Diverse Hvordan kvitter dere dere med CD-platene deres?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Dette handler ikke om å argumentere for eller i mot for min del. Dette med PC-basert avspilling og ripping er ikke en fase jeg gått gradvis over i fra CD-avspilling. Jeg har faktisk aldri eid en CD-spiller i Hi-Fi sammenheng, så selve konseptet med å lytte til musikk fra CD er ikke noe jeg har eller har hatt noe forhold til utover på besøk hos andre.

Dette blir derfor litt annerledes enn for de aller fleste. Jeg er ingen samler overhodet og anger vil ikke være noe tema, ei heller at jeg plutselig får lyst til å ta og føle på CD-platene slik som "i gamle dager" (siden "gamle dager" faktisk aldri har eksistert for meg når det gjelder CD).

At andre gjør dette er selvsagt helt opp til dem. Snart kan de sannsynligvis handle mine billig på Fretex :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Du skriver at det er år mellom hver gang du handler en cd-plate.
Av ren nysgjerrighet; Hvordan skaffer du deg evnt. ny musikk?(ser bort fra vinyl)
Regner med at du ikke kjøper mp3-filer?
Utvalget hos de såkalte Hirez-sjappene på nettet jo relativt lite-er det ikke?

aloz
Jeg har ingen problem med å skaffe meg så godt som alle varianter og label-utgivelser av omtrent alt som er av utgivelser, gammelt og nytt, samt high-res utgivelser (DVD-A, Blu-ray og Web), SACD og høykvalitets high rez vinyl ripper i perfekt lossless FLAC. Til og med bootlegs i alle mulige variasjoner. Jeg er vanligvis kun interessert i digitale PCM-kilder og styrer unna SACD, vinylripper og bootlegs, men av og til er det kurant om det er noe helt spesielt man er ute etter.

Dette er også veldig greit når man er ute etter akkurat den gamle originale utgivelsen av en CD-plate som ikke er utsatt for loudness war komprimeringen som nyere utgivelser har hatt, men som ikke er mulig å få tak i ny lenger. FLAC-versjoner av CDer er et godt alternativ til å bli fattig på nettauksjoner når man uansett bare er interessert i musikken.

Selvsagt ikke brukbart for de av dere som faktisk samler på dette for samlingens skyld, men bra nok for meg som ikke har noe forhold til dette aspektet av hobbyen.
Jeg må ikke ha hirez forøvrig, CD-kvalitet duger i massevis der intet annet er tilgjengelig. CDer kjøper jeg dersom intet online alternativ duger.

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Du skriver at det er år mellom hver gang du handler en cd-plate.
Av ren nysgjerrighet; Hvordan skaffer du deg evnt. ny musikk?(ser bort fra vinyl)
Regner med at du ikke kjøper mp3-filer?
Utvalget hos de såkalte Hirez-sjappene på nettet jo relativt lite-er det ikke?

aloz
Jeg har ingen problem med å skaffe meg så godt som alle varianter og label-utgivelser av omtrent alt som er av utgivelser, gammelt og nytt, samt high-res utgivelser (DVD-A, Blu-ray og Web), SACD og høykvalitets high rez vinyl ripper i perfekt lossless FLAC. Til og med bootlegs i alle mulige variasjoner. Jeg er vanligvis kun interessert i digitale PCM-kilder og styrer unna SACD, vinylripper og bootlegs, men av og til er det kurant om det er noe helt spesielt man er ute etter.

Dette er også veldig greit når man er ute etter akkurat den gamle originale utgivelsen av en CD-plate som ikke er utsatt for loudness war komprimeringen som nyere utgivelser har hatt, men som ikke er mulig å få tak i ny lenger. FLAC-versjoner av CDer er et godt alternativ til å bli fattig på nettauksjoner når man uansett bare er interessert i musikken.

Selvsagt ikke brukbart for de av dere som faktisk samler på dette for samlingens skyld, men bra nok for meg som ikke har noe forhold til dette aspektet av hobbyen.
Jeg må ikke ha hirez forøvrig, CD-kvalitet duger i massevis der intet annet er tilgjengelig. CDer kjøper jeg dersom intet online alternativ duger.
Hvilke plasser på nettet anbefaler du for kjøp av filer med cd-kvalitet?

Sorry for OT

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Anbefalingen er jo å skaffe musikken på det nettstedet som faktisk har musikken. Det individuelle utvalget på den enkelte nettbutikk i form av tapsfrie filer er jo fullstendig tragisk i dag. Med andre ord ingen anbefaling, siden jeg synes alle er alt for dårlige. Jeg vet ikke hvorfor industrien har denne voldsomme aversjonen mot å tilby tapsfrie filer på nøyaktig lik linje som CDer på hele katalogen. Det er merkelig at de har hengt seg opp i om transportmediet er en plastplate eller en nettlinje. Pengene våre får de jo uansett.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.652
Torget vurderinger
10
@ marsboer. PM`n din virker ikke.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg solgte to flyttekasser med cd'er for to år siden for 2000,-

N

nysjerrigper

Gjest
[video=youtube;qUrDQQIChds]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qUrDQQIChds[/video]

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Eneste provoserende marsboer er at du har vurdert å kaste CDene. Man kaster da ikke noe andre kan ha glede av. :)
Selg eller gi de vekk. Ingen grunn til å kaste noe som helst.

Jeg kvittet meg en rekke LPer for en del år siden. Gav de vekk og vedkommende ble storfornøyd.
Vinyl har jo ikke noe med high-end å gjøre. Hehe.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Hehe, alltid artig med entusiaster som tar den helt ut :)

I stedet for en bygning full av hyller har jeg personlig mer sansen for en slik en:

folder.jpg

Jeg prioriterer å ha enkel tilgang på all musikken uansett format og bibliotekstørrelse, og den gode følelsen av at coveret er akkurat like fint og at musikkfilene er 100% identiske om 80 år som nå. Før eller senere blir vel alt tilgjengelig i arkivverdig referansekvalitet i store bibliotek på nett, i hvertfall er det den eneste rasjonelle veien å gå for samfunnet totalt sett, men inntil videre må vi sitte og ruge på musikken lokalt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Eneste provoserende marsboer er at du har vurdert å kaste CDene. Man kaster da ikke noe andre kan ha glede av. :)
Ikke uenig her selvsagt, men dersom dette involverer at jeg må sortere, skaffe embalasje og pakke fornuftig, drasse på postkontoret osv så må jeg jo si at veien er mye kortere til søppelsjakta rett utenfor inngangsdøra. Jeg trenger ikke en gang ha på sko. Hadde det vært snakk om et par tusen CDer hadde det selvsagt stilt seg annerledes, men et hundretalls assorterte plater er liksom ikke verdt bryderiet.

PMen min virker forresten, men jeg trodde jeg hadde svart sånn ca i denne tråden :)

Forøvrig er det ingen grunn til bekymring. Jeg snakket med Fretex og de tar gjerne i mot. Slenger også med noen blu-ray filmer jeg aldri kommer til å se igjen. Menneskeheten overlever nok dette med andre ord :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.652
Torget vurderinger
10
Hei

Jeg har en del CD-plater som enda ikke er kastet i søpla fordi de har hatt en viss musikalsk verdi. De som har gått i søpla for lengst er diverse samle-CDer, singler og tvilsom musikk fra ungdommen. Det er over 10 år siden jeg faktisk puttet en CD-plate i noe annet enn i drevet på PCen her hjemme så de har ingen bruksverdi, ikke en gang som backup.

Det kan gå år mellom hver CD-plate jeg kjøper så det er ikke snakk om å bygge opp noen samling heller. Per nå har jeg igjen ca 100 utgivelser som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.
Å selge dem kan jeg bare glemme i dag, siden det meste er tilgjengelig på nett i strømbare former. Det er rett og slett ikke verdt tiden som går med på administrasjon en gang. Å gi dem bort blir jo også litt teit, siden jeg ikke kjenner noen i familie og vennekrets som primært bruker CD-spiller lenger utover mine foreldre, som ikke akkurat deler min musikksmak. Det blir på en måte bare å dumpe søpla på noen andre.

Hva gjør dere andre med platene dere vil bli kvitt? Er det kun søpla som gjelder?
Nå blir dette bare for dumt, les hva du skrev her.....
Når mange her faktisk kunne tenkte seg å kjøpe av deg går ikke det heller, PM gidder du heller ikke å svare på?
Rykk tilbake til start og prøv en gang til.....:)

Mvh.
SAL

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hvorfor kvitte seg med,i dag er det alac eller flac som gjelder,i morgen er det muligens andre kvaliteter vi vil ha,dette går fort frammover

har selv en bra mengde,lagret i kasser,tar ikke så stor plass
Hos meg tar de plass - syv stappfulle banankasser tar plass uansett hvordan en snur og vender på det....

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
I fjor stoppet brukthandelen på dvd og cd helt opp for min del, etter apple tv kom var markedet dødt. Jeg lempet derfor to flytteesker inn på mitt lokale bibliote. Jeg bruker biblioteket masse og oppdager nye spennende ting her.

Min erfaring er at cd'er og filmer hos Fretex sjelden blir solgt, regner med det da blir kastet til slutt.

Nei støtt heller bibliotekenes utvalg, for de som ikke ønsker å laste ned og ikke kan eller vil kjøpe alt man vil prøve ut og se om man liker.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Nå blir dette bare for dumt, les hva du skrev her.....
Når mange her faktisk kunne tenkte seg å kjøpe av deg går ikke det heller, PM gidder du heller ikke å svare på?
Rykk tilbake til start og prøv en gang til.....:)
Jeg trodde det holdt å svare i tråden om jeg ikke skulle sende en PM også.

Fornuftig pakking og sending er forøvrig noe som sitter langt inne kjenner jeg
Dersom noen har lyst til å møte opp på døra i Lørenskog-området med en 500-lapp i handa kan jeg med glede overrekke hele sulamitten. Hvis ikke så prøver jeg meg på Fretex-donasjon. Det ser ut som om de har lørdagsåpent.
PMen min virker forresten, men jeg trodde jeg hadde svart sånn ca i denne tråden
Uansett har jeg nå levert alt på Fretex, inklusive noen blu-rays og de resterende DVDene (suitcase edition av alle James Bond filmene i Ultimate utgivelse som jeg ikke hadde hjerte til å gi bort ved forrige runde). Jeg tror ikke de var vant til å få inn noe som var såpass brukbart der. Dette er jo trossalt det jeg IKKE har kastet. Decca boksen koster jo over 700,- og min er knapt rørt. Jeg sa at de måtte ta en liten sjekk før de la ut alt til 10 kr stykket.

De små slantene dette var verdt var ikke verdt bryderiet når Fretex kunne få glede av det.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Makan til slabbedaskholdning. Ungdom nå til dags!
Om CDene kastes eller ei er irrelevant. Ja, om de gis bort kan det hende noen får glede av dem i sin nåværende form. Alternativt går de inn i mengden i en allerede gedigen samling, noe som gjør at de heller burde vært kastet slik at de kunne glede flere.
Om de kastes kan de enten resirkuleres eller forbrennes og bli til energi. Uansett får noen glede av dem. Spørsmålet er bare i hvilken form.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.978
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kjøper fortsatt CD'er, gjerne brukte fra EBay og Amazon for å få tak i ting fra før kompresjonsgalskapen tok overhånd, men de rippes til harddisk og ferdig med det. Jeg sender en kasse til det lokale musikkorpsets loppemarked fra tid til annen for å unngå at stablene vokser over hodet på meg.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Som nevnt, må jeg også en sjelden gang kjøpe CDen fremdeles, men det sitter langt inne. Nå kommer jeg til å gi dem bort én etter én etterhvert som de kommer inn for å hindre at det bygger seg opp. Rot avler rot. Jeg er veldig anti-skrotnisse generelt, men blir tvunget til å ha en del ting bare for å ha fordi jeg jo trossalt har en samboer :)

Problemet er at jeg ikke har noen CD-spillende mottakere i min lokale krets lenger. Der jeg bodde før var det annerledes, der kjente jeg flere som spilte CDer som jeg hadde jevnlig kontakt med. Hadde jeg fremdeles bodd der hadde ikke denne tråden dukket opp for å si det slik.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
En annen ting forresten. Strengt tatt så er det vel litt uetisk å gi bort eller selge CD-plater til "ukjente" når man har høstet innholdet og tar vare på dette? Dette er vel akkurat like ille som piratkopiering?
Det er vel strengt tatt bare destruksjon eller oppbevaring som er i henhold om man ønsker å ta vare på filene med helt ren samvittighet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En annen ting forresten. Strengt tatt så er det vel litt uetisk å gi bort eller selge CD-plater til "ukjente" når man har høstet innholdet og tar vare på dette? Dette er vel akkurat like ille som piratkopiering?
Det er vel strengt tatt bare destruksjon eller oppbevaring som er i henhold om man ønsker å ta vare på filene med helt ren samvittighet.
Hvis det hjelper på samvittigheten, kan man lage en kjøpskontrakt. " CD samling solgt til ______, fra _______ til den nettte sum av kr 50 kr. :rolleyes:
Nei, vi trenger ikke å drive med slikt tullete "byråkrati". Det for holde med byråkratiet, det unødvendige lovverket og reglene AP har bygget opp her til lands.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.978
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Strengt tatt er det nok slik, ja. Ordet er "eksemplarfremstilling". Det er også en av grunnene til at det fortsatt ligger svære hauger med CD'er her. Det er stort sett de som spilles ofte og som jeg synes det er verdt å ta vare på. Da er det også litt mening i å ha de fysiske CD'ene som backup for musikkfilene og å ha tekstheftene for å bla i. Men de som bare blir spilt én gang og så støver ned i hylla og på disken ser jeg ingen problemer med å gi bort. Det tilsvarer å spille dem én gang fra Spotify eller Wimp og fastslå at det der ikke var noe for meg. Strengt tatt burde jeg vel slettet filene fra disk også, men der har jeg ikke vært spesielt grundig. I noen tilfeller har kompresjonshelvetet gått så langt at jeg både har slettet filene og brent den fysiske CD'en, men da har det vært nokså ille.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Apro pos verdi. Snakka med en av Oslos store hifi selgere forleden.
Han mente data ikke vil kunne erstatte et godt cd drev....

vi vet hvordan det gikk med lp platene. Ganskje putte cd i kasser på loftet ;)

mvh Huldra

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.978
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Andre store hifiselgere i Oslo har gått over til kun harddiskbasert avspilling i demo-rommene, fordi de mener det låter bedre. Det er bare hvis du skal høre på en CD-spiller som sådan at du får høre en CD-spiller.

CD'en kommer til å være like steindød som billedrørs-TV'er, BetaMax-videoer og åttesporskassetter om bare et par år.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
I noen tilfeller har kompresjonshelvetet gått så langt at jeg både har slettet filene og brent den fysiske CD'en, men da har det vært nokså ille.
Haha. En prinsippsak er en prinsippsak. Om ikke annet enn for å spare enn annen stakkar på loppis for uventet lidelse :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Forøvrig er det ingen grunn til bekymring. Jeg snakket med Fretex og de tar gjerne i mot.
Gi dem nå heller til et verdig formål, og ikke til en forsamling med konservative religiøse galninger som kommer til å bruke dem til å undergrave sivilisasjonen. Gi dem nå heller til et bibliotek, loppemarkedet til en lokal skole eller musikkorps, eller kast dem i søpla.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.604
Sted
Hus
Har rundt 1000 cd hjemme, og kommer ikke til å kvitte meg med dem. Mange av disse er 80 talls førstepresser, og en del av disse er produsert i Japan for det europeiske markedet. Dette er de beste cd`ne som er gitt ut stort sett, og senere remastere faller i gjennom lydmessig. :)

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Apro pos verdi. Snakka med en av Oslos store hifi selgere forleden.
Han mente data ikke vil kunne erstatte et godt cd drev....
Hehe. Der har vi nok forklaringen på den konklusjonen :)

Jeg snakka med en hifiselger, som er storselger av Streamingløsninger, forleden.

Han mente klart streaming gir mye bedre lyd enn et hvilket som helst cd drev.

Jeg forespurte da på vennetråden eller Den Store Menigheten. Her blei jeg frarådet å kjøpe streamer.

mvh Huldra

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.978
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spør du meg i stedet vil jeg råde deg til å selge CD-drevet og kjøpe en god streamer. Jeg gikk fra Electrocompaniet EMC-1UP til Logitech Transporter og kommer ikke til å gå tilbake til et CD-drev igjen. Det finnes sikkert bedre drev, men det er nå engang min erfaring at streameren gir vesentlig bedre lyd. Stikkordet er mindre forvrengning i øvre mellomtone på grunn av jitter.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Forøvrig er det ingen grunn til bekymring. Jeg snakket med Fretex og de tar gjerne i mot.
Gi dem nå heller til et verdig formål, og ikke til en forsamling med konservative religiøse galninger som kommer til å bruke dem til å undergrave sivilisasjonen. Gi dem nå heller til et bibliotek, loppemarkedet til en lokal skole eller musikkorps, eller kast dem i søpla.
Haha, jeg må innrømme at politikk ikke var en avgjørende faktor, men snarere at Fretex lå kun et par minutter unna butikken jeg uansett skulle innom i dag :)

Men det skal faktisk sies at jeg utrolig nok ikke hadde fått med meg at Fretex var tilknyttet frelsesarmeen. Jeg hadde aldri satt mine føtter i en Fretex-butikk før i dag. Religiøs tilknytning gir meg alltid en bitter bismak, uavhengig av om hensiktene er veldedighet eller terrorisme.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har også mange CD'er jeg vil kaste eller gi bort, ca 2350 stk.
Veldig vanskelig valg, jeg tror jeg gir dem til....., noen

Se, så lett var det.

Herregud for en tåpelig tråd, for et idiotisk dilemma
Jeg kvoter Madcom; "beggin'"
Sikkert hyggelig og underholdende for trådstarter :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kvitter meg med plater gjør jeg nesten aldri, jeg fyller opp kott hos pappa isteden etter at platene er rippet :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Det er ikke idiotisk når jeg ikke kjenner noen i lokal krets som bruker CDer i det daglige, og jeg har selvfølgelig ikke lyst til å gi dem bort til en tilfeldig person på finn.no. Skrotnisser som samler på alt av den prinsipielle årsak at ingenting brukbart må kastes uavhengig av om det er i bruk eller ei har jeg personlig ikke sansen for. Her går alt i søpla hvis jeg ikke vet om noen som har et helt konkret behov for dingsen utover å få noe gratis (aka grådighet). Senest i dag kastet jeg en 100% fungerende 2 år gammel Boxee Box fordi den aldri vil bli tatt i bruk igjen. Apple TV 3.gen står for tur om den ikke viser seg brukbar til noe snart. Begge gjør bedre nytte resirkulert som utgangspunkt for nye elektroniske dingser.

Jeg fikk tips om Fretex og bibliotek, begge ting jeg ikke hadde tenkt på som deponi for gamle CDer, og dermed var problemet løst. Jeg vil si at tråden dermed tjente eksakt det formålet den ble opprettet for. Er du uenig så foreslår jeg at du starter på post 1 og følger utviklingen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.235
Torget vurderinger
1
Jeg er som Frelsesarmeen. Jeg frelser alle som trenger det, for sin platesamling.

Topp Bunn