Hvor sikker er du på deg selv i en kabel-blindtest?

Hvor sikker er du i en kabel-blindtest?

  • Jeg hører ikke forskjell på kabler

    Stemmer: 39 27.9%
  • Jeg klarer å identifisere kabler i en blindtest

    Stemmer: 43 30.7%
  • Jeg klarer ikke å identifisere kabler i en bllindtest

    Stemmer: 58 41.4%

  • Totalt antall stemmer
    140

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.976
Antall liker
1.793
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har lyttet til kabler på nogle tidspunkter, og jeg har kunne høre forskel i blindtest derpå. Blandt andet et Nordost XLR AES/ABU op imod et Belden.

Men jeg syntes det er forkert og dumt. Der sker ikke udvikling ved blindtest. Nogle vil være bange for at blive snydt osv. Erfaring med blindtest er, at der høres mindre forskelle for nogle end der reelt er. Tænk hvis alt var udviklet ved hjælp af blindtest. Så havde vi ikke haft det niveau som vi har i dag.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Tænk hvis alt var udviklet ved hjælp af blindtest. Så havde vi ikke haft det niveau som vi har i dag.
Dette er jo litt interessant. Det er flere som påstår at de lett hører forskjell på andre ting enn kabler. Jeg synes det kunne være interessant å snudd problemstillingen med å gjøre blindtester på denne typen apparater, passive komponenter eller hva det skulle være. Det ville ikke overraske meg om det dukket opp noen snodige resultater herfra. Hva ville de som er tilhengere av denne form for test sagt hvis de selv ikke klarte å identifisere forskjeller på de ting som de selv mener de ville klart (med stor grad av sannsynlighet)? Da ville sikkert pipen fått en annen lyd mhp. egnetheten av blindtesting.....
(Det vil heller ikke forundre meg om denne gruppen stolte mer på resultatene fra testen enn den relle oppfattede opplevelsen >:D )
 
Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Blindtesting gir sjelden ønskede resultater. Seende/vitende testing gir som de regel de resultater som ønskes.
Derfor mener mange at blindtesting er uegnet i hifi-sammenheng.
Det er betenkelig mange som ikke stoler 100% på hørselen, men som ogå må bruke synet for å uttale seg om hvordan ting låter.
En del må også vite både pris, materialvalg og konstruksjonsmåte for å uttale seg om lyden.

Hva med en seende test av en to-tre helt ukjente kabler der hverken pris, materialvalg eller kontruksjonsmåte er kjent?
Kan det godkjennes av blindtestmotstanderene her på hfs?
Hva mener f.eks. vår danske venn, kortvarig om det?
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Til opplysning så er det vi vet om hørbarhet, persepsjon/psykoakustikk og det som betyr mest for lyden basert på nettopp blindtester.

Selv om blindtester har sine svakheter og kan være utfordrende å gjennomføre, så er jeg mer bekymret for hvor vi hadde vært i dag dersom ikke blindtester hadde vært brukt i studiene.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Blindtesting gir sjelden ønskede resultater. Seende/vitende testing gir som de regel de resultater som ønskes.
Derfor mener mange at blindtesting er uegnet i hifi-sammenheng.
Det er betenkelig mange som ikke stoler 100% på hørselen, men som ogå må bruke synet for å uttale seg om hvordan ting låter.
En del må også vite både pris, materialvalg og konstruksjonsmåte for å uttale seg om lyden.

Hva med en seende test av en to-tre helt ukjente kabler der hverken pris, materialvalg eller kontruksjonsmåte er kjent?
Kan det godkjennes av blindtestmotstanderene her på hfs?
Når du går på en hi-fiiii... udstilling er du så ikke i stand til at hører forskel på de forskellige anlæg?, og er det altid det dyreste som er bedst? , kommer du aldrig udfor anlæg som faktisk overrasker og lyder forbløffende godt??, selvom det måske ikke er det dyreste anlæg , og du ikke kendte mærket i forvejen. Jeg kan helt sikkert sige at jeg har været i den situation, og også i den modsatte situation hvor ekstremt dyrt udstyr har skuffet.

Hvad for dig til at tro at tro at man ikke kan lave lignede vurderinger ved udvikling af hi-fi eller ved valg af hi-fi, helt ærligt jeg synes dette her er en underlig diskussion, som ingen mening giver.

Jeg ser kun blindtest som et dårligt værktøj til vurdering af hi-fi , som iøvrigt ingen eller meget meget få fabrikanter bruger, jeg kender i hvert tilfælde ikke nogen som gør , andet end måske indirekte i reklame øjemed, "se hvor seriøse vi er" (Sean Olive, Harman).
Men når man lytter til produkterne fra Harman koncernen så tegner der sig et andet billede.
JBL lyder som de altid har gjort i de sidste mange år, og det er med garanti ikke bestemt af blindtest, men af konstruktion/grundideer og de materialer der er benyttet , kort sagt den tradition og erfaringen som er opbygget igennem mange år i JBL virksomheden.

Nøjagtig det samme gør sig gældende med Mark Levinson, de har også deres egen sound, og det har de haft i rigtig mange år , igen er der tale om opbygget erfaring i virksomheden , bestemte måde at gøre tingene på (diagrammer/konstruktion), og bestemte foretrukne stumper/elektronikkomponenter til at realiserer konstruktionerne med.

Det samme gør sig iøvrigt gældende inden for kabler, Kimber lyder som Kimber, Nordost lyder som Nordost, og MIT lyder som MIT og de har alle lydt sådan i mange år.
De har hver deres måde at lave tingene på, og hver deres foretrukne delelementer til at realiserer deres individuelle konstruktion med, alt sammen som sagt erfaring som er opbygget i de respektive firmaer igennem mange år.

Blindtest er et værktøj som kun skaber usikkerhed og forvirring, og resultaterne bliver tit derefter, hvis der ikke er tale om meget meget rutinerede audiophile som benytter sig af et topklasse anlæg.

Som jeg skrev tidligere "Hvorfor hamre/slå et søm i med en for lille hammer , det er besværligt , tager længere tid, og man risikerer at ødelægge både søm(bøjer) og træ, kort sagt man risikerer slet ikke at få noget ud af alle sine anstrengelser".
 
Sist redigert:

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Følelsen ( hvor Følsom DU individuelt er ) av Opplevelser av Lyden vil avgjøre om Personen ( DU ) vil oppfatte forskjeller ved kabler ( - og også med andre valg av komponenter ).
- Og jo mer RIKTIG berøring kroppen får - jo mer følsomhet ligger i hver celle i kroppen med cellenes "eksterne kommunikasjon" nettverk og kapasitet.
Mvh.
Lyden av Opplevelser ...- av hastigheter !
Må indrømme at min tålmodighed med dine latterlige indlæg har varet længe , men nu er det altså slut fra min side, du fjerner simpelthen enhver form for seriøsitet fra dette emne og indirekte fra dem som faktisk mener der er forskel på kabler og andre passive komponenter, og derfor mener at der mangler elementer/sammenhænge i teori eller målinger til at forklarer lydforskellene .

Der er lydforskelle, og man behøver ikke være særlig sensitiv/følsom eller hvad fanden du ellers skriver for at hører dette , det skal bare demonstreres på en fornuftig måde på et seriøst anlæg , så kan enhver med nogenlunde normal hørelse hører det. længere er den ikke.
- BEKLAGER - ...Men du har missforstått meg Fullstendig !!! JEG mer der er nærmest uendelig stor forskjell på kabler, MEN jeg er også svært klar over at langt fra alle er istand til å oppfatte dette, - og derfor ikke vil ha noen videre opplevelser med annet enn "elektriker-kabler" . Disse personlighetene er i 99% av tilfellene jeg har analysert ( over 500.000 ) - KALDE Personligheter. Mellom 37 og 38% av disse er Varme Personligheter - og oppfatter forskjeller på alle komponenter i anlegget - i STOR eller enda STØRRE GRAD ...- er min erfaring. For min egen del - så opplever jeg enda MYE mer enn STØRRE forskjeller.
- FORØVRIG så får jeg påfallende gode tilbakemeldinger fra Varme Personligheter som mer eller mindre "plutselig" besøker meg i butikken - og setter svært stor pris på et Folkelig språk ! ???
Mvh. Lyden av Opplevelser med svært mange Varme Danske Personligheter... ( - som stadig besøker meg igjen ).
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
- Følelsen ( hvor Følsom DU individuelt er ) av Opplevelser av Lyden vil avgjøre om Personen ( DU ) vil oppfatte forskjeller ved kabler ( - og også med andre valg av komponenter ).
- Og jo mer RIKTIG berøring kroppen får - jo mer følsomhet ligger i hver celle i kroppen med cellenes "eksterne kommunikasjon" nettverk og kapasitet.
Mvh.
Lyden av Opplevelser ...- av hastigheter !
;)

Av alle troll på HFS så er du i det minste den morsomste.
Desværre er jeg bange for der ikke bare er tale om en troll http://maxwell.no/kontakt/index.html sgu ikke underligt hi-fi er i krise
- YES - jeg arbeider svært med å få 3 ganger så mange Damer/Jenter til å interessere seg i "Good-Feeling-LYD" enn der i dag finnes Menn/Gutter - OG som Damene selv sier: - DEN magefølelsen, og den superforsiktige høytonen et skikkelig LYD-anlegg gir - får tårene Deres til å bli beveget....
- Og så kommer der jo flere fortsettelser på "journal-føringen".

Mvh. Lyden av mer enn Opplevelser
Ja det er meget muligt jeg misforstår dig, men jeg må nok erkende at jeg nok ikke kun misforstår dig, men at jeg faktisk overhovedet ikke fatter en dyt af hvad du skriver, måske det er en speciel Norsk dialekt , hvem ved.
Men jeg vil endelig gerne spørge direkte er du en joke/troll eller mener du virkelig hvad du skriver???.
For har du virkelig en butik ja så ville jeg sgu aldrig ligge en krone der , det er stensikkert.

Det jeg umiddelbart forstår hvis du ikke er en joke er at du sætter mennesket mere eller mindre i centrum, modsat mig som prøver at se mennesket som en "blackbox", og at det er selve kablet og de forskelle der imellem dem som er det vigtige.
Mennesker er dog forskelige ingen tvivl om det, nogle skal have briller for at se noget langt væk, andre ikke.

Dette svarer til at nogle skal have en meget god demonstration og et meget transparent anlæg for at hører kabelforskelle , nogen skal måske endda have udskiftet alle kabler i et anlæg for at kunne registrer en betydelig forskel, mens andre kan nøjes med mindre, og registrer forskellen bare på et enkelt kabel, i måske ikke verdens bedste anlæg.

Alder er tit en faktor her, høretab kan kun delvis kompenseres af erfaring, derfor sker der tit det at når hi-fi entusiasten er ung fokuserer han/hun typisk mere på detaljen.

Jo ældre man bliver jo mere vil man fokuserer på helheden naturtro klang af instrumenter, perspektiv osv (dette er min egen erfaring).
Så også her er der tit en forskel i hvordan der evalueres.

Eksempelvis er jeg selv blevet for gammel til at spilde tiden på dårlig hi-fi og hører på anlæg som hverken er fugl eller fisk, og det gælder langt det meste købeudstyr, med få undtagelse, hvor man typisk skal have røvet en bank for at deltage.

Jeg gider simpelthen ikke spilde tid , eller beskæftige mig med halvdårligt udstyr , fordi klang og perspektiv helt åbenlyst er helt forkert, noget som typisk kan registreres på den første tone igennem en åben dør.
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Finnes det enda noen som sliter med å høre forskjell på Kabler?

Blindtest eller ikke, kabelforskjeller er enkelt for den viderekommende lytter:)
 
Sist redigert:

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Finnes det enda noen som sliter med å høre forskjell på Kabler?

Blindtest eller ikke, kabelforskjeller er enkelt for den viderekommende lytter:)
Det paradoksale er at en person som ikke hører disse "forskjellene" har etter all vitenskapelig sannsynlighet bedre og mer korrekt hørsel enn de som ikke klarer å forholde seg upåvirket av placebo-lydopplevelser.

At disse forskjellene kun eksisterer mellom øra på de som påstår å høre forskjell er den eneste sannsynlige og vitenskapelige forklaringen i de aller fleste tilfeller.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Finnes det enda noen som sliter med å høre forskjell på Kabler?

Blindtest eller ikke, kabelforskjeller er enkelt for den viderekommende lytter:)
Det paradoksale er at en person som ikke hører disse "forskjellene" har etter all vitenskapelig sannsynlighet bedre og mer korrekt hørsel enn de som ikke klarer å forholde seg upåvirket av placebo-lydopplevelser.

At disse forskjellene kun eksisterer mellom øra på de som påstår å høre forskjell er den eneste sannsynlige og vitenskapelige forklaringen i de aller fleste tilfeller.
Jeg vet det er mange "ingeniører" her inne som påstår at alt kan forklares utifra placebo eller annet vitenskapelig vås..bare unnskyldninger grunnet deres frustrasjon over ikke kunne høre enkle forskjeller på noen kabler
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.915
Antall liker
5.933
Torget vurderinger
2
Jeg har ryddet litt i tråden, og en rekke innlegg var enten personangrep, eller lå langt utenfor hva som har med tråden å gjøre.

Mvh
Høvdingen
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene i denne tråden fordi mye av det som blir skrevet er etter min mening langt ot og særdeles useriøst. Uansett så har jeg erfart at kabler (i dette tilfellet ht-kabler) kan utgjøre en stooor forskjell. I ett oppsett jeg hadde tidligere byttet jeg ht-kabler fordi jeg ville ha noen som så mye bedre ut en de jeg hadde fra før. Jeg kjøpte da en annen type med samme tverrsnitt og i samme prisklasse som jeg hadde fra før og ble veldig overrasket når jeg byttet. Det ble myyyye mer dynamikk i lydbildet og bassen gikk plutselig en god del lenger ned og ble fyldigere en den var fra før.
Jeg mener derfor at det umulig kan være slik at det ikke er forskjell på kabler, men samtidig har jeg vanskelig for å forstå at folk er villige til å ruinere seg på kjøp av kabler. Det finnes "billige" alternativer som er mer enn gode nok...

Så til poenget.
Jeg tviler sterkt på at jeg hadde hatt evne til å gjenkjenne kabler i en blindtest der det utelukkende ble brukt kabler av god kvalitet, men å skille en dårlig kabel fra en god bør ikke by på en veldig stor utfordring...
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Vitenskap er det motsatte av vås og udokumenterte påstander. Å ikke la seg forføre av sin egen innbilning er vel heller ikke frustrerende?! Det er tydelig at du ikke har noen logiske argumenter å fare med i innlegget ditt. Inntil noen kommer opp med en bedre forklaring er disse forskjellene i de aller fleste tilfeller fremdeles bare placebo.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Vitenskap er det motsatte av vås og udokumenterte påstander. Å ikke la seg forføre av sin egen innbilning er vel heller ikke frustrerende?! Det er tydelig at du ikke har noen logiske argumenter å fare med i innlegget ditt. Inntil noen kommer opp med en bedre forklaring er disse forskjellene i de aller fleste tilfeller fremdeles bare placebo.
Jeg har i tidligere innlegg i andre tråder forsøkt å forklare så nøyaktig det er mulig for meg, hvordan jeg har gjennomført blindtesting av kabler, du får lete deg frem til dem. Du er fri til å kalle det placebo eller innbilning, det bunner uansett ut i at du ikke klarer høre forskjell..rens ørene kanskje
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Joda, men jeg er rimelig overbevist om at det finnes kabler der det blir brukt ulike typer materialer. Siden ulike typer materialer har ulike egenskaper burde det slik jeg forstår det føre til forskjeller. La det være sagt at jeg er ingen kabelfantast og opererer med svært beskjedent budsjett. Er bare det at det har liksom oppstått en logikk hos meg som sier at det må finnes forskjeller ut fra hva vi vet om enkel fysikk, ledeevne, materialforskjeller osv.
Det kan godt være at jeg tar helt feil og at dette er placebo som det blir nevnt her, men jeg personlig tviler litt på det. Nå tror jo folk på det mest utrolige om dagen så hvem vet... :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette skulle vel være fort gjort, skulle det ikke? Å gjøre det klart, en gang for alle, at vi har rett, og de andre tar feil?

Bush.jpg
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Finnes det enda noen som sliter med å høre forskjell på Kabler?

Blindtest eller ikke, kabelforskjeller er enkelt for den viderekommende lytter:)
Det er som den dagen du føler Guds hellige ånd - men man må ha hørt minst 1000 prekener først.
Indoktrinering / høre den samme historien mange nok ganger / hjernevask, gjør mye med hvordan verden oppleves og tolkes ja :)

Man trenger ikke å oppleve verden via andres perspektiv... i hvert fall ikke når de ser en annen sannhet enn meg...

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vitenskap er det motsatte av vås og udokumenterte påstander. Å ikke la seg forføre av sin egen innbilning er vel heller ikke frustrerende?! Det er tydelig at du ikke har noen logiske argumenter å fare med i innlegget ditt. Inntil noen kommer opp med en bedre forklaring er disse forskjellene i de aller fleste tilfeller fremdeles bare placebo.
Jeg har i tidligere innlegg i andre tråder forsøkt å forklare så nøyaktig det er mulig for meg, hvordan jeg har gjennomført blindtesting av kabler, du får lete deg frem til dem. Du er fri til å kalle det placebo eller innbilning, det bunner uansett ut i at du ikke klarer høre forskjell..rens ørene kanskje
Placebo eller ikke, det er teknikken som avgjør om det er reelle forskjeller ikke. Hva man hører tolkes i stykker når den når hjernebarken - ergo er ikke hørselen noe å stole på. Det betyr dog ikke at det aldri er reelle forskjeller på kabler...men de må være av betydelig størrelse for å høre dem. Teknikken ser disse forskjellene LENGE før det oppfattes som en forskjell for hørselen.

Vidar
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.711
Antall liker
1.518
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt kabler som både koster (endel faktisk) penger og som skulle/burde hvert bedre enn "lakrissnører" (det var de forsåvidt også, lakris har ingen gode elektriske egenskaper så vidt meg bekjent) og rimelige Clas Ohlson kabler til 49,50 for 1,5m. Min konklusjon (for what it's worth) er at kabler som gjør jobben de er satt til å gjøre er godt nok men man kan gjerne føle seg litt tryggere på at andre ikke kommer med kritikk (dette er det ingen som liker) om man har/bruker noe som er anerkjent som anstendige kabler (starter gjerne på ca 500 for signal kabler (1m sett) og 75-100kr pr.m for høyttaler kabel, samt 4-500 for en meter med nettkabel). Da unngår man den verste kritikken og man kan unngå å ruinere seg totalt...men for all del, om man har ører som flaggermus og penger som Krøsus så bruk gjerne "monetas'ene" på kabler (etter at støtten til alle vanskeligstilte og hjelpeorganisasjoner og veldedighet for øvrig er gitt). Ignorance is a bliss!

IMHO
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Men teknikken viser jo at det er forskjeller, om enn kanskje veldig små, på kabler..og hjernen er fantastisk god i å høre ørsmå forskjeller som kan være prikken over i`en i hvordan musikken oppleves. Når dynamikk og eks bassgjengivelse kan være natt og dag, eller detaljer som enkelte kabler klarer trekke ut av musikken ift andre, er det ikke placebo, og i mine testtilfeller har jeg selv ikke visst hva som er skiftet ut med hva, eller om det overhodet Var skiftet ut noe..Men, alle de dyre kabler jeg har hørt, har ikke nødvendigvis vært de beste jeg har hørt
Jeg hadde selv aldri kjøpt spinndyre kabler nye, da er brukten grei å ha
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Blindtesting gir sjelden ønskede resultater. Seende/vitende testing gir som de regel de resultater som ønskes.
Derfor mener mange at blindtesting er uegnet i hifi-sammenheng.
Det er betenkelig mange som ikke stoler 100% på hørselen, men som ogå må bruke synet for å uttale seg om hvordan ting låter.
En del må også vite både pris, materialvalg og konstruksjonsmåte for å uttale seg om lyden.

Hva med en seende test av en to-tre helt ukjente kabler der hverken pris, materialvalg eller kontruksjonsmåte er kjent?
Kan det godkjennes av blindtestmotstanderene her på hfs?
Hva mener f.eks. vår danske venn, kortvarig om det?
Vi kører i ring, vi ved der er målbar forskel, dette er en grundbetingelsen for en evt. hørbar forskel, så langt kan vi vil blive enige.

Som sagt rutinerede audiophile hører det samme blindt som seende i et godt anlæg, audiophile som er vokset fra at blive imponeret af design , pris , guru mærke status, flotte trækasser, og pseudovidenskabeligt plader osv.

Det er også et krav at der lyttes på et anlæg som er i orden, et anlæg hvor man ikke blive forstyrret af en grund-gengivelse som er helt forkert.
Også testmusikken kan have en afgørende betydning, meget manipuleret musik lyder simpelthen mere ens uanset anlæg, det er faktisk det der er grundtanken/meningen med det, pladen skal lyde godt og så ens på så mange forskelige anlæg som muligt.

Er disse to/tre faktorer i orden så høres der det samme blindt som seende, og der høres lydforskelle kablerne imellem, med den forskel at der er mere forvirring og usikkerhed ved blindtesten, blindtesten er simpelthen en dårligere test, ikke så sikker , og tager længere tid, end en seende test.

Og det er meget vanskeligt at få andet ud af blindtesten end der evt. er en lydforskel imellem to eller flere objekter, og det vidste man jo godt i forvejen, da der er målbare forskelle.

Det er slet ikke lydforskellen i sig selv det drejer sig om , det drejer sig om at finde det kabel som øger/forbedre og giver den bedste fidelity/lydkvalitet efter min mening.

Som sagt har jeg flere gange været omkring dette emne.
Men det bliver ved at kører i ring , og det vil det nok gøre indtil de personer som tvivler på disse lydforskelle for den samme indsigt og erfaring som dem der ikke tvivler.
Men kabel-skeptikernes tvivl tror jeg simpelthen forhindre dem i at bruge den fonødende tid som der skal til for at komme så dybt i dette emne som nogle af de kabeltroende er, lave alle de nødvendige eksperimenter , lave en masse lyttetest, prøver mange forskelige kabler af osv. osv....

Der er dog et medlem her på Sentralen som har brugt energi på dette og har dokumenteret lydforskelle i blindtest, og nu kan jeg pludselig ikke huske navnet, men det var noget med A.

Og her kommer min historie endnu engang sidst i dette indlæg, men jeg synes du skulle prøve at læse hele indlægget http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-147.html#post1883626
Og der er flere eksempler , også medlemmerne på Nerds.dk har lavet sådan en blindtest med et positivt resultat.

Som sagt Larkus dette er et overstået kapitel for mit vedkommende , det er et faktum for mig at der er lydforskelle på kabler, og at der bør tages hensyn til dette for opnåelse af maksimal lydkvalitet.

Og her er diskussioner ikke om noget måske giver mere for pengene end noget andet osv., her diskuterer vi kabler , som sagt er jeg selvbygger og laver derfor en meter kabel for under 200-500 Kr. jeg har ikke helt styr på dette , men pris niveauet ligger i dette leje, og ikke 100000 Kr. osv.
Jeg bruger finsølv, bruges der kobber kan prisen holdes under 100 Kr pr meter vil jeg tro.
Og til de priser er der tale om en afgørende forbedring, det er indiskutabelt.

Grundprincippet i mine kabler kan ses her . Og det er en kombination af materiale valg og tekniske argumenter/konstruktion, nøjagtig som det er ved alle andre hi-fi apparater/og komponenter.

Der er lydforskelle på kabler som der er også er på andre passive komponenter/modstande , kondensatorer , spoler osv, og det er uinteressant at blive ved at kører rundt i dette , det er simpelthen tidsspild.

Årsagen til at jeg selv bliver ved at kører rundt i dette, er for at finde forklaringen/den fuldstændige dokumentation på disse lydforskelle, set udfra et teknisk synspunkt. Hvilket som sagt interesserer mig overordentlig meget da jeg er elektroniktekniker.

Men at jeg ikke har den fulde tekniske dokumentation i øjeblikket forhindre mig naturligvis ikke i at drage fordel af at der er lydforskelle, og at noget er åbenlyst bedre end noget andet lydmæssigt.
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kortvarig:

Ikke lest noe her. Gidd ikke.

Skulle ikke ditt navn her vert Langvarig? (Siden de er Sååå lange, de innlegga dine). :p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg foreslår at alle tester frekvensgangen på ørene sine. Kanskje man finner en korrelajson mellom de med flaggermusører og de uten, mot de som merker forskjell på kabler og ikke. Når ørene kryper mot 60 års bruk er den øverste oktaven ofte "forsvunnet". ( noen år med musikk i øretelefonene på bussen gjør dagens 30 åringer like tunghørte!!)
Jeg hører ikke noe over 12000, og kan bekrefte at det er særdeles vanskelig å høre forskjell på kabler.

Illustration of hearing loss (intensity) : Let's assume that a single bird sitting far

away in the tree produces a sound level 0 dB (barely audible).A person with

hearing loss (after going to "bad clubs") requires a minimum sound level of 40

dB in order to hear the sound. How many birds have to sit in the tree in order

for this person to hear them ? Answer: 10,000. For the person with 50 dB loss it

will take 100,000 birds and with 60 dB loss it will take 1,000,000 birds.

opp til ca 16500HZ på meg (testet flere ganger nå på pc).

Uansett bør jo dere sjekke ut hørselen deres før noen sier noe i det hele tatt.

Rart at dere alle har vert på kabelrundene og når dere blir eldre så er det ingen forskjell lengre..og dere mener da at dere ble lurt. hehe.. en tanke som svirrer her?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Kortvarig:

Ikke lest noe her. Gidd ikke.

Skulle ikke ditt navn her vert Langvarig? (Sååå lange de innleggene dine) :p
Det kunne man sige, men jeg har svært ved at se hvad det er overflødigt af det jeg skriver, bortset fra at meget af det er gentagelse af ting som jeg har skrevet før, men det er jeg vist ikke den eneste som gør har jeg lagt mærke til, vi har alle vores kæpheste.

Jeg vel også gerne forklarer mig fyldestgørende hver gang når jeg finder det vigtigt, både for min egen og eventuelt andres skyld, så det kan nogen gange blive lidt langt.
 
Sist redigert:

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Tror det med lydforskjeller med kabler har litt med vilken motstand HT er på og hvordan foersterker takler den.
Hadde en gang i tiden Ht på 12 ohm som jeg brukte 4mm kabel på. Så prøvde jeg å bytte til 2.5mm kabel og lyden hørtes mere komprimert ut.
Kjedeligere lyd med lite futt å fart rett å slett.
Så gjikk jeg til innkjøp av nye HT, disse var på 6 ohm. Tok så samme testen med samme elektronikk men hørte ingen forsjell
Så tror det med forskjell på kabler kan komme fra annlegg til annlegg.
Bare en tanke som har slått meg. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Forskjeller på kabler har Asbjørn skrevet om i egen tråd. Les dere opp der.
Meget god tråd som viser hvorfor det er forskjell.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Desværre er jeg bange for der ikke bare er tale om en troll Kontakt sgu ikke underligt hi-fi er i krise
- YES - jeg arbeider svært med å få 3 ganger så mange Damer/Jenter til å interessere seg i "Good-Feeling-LYD" enn der i dag finnes Menn/Gutter - OG som Damene selv sier: - DEN magefølelsen, og den superforsiktige høytonen et skikkelig LYD-anlegg gir - får tårene Deres til å bli beveget....
- Og så kommer der jo flere fortsettelser på "journal-føringen".

Mvh. Lyden av mer enn Opplevelser
Ja det er meget muligt jeg misforstår dig, men jeg må nok erkende at jeg nok ikke kun misforstår dig, men at jeg faktisk overhovedet ikke fatter en dyt af hvad du skriver, måske det er en speciel Norsk dialekt , hvem ved.
Men jeg vil endelig gerne spørge direkte er du en joke/troll eller mener du virkelig hvad du skriver???.
For har du virkelig en butik ja så ville jeg sgu aldrig ligge en krone der , det er stensikkert.

Det jeg umiddelbart forstår hvis du ikke er en joke er at du sætter mennesket mere eller mindre i centrum, modsat mig som prøver at se mennesket som en "blackbox", og at det er selve kablet og de forskelle der imellem dem som er det vigtige.
Mennesker er dog forskelige ingen tvivl om det, nogle skal have briller for at se noget langt væk, andre ikke.

Dette svarer til at nogle skal have en meget god demonstration og et meget transparent anlæg for at hører kabelforskelle , nogen skal måske endda have udskiftet alle kabler i et anlæg for at kunne registrer en betydelig forskel, mens andre kan nøjes med mindre, og registrer forskellen bare på et enkelt kabel, i måske ikke verdens bedste anlæg.

Alder er tit en faktor her, høretab kan kun delvis kompenseres af erfaring, derfor sker der tit det at når hi-fi entusiasten er ung fokuserer han/hun typisk mere på detaljen.

Jo ældre man bliver jo mere vil man fokuserer på helheden naturtro klang af instrumenter, perspektiv osv (dette er min egen erfaring).
Så også her er der tit en forskel i hvordan der evalueres.

Eksempelvis er jeg selv blevet for gammel til at spilde tiden på dårlig hi-fi og hører på anlæg som hverken er fugl eller fisk, og det gælder langt det meste købeudstyr, med få undtagelse, hvor man typisk skal have røvet en bank for at deltage.

Jeg gider simpelthen ikke spilde tid , eller beskæftige mig med halvdårligt udstyr , fordi klang og perspektiv helt åbenlyst er helt forkert, noget som typisk kan registreres på den første tone igennem en åben dør.
- Jeg faller nok FULLSTENDIG utenfor begrensningene ( Forutsetningene/Fordommene ) dine, som listet over. OG - ja jeg setter det Varme Mennesket i focus !!!
Mvh. Lyden av mer enn Opplevelser...:):)
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
]Disse personlighetene er i 99% av tilfellene jeg har analysert ( over 500.000 )....
Hehe, dersom det tar 10 minutter å analysere en person så har du hatt dette som heldagsjobb i 48 år :)..... men det er bare en digresjon fra min side.

- Analysetiden kommer jo an på brukt hastighet. ( Normalt 1-2 sekunder......- men jeg kan være uheldig å komme opp i 10 sekunder når personen egentlig er 10-12 personligheter i en kropp.......- har jeg opplevd )
Mvh. Lyden av Opplevelser - ...av mange stemmer som har kommet mer eller mindre skrikende ut av kroppen ... på forskjellige språk...med forskjellige vridninger i kroppen...
 
Sist redigert:
Topp Bunn