Hvor lenge er det trygt å lagre data på harddisk?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I f.m. flytting fra hus til leilighet er det veldig fristende å kvitte seg med nesten førti år lysbildeproduksjon. Det er et ganske ruvende arkiv - hadde vært greit å slippee å finne plass til det. Samtlige bilder er scannet og ligger behørig lagret i digital form på to separate harddisker.

Hvor lenge kan Adam regne med å være i paradis? Eller: hvor lenge regner man med at slike data ligger intakte på en harddisk?

Finnes det andre lure metoder for langtidslagring av slike digitale bilder?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
I f.m. flytting fra hus til leilighet er det veldig fristende å kvitte seg med nesten førti år lysbildeproduksjon. Det er et ganske ruvende arkiv - hadde vært greit å slippee å finne plass til det. Samtlige bilder er scannet og ligger behørig lagret i digital form på to separate harddisker.

Hvor lenge kan Adam regne med å være i paradis? Eller: hvor lenge regner man med at slike data ligger intakte på en harddisk?

Finnes det andre lure metoder for langtidslagring av slike digitale bilder?
Har tenkt samme tanken selv, og er egentlig ikke heeelt trygg på andre løsninger for lagring av digitale foto (og musikk jeg ikke har hardkopi av, men det er ikke-eksisterende p.t.) enn kjøpt og betalt lagring hos tilbydere med garanterte backupløsninger.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg leste en artikkel om en stakkars familie som hadde - eller trodde de hadde - bestilt noe slikt. Så viste det seg at det ikke fantes noe backup likevel. Her snakker vi også om langtidslagring - flere tiår. Hvilke aktører er seriøse i et slikt tidsperspektiv?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Jeg leste en artikkel om en stakkars familie som hadde - eller trodde de hadde - bestilt noe slikt. Så viste det seg at det ikke fantes noe backup likevel. Her snakker vi også om langtidslagring - flere tiår. Hvilke aktører er seriøse i et slikt tidsperspektiv?
Selv har jeg bekjente som driver et datakonsulentfirma der jeg får lov å late som jeg er kunde og kjøpe litt plass. Jeg vet ikke helt hvilke man kan vende seg til som privatperson. Antar det finnes slikt. ???

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
Hvis du lagrer dataen på 2 disker hjemme og et sted online tror jeg dataene dine er ALARP.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg støtter forslaget om to eller flere harddisker med fullstendige kopier av alle data, i tillegg til disken i PC'en. En disk ligger i bankboksen, en ligger hjemme. Kjør komplett backup til ekstern disk med jevne mellomrom, f eks en gang i året, legg den nyeste backupen i bankboksen, og ta med den disken som lå der hjem for å verifisere lesbarhet og oppdatere backup'en der. Da har du en inkrementell backup på skrivebordet i tilfelle disken i PC'en havarerer, og en nokså fersk backup i bankboksen i tilfelle innbrudd eller brann.

Jeg bruker en gammeldags MS-DOS batch-fil basert på XCOPY for å gjøre sånne backups. Det finnes selvsagt programmer, både gratis og dyre, som gjør samme jobben.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ha en kopi på en lokal harddisk og kjøp plass på f.eks. Google for å lagre bildene. Da er de trygge. De har nok bedre backup på sine data enn de fleste, samt at filene er tilgjengelig fra hvor som helst. Ikke koster det all verden heller.

20 GB ($5.00 USD per year)
80 GB ($20.00 USD per year)
200 GB ($50.00 USD per year)
400 GB ($100.00 USD per year)
1 TB ($256.00 USD per year)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Hei

Jan Helge som skulle hente CD-spiller hos deg dette, men som har skaffet meg en bedre spiller fra et merke jeg har eid tidligere. Faktisk forgjengeren til den jeg hadde jeg har fått meg nå, eksen har min gamle...

Nå driver jeg ikke med lysbilder selv, men etter at jeg fikk meg digitalt speilreflekskamera så har jeg spurt meg selv om det samme - foto ble nemlig en interesse fra første stund... Kunne ikke bli annet for en som har drevet med foto i noen år den gangen det var snakk om film og mørkerom - ble dog like inspirert av nyekameraet sine muligheter samt digital behandling Photoshop...

Har spurt meg selv om det samme, hvordan å lagre sikrest mulig. Selv har jeg en kopi av alle på HD, og hva gjelder de bildene jeg absolutt ikke kan/vil miste, så har jeg en kopi av disse lagret på nettet samt jeg har brent noe over på DVD-plater bl.a. Men er ikke kommet dit at jeg lagrer hos andre i tilfelle brann etc., men må kanskje det etter hvert da jeg ikke vil miste bilder fra min datters oppvekst m.m. som jo er unike bilder og uerstattelige for meg.

Hva gjelder de fleste av mine bilder, så er de ikke så farlig om maskinen tar natten grunnet et HD-krasj, vil si at en til to av ti bilder jeg tar har verdi for meg, resten er bomskudd eller bilder som ikke er så farlig om jeg mister.

Men er definitivt viktig å ta vare på de gode minnene på en sikrest mulig måte - lest mange råd om dette på foto-nettsteder etc., jeg har det siste halve året vært mer aktiv på dem enn hva gjelder HiFi egentlig... Dog tror jeg de færreste lagrer så sikkert som de rådene beskriver, tror nemlig at flere er som meg at dem tar litt sjanser med sine bilder. Jeg vil personlig synes at nettlagring samt å ha dem på DVD samt HD er ok nok, man skal tro det skal skje ille ting dersom man skal bruke en tredje løsning i tillegg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tar bare digitale bilder nå - men opplever ikke dette som et problem på samme måten. Nå tar jo barna bilder også - slik at familiebegivenhetene er bevart hos flere fotografer. Det kan likevel tenkes at vi står overfor et slags kollektivt sammenbrudd om noen år - at alle harddisker bare mister datene sine samtidig, og så står vi der.

Lysbildene mine er på en måte mitt bidrag til familiehistorien. 35 års oppsummering av fødsler, skolestart, hverdagsliv og ferieturer - uten back up. Disse bildene finnes bare her hos meg - ingen andre steder. Dette er før barna begynte å ta bilder. De digitale kopiene - resultatet av nesten to års scanning og etterbehandling - ligger på to harddisker. Den ene av disse ligger i et brannsikkert hvelv på jobben. Alle digitale bilder lagres for øvrig på samme måte.

Spørsmålet er imidlertid: hva gjør jeg med originalene?

Musikk er ikke like ille. I verste fall kan man gå i butikken og kjøpe den en gang til. Det er bare et spørsmål om penger. Men bilder - det blir noe helt annet.... De bør vare evig - de kan ikke kjøpes for penger.

Det høres ut som om et system med minst to harddisker som sjekkes og friskes opp med jevne mellomrom, er tingen her. MAn burde ha fått med seg en prosedyre for slikt når man kjøper kamera - hvorfor er det ingen som tenker på slikt? I gamle dager var det ingen som var i tvil - da var det fotoalbum og/eller lysbilder i de tusen hjem. Men nå? En liten mappe - "Mine bilder" - på lap-top'en?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Hvis du lagrer dataen på 2 disker hjemme og et sted online tror jeg dataene dine er ALARP.
Enig. Alternativt ha 1 av de diskene i en annen husstand i familien.

ALARP; jobber du med risikoanalyser? :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mac Time Capsule (router med innebygd HDD) er faktisk en veldig kjekk sak, den kopierer hdd'er fra husets maskiner automatisk med jevne mellomrom, slik at man slipper å faktisk koble til noe, eller huske på det.

Masse andre løsninger for dette selvsagt, men denne er så enkel at den er idiotsikker. Det er bare å passe på at det er strøm på den (230V).

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har du foretatt en restore fra TC? Spør fordi jeg har prøvd TM og bli litt usikker på om det er like enkelt å foreta en restore som det er å ta automatisk backup.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Mac Time Capsule (router med innebygd HDD) er faktisk en veldig kjekk sak, den kopierer hdd'er fra husets maskiner automatisk med jevne mellomrom, slik at man slipper å faktisk koble til noe, eller huske på det.

Masse andre løsninger for dette selvsagt, men denne er så enkel at den er idiotsikker. Det er bare å passe på at det er strøm på den (230V).
Innbrudd. Lynnedslag. Brann. Alle tings iboende faenskap. Du trenger en eller annen form for backup utenfor huset.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så sant så sant. Telenor Sikker Lagring kanskje, kan sikkert sende over innholdet på Time Capsule der i ny og ne.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Noen scenarioer jeg har lyst til å lufte:

1. Den ene disken din ryker. Du finner derfor din eksterne backupdisk fra safen og plugger inn denne. Poff sier det og røyklukten brer seg (dette har skjedd med meg, ikke noe data tapt heldigvis)

2. Den ene disken din ryker. Du finner derfor din eksterne backupdisk fra safen men presterer å glippe den i gulvet. Når du plugger den inn finner ikke Windows noe data på disken.

3. Den ene disken din ryker. Du finner derfor din eksterne backupdisk fra safen og alt ser ut til å være OK. Etter et par mappenivåer er det imidertid ingen data. Det viser seg at backupprogrammet hadde issues med lengre fillengder (Dette skjedde med meg, SyncToy var synderen, mistet heldigvis ikke noe data)

4. Den ene disken din ryker. Backupdisken din er i orden, men flere av filene er ødelagt og årsaken unrecoverable read errors.

5. Den ene disken din ryker. Du tar derfor frem DVDen med backup av bildene. DVDen er tom?!. Det viser seg at grunnet en eller annen merkelig feil så har ikke brenneprogrammet ditt brent dataene til disk, bare cachet dem, til tross for at alt ser 100% ut og brenneprosessen er fullført med en spinnende disk (dette høres merkelig ut, men det skjedde faktisk med min letter sjokkerte far, på bildebackup DVDen, og jeg kunne bekrefte det når jeg retestet!)

6. Den ene disken din ryker. Dessverre viser det seg at svært mange av filene på den eksterne harddisken er ødelagte. Disken er i orden. Det viser seg at USB-implementasjonen på hovedkortet ditt har problemer dersom det foregår samtidig aktivitet på samme USB bus (f.eks avspilling av lyd)

7. Den ene disken din ryker. Dessverre viser det seg at Windows ikke finner noe på den eksterne disken. Disken er fysisk i orden. Det viser seg at maskinen du tok backup med hadde flere minnefeil. Dette har gjort flere sentrale deler av filsystemet på den eksterne disken korrupt. Mye av dataene er i orden, men det finner du aldri ut med mindre du punger ut for å få sendt den til IBAS eller tilsvarende i ren fortvilelse. (minnefeil gjorde faktisk et helt RAID5 korrupt her hjemme!)

DET ER SOM REGEL IKKE DET DU TROR KAN SKJE SOM SKJER!

Kort sagt er mitt prinsipp som følger:

1. Alle data av viktighet bør lagres med REDUNDANS i form av RAID eller tilsvarende i det daglige. Dette luker ut 99% av problemene siden man svært sjelden trenger å benytte backupen i det hele tatt. Unntaket er om det skjer menneskelige "uhell" selvfølgelig. RAID gjør også at man ikke mister dataene som har kommet til etter siste backup ved diskkrasj, som må anses å være den største trusselen i det daglige.

2. Backup bør være AUTOMATISERT, OFFSITE, online slik at den alltid er VERIFISERT fungerende, samt monitorerbar og GJENNOMTESTET slik at du ikke sitter med en ufullstendig backup som fremstår fullstendig ved første øyekast. Man må også ha backup BAKOVER I TID, ikke bare en enkel synkronisert backup. Backupen bør også ha en form for REDUNDANS i form av RAID eller tilsvarende. Om du først har bruk for backupen er det livsfarlig å bare ha backup på en singel DVD eller ekstern disk. Det er INGEN garanti for at denne fungerer 100% i hele behovets periode.

3. Man bør faktisk ha en mer statisk 2. backup av det aller mest kritiske slik at man alltid har dataene på to plasser om backupen faktisk må benyttes til tross for at backup nr 1 inneholder redundans. Først her kommer høyst usikre medier som eksterne disker, DVDer og tilsvarende inn. Denne backupen er av typen "trenger aldri å benyttes, men hva om det helt totalt usannsynlige skjer"

Selv er jeg fanatisk angående punkt 1 og 2 (kjører RAID6 også på backupen), men synder mot punkt 3. Jeg kommer nok til å kjøpe en ekstern harddisk for det viktigste. Kostnaden er utrolig lav for litt trygghet i sjela på dette punktet.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Før eller siden tar alle datamaskiner natta, diskene er noe av det som er mest utsatt i så måte. Skremmende er det da at veldig mange har bare et lagringssted.

Men jeg velger uansett ikke mer enn to lagringssteder foreløpig, dette kan dog endre seg etter hvert som den digitale fotosamlingen blir større.

Skremmende er det at flere stunder aldri kommer igjen, bildene betyr derfor mye... Det sikreste er kanskje det gammeldagse. Papirbilder i album og dobbel utskrift hver gang (hvorav ene settet ligger annet sted i tilfelle brann etc.) Dessuten, synes i alle fall jeg, er fotoalbumer spennende og sosialt å bla gjennom. For meg blir det ikke det samme å vise frem bilder på skjerm...

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Jeg skal love deg at dagens digitale speilrefleksbilder fremvist på en fargekalibrert hjemmekinoprojektor gruser ethvert album, og at selv bestemor er enig!
Sammenlignet med en blodpresset overboostet LCD TV med halvveis bra bildeoverføring fra en laptop (eller en mobil "dings" av noe slag) er jeg imidlertid særdeles enig i at fotoalbumene er langt å foretrekke!

Men dette med backup gjelder jo ikke bare bilder. Mye befinner seg kun i den digitale verden. F.eks alt av dokumenter, HD-video fra digitale kameraer osv.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.301
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En bør også ha en automatisk kontroll av backupen, dvs at dataene på disken verifiseres.

Johan-Kr

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Fenalaar skrev:
En bør også ha en automatisk kontroll av backupen, dvs at dataene på disken verifiseres.

Johan-Kr
Helt enig. Det var derfor jeg skreiv VERIFISERT med store bokstaver. Checksum er en fin metode for å få til dette. Dette er innebygget i gode verktøy som f.eks rsync.
I kombinasjon med regelmessig scrubbing (via RAID) for å beskytte seg mot URE (unrecoverable read errors) begynner det da å ligne noe med tanke på å bevare integriteten også etter at backup er tatt (rsync blir en slags kontinuerlig sjekk ved hver backup)

Man kan også generere og sjekke checksum på dataene regelmessig uavhengig av dette, men dette vil ta SVÆRT lang tid når datamengdene blir større. Spesielt om man benytter snapshot backup som gjør at hver backup er et fullstendig snapshot av alle filene i backupsettet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Såvidt jeg vet har jeg ikke hatt fatal hardisk smelting noe gang.
Ting har selvfølgelig tatt kvelden, men aldri uopprettelig til syvende og sist.
Eldste hardisken jeg har er nå 12 år gammel og går som ei klokke!!!

Fellesnevneren her heter Spinrite...

Mener å ha lest att en vanlig harddsik bør reskrives iallefall hver 6 mnd, helst en gang i mnd for att det skal være helt tip topp.
Jeg har iallefall merket meg att det etter 6 - 8 år begynner å komme feil på de diskene jeg har. Da må de enten "reddes" eller reskrives altså remagnetiseres med samme data som står der. (jeg bruker spinrite til dette)

Så jeg tenker at jeg sier at jeg ei stoler på en HD lenger enn 5 år minmum og max 8 år maksimum. Så bør dataene skrives på en NY hardisk, den gamle brukes som "backup"...

Den gamle disken putter jeg så i en "bubblewrap" sak og lagrer. Tar den ut av posen en gang pr år og reskriver med spinrite...
Funker så bra så!! Har en egen gammel laptop som jeg kjører spinrite på... works!!

Jeg vil også si at jeg KONSEKVENT også skriver/reskriver mine nye harddsisker etter noter med Spinrite FØR jeg tar dem ibruk
i mine maskiner.
Rett ut av eska er dem IKKE perfekt magnetisert fra fabrikken... Splitter nye og etter en runde med spinrite funker de som hakka møkk!
Før jeg begynte med dette, opplevde jeg å måtte reinstallere og diverse, men når jeg så begynte å "ny-vrenge" Hdd'sa før jeg tok
dem ibruk som nye, har dette ikke skjedd!!!

Det er rett og slett en viktig faktor synes jeg. Og jeg kan ikke annet enn å anbefale spinrite til "spinnere.."

mvh

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Det er gjort en god del forskning rundt dette med failure rates på disker, silent bit errors osv.
Dette er ikke et område hvor det er rom for synsing etter egen erfaring om pålitelighet er målet.
Her er et par av de beste og mest grundige arbeidene som gjort på området nå i det siste:

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf
http://www.pdsi-scidac.org/publications/papers/schroeder-fast08.pdf

Jeg har opplevd flere diskfeil. Men selvfølgelig ingen etter at jeg begynte med redundant RAID. Siste som feilet var en WD Raptor 74GB disk. Rundt samme tid feilet også disken som satt i laptopen min, kun et par måneder etter kjøp. De siste 4 årene har jeg ikke opplevd noen disk failure her hjemme, men ser det stadig vekk på jobb. På laptoper i 99% av tilfellene.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Ja, og iallefall for min del så synes jeg at når jeg har kjørt spinrite på nye disker så vet jeg om jeg kan bruke den eller ei...
Dette er jo også en fordel...

Bruker programmet lenger tid enn stipulert, så vet jeg disken er laber... da blir den returnert butikk...

Ellers...
Foto cd og DVD er visstnok det sikreste for langtidslagring av bilder... Spesiellt de med gull som reflekterende lag...
http://www.delkin.com/products/archivalgold/dvdr.html Yes please...
Og nå har man og fått blueray... http://www.delkin.com/products/archivalgold/archival-blue-ray-delkin.html

Spinrite:

Spinrite vil kjøre på en virtuell maskin... via vmware eller virtualbox ... wine (akkurat dette har jeg ikke prøvd enda, men skulle tro det og funker..)...
Så den kan kjøre i bakgrunnen og reskrive som bare det..

mvh

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Om du kjører RAID så sjekkes alle diskene fullstendig for lesbarhet hver gang du kjører scrubbing (vanligvis en gang i måneden eller oftere avhengig av hvor ofte du har schedulert jobben på systemet). Eventuelle read errors på en disk korrigeres da ved å ta i bruk et reservert område og bygge opp dataene som ikke kunne leses fra paritet. Dette er en av de viktigste årsakene til å kjøre RAID, ikke bare redundans ved disk failure.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Imperial skrev:
Ellers...
Foto cd og DVD er visstnok det sikreste for langtidslagring av bilder... Spesiellt de med gull som reflekterende lag...
http://www.delkin.com/products/archivalgold/dvdr.html Yes please...
Og nå har man og fått blueray... http://www.delkin.com/products/archivalgold/archival-blue-ray-delkin.html

mvh
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det finnes det intet sikrere enn å ha tingene man vil ta vare på på systemer som er oppe hele tiden. Da vet man umiddelbart om det er noe galt og kan ordne opp i dette før man trenger backupen. DVD som backup er risikosport deluxe, selv om en DVD plate kunne varer i 8 millioner år, gitt null fysisk påvirkning.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.301
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
DVD-R og CD-R er risikosport - ihvertfall hvis en stoler på å ha bare en kopi...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Nettet er fin plass å ha backup - så sant man liker at andre kan fråtse i dine data ;)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Krypto har vært tilgjengelig for privatbrukere i årevis så det anser jeg ikke som noe problem.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Det har det ja. Hva slags garanti har du for at bare DU har den kryptonøkkelen?
Tør vedde på det finns ei bakdør der også, spesielt hos de som drifter opplegget.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Jeg tenkte ikke på å belage seg på kryptoen som backupleverandøren gir meg siden det som du sier ikke er noen garanti for at det ikke finnes bakdører. Jeg mente å lagre filene mine i min egen krypterte fil før jeg eventuelt tar backup av denne krypterte filen.

I virkeligheten velger jeg selvfølgelig det beste alternativet. Å håndtere alt selv, med all trafikk sterkt kryptert over internett (mellom to endepunkter jeg selv har satt opp)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.485
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det begynner jo å koste litt kronasjer, da, hvis en har et par terabytes med filer. Den billigste 100 Gb SSD-en er vel OCZ Vertex, og den koster ~1700 kr. Og de må du ha 20 stk av for å dekke 2Tb-behovet (for å illustrere med mitt eget behov). 34000 kr..., mens du får en glimrende Samsung Spinpoint til 695,-. Du kan ha disker gjemt bort både her og der og resirkulere før SSD er et reelt alternativ.

Nuff said

B

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Jeg tenkte ikke på å belage seg på kryptoen som backupleverandøren gir meg siden det som du sier ikke er noen garanti for at det finnes bakdører. Jeg mente å lagre filene mine i min egen krypterte fil før jeg eventuelt tar backup av denne krypterte filen.

I virkeligheten velger jeg selvfølgelig det beste alternativet. Å håndtere alt selv, med all trafikk sterkt kryptert over internett (mellom to endepunkter jeg selv har satt opp)
ahh, du sier noe. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før :D
Kryptere selv først, også eventuelt dobbelkryptere med nøkkel hos backupleverandøren.
Burde jo være rimelig knallsikkert.
Bare huske på å "pakke opp" i rett rekkefølge den dagen man får bruk for backupen.
Og ikke minst teste først at det funker, men det skulle vel ikke være noen grunn til at det ikke funker.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
berxter skrev:
Det begynner jo å koste litt kronasjer, da, hvis en har et par terabytes med filer. Den billigste 100 Gb SSD-en er vel OCZ Vertex, og den koster ~1700 kr. Og de må du ha 20 stk av for å dekke 2Tb-behovet (for å illustrere med mitt eget behov). 34000 kr..., mens du får en glimrende Samsung Spinpoint til 695,-. Du kan ha disker gjemt bort både her og der og resirkulere før SSD er et reelt alternativ.

Nuff said

B
2TB !
Skjønner jeg bare er smågutt med mine 6GB ;D

N

nb

Gjest
RJEL skrev:
Kryptere selv først, også eventuelt dobbelkryptere med nøkkel hos backupleverandøren.
Burde jo være rimelig knallsikkert.
Det er det ingen grunn til. En runde med AES-kryptering hos deg selv holder lenge.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
RJEL skrev:
2TB !
Skjønner jeg bare er smågutt med mine 6GB ;D
Haha. Jeg har 33TB i drift om jeg bare teller med lagringsdiskene (dvs ingen OS disker) :)
9TB av disse brukes på paritet.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
RAID er ingen garanti om ikke filsystemet henger med, bit rot kan gjøre filer ubrukelige uten at man merker det uavhengig av ECC minne og checksumming.
Man må nok ha som utgangspunkt at disker kommer til å ryke, uansett om det er magnetisk, optisk eller elektrisk og ha flere versjoner offline og offsite.

C

Cyber

Gjest
Redundant er veien. Har bare 2 x 1 TB i sving her, men det er jo mer enn nok.

N

nb

Gjest
cybervision_ skrev:
Om det er 2x 1 TB i samme maskin kan det jo diskuteres hvor redundant det egentlig er. Selvsagt bedre enn 1x 1 TB.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
cybervision_ skrev:
Om du legger backup i det begrepet er jeg enig.
Fingerfeil er vel mye vanligere enn at en disk feiler og der er ikke RAID særlig nyttig.

Topp Bunn