsaken unrecoverable read errors.
5. Den ene disken din ryker. Du tar derfor frem DVDen med backup av bildene. DVDen er tom?!. Det viser seg at grunnet en eller annen merkelig feil så har ikke brenneprogrammet ditt brent dataene til disk, bare cachet dem, til tross for at alt ser 100% ut og brenneprosessen er fullført med en spinnende disk (dette høres merkelig ut, men det skjedde faktisk med min letter sjokkerte far, på bildebackup DVDen, og jeg kunne bekrefte det når jeg retestet!)
6. Den ene disken din ryker. Dessverre viser det seg at svært mange av filene på den eksterne harddisken er ødelagte. Disken er i orden. Det viser seg at USB-implementasjonen på hovedkortet ditt har problemer dersom det foregår samtidig aktivitet på samme USB bus (f.eks avspilling av lyd)
7. Den ene disken din ryker. Dessverre viser det seg at Windows ikke finner noe på den eksterne disken. Disken er fysisk i orden. Det viser seg at maskinen du tok backup med hadde flere minnefeil. Dette har gjort flere sentrale deler av filsystemet på den eksterne disken korrupt. Mye av dataene er i orden, men det finner du aldri ut med mindre du punger ut for å få sendt den til IBAS eller tilsvarende i ren fortvilelse. (minnefeil gjorde faktisk et helt RAID5 korrupt her hjemme!)
DET ER SOM REGEL IKKE DET DU TROR KAN SKJE SOM SKJER!
Kort sagt er mitt prinsipp som følger:
1. Alle data av viktighet bør lagres med REDUNDANS i form av RAID eller tilsvarende i det daglige. Dette luker ut 99% av problemene siden man svært sjelden trenger å benytte backupen i det hele tatt. Unntaket er om det skjer menneskelige "uhell" selvfølgelig. RAID gjør også at man ikke mister dataene som har kommet til etter siste backup ved diskkrasj, som må anses å være den største trusselen i det daglige.
2. Backup bør være AUTOMATISERT, OFFSITE, online slik at den alltid er VERIFISERT fungerende, samt monitorerbar og GJENNOMTESTET slik at du ikke sitter med en ufullstendig backup som fremstår fullstendig ved første øyekast. Man må også ha backup BAKOVER I TID, ikke bare en enkel synkronisert backup. Backupen bør også ha en form for REDUNDANS i form av RAID eller tilsvarende. Om du først har bruk for backupen er det livsfarlig å bare ha backup på en singel DVD eller ekstern disk. Det er INGEN garanti for at denne fungerer 100% i hele behovets periode.
3. Man bør faktisk ha en mer statisk 2. backup av det aller mest kritiske slik at man alltid har dataene på to plasser om backupen faktisk må benyttes til tross for at backup nr 1 inneholder redundans. Først her kommer høyst usikre medier som eksterne disker, DVDer og tilsvarende inn. Denne backupen er av typen "trenger aldri å benyttes, men hva om det helt totalt usannsynlige skjer"
Selv er jeg fanatisk angående punkt 1 og 2 (kjører RAID6 også på backupen), men synder mot punkt 3. Jeg kommer nok til å kjøpe en ekstern harddisk for det viktigste. Kostnaden er utrolig lav for litt trygghet i sjela på dette punktet.