Jeg er storforbruker av digital signal prosessering og vil aldri bygge et oppsett uten dette i kjeden.
Jeg er helt klart i leiren som mener at en god romkoreksjon vil stort sett alltid kunne være en forbedring over ukorigert oppsett, med mindre du har et rimelige fantastisk rom og høyttalere.
Det er ting som romkoreksjon kan forbedre mye og det er ting som det ikke kan/bør gjøre noe med. Dette er åpenbart. Så diskuteres det side opp og side ned akkuratt hvor denne skillelinjen går, i frekvens og tid.
Min erfaring er at dette vil variere mye fra rom til rom og fra høyttaler til høyttaler. En ubehandlet betongstue vil gi helt andre forutsetninger enn et kraftig behandlet lytterom som f.eks 8x12 sitt.
Selv om jeg er uenig med Orso på en del områder syntes jeg det er viktig at de som selger eller råder andre til å ta i bruk digital korreksjon er åpne om begrensningene som finnes.
Jeg har selv benytttet både AL, Dirac Live og DRC i perioder og det er i mine øyne ikke en selvfølge at disse gir utelukkende forbedringer av lyden, ihvertfall ikke ut av boksen. Dirac er kanskje den av de tre med den mest robuste algoritmen i mine øyne, mens AL og DRC har flere muligheter for at brukeren kan tilpasse korreksjonen til sin smak og rom. Det er ingen hemmelighet at ganske mange brukere av disse programmene bruker mnd og noen år på å justere seg inn og en en god del blir faktisk ikke fornøyd med resultatet. Dette mener jeg indikerer det jeg selv har efart; med automatiserte korreksjonsalgoritmer er det fort gjort å introdusere artifakter i lyden. Det betyr ikke at jeg mener at det ikke kan fungere, til det er det alt for mange som rapporterer strålende resultater, jeg har også selv fått til korreksjonsfiltre som kun forbedret lyden med disse programmene. Men ofte innebar det å justere algoritmen ganske betydelig i forhold til "default" prosedyre, og av og til ikke benytte seg av alle funksjonene til programmet.
Personlig har jeg falt ned på å gjøre det meste manuelt. Litt også fordi jeg syntes det er morro å forstå hva som skjer, og ikke bare tweake en software til jeg liker det som kommer ut. (for all del; det er absolutt ikke trivielt å få til et bra resultat manuelt heller!)
Jeg syntes personlig også det er fornuftig å skille mellom høyttalere og rom, særlig ved høyere frekvenser hvor hjernen oppfatter direkte og reflektert lyd som forskjellige fenomener, selv om begge påvirker sluttresultatet. Derfor tar jeg aller helst med selvbyggene mine utendørs om sommeren og optimaliserer den utstrålte energien fra disse så mye som mulig. Med tanke på frekvensgang, spredning og faseforløp. Jeg er ganske sikkert på at Bx ikke deler mitt syn på dette og det er helt OK.
Uansett hvilket syn man har er det ikke vanskelig å finne høyt utdannede fagfolk som mener det ene eller det andre. Ofte er disse fagfolkene ganske så preget av deres eget spesifikke fagfelt/forskning og utvikler et snev av tunnelsyn ettervert. Jeg har for lengst innfunnet meg med at reproduksjon av lyd ikke er en eksakt vitenskap og trolig aldri kommer til å bli det.
Romkoreksjon jobber først og fremst med summen av direkte og reflektert lyd og kan lite gjøre med styrkeforholdet dem i mellom, tonale forskjeller dem i mellom, retninger på refleksjoner, når de ankommer i tid etc. I hvilken grad dette er viktig eller uviktig kan man sikkert ha lange diskusjoner om, men her får folk gjøre sin egen research og erfaringer.
Jeg innbiller meg at de fleste er enige i at romkorreksjon hverken gjør god høyttalerdesign eller god akustikk overflødig. Tar jeg feil?
mvh Fredrik