Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
kortvarig is back!
De fleste av oss er i en økonomisk situasjon som gjør at vi må ta til takke med det du kaller middelmådig utstyr. Og da er diskusjonen apsolutt aktuell.Man opfatte som sagt ikke lyd særligt forskelligt når lyden er i top kvalitet, og ingen er i tvivl om når det er live, så naturligvis drejer det sig om at tilnærme sig det ultimative anlæg, og ikke at at tilnærme sig alle mulige smagsretninger fra middelmådigt udstyr.Nå har vel denne tråden gått fra "hvordan vi kan oppfatte lyd SÅ forskjellig" til "hvordan vi kan lage best mulig lyd fra et musikkanlegg innenfor visse grenser". Overskriften på tråden nevner vel ikke at lyden MÅ komme fra et musikkanlegg, selv om det er lett å overse . Vi er jo tross alt på HiFi Sentralen.
Eller er jeg helt på jordet nå ?
Det er en total ligegyldig diskussion som kun har interesse for dem som sælger hi-fi og satser på "McDonald lyd", det mange umiddelbart kan lide og har råd til, det som total idioten Sean Oliver laver en masse forsøg omkring, fordi det naturligvis er vigtigt for hans koncern Harman.
Men det er ikke hi-fi, langt fra, hi-fi kan være noget helt andet end hvad den enkelte tro de kan lide , det kan være at musikken træder lyslevende ind i stuen, og grundlæggende er det vi alle søger..
En parallell:Been there - done that!
MEN - la meg illustrere litt dette med oppfatning av lyd; jeg er mer enn vanlig glad i motorlyd tør jeg påstå, og det gjelder alt fra gamle Børøysund's dampmotor via semidiesler, gruske amerikanske diesellokomotiver fra gullalderen,vintage race cars og frem til med meste av dagens exotica.
Så kommer det rare - jeg HATER lyden fra disse 14 års gamle idiotene i 40 årings kropper skrevende over Harleyen sin som bråker noe så infernalsk og meningsløst.Hva skyldes dette? Ikke mye som slår en nitro harley på dragstrippen -herligste lyd som finnes, love it, men på gata i og rundt boligområder er det plutselig til enorm irritasjon. Særlig når de står og rapper på gassen en fire fem ganger på tomgang før de drar avgårde, og så tar av alt remmer og tøy holder - de første 20 m. for så å ga av gassen. Satans barnslig mentalitet. Hadde en sekstiåring borti gata (han er død nå) - kjøpte seg splitter ny Harley rev av eksosen og skar av gårde på samme vis, og lot også sykkelen stå å romle og gå på tomgang i lange tider. Samtlige hus i nærheten sto og ristet i resonansen.
Nesten like irriterende tilskudd til nabolaget som mopedførere som oppfører seg lignende, men forskjellen er at de på moped faktisk er tenåringer. Jeg er sjeleglad min sekstenåring ønsker seg elpiano istedenfor moped.Been there - done that!
MEN - la meg illustrere litt dette med oppfatning av lyd; jeg er mer enn vanlig glad i motorlyd tør jeg påstå, og det gjelder alt fra gamle Børøysund's dampmotor via semidiesler, gruske amerikanske diesellokomotiver fra gullalderen,vintage race cars og frem til med meste av dagens exotica.
Så kommer det rare - jeg HATER lyden fra disse 14 års gamle idiotene i 40 årings kropper skrevende over Harleyen sin som bråker noe så infernalsk og meningsløst.Hva skyldes dette? Ikke mye som slår en nitro harley på dragstrippen -herligste lyd som finnes, love it, men på gata i og rundt boligområder er det plutselig til enorm irritasjon. Særlig når de står og rapper på gassen en fire fem ganger på tomgang før de drar avgårde, og så tar av alt remmer og tøy holder - de første 20 m. for så å ga av gassen. Satans barnslig mentalitet. Hadde en sekstiåring borti gata (han er død nå) - kjøpte seg splitter ny Harley rev av eksosen og skar av gårde på samme vis, og lot også sykkelen stå å romle og gå på tomgang i lange tider. Samtlige hus i nærheten sto og ristet i resonansen.
Lyd gjenskaper minner, og gir assosiasjoner. Det er liten tvil om hva du assosierer med Harley lyden, så ikke rart du hater den.Been there - done that!
Trekker du ikke litt raske konklusjoner her? Har du sett en måling av kabinettet til M2?Ikke så skråsikker på at debatten om trådens emne av prinsipp må puttes i kategori subjektiv eller objektiv. Hvis vi analyserer M2 (som er utgangspunkt i tråden) så består den (bl.a.) av et kabinett som i hvert fall ikke kan være lydløst, og et horn.
Hva gjør et ikke-dempet kabinett med lyden?
Legger det ikke til nettopp kabinettlyd, og dermed farger/tilfører lyden noe som kommer fra selve elementet?
Hva gjør et horn for lyden?
Farges ikke lyden av det at nettopp hornet sprer den ut?
Svarene på dette er vel ikke å forstå som subjektive meninger, men svar ut i fra fysikkens lover - eller?
Å banke på en høyttaler gir deg ikke noe sikkert svar.
Et godt konstruert horn trenger ikke å gi hørbar farging. Og spredningen, igjen hvis hornet er godt konstruert, fører til mye mindre romproblemer enn fronfyrende kasskontruksjoner og farger sånt sett langt mindre.
Dersom det har hørbare resonanser fra den mekaniske konstruksjonen, så er det selvsagt rom for forbedringer. Men vanskelig å vite noe før det foreligger faktiske målinger.Det siste først; aner ikke noe om horn. Men velger å tro få kan dette bedre enn JBL. Det har de sikkert målegrafer som beviser riktigheten av.
Det første; la både øret inntil og hånda på kabinettet - ikke akkurat lyd-dødt det der.
På generelt grunnlag; vil det være uheldig om selve hornet er en (gjen-) skaper av kabinettets øvrige lyd? Vil ikke et stumt horn (laget av stumt materiale) nødvendigvis by på mindre farget lyd?
Godt sagt, men kverulanten i meg hevder med en viss patos at setningen kan gjøres enda kortere: Den musikalske helhets ultimate uttrykk er en enhet som er større enn summen av de impliserte deler- ved riktig match finner du ut hvor du er.Hele hobbyen, samt koblingen til menneskets individuelle følelsesliv kan faktisk kokes med til en setning:
Den musikalske helhets ultimate uttrykk er en enhet som er større enn summen av de impliserte deler- ved riktig match finner du ut hvor du er, hvor du vil og hvor du skal!
Er det altså så gale at McDonalds JBL og Zingali kan degraderes til Burger King Cerwin Vega nivå, der alle tre blir slått av noen stakkars 4" "Fretex" fulltoner i lag med papp Eminence som jeg spiller med?McDonalds er VELDIG populært og smaker... vel - ræv!
Rimelig utenkelig. Når forsterkerne holder greit nivå med lav forvrengning utgjør det veldig lite. En kurant forsterker skaper aldri det som MB beskriver.Kombineres da disse JBL uheldig i lag med forsterkere?
lyden man hører gjennom hornet lyder som det er gått igjennom en trakt og blitt grovkornet
Javel?Rimelig utenkelig. Når forsterkerne holder greit nivå med lav forvrengning utgjør det veldig lite. En kurant forsterker skaper aldri det som MB beskriver.Kombineres da disse JBL uheldig i lag med forsterkere?
lyden man hører gjennom hornet lyder som det er gått igjennom en trakt og blitt grovkornet
Det kom ingen svar..Javel?Rimelig utenkelig. Når forsterkerne holder greit nivå med lav forvrengning utgjør det veldig lite. En kurant forsterker skaper aldri det som MB beskriver.Kombineres da disse JBL uheldig i lag med forsterkere?
Hvorfor opplever jeg da at både EC AW60 og Doxa 70, begge med 0,00 ettellerannet % vreng, låter mer grovkornet enn min DIY Zen "rotekasse" klasse A med flere % vreng, spilt alt sammen på nevnte fulltoner?
Mvh
oks som egentlig har sluttet å se på hvor mye vreng en forsterker har.
Jeg leser artiklene til Olive og Toole jevnlig og har stor respekt for arbeidet de gjør og har gjort. Disse har over tid ofte blir trukket frem i liknende tråder som en slags almenngyldig fasit. Jeg tolker at deres arbeid først og fremst er ment å gi høyttalermarkedet nye standarder og spesifikasjoner å jobbe mot for det store markedet. Som Olive skriver så er det blitt vanskeligere å prøve høyttalere hjemme før kjøp og da er det viktig for kunden at spesifikasjonene for høyttalerene stemmer bedre med det faktiske resultatet i hvermannsens stue. Det er sikkert ikke dumt for høyttalersalget til Harman konsernet at det er de som setter de nye markedstandardene og samtidig automatisk heve seg litt over andre produsenter. For Harman mistenker jeg nok at dette er en viktigere motivasjon enn sannhetsgehalten bak forskningen.Bloggen til Sean Olive er åpen og inneholder en god del:Orso, har du en eller fler lenke(r) til de kontrollerte testene du refererer til (mulig du har lagt det ut før)?
Audio Musings by Sean Olive
Disse to er en fin begynnelse:
Audio Musings by Sean Olive: What Loudspeaker Specifications Are Relevant to Sound Quality?
Audio Musings by Sean Olive: The Dishonesty of Sighted Listening Tests
Ellers er mye i kjøpe form. F.eks AES artikler. Finnes masse annet også.
AES Convention Papers
Vi vil da ha det mye bedre enn på konserten?Er det ikke bare å gå på konsert da, huske hvordan det låter og prøve og gjenskape det i stua? Det jeg har hørt av hiend gjør ikke det. Det høres for fint, bra og urealistisk ut.. (sminke, botox, silikon og 4K med for mye kontrast..)
Jeg har Genelec i heimen men skulle gjerne hatt JBL Array.
Javel? High Fidelity i forhold til hva da??Vi vil da ha det mye bedre enn på konserten?Er det ikke bare å gå på konsert da, huske hvordan det låter og prøve og gjenskape det i stua? Det jeg har hørt av hiend gjør ikke det. Det høres for fint, bra og urealistisk ut.. (sminke, botox, silikon og 4K med for mye kontrast..)
Heisann JoHoo!Absurd spekulasjon om M2 eller Crown låter PA. Grovkornet traktlyd er beskrivelsen på at noe er riv ruskende galt. Enten med oppsettet hos lydrommet eller kildematerialet.
M2/Crown er ingen garanti for sublim lyd, men de serverer deg det du forer de med med et lite fotavtrykk og har noen geniale egenskaper når det kommer til spredning. For ører vant til fisefin hi-fi kan det være en brutal opplevelse, men en skal huske at disse er konstruert som et arbeidsredskap og ikke til audiofil adspredelse.
Selv hører jeg på mye grums (skranglemusikk/middelmådige innspillinger)og har PT mildet mitt M2 oppsett med en kl A forsterker på kompresjonsdriveren og en slakkere EQ kurve i toppen. Dette er friheter en kan ta seg med et aktivt delt oppsett når behagelig lyd og ikke brutalt korrekt er målsetningen.
Nå er de alt jeg kan ønske meg av et par talere i miniformat
Vi vil da ha det mye bedre enn på konserten?Er det ikke bare å gå på konsert da, huske hvordan det låter og prøve og gjenskape det i stua? Det jeg har hørt av hiend gjør ikke det. Det høres for fint, bra og urealistisk ut.. (sminke, botox, silikon og 4K med for mye kontrast..)
Var ikke surmuling fra min side oks. Syntes bare det er litt trist at PA skal brukes som noe negativt ladet. Ennå jeg digger begge overnevnte merker er mine tær oftest beskyttet med stål. Poenget var hva dette oppsettet i utgangspunktet er beregnet til, og hvordan jeg tweaker lyden enkelt til det jeg subjektivt liker bedre. (kanskje...)Heisann JoHoo!Absurd spekulasjon om M2 eller Crown låter PA. Grovkornet traktlyd er beskrivelsen på at noe er riv ruskende galt. Enten med oppsettet hos lydrommet eller kildematerialet.
M2/Crown er ingen garanti for sublim lyd, men de serverer deg det du forer de med med et lite fotavtrykk og har noen geniale egenskaper når det kommer til spredning. For ører vant til fisefin hi-fi kan det være en brutal opplevelse, men en skal huske at disse er konstruert som et arbeidsredskap og ikke til audiofil adspredelse.
Selv hører jeg på mye grums (skranglemusikk/middelmådige innspillinger)og har PT mildet mitt M2 oppsett med en kl A forsterker på kompresjonsdriveren og en slakkere EQ kurve i toppen. Dette er friheter en kan ta seg med et aktivt delt oppsett når behagelig lyd og ikke brutalt korrekt er målsetningen.
Mitt innlegg var ironi og stygt skrevet.
Jeg var ikke ute etter å disse Crown/JBL.
Mulig trådstarter har opplevd Crown/JBL som grovkornet, men vist han hadde hørt klA eller rør på hornet ville blitt fornøyd?
Var det jeg var ute etter å få frem på en eller annen måte.
Bra at du er fornøyd med oppsettet ditt!
I beste mening
oks
Likes deles ut!!Var ikke surmuling fra min side oks. Syntes bare det er litt trist at PA skal brukes som noe negativt ladet. Ennå jeg digger begge overnevnte er mine tær oftest beskyttet med stål. Poenget var hva dette oppsettet i utgangspunktet er beregnet til, og hvordan jeg teaken lyden enkelt til det jeg subjektivt liker bedre. (kanskje...)Heisann JoHoo!Absurd spekulasjon om M2 eller Crown låter PA. Grovkornet traktlyd er beskrivelsen på at noe er riv ruskende galt. Enten med oppsettet hos lydrommet eller kildematerialet.
Mitt innlegg var ironi og stygt skrevet.
Jeg var ikke ute etter å disse Crown/JBL.
Mulig trådstarter har opplevd Crown/JBL som grovkornet, men vist han hadde hørt klA eller rør på hornet ville blitt fornøyd?
Var det jeg var ute etter å få frem på en eller annen måte.
Bra at du er fornøyd med oppsettet ditt!
I beste mening
oks
Johoo sine:Well, kan være konsernet som står bak disse sakene skyter seg noe i leggen. Dersom M2 låter bedre på normale ikke-PA forsterkere, for å si det sånn. Men, når man leser deres anbefalinger om bruk av Crown forsterkerier så er det jo nesten så man blir rettledet til å tro de bare ikke må prøves med noe annet enn nettopp dette.
Skulle vært moro. Fått tak i disse driverne. Laget et bedre kabinett og dempet hornet med (eksempelvis) pålimt asfaltgummi på baksiden. Sett om det spilte mindre grovt, slik jeg altså opplevde det fra mellomtonen og opp. Eller blir mellomtonen nødvendigvis så "grovkornet" når hornet tar over allerede rundt 800 Hz?
Nei - jeg var nok i overkant retorisk/ironisk her.Vi vil da ha det mye bedre enn på konserten?Er det ikke bare å gå på konsert da, huske hvordan det låter og prøve og gjenskape det i stua? Det jeg har hørt av hiend gjør ikke det. Det høres for fint, bra og urealistisk ut.. (sminke, botox, silikon og 4K med for mye kontrast..)
Der er du inne på oe annet Ulf-B. Selv om jeg tror du tenker motsatt av meg, at du mener konserten over PA låter dårligere enn det du har hjemme.
For det første; JBL M2 låter slik jeg sanset det så likt opp til en bra konsert man kan komme! Noe jeg også påpekte i min kritikk/undring over lyden på M2 (sammen med anbefalt forsterker), at den originale konsertlyden ivaretas - samtidig som det låter for "grovt" (fra mellomtonen og opp) og dermed litt PA.
Jeg digger at det låter mest mulig live hjemme, bl.a. at det flyttes luft, noe som nesten er umulig å oppnå da de fleste produsenter dreper mye av dynamikken når det festes ned sølvskivene. Men, på de få anlegg man kan (gjen-)oppleve slik livekonsert i stua så syntes jeg det er viktigere enn hvor bikja til Waters bjeffer eller hvordan en viss tone på et visst sært instrument skal låte...
Og hadde jeg kunne levd med litt grovt fra mellomtonen og opp, vill jeg for min del løst oppgaven med (live lydende) PA i heimen
MusicBear, du trekker veldig raske slutninger.