MusicBear, du trekker veldig raske slutninger. Ikke det at M2 ikke kan forbedres på noen punkter, men som du sa selv, du trenger ikke lete lenge for å finne folk med stikk motsatt beskrivelse av det du opplevde.
F.eks M2 hornene er fornuftig avstivet og fylt med et 3-4cm tykt epoxy/plast fyll med høy indre demping. En asfaltplate på baksiden vil gjøre nada. Jeg vet det fordi jeg har dem her hjemme. Langt bedre enn noe annet ferdighorn jeg har hatt her.
Å knoke midt på en flate er omtrent som å sparke på dekkene på en bil for å sjekke hjulopphenget, en et punkts måling alla Stereophile er bare hakket bedre.
JBL bruker laser skanning av kabinettet for å utbedre ressonanser. Slik kan de konstruere et fornuftig kabinett uten at kostadene går gjennom taket.
Hornet er ekstremt smooth, de fleste av EQ punktene for HF delen har med driveren å gjøre. Jeg vet det fordi jeg har målt hornet med forskjellige drivere og sett andres målinger med andre drivere enn jeg har prøvd.
For min egen del opplevdes det som en oppgradering å bytte ut den orginale D2 driveren, men jeg hevder ikke orginalen er dårlig designet av den grunn.
Bra med skikkelig informasjon.
Og dette viser også kanskje nok en gang at vi bør litt varsom med å trekke konklusjoner basert på subjektive tilbakemeldinger?
Angående testene til Harman Int. så gjøres de uten sidetiltak slik at powerresponsen og dens effekt kommer tydeligere frem. Forøvrig ville et rom helt uten tiltak for øvre frekvensområde ha favorisert høyttalerne med god powerrespons enda mer. Avstand til bakvegg (rom i rommet) burde ikke gi noen utslag når høyttalerne er monopoler, men kan muligens ha innvirkning dersom en høyttaler har dipole basser.
Det er gjort andre undersøkelser som bekrefter at on-axis respons og spredning er de viktigste faktorene. Harman Int. viser oss i alle fall de store linjene om ikke alt av mindre detaljer og perfeksjonisme, det er ikke i grunnen ikke så mye å debattere IMO.
Men selvsagt vil det være spesielle tilfeller hvor en høyttaler med ujevn respons kan komme bedre ut. Lytter man mye til metal/hardrock i et ubehandlet og relativt nakent rom, så er det vel ingen bombe at en høyttaler som er tunet med forhøyning i mellombass og senking i presensområdet (f.eks Vienna) ville kunne komme bedre ut.
Til variert musikk og til de fleste rom er det derimot lite som tyder på at resultatet blir særlig annerledes enn det Harman Int. sine undersøkelser viser. Ikke dermed sagt at deres høyttalere er absolutt det beste eller spesielt kompromissløse, det er først og fremst godt konstruerte kommersielle høyttalere.