På et annet forum i det store Utland, finnes det lærde, også innen IT og nettverk, noen med doktorgrad endatil, som har hørt forskjeller på nettverkskabler og lignende. Da spør de seg hvorfor og prøver å finne ut at det. Noen, også de som kaller seg vitenskapsmenn, diskuterer, i fullt alvor, om det kan eksistere noe som med dagens teknologi ikke fanges opp av målinger. Jeg personlig syns det er fint at noen er nysgjerrige og prøver å finne ut av ting, heller enn å si at noe er opplest og vedtatt, vitenskapelig, ferdig snakka, for all tid.
Det kan jo godt være at disse folkene er riv ruskende galne og også hører stemmer i sine hoder. Jeg vet ikke, jeg kjenner de ikke personlig. Og alt kan jo være placebo.
Det som er litt spesielt inne på Hifisentralen er alle de «morsomme» kommentarene som kommer når noen stiller «dumme» spørsmål. Ta gjerne bort anførselstegnene, alt etter som hva som passer best for deg.
Jeg bruker nettverkskabler fra Blue Jeans og hører selv ikke forskjell. Men jeg kan godt akseptere at andre folk, med helt andre oppsett, kan høre forskjell. Når det gjelder andre dyre lydkabler har jeg prøvd ut litt forskjellig i eget oppsett og konkludert med at jeg heller prioriterer å bruke pengene på andre ting. Men for meg var det viktig å gjøre erfaringene selv. Jeg kjøpte kablene brukt og gikk litt i pluss ved videresalg. Kjøpt i Norge, solgt i Tyskland. Jeg liker å tenke på det som kabelarbitrasje.
Nå blir en jo ganske herdet av å lese og av og til diskutere på Hifisentralen, så selv blir jeg ikke krenket av at det blir slik som i denne tråden. Egentlig syns jeg det er litt morsomt, en slags guilty pleasure kanskje, selv om tankene går til et sitat av min store barndomshelt Ford Fairlane: Conversation with Zuzu Petals was like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful.