Jepp, men utgangstrafoen derimot kan ikke gjøres 100% transparent. Så istedet for dempeplugg, hvorfor ikke montere en Lundahl, Jensen etc på utgangen av pre? Dermed har man rørmagi som kan drive alt av ss-effekttrinn.Hvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Når man først skal gi seg ut på en ulogisk tankerekke, så er det like greit å ta den helt utHvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Jepp, men utgangstrafoen derimot kan ikke gjøres 100% transparent. Så istedet for dempeplugg, hvorfor ikke montere en Lundahl, Jensen etc på utgangen av pre? Dermed har man rørmagi som kan drive alt av ss-effekttrinn.Hvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Når man først skal gi seg ut på en ulogisk tankerekke, så er det like greit å ta den helt utHvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Ja, man bruker linjetrafoer overalt, selv i digitalis...Er dette en vanlig metode?
Forskjellen ligger i hvordan transparensen oppnås. Veldig enkelt og bruk av mindre feedback med rør.Når man først skal gi seg ut på en ulogisk tankerekke, så er det like greit å ta den helt utHvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Det er det "transparent" betyr. Hvis en rørforsterker er helt transparent, og en transistorforsterker er helt transparent, låter de pr. definisjon identisk.
Nei, høy kvalitet er sjeldent billig.Hmmm. Det er noe å tenke på. En vanlig SUT til MC-pickuper snudd "feil vei" burde jo gjøre susen. Lundahl-trafoer er ikke gratis, dog.
Helt enig..... kan jo også være greit å ha "litt" igjen å gå på....Ingen annet enn at det sannsynligvis vil være et unødig høyt omsetningsforhold. Har du 23dB gain feks holder det med en step down på 2:1 - 4:1. Altså redusere spennings amplituden med 6-12dB.
Bruker 20dB dempeplugger mellom pre med 20dB gain og effektblokker med 30dB gain. Spiller mer enn høyt nok. 110db i lytteposisjon med en god del igjen på volumkontrollen.Aurora skrev:Helt enig..... kan jo også være greit å ha "litt" igjen å gå på....ANM skrev:Ingen annet enn at det sannsynligvis vil være et unødig høyt omsetningsforhold. Har du 23dB gain feks holder det med en step down på 2:1 - 4:1. Altså redusere spennings amplituden med 6-12dB.
Akkurat, men min kommentar var knyttet til at det du kaller en transparent (perfekt) forsterker uten noen form for egenlyd og forvrengning kaller jeg for en utopi av en forsterker.Når man først skal gi seg ut på en ulogisk tankerekke, så er det like greit å ta den helt utHvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Det er det "transparent" betyr. Hvis en rørforsterker er helt transparent, og en transistorforsterker er helt transparent, låter de pr. definisjon identisk.
Det er tydelig at transparens ikke alltid er en del av produsentens plan med lydproduktet.Når man først skal gi seg ut på en ulogisk tankerekke, så er det like greit å ta den helt utHvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Det er det "transparent" betyr. Hvis en rørforsterker er helt transparent, og en transistorforsterker er helt transparent, låter de pr. definisjon identisk.
Ah.Distinctive skrev:Akkurat, men min kommentar var knyttet til at det du kaller en transparent (perfekt) forsterker uten noen form for egenlyd og forvrengning kaller jeg for en utopi av en forsterker.Dazed skrev:Distinctive skrev:Når man først skal gi seg ut på en ulogisk tankerekke, så er det like greit å ta den helt utDazed skrev:Hvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Det er det "transparent" betyr. Hvis en rørforsterker er helt transparent, og en transistorforsterker er helt transparent, låter de pr. definisjon identisk.
Der er vi ikke enige. I Dazed tilfelle kunne han like gjerne ha kvittet seg med rørtrinn og dempeplugger og kjøpte seg en pot og montert i effekttrinnet, IMO!Dempepluggene er da ikke annet enn en resistiv spenningsdeler..... nokså vanlig og ikke noe galt i det, så lenge det ikke lager impedanskrøll.......
Hvilke kjipe utfall bør jeg være redd for og hva kan dette føre til. Dette gjelder jo i så fall alle med rørpre og transistor effektforsterker? McIntosh og ARC f.eks. pusher jo slike kombinasjoner. Da sannsynligvis med bedre matchet gain, men...ANM skrev:Du vet det når du blander rør som er spennningsforsterkere og transistorer som er strømforsterkere, så får det ofte kjipe utfall. Ved å fore effektrinnet ditt med en høyimpedant kilde gjør du det sårbart for unoter både som følge av variernde strømtrekk fra inngang og kapasitansen i signallederen du bruker.
Jeg er veldig enig i at det er en veldig uelegant løsning å forsterke, dempe, så forsterke igjen fra kilde til høyttaler, men hva er egentlig problemet, "fra et teknisk ståsted"?Fra et teknisk ståsted er den dempepluggen å sammenligne med å lappe bildekket med Norgesplaster. Men vi er mer tilgivende enn audiofile tror...
Da ville jeg jo ikke fått inngangsvelger eller påvirkningen rørene i forforsterkeren har på lyden. Jeg skjønner nok ikke helt hva du mener. ???ANM skrev:Der er vi ikke enige. I Dazed tilfelle kunne han like gjerne ha kvittet seg med rørtrinn og dempeplugger og kjøpte seg en pot og montert i effekttrinnet, IMO!Aurora skrev:Dempepluggene er da ikke annet enn en resistiv spenningsdeler..... nokså vanlig og ikke noe galt i det, så lenge det ikke lager impedanskrøll.......
Jeg liker dette sitatet, fra en anerkjent ingeniør med klare meninger:Om du virkelig er opptatt av musikk kan du kanskje ha forståelse for at det ikke alltid er de mest tonerene autotunede artistene som er de mest interessante. Litt der ligger sjarmen i rør. Og husk at topologien er en ting, men kunsten ligger i å gjøre det umulige, nemlig å surre en perfekt audiotrafo....men først og sist kommer nok musikken ;-)
Her har du ein Marantz 7 kopi,med Lundahltrafo på utgangen,kanskje bra greier?Jepp, men utgangstrafoen derimot kan ikke gjøres 100% transparent. Så istedet for dempeplugg, hvorfor ikke montere en Lundahl, Jensen etc på utgangen av pre? Dermed har man rørmagi som kan drive alt av ss-effekttrinn.Hvis en rørforsterker skal bygges helt transparent, kan man like gjerne kjøpe en like transparent transistorforsterker, siden de vil låte likt uansett.
Er det et spørsmål eller formaning?Så hvorfor ikke kutte båndene til trafoen? Bildet nedenfor sier kanskje mer enn tusen ord?
Jeg er nok ikke god nok til å se helt hvordan dette fortoner seg. Begrensning i båndbredde? OK. Det høres ikke ut spm noe jeg hører av frekvensområdet er borte, i alle fall. Mener du at jeg har fått bra nok anlegg til å "avsløre kabelforskjeller"? Det må jo være fantastisk!ANM skrev:Inngangen på et transistortrinn "ser" utgangen, dermed vil ikke impedansen på inngangen nødvendigvis være konstant, men det er nok ikke veldig relevant, vi snakker om noen 1000ner ganger forskjell. Derimot vil signalkabelen få unødig stor betydning og du får en begrensning i båndbredde. Se på Asbjørns tråd om temaet.
Jeg skjønner hvordan du tenker, men hvorfor blir det så mye verre enn en pre med unity gain? Hva mener du med ugyldiggjøre preamp? Fjerne forsterkningen den la til? Ja, det gjør jeg. Uelegant, innrømmer jeg. Sårbar linje? Hvordan!ANM skrev:Du bøter på en missmatch ved å ugyldigjøre preamp som skal opptre som en buffer og gjør linja sårbar. Du gjør selvfølgelig hva du vil og er du fornøyd så... Jeg hadde ikke klart å levd med en slik løsning og hadde enten brukt trafo eller byttet preamp.
Du har jo ikke unity gain!!! Gain avgjøres ikke alene av signalets amplitude, men er også avhengig av impedansen. Du har høyere impedanse ut av bufferen enn inn, dette er et rent dempeledd og i strid med alle grunnleggende prinsipper for god signaloverføring.Jeg skjønner hvordan du tenker, men hvorfor blir det så mye verre enn en pre med unity gain?
My point exactly!og hva er forskjellen på et pot.meter og et par motstander? - bortsett fra prisen????
Ja, jeg var skeptisk til dempeplugger selv. Det låter helt fint, dog, men vi får nå se hvor det ender. Vil det ikke være en like god (bedre) løsning hvis det går an å senke forsterkningsgraden i effektforsterkerne?ANM skrev:Du har jo ikke unity gain!!! Gain avgjøres ikke alene av signalets amplitude, men er også avhengig av impedansen. Du har høyere impedanse ut av bufferen enn inn, dette er et rent dempeledd og i strid med alle grunnleggende prinsipper for god signaloverføring.Dazed skrev:Jeg skjønner hvordan du tenker, men hvorfor blir det så mye verre enn en pre med unity gain?
Det er et ledende spørsmål.Er det et spørsmål eller formaning?Så hvorfor ikke kutte båndene til trafoen? Bildet nedenfor sier kanskje mer enn tusen ord?