Hvor mye har nettverkskabelen å si?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.988
Rått!! 😁

Var en 386 eller 486, rundt den tiden der som jeg spilte mye Doom på, ble huket av gaming den gangen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ethernet kom på tidlig 80-tall, og hadde faktisk kapasitet for å overføre hi-rez audio. For 40 år sida altså. Og man mener dette er et problem nå i dag ?
 
  • Haha
Reaksjoner: 2xJ

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.015
Antall liker
86.949
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Da starter jeg en med hørbare forskjeller på jordingskabel på platespillere
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.672
Antall liker
1.842
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg husker en gang for leeeenge sida da PC-basert avspilling faktisk var en utfordring. Jeg hadde en AST maskin med 486DX66 CPU, hele 16 MB RAM og en brutal 450 MB harddisk. Et råskinn på den tida, som var rundt 1993.... Den klarte å spille 24/96 stereo, men bare så vidt. Harddisken var vel utfordringen den gang.
Jeg hadde noe liknende, rundt 500mb hdd. Gaming pc skulle den brukes til.. men for å få plass til mer enn to spill så sletta jeg hele Windows for å være sikker.. da ble det å sende den til den lokale pc eksperten for å gjenopprett den, var forøvrig han som hadde bygget den også :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.221
Antall liker
20.852
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Edit: Ser du kanskje tenker på masteringen og hva man kunne hente ut av cd maksimalt i lydkvalitet.

Det er til å bli deprimert over. Men det henger jo sammen med innspillingsnivået - jaget etter høy lyd ødela mulighetene. Håper det er mange lydfolk som skammer seg! :ROFLMAO: 🥳 :mad:
Yes....MrSpock..
Det var faktisk det, jeg tenkte på (vi gikk nok lite forbi hverandre).
Og helt enig... Deprimerende å høre på.
Eks. En av mine venner hadde for lang tid siden hørt en Peter Gabliel CD hos meg, og han blev så glad i den,
at han for ut å kjøpte den. Forsto ikke, da han kom hjem, at den var så dårlig hos han. Desverre hadde han kjøpt remastret utgave.
Vi sammenliknet senere, og fy fxxx, som den nye var dårlig :(
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.377
Antall liker
2.595
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Rått!! 😁

Var en 386 eller 486, rundt den tiden der som jeg spilte mye Doom på, ble huket av gaming den gangen.
Nå er vi laaangt utenfor tema, men må ta med denne historien:
Jobbet dengangen i et av norges største konsern, og vi skulle anskaffe noen 100 pcer til et prosjekt. Fikk inn div. Tilbud på de, og deriblant noen med "turboknapp". Vi bad om å få inn et eks fra hver leverandør til test. Kjørte så div. tester på de, og på et merke syntes det ikke som om vi fikk noen forskjell med turboknappen inne eller ute. Åpnet boksen, og da så vi at turboknappen kun var tilkoblet lysdioden i frontdekslet. Den leverandøren fikk ikke kontrakten...
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.036
Antall liker
574
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg hadde noe liknende, rundt 500mb hdd. Gaming pc skulle den brukes til.. men for å få plass til mer enn to spill så sletta jeg hele Windows for å være sikker.. da ble det å sende den til den lokale pc eksperten for å gjenopprett den, var forøvrig han som hadde bygget den også :)
500 millibytes? Eller 500MB? :unsure: 🥳 Lagringplass var dyrt før :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg husker den første 1 GB disken jeg så. 5 1/4 tom fullhøyde. Kosta 40 laken pluss moms ....
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Slike føringer eller forsøk på knebling er vi ikke interessert i her. Dette er et diskusjonsforum for alle og med forskjellige meninger.
Alle vet jo at kabeldebatter består av de som mener det er forskjell, og de som på en eller annen måte idiotforklarer de.
Så da må det du sier her bety at det er fritt frem å pisse på alle her inne som mener, liker og syns noe annet man gjør selv?
 
2

2xJ

Gjest
Trådstarter vil ikke høre på fagfolk, kun "diskutere" med de som hører forskjell...

Jeg stilte et spørsmål isted... et spørsmål jeg ikke får svar på.. fordi dem ikke vet eller hører hva som er feil... men og høre forskjell på nettverkskabler... DET gjør dem !!!!!!
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Trådstarter vil ikke høre på fagfolk, kun "diskutere" med de som hører forskjell...

Jeg stilte et spørsmål isted... et spørsmål jeg ikke får svar på.. fordi dem ikke vet eller hører hva som er feil... men og høre forskjell på nettverkskabler... DET gjør dem !!!!!!
Og siden du har stilt et spm som ikke er besvart har alle som påstår å høre forskjell på noe annet enn rørforsterker og rørforsterker brukt LSD?
Det er 100% sikkert at min mor ikke kommer til å merke det hvis jeg monterer turbo på bilen hennes og dobler hestekrefter og dreiemoment på den. Betyr det at hun ikke merker det at ingen andre biler går bedre ved samme effektøkning og alle som driver med sånt burdte vært satt under vergemål?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.424
Antall liker
3.839
Torget vurderinger
1
Og siden du har stilt et spm som ikke er besvart har alle som påstår å høre forskjell på noe annet enn rørforsterker og rørforsterker brukt LSD?
Det er 100% sikkert at min mor ikke kommer til å merke det hvis jeg monterer turbo på bilen hennes og dobler hestekrefter og dreiemoment på den. Betyr det at hun ikke merker det at ingen andre biler går bedre ved samme effektøkning og alle som driver med sånt burdte vært satt under vergemål?
Alltid morsomt med bilanalogi her inne på et hififorum, der ingen kan noe om biler.... :)
Tror sannelig jeg skal be mekanikeren min fikse nettverket på jobben min jeg, også fikser jeg bilene på jobben hans. Fordi nettverk og biler er så likt og så enkelt, så det så..
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Musikken du spiller av fra Tidal/qobuz/spotify går gjennom utallige nettverkskabler før dataen treffer din lokale streamer. Er argumentet at de siste meterne med eksotisk nettverkskabel skal tilføre noe til lyden som blir mistet underveis? I så fall hva?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.403
Antall liker
9.680
Torget vurderinger
2
Hallo , jeg trortrådstarter har forlatt tråden , ingen vits å denge en død hest ihjel folkens. Han vi ikke snakke om noe å glede seg over ? Istedet for å bare forarge seg…
Nå har jeg vasket meg og snart tar jeg en bolle havregryn med rosiner, og så skal jeg sløve hele dagen. Kanskje spille littmusike og, . hva skal dere da? Hva har dere tenkt å gjøre i dag for å nyte lyden bedre ,eller få bedre lyd å nyte?

C6611653-CDC9-4753-A237-6B739BC0325A.png
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Kaffe. Brødskive med ost og skinke. Pledd. Sofa. Close to the Edge med Yes i 5.1 mix på anlegget via mange nettverkskabler. Perfekt :). Kanskje tweake litt akustikk hvis jeg gidder……
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.602
Antall liker
34.419
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Nå har jeg vasket meg og snart tar jeg en bolle havregryn med rosiner, og så skal jeg sløve hele dagen. Kanskje spille littmusike og, . hva skal dere da? Hva har dere tenkt å gjøre i dag for å nyte lyden bedre ,eller få bedre lyd å nyte?
Tenkte jeg skulle leke med den nye båndspilleren min. Masse morsomt å gjøre. Kan bekrefte at høyere båndhastighet utgjør store lydmessige forskjeller!😂
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.403
Antall liker
9.680
Torget vurderinger
2
Eller kanske jeg skal lære meg mer om nettverksignaler….

her ser man hvordan bokstavene. A og K sendes på et nettverk . Om men kan lese det som står på PC , kommer musikken fint fram også…
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.625
Antall liker
3.153
Torget vurderinger
0
Nå har jeg vasket meg og snart tar jeg en bolle havregryn med rosiner, og så skal jeg sløve hele dagen. Kanskje spille littmusike og, . hva skal dere da? Hva har dere tenkt å gjøre i dag for å nyte lyden bedre ,eller få bedre lyd å nyte?
Justere noen millimeter på høyttalerne, teste, justere, teste, justere osv...det viktigste kommer alltid først....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.104
Antall liker
8.433
Torget vurderinger
1
her ser man hvordan bokstavene. A og K sendes på et nettverk . Om men kan lese det som står på PC , kommer musikken fint fram også…
Er du sikker på det? Kanskje mye av tullpratet på hi-fi sentralen skyldes dårlige nettverkskabler som stokker om på innholdet i meldingene...
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.769
Antall liker
6.026
For mangen år siden var det tilsvarende diskusjoner om forskjell på HDMI kabler der noen mente at bilde ble mye bedre med dyre toppspesifiserte kabler. Sannheten er jo at selv billige kabler gir akkurat like gode bilder.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Alltid morsomt med bilanalogi her inne på et hififorum, der ingen kan noe om biler.... :)
Tror sannelig jeg skal be mekanikeren min fikse nettverket på jobben min jeg, også fikser jeg bilene på jobben hans. Fordi nettverk og biler er så likt og så enkelt, så det så..
Du skjønte åpenbart ikke poenget så jeg kan ta en ny vri kun for deg og relatere det til lyd;
Hvis en random kar, la oss kalle ham Sivert, ikke hører forskjell på 128kbps MP3 og vinyl. Betyr det da at det ikke er forskjell?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.424
Antall liker
3.839
Torget vurderinger
1
Du skjønte åpenbart ikke poenget så jeg kan ta en ny vri kun for deg og relatere det til lyd;
Hvis en random kar, la oss kalle ham Sivert, ikke hører forskjell på 128kbps MP3 og vinyl. Betyr det da at det ikke er forskjell?
Hva er poenget ditt?
For ham så er det ikke forskjell, selvsagt.
Digitale media, la oss si 300kbps og 320kbps for din skyld da dette er mest sannsynlig vanskelig å høre forskjell på for alle og enhver. Dette kan lett kjøres igjennom en spektrum-analyse og man vil få akkurat det samme resultatet gang på gang, der man enkelt kan se forskjellen presentert foran seg..
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

rørsus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2012
Innlegg
233
Antall liker
363
Let me answer your question, with another question :) 5 sider med BS
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.424
Antall liker
3.839
Torget vurderinger
1
Når hjulboltene skal strammes 100Nm synes jeg det er digg med en skikkelig Milwaukee koblet på 230V. En 18V Ryobi fra Clasern gjør akkurat samme jobben, men jeg foretrekker Milwaukee. Den føles barskere💪🏻
Vi «audiofile» er tidvis marinerte i selvbedrag, men man velger selv om man er bevist det eller ikke.
En manuell moment-arm med klikk funker også, liker det personlig best selv for da får man litt mer feeling på det selv om det tar lengre tid. Skal ikke konkurrere i F1 uansett på dekkskift, har nok av tid. Sluttresultatet blir det samme. :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.185
Antall liker
2.133
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
CD rippes i WAV-format for best kvalitet og det tar mer plass, MEN for egen del har kvalitet 1. prioritet og mer lagringsplass er blitt innkjøpt.
Lagringsplass har også kostet penger, MEN kvaliteten er viktigst.
Virker som du har misforstått noe med lossless komprimering (som FLAC er). Ingen informasjon går tapt, så hvorfor men du da at ukomprimert WAV er bedre enn lossless FLAC (eller andre lossless format) ? Eneste gevinsten med WAV er en svært amputert støtte for metadata samt at det bruker mer diskplass. Kvaliteten er identisk - det ligger i konseptet lossless (les: tapsfri) komprimering.

Del gjerne tankene dine, jeg er svært nysgjerrig på argumentasjonen bak ditt utsagn.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.424
Antall liker
3.839
Torget vurderinger
1
Virker som du har misforstått noe med lossless komprimering (som FLAC er). Ingen informasjon går tapt, så hvorfor men du da at ukomprimert WAV er bedre enn lossless FLAC (eller andre lossless format) ? Eneste gevinsten med WAV er en svært amputert støtte for metadata samt at det bruker mer diskplass. Kvaliteten er identisk - det ligger i konseptet lossless (les: tapsfri) komprimering.

Del gjerne tankene dine, jeg er svært nysgjerrig på argumentasjonen bak ditt utsagn.
Bare en liten tilleggs notat.
FLAC kan vel sammenlignes med zip, der en algoritme utgjør kompresjonen. Digital komprimering er ikke tap eller endring av data, men algoritme som brukes på komprimering og dekomprimering. Komprimering og dekomprimering skjer på flere lag, blant annet for å spare båndbredde i tillegg til diskplass og kan også brukes på lavere lag i OSI-modellen om man har utstyret til det.
MP3 er vel et eksempel på ikke lossless, der det komprimeres ved å kutte ned på båndbredde på det "analoge" signalet som lagres og ikke komprimere selve filen/dataen som lossless gjør. MP3 har punktprøver av et signal gitt i kbps, dette kan aldri "dekomprimeres" igjen da man har allerede tapt denne dataen da det hoppes over mange 0 og 1 av det originale signalet. Makes sense?

Et banalt fiktivt eksempel på digital komprimering slik som lossless eller zip/rar for den del:
0000 1111 0000 1111 kan komprimeres til:
0101.
Dekomprimert blir det:
0000 1111 0000 1111. Og man har da en tapsfri komprimering og dekomprimering, med en ratio 1:4. Man bruker da bare 25% av lagringen eller båndbredden som er nødvendig sammenlignet med 100% av den opprinnelige dataen.

MP3 fungerer ved at det kan bli:
00 på samme filen, om man ikke har stor nok båndbredde. Derfor har man også mye artifakter (bits feil, kan plutselig oppstå skarpe høye toner) på lyden på MP3 satt med lav kvalitet.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.672
Antall liker
1.842
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
En manuell moment-arm med klikk funker også, liker det personlig best selv for da får man litt mer feeling på det selv om det tar lengre tid. Skal ikke konkurrere i F1 uansett på dekkskift, har nok av tid. Sluttresultatet blir det samme. :)
Det er jo akkurat det med skal!!

1644130221484.gif
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.625
Antall liker
3.153
Torget vurderinger
0
Virker som du har misforstått noe med lossless komprimering (som FLAC er). Ingen informasjon går tapt, så hvorfor men du da at ukomprimert WAV er bedre enn lossless FLAC (eller andre lossless format) ? Eneste gevinsten med WAV er en svært amputert støtte for metadata samt at det bruker mer diskplass. Kvaliteten er identisk - det ligger i konseptet lossless (les: tapsfri) komprimering.
Del gjerne tankene dine, jeg er svært nysgjerrig på argumentasjonen bak ditt utsagn.
Det er som med kabler - noen mener det ikke er forskjell på kabler - noen hører forskjell på kabler
Slik er det også forskjeller mellom lydformater - noen mener det ikke er forskjell på lydformater - noen hører forskjell på lydformater
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.637
Antall liker
8.225
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
FLAC er dog ikke et lydformat, men en container/encoder/compressor. Hvis du encoder en WAV-fil til FLAC er det nøyaktig den samme WAV-filen som blir avspilt etter decompression. Det du da mener å høre forskjell på er en WAV-fil og en identisk WAV-fil. Evt. kan forskjellen du mener å høre være et resultat av en dårlig implementering av FLAC-codecen på avspillingssiden. I hvilket fall det er spilleren som ligger til grunn for forskjellen og ikke codecen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.637
Antall liker
8.225
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg hører ingen forskjell, så ingen anelse utover min egen CXN V2 som jeg bruker til begge deler.
 
Topp Bunn