Noe av det du nevner er nettopp det jeg var inne på i mitt innlegg i tråden din for en stund tilbake og derfor ikke romkorreksjon kan fungerer med flere kanaler. Selv med FIR filter hvor frekvens og fase ikke trenger å korrelere, så vil det allikevel ikke fungere ubroblematisk p.g.a. superposisjon, lobing og kamfilter mellom høyttalerne. Det kan bare fungere for en kanal til et punkt. FIR til høyttalerkorreksjon og f.eks til linjekilder er derimot meget fornuftig.
Sorry, men jeg er ikke enig. Jeg mener du tar feil. To korrigerte høyttalere i et rom lober ikke mer enn to ukorrigerte. Snarere tvert imot.
Lurer på vi snakker litt forbi hverandre. Du skrev tidligere at jeg tok feil og rettet på meg. Mitt opprinnelig innlegg inneholdt da en definisjon av minium fase:
Minimum fase fører til en sammenslåing av lydenergien av to eller flere elementer på en måte som ikke er destruktiv. Dvs. ingen kamfilter eller lobing. Da fungerer EQ.
Så her jeg usikker på du egentlig mener. Er du uenig i den definsjonen av minimum fase?
Fenomener som stående bølger i bassen er så store rent fysisk at de fyller rommet med bølgelengder i størrelsesorden 5-10 meter. Om man legger passe stor parametrisk eq på dem vil lyden bli bedre i hele rommet.
Lyd har størrelse som du er inne på og dermed blir fase forskjellene betydelig mindre. En forskjell på mindre enn en kvart bølgelengde i faseforskjellen gjør det mulig for signaler til effektivt å summere. Så jo lenger ned i frekvens man kommer, så større blir oddsene for at kildene blir minimum fase og da fungerer EQ.
Men man ikke generalisere å si at dette alltid gjelder under den og den frekvensen.
Å "korrigere" fenomener langt fra minimum fase (som f eks kansellering fra frontvegg) går ikke, men man kan kompensere for ujevn klangfarge i rommet med eq. Øret integrerer direktelyd og reflektert lyd over et ganske langt tidsvindu, så dette fører til riktigere klangfarge i hele rommet.
Her generaliserer du, noe som ikke går. Det kommer ann på. Se svar i forrige avsnitt.
Det du argumenterer mot er egentlig forsøk på å invertere romresponsen over Schröder-frekvensen. Det går ikke, annet i ett punkt, og det har vi visst lenge. Det var noen AES-papers om det for minst 20 år tilbake. Det er heller ikke ønskelig å gjøre det. Det er ikke det man bruker romkorreksjon til å gjøre. Selv "automatiske" systemer har innebygget nok logikk til at det ikke er det de prøver på. Sånn sett kritiserer du en stråmann.
Kan virke som du har gått glipp av mye. Har du lest noen av de litt eldre innleggene til f.eks Bx? Han har vært veldig klar på nettopp dette fungerer og slik Audiolense er ment å brukes. Jeg har selv eid Audiolense og hørt flere oppsett med den type fullfrekventkorreksjon. Lyden er alt annet enn bra. Men flere av brukerne har selv gått vekk ifra dette og prøver i større grad å korrigere høyttalerne og bekrefter sånt sett det jeg og f.eks Nordenstam har hevdet hele tiden. Ser også nå at Bx har begynt å moderere seg i forhold til bruken og det er bra.
Både Lyngdorf og Trinnov har også kjørt den type korreksjon. Begge har jeg hørt flere ganger og lydopplevelsen min bekrefter at dette ikke fungerer. Om disse har endret på praksis i det siste vet jeg ikke, men det er i hvert fall ikke mange år siden de kjørte med romkorreksjon av hele frekvensområdet uten og ta hensyn at hva som er minimum fase. Det samme med flere romkorreksjonsystemer i surroundreceivere.
Så ser ikke det du nevner at "ingen bruker romkorreksjon på den måten". Her tror jeg du oversett noe.
Det med at dette skulle være avhengig av om man bruker en eller flere høyttalere forstår jeg fortsatt ikke. Der tror jeg du rett og slett har misforstått, men du må gjerne legge ut en link som går gjennom den matematikken litt grundig.
Flere høyttalere fører til superposisjon, lobing og kamfiltereffekt. Hvordan skal man korrigere oppover i frekvens for en høyttaler og få det til å fungere helt uten fasefeil til flere høyttalere? Og hva med størrelsen på bølgelengdene oppover i frekvens, hvordan skal du kunne korrigere i de høyere frekvensene til noe annet et lite punkt?
Jeg tror også vi må se på hva man mener med "fungerer" her. Audiofile fokuserer ekstremt mye på frekvens. Ser man kun på det, så kan man si at det fungerer. Men akustikere er mye mer opptatt at tidsdomenet og mener det må rettes på dersom lyden virkelig skal bli bra. En kjempe jevn frekvenrespons hvor tidsdomenet ikke er bra, vil ikke gi et godt resultat. Derimot kan et bra tidsdomenet med en del ujevnheter i amplutyde låte svært bra. Nå vil selvsagt frekvensrespons bli påvirket av tidsdomenet, men ikke nødvendigvis motsatt.
Så dersom man utelukker stirrer på frekvensgang, så kan man si EQ fungerer meget bra. Men det blir for en akustiker rimelig bak mål. Hva hjelper det dersom responsen er svært jevn, men man samtidig har introdusert enorme fasefeil. Da låter det ikke bra.
Igjen, jeg sier ikke at EQ ikke har sin plass. Men man må se begrensningene. Kombinasjonen høyttalere med dårlig powerrespons og EQ er virkelig ikke veien til høykvalitetslyd IMO. Og heller ikke utelukkende EQ med kurante høyttalere, det er et stort kompromiss.
Bassfeller trenger forøvrig ikke være så ruvende. 10 cm ut fra veggen er da ikke spesielt mye. Og det fungerer i et mye større frekvensområde enn hva EQ kan.