Hvor trendy har vinly blitt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Jeg kan ikke fatte hvorfor noen skulle ønske seg en platespiller som "ripper" LP-er til flac/mp3/whatever. Man kjøper vel ikke LP-plater fordi man ønsker å streame?
    Personlig liker jeg å ha musikk i bilen, og der er vinyl litt ukurant. Mp3 derimot ...
    Plater hjemme, Spotify i bilen?

Jeg vet jo hva man kan bruke mp3-er og andre musikkfiler til. Jeg synes bare personlig det er helt uinteressant med en platespiller som kan produsere lydfiler. Behovet er overhode ikke til stede.

Hvis en LP blir slitt ut eller ødelagt, er det for meg ingen erstatning at jeg har rippet den da den var ny. Det blir uansett ikke i nærheten av det samme som å spille en vinylplate.
    Aha, da misforstod jeg. Du sa at du ikke kunne fatte hvorfor noen skulle ønske en platespiller som kan lage mp3 filer, mens du egentlig mente at du ikke har behov for en slik.

6

65finger

Gjest
    Vinyl er trendy blant hipstere og ungdom for øyeblikket. når de gruppene mister interessen er det bare HIFI-nisser igjen og da spøker det for nyutgivelser om noen få år. om 10-15 år så er det en liten nærmest usynlig nisje. Dessverre!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror dessverre du har rett. Det vil igjen si færre nyutgivelser, men antageligvis bedre kvalitet på det som faktisk gis ut.

Det beste vi kan håpe på er:

#1 At markedet i mellomtiden gir rom for nyutvikling og -produksjon av kuttere og presser.
    #2 At håndverket gjenvinnes av de som jobber med mediet.
    #3 At motebølgen starter en varig interesse for såpass mange at fortsatt drift er mulig.

Det kommer til å gå ned igjen, men forhåpentligvis ikke til det absolutte bunnivået.

Sist redigert av en moderator:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke fatte hvorfor noen skulle ønske seg en platespiller som "ripper" LP-er til flac/mp3/whatever. Man kjøper vel ikke LP-plater fordi man ønsker å streame?
    Nei det kan du ha rett i, og jeg er enig.
    Men det er bare en vanlig platespiller der du får med litt programvare på kjøpet. Koster ikke Sony en flis å legge ved et par filer i pakken, og det kan brukes til å lokke flere kunder. Platespilleren blir ikke dårligere av det, tvert imot er det sånn at jo flere spillere de selger jo mer får man for pengene. Store serier er bra for kjøperen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det trenger selvsagt ikke å være noe galt med Sonyspilleren, men fordyrende er det nok. Stort sett vil jeg tro det er mer praktisk å laste ned eller strømme, i hvert fall så lenge det er snakk om nye utgivelser. Man får det hele ferdig redigert som låter, søkbart og klart for spillelister og så videre. Veldig mye ny vinyl ble også pakket med nedlastingskoder en periode, til og med CD på kjøpet, nå er det mer eller mindre slutt på det. Jeg antar at det skyldes at stadig færre gidder å laste ned til egen harddisk eller eie egen kopi ut over selve vinylen, enten det er snakk om en fil på egen harddisk eller CD.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vinyl er trendy blant hipstere og ungdom for øyeblikket. når de gruppene mister interessen er det bare HIFI-nisser igjen og da spøker det for nyutgivelser om noen få år. om 10-15 år så er det en liten nærmest usynlig nisje. Dessverre!
    Er ikke ubetinget helt enig. Kjenner litt for mange (som ikke tilhører verken hipstere, ungdom eller Hi-Fi-nisser) som har startet opp med vinyl i løpet av de siste par årene og/eller gjennopptatt vinylspilling.
    Men, ja - en fare er det jo alltids. Konsumering av musikk (for allmenheten) er som konsumering av mat. Driter i kvalitet bare det er enkelt - og billig!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Personlig liker jeg å ha musikk i bilen, og der er vinyl litt ukurant. Mp3 derimot ...
    Plater hjemme, Spotify i bilen?

Jeg vet jo hva man kan bruke mp3-er og andre musikkfiler til. Jeg synes bare personlig det er helt uinteressant med en platespiller som kan produsere lydfiler. Behovet er overhode ikke til stede.

Hvis en LP blir slitt ut eller ødelagt, er det for meg ingen erstatning at jeg har rippet den da den var ny. Det blir uansett ikke i nærheten av det samme som å spille en vinylplate.
    Aha, da misforstod jeg. Du sa at du ikke kunne fatte hvorfor noen skulle ønske en platespiller som kan lage mp3 filer, mens du egentlig mente at du ikke har behov for en slik.
    Ja, OG jeg kan ikke forstå de som ønsker en spiller som kan dette, selv om jeg respekterer synspunktet. Jeg kan ikke forstå de som liker lutefisk heller, men jeg vet de eksisterer. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det er bare en vanlig platespiller der du får med litt programvare på kjøpet.
    Er det? Da er det jo bare humbug. Da kan jo alle platespillere "rippe plater til lydfiler". Jeg forsto at dette var noe som var innebygget i spilleren.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er glad jeg ikke en slik hippster eller hva det heter.
    Har spilt LP siden 1977 frem til nå, ble ledd av en periode.
    Ingen skal ta fra meg gleden med vinyl.
    Med en gang de "kule" finner på noe så er det de som skal ha æren for det?
    Nei, jeg spilte vinyl men de fortsatt satt i pungen på sin far. Eller var en flekk på lakenet.
    Eggene ble tatt hånd om av P pille eller stoppet av en spiral;)

Steinar.

6

65finger

Gjest
    Er ikke ubetinget helt enig. Kjenner litt for mange (som ikke tilhører verken hipstere, ungdom eller Hi-Fi-nisser) som har startet opp med vinyl i løpet av de siste par årene og/eller gjennopptatt vinylspilling.
    Men, ja - en fare er det jo alltids. Konsumering av musikk (for allmenheten) er som konsumering av mat. Driter i kvalitet bare det er enkelt - og billig!
    håper du har rett men jeg er ikke optimistisk.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Men det er bare en vanlig platespiller der du får med litt programvare på kjøpet.
    Er det? Da er det jo bare humbug. Da kan jo alle platespillere "rippe plater til lydfiler". Jeg forsto at dette var noe som var innebygget i spilleren.
    Min RIAA har innebygget USB, og kan derved rippe platene på den måten. Har den Sony-spilleren innebygget RIAA med USB så er vel det omtrent det samme. Så, ja, alle platespillere kan rippe til digital fil med USB på RIAA'n sin ... :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I flg. årsrapporten 2015 til IFPI så var det en markert økning i salg av fysisk medie fra 2014 til 2015. Salg av CD økte med 26% og Vinyl med hele 69%.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/26234926/Årsrapport_Ifpi_2015.pdf

Trolig inkluderer ikke tallene privatimport og import og salg av mindre volum fra aktører som ikke er tilsluttet bransjen. Det markerte volumet av bruktomsetning er ihvertfall ikke med i tallene.
    Mao - det er fortsatt en markert stigende interesse for konsumering av musikk gjennom et vinylrigg.

Stadig flere salgssteder dukker også opp. Sist observert for et par dager siden - Statoil på Skøyen. Mulig de har hatt Vinyl en stund. Er ikke innom der så ofte.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I flg. årsrapporten 2015 til IFPI så var det en markert økning i salg av fysisk medie fra 2014 til 2015. Salg av CD økte med 26% og Vinyl med hele 69%.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/26234926/Årsrapport_Ifpi_2015.pdf

Trolig inkluderer ikke tallene privatimport og import og salg av mindre volum fra aktører som ikke er tilsluttet bransjen. Det markerte volumet av bruktomsetning er ihvertfall ikke med i tallene.
    Mao - det er fortsatt en markert stigende interesse for konsumering av musikk gjennom et vinylrigg.

Stadig flere salgssteder dukker også opp. Sist observert for et par dager siden - Statoil på Skøyen. Mulig de har hatt Vinyl en stund. Er ikke innom der så ofte.
    Kan hende en viss økning fra 2014 til 2015 - men det ble solgt mindre av fysisk musikk i 2015 enn i 2013. 2014 viste en liten økning - men trenden er krystallklar:

Untitled-1.jpg

Grafen er hentet fra IPFI Årsrapport 2014, og viser digitalmusikkens inntog. Såvisst ingen grunn til analog lykkerus, dessverre.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jeg er så langt fra hipp som det går an. Kjøpte mitt første stereoanlegg i 1972. Tandberg Sølvsuper 11, HiFi20 Tandberg høyttalere, Tandberg 3300x spolebåndopptaker og en Radionette platespiller jeg ikke husker betegnelsen på. Har samlet på vinyl siden ca 1970. Vinyl har eksistert lengre enn alle strømmedubeditter, smarttelefoner, pc'er, trådløshet, mystiske meldinger om feil på et eller annet i en app fra India, " gå ut og gå inn igjen", Tidal, Wimp, Spotify, etc, etc. Vinyl er og bli bunnsolid og uten allverdens feilmeldinger og mulige løsninger av forskjellig art. Om vinyl er hippt ? For meg er det så uhippt og enkelt som det går an, men for noen er det blitt hippt, av en eller annen merkelig grunn.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er så langt fra hipp som det går an. Kjøpte mitt første stereoanlegg i 1972. Tandberg Sølvsuper 11, HiFi20 Tandberg høyttalere, Tandberg 3300x spolebåndopptaker og en Radionette platespiller jeg ikke husker betegnelsen på. Har samlet på vinyl siden ca 1970. Vinyl har eksistert lengre enn alle strømmedubeditter, smarttelefoner, pc'er, trådløshet, mystiske meldinger om feil på et eller annet i en app fra India, " gå ut og gå inn igjen", Tidal, Wimp, Spotify, etc, etc. Vinyl er og bli bunnsolid og uten allverdens feilmeldinger og mulige løsninger av forskjellig art. Om vinyl er hippt ? For meg er det så uhippt og enkelt som det går an, men for noen er det blitt hippt, av en eller annen merkelig grunn.
    Hippe trender kommer og går i bølgedaler og før eller senere vil du som en vintage pioneer befinne deg midt i blinken. Bare vent litt til så vil hockeysveis, ballgenser og klorbleika jeans være det kuleste man kan gå med. Etterfulgt av OL pins og bobledress.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kan hende en viss økning fra 2014 til 2015 - men det ble solgt mindre av fysisk musikk i 2015 enn i 2013. 2014 viste en liten økning - men trenden er krystallklar.
    Retningen og utviklingen er klar nok, men trenden er kanskje ikke like krystallklar lenger. 2015 må ihvertfall kunne karakteriseres som en markedskorreksjon etter flere år med en klar trend:

IFPI 2015.jpg

IFPI 2015b.jpg

Og, igjen - mht vinylomsetning så kan man ikke unnlate å ha et forhold til omsetning av brukte plater. Jeg har ingen anelse om hvor stor %-andel av solgte plater som er brukte, men det må være betydelig.

Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Kan noen finne opp en platespiller som snur platene selv? Irriterende å måtte reise seg for å snu platen,dette er jeg blitt altfor lat til.Her er streaming fra ipad eller cd på repeat mere lettvindt da man slipper å reise seg.

image.jpeg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.663
    Kan noen finne opp en platespiller som snur platene selv? Irriterende å måtte reise seg for å snu platen,dette er jeg blitt altfor lat til.Her er streaming fra ipad eller cd på repeat mere lettvindt da man slipper å reise seg.

Vis vedlegget 369857
    Det er fordi du drikker så dårlig øl.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Her er en oversikt over de dyreste:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23

Satan steike og flå... TENK hva man kunne fått i løs vekt for bare brøkdelen av disse summene :rolleyes: - og sluppet alt gny og andre typiske kvinnelige defekter..

• Liker
    Reaksjoner: ptb

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hva er det du skal SLUKE I LØSVEKT? Jaggu bra du svarte etter at kvinnedagen var over for denne gang. Hadde for øvrig en helvetes dag hvor nær alt gikk i dass bokstavelig talt. Skal aldri kombinere Hi-Fi med kvinnedag mer - aldri.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Satan steike og flå... TENK hva man kunne fått i løs vekt for bare brøkdelen av disse summene :rolleyes: - og sluppet alt gny og andre typiske kvinnelige defekter..
    Ja, selv Spielberg (som slapp billig fra det) kunne kjøpt profesjonell, uforpliktende daglig behandling hele livet, og fortsatt hatt mye penger tilovers til annet gøy - Vinylplater for eksempel - bare for å holde det litt On Topic:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.374
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Vedlegg

• Laster inn…