Diverse Hvordan kan vi oppfatte lyd SÅ forskjellig?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Mulig trådstarter har opplevd Crown/JBL som grovkornet, men vist han hadde hørt klA eller rør på hornet ville blitt fornøyd?

oks
Denne delen er jeg enig i. Crown I-tech er ikke det mest raffinerte oppover. De trenger de heller ikke være da det er laget for å være superrobuste touring forsterkere. En mer "normal" konstruksjon med f.eks 100 kvalitetswatt på hornet vil gjøre det enda bedre. JBL selv har da denne versjonen: In-wall Loudspeakers - JBL Synthesis

Forøvrig synes jeg det er litt snodig at MB konkluderer med at høyttaleren er grovkornet når han vet det spiller på en 4x2500w PA forsterker. Eventuelt 2 x 2x2500w

Grunnen til å selge de med 4-kanals I-tech er fordi forsterkeren har innebygget preset for å dele høyttaleren aktivt. Har man måleutstyr er det ikke noe stress å sette opp dette selv med andre forsterkere.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.417
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Knoketest?

"Knock knock"
"Who`s there?"
"Mr T and Mr A"
"Who Mr T and Mr A?"
"Mr Tube and Mr Class A" :)

Har vel favorisert veldig rør og klasse A her, det er egentlig ikke meningen.
Kunne like godt vert en A/B eller en D.
Poenget er som innlegget over her at jeg tror en kanskje litt "finere" forsterker kunne ha hjulpet.

Skal en ha bedre comfort i en bil, kjøper en ikke større felger med bredere dekk og lavere profil. :)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Crown i-tech er forøvrig klasse D.

Samme kretsløsning som ML no53.

Crown kaller sin versjon BCA Class-i (Balanced Current Amplifier)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
MusicBear, du trekker veldig raske slutninger. Ikke det at M2 ikke kan forbedres på noen punkter, men som du sa selv, du trenger ikke lete lenge for å finne folk med stikk motsatt beskrivelse av det du opplevde.

F.eks M2 hornene er fornuftig avstivet og fylt med et 3-4cm tykt epoxy/plast fyll med høy indre demping. En asfaltplate på baksiden vil gjøre nada. Jeg vet det fordi jeg har dem her hjemme. Langt bedre enn noe annet ferdighorn jeg har hatt her.

Å knoke midt på en flate er omtrent som å sparke på dekkene på en bil for å sjekke hjulopphenget, en et punkts måling alla Stereophile er bare hakket bedre.
JBL bruker laser skanning av kabinettet for å utbedre ressonanser. Slik kan de konstruere et fornuftig kabinett uten at kostadene går gjennom taket.

Hornet er ekstremt smooth, de fleste av EQ punktene for HF delen har med driveren å gjøre. Jeg vet det fordi jeg har målt hornet med forskjellige drivere og sett andres målinger med andre drivere enn jeg har prøvd.

For min egen del opplevdes det som en oppgradering å bytte ut den orginale D2 driveren, men jeg hevder ikke orginalen er dårlig designet av den grunn.
Bra med skikkelig informasjon.

Og dette viser også kanskje nok en gang at vi bør litt varsom med å trekke konklusjoner basert på subjektive tilbakemeldinger?

Angående testene til Harman Int. så gjøres de uten sidetiltak slik at powerresponsen og dens effekt kommer tydeligere frem. Forøvrig ville et rom helt uten tiltak for øvre frekvensområde ha favorisert høyttalerne med god powerrespons enda mer. Avstand til bakvegg (rom i rommet) burde ikke gi noen utslag når høyttalerne er monopoler, men kan muligens ha innvirkning dersom en høyttaler har dipole basser.

Det er gjort andre undersøkelser som bekrefter at on-axis respons og spredning er de viktigste faktorene. Harman Int. viser oss i alle fall de store linjene om ikke alt av mindre detaljer og perfeksjonisme, det er ikke i grunnen ikke så mye å debattere IMO.

Men selvsagt vil det være spesielle tilfeller hvor en høyttaler med ujevn respons kan komme bedre ut. Lytter man mye til metal/hardrock i et ubehandlet og relativt nakent rom, så er det vel ingen bombe at en høyttaler som er tunet med forhøyning i mellombass og senking i presensområdet (f.eks Vienna) ville kunne komme bedre ut.

Til variert musikk og til de fleste rom er det derimot lite som tyder på at resultatet blir særlig annerledes enn det Harman Int. sine undersøkelser viser. Ikke dermed sagt at deres høyttalere er absolutt det beste eller spesielt kompromissløse, det er først og fremst godt konstruerte kommersielle høyttalere.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.417
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
MusicBear, du trekker veldig raske slutninger. Ikke det at M2 ikke kan forbedres på noen punkter, men som du sa selv, du trenger ikke lete lenge for å finne folk med stikk motsatt beskrivelse av det du opplevde.

F.eks M2 hornene er fornuftig avstivet og fylt med et 3-4cm tykt epoxy/plast fyll med høy indre demping. En asfaltplate på baksiden vil gjøre nada. Jeg vet det fordi jeg har dem her hjemme. Langt bedre enn noe annet ferdighorn jeg har hatt her.

Å knoke midt på en flate er omtrent som å sparke på dekkene på en bil for å sjekke hjulopphenget, en et punkts måling alla Stereophile er bare hakket bedre.
JBL bruker laser skanning av kabinettet for å utbedre ressonanser. Slik kan de konstruere et fornuftig kabinett uten at kostadene går gjennom taket.

Hornet er ekstremt smooth, de fleste av EQ punktene for HF delen har med driveren å gjøre. Jeg vet det fordi jeg har målt hornet med forskjellige drivere og sett andres målinger med andre drivere enn jeg har prøvd.

For min egen del opplevdes det som en oppgradering å bytte ut den orginale D2 driveren, men jeg hevder ikke orginalen er dårlig designet av den grunn.
Bra med skikkelig informasjon.

Og dette viser også kanskje nok en gang at vi bør litt varsom med å trekke konklusjoner basert på subjektive tilbakemeldinger?

Angående testene til Harman Int. så gjøres de uten sidetiltak slik at powerresponsen og dens effekt kommer tydeligere frem. Forøvrig ville et rom helt uten tiltak for øvre frekvensområde ha favorisert høyttalerne med god powerrespons enda mer. Avstand til bakvegg (rom i rommet) burde ikke gi noen utslag når høyttalerne er monopoler, men kan muligens ha innvirkning dersom en høyttaler har dipole basser.

Det er gjort andre undersøkelser som bekrefter at on-axis respons og spredning er de viktigste faktorene. Harman Int. viser oss i alle fall de store linjene om ikke alt av mindre detaljer og perfeksjonisme, det er ikke i grunnen ikke så mye å debattere IMO.

Men selvsagt vil det være spesielle tilfeller hvor en høyttaler med ujevn respons kan komme bedre ut. Lytter man mye til metal/hardrock i et ubehandlet og relativt nakent rom, så er det vel ingen bombe at en høyttaler som er tunet med forhøyning i mellombass og senking i presensområdet (f.eks Vienna) ville kunne komme bedre ut.

Til variert musikk og til de fleste rom er det derimot lite som tyder på at resultatet blir særlig annerledes enn det Harman Int. sine undersøkelser viser. Ikke dermed sagt at deres høyttalere er absolutt det beste eller spesielt kompromissløse, det er først og fremst godt konstruerte kommersielle høyttalere.
De beholder vel også siderefleksjonene fordi de kan bidra med noe positivt?

sitat Sean Olive hentet fra Audio Musings by Sean Olive: Behind Harman's Testing Lab

Listeners seem to like speakers with wide dispersion because the strong lateral reflections they produce increases sense of spaciousness and image widening. However, this only works if you have rooms with side wall reflections. It's less important for multichannel systems where the surrounds produce the lateral reflections for you (assuming the recording was well made).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ifølge Harman Int. selv, så fjernes sidetiltakene under høyttalertesting fordi powerresponsen da vil komme tydeligere frem.

Lateralt bidrag blir noe annet og det varierer nok dessuten en del i forhold til musikktype, vaner, bredde på rommet og hvilke andre tiltak man utfører. Har selv høyttalere med betydelige mer uniform respons enn Harman sine og jeg foretrekker ikke siderefleksjoner i et rom med 3,5 m bredde. Til noen typer musikk og noen dager synes jeg at motsatte siderefleksjoner kan låte bedre med BAD Arc paneler som både diffusorer og demper, men i det store og hele foretrekker jeg ren demping og heller bruk av diffusjon bak i rommet. Så vidt jeg vet, så har ikke Harman Int. utførte tester på dette området med diffusjon bak i rommet. De demper bakveggen selv med god avstand, noe jeg personlig ikke liker.

M

MusicBear

Gjest
Ta dere en tur på Lydrommet og HØR! Så skal det forundre meg mye om dere ikke konkluderer med det samme som meg - kort tid etter lytting.

Fortsatt (!) er ikke dette noen kritikk fra meg om M2, like fortsatt (!) ble jeg mildt sagt forundret over "målet" i høyttaleren. Av meg erklært som grovkornet fra mellomtonen og opp, eller typisk PA-lyd.

"Hør sjæl" er min (velmente) oppfordring :)

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Bestem deg da MB:cool:, det er ingen som har trukket din opplevelse i tvil. Kun noen som har påpekt at ved seende lytting opplever vi ting forskjellig og bruker forskjellige ord til å beskrive det og at lyden kun er en del av opplevelsen.
Nr vi lytter blindt tilsier forskning at folk foretrekker det samme. På tvers av erfaring og kulturelle faktorer.

Det er du som foreslo at feilene lå i høyttalerdesignet. Noe jeg mener du ikke kan være sikker på....

Godt mulig jeg hadde opplevd det samme som deg hos lyd rommet, men har som sagt hørt M2 med annen elektronikk i et annet rom uten Trinnov og opplevde ikke dette.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.151
målet er flat on-axis, spredningskontroll med jevnest mulig off-axis respons, relativt lav forvrengning og en viss volumkapasitet.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.682
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har ikke lest mye av tråden, men..

Vi har skjønnhetskonkurranser og kokke-mesterskap. Musikk-konkurranser har vi også, bla, så det er nevnt. Helt umulig med et HiFi-mesterskap?!;)

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.417
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Har ikke lest mye av tråden, men..

Vi har skjønnhetskonkurranser og kokke-mesterskap. Musikk-konkurranser har vi også, bla, så det er nevnt. Helt umulig med et HiFi-mesterskap?!;)
Jepp..

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.154
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Det er vel slik forsterker som blir brukt slik jeg leser det.. :)
Crown I-Tech 5000 HD forsterker 2 x 2500W i 4 Ohm – LydRommet
Må innrømme jeg trodde det var denne: Crown I-Tech 4x3500 HD forsterker, 4x2000W 4 Ohm – LydRommet

Men det er ikke så farlig samme greia.
Vi har vist rett begge to :)

Anbefalte forsterkere til JBL M2:

Crown I-Tech 4x3500HD
Crown I-Tech 5000
Dette var oppsettet når jeg var der.

[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Det blir JBL M2 studiomonitorer med Crown I-Tech forsterkere.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]http://www.lydrommet.no/produkter/hoyttalere/studiomonitor/jbl-m2-studiomonitor/http://www.lydrommet.no/produkter/hoyttalere/studiomonitor/jbl-m2-studiomonitor/[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]http://www.lydrommet.no/produkter/forsterkere/touringforsterker/crown-i-tech-9000-hd-forsterker-2-x-3500w-i-4-ohm/http://www.lydrommet.no/produkter/f...-i-tech-9000-hd-forsterker-2-x-3500w-i-4-ohm/[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Og JBL LSR708i med en LSR6312SP sub.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]http://www.lydrommet.no/produkter/hoyttalere/studiomonitor/jbl-lsr6312sp-aktiv-studiomonitor-sub-12/http://www.lydrommet.no/produkter/hoyttalere/studiomonitor/jbl-lsr6312sp-aktiv-studiomonitor-sub-12/[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Litt usikker på amping av disse, men det blir enten Crown XTi eller DCi.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Og Trinnov D-mon6 romkorreksjon.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]http://www.trinnov.com/products/pro-audio/d-mon-series/overview-d-mon/?lang=en_ushttp://www.trinnov.com/products/pro-audio/d-mon-series/overview-d-mon/?lang=en_us[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,serif][FONT=Calibri,sans-serif]Har ikke noe godt opplegg for flerkanalslyd her, så det blir nok stereo.[/FONT][/FONT]

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Fikk du samme inntrykk som trådstarter?

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.154
Sted
Langt derifra!
Jeg uttrykte vel meg på en måte i starten av tråden om at jeg kunne ha levd lykkelig med lyden, og vel så det! Det låt steintøft. Jeg sa vel også til mannskapet på lydrommet at dette er noe av det beste jeg har hørt av lyd PÅ DEMO vel å merke. Og da sammenligner jeg med todelte toppmodellen til Piega. Store MBL, mine forrige 800 dia, kef blade o.l.
Men jeg må ærlig talt påstå at jeg er lykkeligere med det jeg har nå:cool: Jeg fikk et godt tilbud fra dem, men med et annet forsterkersystem.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Ifølge Harman Int. selv, så fjernes sidetiltakene under høyttalertesting fordi powerresponsen da vil komme tydeligere frem.

Lateralt bidrag blir noe annet og det varierer nok dessuten en del i forhold til musikktype, vaner, bredde på rommet og hvilke andre tiltak man utfører. Har selv høyttalere med betydelige mer uniform respons enn Harman sine og jeg foretrekker ikke siderefleksjoner i et rom med 3,5 m bredde. Til noen typer musikk og noen dager synes jeg at motsatte siderefleksjoner kan låte bedre med BAD Arc paneler som både diffusorer og demper, men i det store og hele foretrekker jeg ren demping og heller bruk av diffusjon bak i rommet. Så vidt jeg vet, så har ikke Harman Int. utførte tester på dette området med diffusjon bak i rommet. De demper bakveggen selv med god avstand, noe jeg personlig ikke liker.
Ulike fremgangsmåter for å behandle rom helt klart og ulike preferanser, de fleste studioer absorberer siderefleksjoner.

Et optimalt rom dersom man ønsker å beholde siderefleksjoner krever nok større bredde enn 3.5 meter slik at det er god avstand mellom høyttaler og sidevegg.

Anngående diffusorer på bakvegg så har jeg inntrykk av at Toole ikke er tilhenger av LEDE konseptet med masse refleksjoner 10db ned sammenlignet med direkte lyd etter ca 20ms ++ , uansett så ville det vært interessant med blindtest med absorbsjon av tidlig refleksjoner og bakvegg dekket med qrd diffusorer, LEDE konseptet blir tross alt brukt i mange high end studioer.

Skulle gjerne også hatt blindtester med andre oppsett, f.eks kun diffusorer plassert nærmere hjørnene på bakvegg, hybrid paneler (type MLS, eller BAD) i midten, oppsett med poly diffusorer, frittstående geometriske diffusorer osv

Forøvrig flere andre som jeg syntes har interessante teorier for rom design og interaksjonen høyttalerspredning/rom akustikk: Griesinger, Linkwitz, Moulton, D`Antonio.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så vidt jeg vet utfordret kun Toole LEDE prinsippet med bruk av Haas kickere og ikke diffusjon. Og som man allerede var klar over, så hadde Haas triggere noe uheldig effekt i tillegg til den positive effekten. Det var først og fremst et godt valg i kontrollrom før man hadde gode diffusorer.

Å drepe bakveggen når man har god avstand er IMO et dårlig valg psykoakustisk, og kanskje det kan ha vært bidragsgivende til at lyttere foretrakk lateralt bidrag i Toole sine undersøkelser?

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.004
Torget vurderinger
1
Ta dere en tur på Lydrommet og HØR! Så skal det forundre meg mye om dere ikke konkluderer med det samme som meg - kort tid etter lytting.

Fortsatt (!) er ikke dette noen kritikk fra meg om M2, like fortsatt (!) ble jeg mildt sagt forundret over "målet" i høyttaleren. Av meg erklært som grovkornet fra mellomtonen og opp, eller typisk PA-lyd.

Har hørt og det største problemet er for lite trøkk nedover, må ha hjelp av subb i så stort rom..:)

Grovkornet skjønner jeg ikke betydningen av innen lyd

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Antall liker
396

Har hørt og det største problemet er for lite trøkk nedover, må ha hjelp av subb i så stort rom..:)

Satt en gang sammen med et par andre å hørte på et oppsett som hadde en helt fantastisk krisp og ren mellomtone, spesielt fascinerende på vokal. Han ved siden av meg syntes dette var "grovkornet" lyd.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Så vidt jeg vet utfordret kun Toole LEDE prinsippet med bruk av Haas kickere og ikke diffusjon. Og som man allerede var klar over, så hadde Haas triggere noe uheldig effekt i tillegg til den positive effekten. Det var først og fremst et godt valg i kontrollrom før man hadde gode diffusorer.

Å drepe bakveggen når man har god avstand er IMO et dårlig valg psykoakustisk, og kanskje det kan ha vært bidragsgivende til at lyttere foretrakk lateralt bidrag i Toole sine undersøkelser?
Vanskelig å forutse utfallet dersom man endret kriteriene, som sagt skulle gjerne sett flere scenarier prøvd ut, ekstremt mange parametere som spiller inn,
det beste er et direkte sanseinntrykk.

Når det gjelder LEDE rom så er vel
Olive/Toole`s artikkel fra 1989, lenge etter at QRD diffusorer ble tatt i bruk?

Toole beskriver bruk av både QRD,kurvede paneler og flate vinklede paneler for redirigering/diffusjon av refleksjoner i boken han har skrevet, men såvidt jeg husker så er det beskrevet andre konsepter enn typisk live end/dead end (LEDE).

Sist redigert:

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Når det gjelder LEDE rom så er vel
Olive/Toole`s artikkel fra 1989, lenge etter at QRD diffusorer ble tatt i bruk?
Det er kun Haas kicker som adresseres i den artikkelen. Diffusjon blir ikke nevnt.
Min kommentar er ikke ment som en kritikk av LEDE, det er mye bra musikk som blir mikset i rom med LEDE design, poenget er heller at
noen av Toole sine teorier tildels går på tvers av LEDE konseptet med isd gap, "terminisjon" av isd gapet med mange diffuse refleksjoner 10db ned sammenlignet med direktelyd osv.

Se side 256-257 i boken hans.

Jeg har ingen fasit på dette, er egentlig fascinert av at såpass dyktige folk i bransjen er uenige på dette punktet.

Les også John H Brandts papirer om rom design, han har gått bort fra LEDE konseptet (refferer til 1989 studien av Toole/olive) og designer stort sett en modifisert utgave av "Non environment" med en del refleksjoner med veldig lite intensitet.

The Haas effect - revisited - John H. Brandt Acoustic Designs

Dette er studio design, tror han benytter en del andre konsepter med sterkere refleksjoner for lytterom.

Samtidig er det fremdeles mange dyktige akustikere som fortsatt sverger til LEDE konseptet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå skjønner jeg ikke helt hva du svarer på og hvilke relevanse det har til det opprinnelig vedrørende artikkelen og Haas kicker.

John Brandt kjenner jeg godt. Jeg leide han for en del år siden til å hjelpe meg med et rom. Utifra den erfaringen, så har jeg ikke spesielt stor respekt for han som akustiker. Han var da fullstendig uvitende når det gjaldt psykoakustikk. Han lærte om Haas utelukkende fra en som kommer utifra LEDE miljøet. Utifra det alene skrev han en artikkel, uten og egentlig ha erfaring med det. I alle fall på det tidspunktet. Har ikke sjekker om han har oppdatert artikkelen og godt mulig han har lært mye siden det, men John Brandt er ikke for meg en autoritet innen akustikk.

Forøvrig, det Brandt skriver under er på bærtur. Man unngår kamfilter med LEDE/RFZ prinsippet. Han er tydeligvis uvitende om at LEDE/RFZ består i.
The LEDE/RFZ criteria require a fairly high energy return to satisfy the ISD termination. – I see absolutely no purpose in any high energy return. Why would you want that? It will and does cause comb filtering.
At man jobber med akustikk og har holdt på i mange år betyr ikke automatisk at man er dyktig eller det man sier er basert på psykoakustiske prinsipper. At man har vært suksessrik trenger heller ikke å bety noe. Det er bare å se på f.eks en kjent akustiker som har behandlet mange store studioer og har stor inngang blant Holywood stjernerne. Jeg nevner ikke navn, men vedkommende har åpenbart ingen stor kompetanse.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.154
Sted

Enig! Og det var det eneste jeg nevnte når jeg var der, kunne vært mer pondus i bunnen. Han andre som var med meg mente det var mér enn nok.

jhbrandt

Fersking
Ble medlem
29.05.2016
Antall liker
2
Sted
Jakarta, Indonesia
Henrik Salvesen, Takk så mye for kommentaren på min artikkel. Hvis noen ønsker å vite mer om Lede / RFZ vs NE eller mine BNE kriterier, kan du få Phillip Newells bok 'Recording Studio Design "og mine Balanserte Non-Miljø kriterier som er gratis å laste ned fra min ressurser siden.

Orso, jeg tror ikke jeg kjenner deg, men jeg tror ikke at noen skulle være en autoritet .. det er bare eksperter, og vi alle gjør feil tid til annen.

Min venn Thomas Jouanjean, av Northward Acoustics, sysselsetter også liknende forhold.

Uansett, for alle som er interessert - alt - på min ressurser side er gratis å laste ned. Nyt. Jeg har også begynt en ukentlig videoblogg for de som kan være interessert. https://www.youtube.com/channel/UCmAjEZ1xMg-0KA6AxYJm-Pg

Skål,
John

Thanks to google translate. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Velkommen til forumet Mr Brandt! Verden blir bare mindre og mindre.:)

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Velkommen til forumet John :)

Lots of good resources on your sight,
it is nice to get an insight into the thoughts/experiences by someone respected in the business who have successfully designed studios for a long time.

Cheers

Henrik Salvesen

8

8x12_TOM

Gjest
Hyggelig at utenlandske autoriteter tar seg tid på et forum som dette. Han har nå gjennomført ett og annet :) Trist med enkelte andre her som har som beste egenskap, å fortelle alle andre at de tar feil.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hyggelig at utenlandske autoriteter tar seg tid på et forum som dette. Han har nå gjennomført ett og annet :) Trist med enkelte andre her som har som beste egenskap, å fortelle alle andre at de tar feil.
Kanskje dette blir litt feil perspektiv?
Debatten handler altså om psykoakustikk og Henrik drar frem en person i den debatten og nevner at han bl.a. har gått vekk ifra LEDE prinsippet.

Men faktum er at hans forståelse av LEDE prinsippet er feilaktig og det han har lært om det kom fra en person som var med på undersøkelsene i utviklingen av LEDE og ikke erfaring, i alle fall på det tidspunktet. Artikkel som John bl.a. skrev om Haas trigger, var basert på informasjon fra denne personen. Og vedkommende var svært lite begeistret over den artikkelen, siden John ikke hadde førstehåndskunnskap om det og i tillegg trakk egne konklusjoner. Jeg vet dette fordi jeg kjenner vedkommende og har kommunisert med han.

Med andre ord, John kan ikke ha gått vekk ifra LEDE prinsippet som Henrik nevnte når han ikke har utført det (i alle fall ikke riktig). Det som står på siden hans som jeg trakk fram er et eksempel på klar misforståelse av LEDE/RFZ.

Og har man ikke forstått prinsippene eller hvordan det utføres kan man verken gå vekk ifra det eller være en autoritet på området som man kan referere til. Er ikke det innlysende? Det har forøvrig ingen ting med John som person å gjøre. Dette handler om forståelsen av en akustisk modell og psykoakustiske prinsipper.

Det blir mitt siste ord i den debatten. Det er uansett off-topic.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Debatten handler altså om psykoakustikk og Henrik drar frem en person i den debatten og nevner at han bl.a. har gått vekk ifra LEDE prinsippet.
Hovedpoenget var at han omtalte den artikkelen vi diskuterte og spesifikt det utdraget som var aktuelt i diskusjonen.

At en erfaren anerkjent akustiker med så mye erfaring deler av sin erfaring og gir andre innsikt er udelt positivt.

Når det gjelder Floyd Toole og og behandling av bakvegg i kontrollrom så er det omtalt i denne artikkelen, :
"Loudspeakers and rooms for stereophonic sound reproduction", på dette punktet veldig nær rom filosofien til John Brandt.

Som sagt tidligere så har jeg ingen fasit på dette her.

M

MusicBear

Gjest
Ryddet på hjemmekontoret. Fant utgaven av Hifi & Musik hvor de testet trådens omtalte JBL M2.

La meg først si; INTET nordisk hi-fi blad opp gjennom jeg har mer tillit til enn dette svenske! Selv ikke gamle High Fidelity.

Well, svenskene hyller M2. Som jeg syntes låt litt "PA..." Og de hyllet den med tilkobling av annen elektronikk bak (Lyngdorf m/elektronisk delefilter + Burrmeister) på en måte at kvelden og natta gikk fort med til musikklytning. Få fot, kaller jeg det.

Well 2, skulle væt morsomt å hørt den på mer hi-fi riktig forsterkeri, forøvrig en dyr fornøyelse da M2 ikke har delefilter.

Jeg fortsatt like skuffa. Og like nysgjerrig. På M2. Som jeg mener har en helt OK pris, i forhold til mye oppblåst "high-end" som selges der ute.

Crown ampen som er anbefalt til M2 er jo så kraftig at kun Slottssalen kan nyttiggjøre seg den. Samtidig som den i følge Hifi & Musik bråker som en hårføner.

Topp Bunn