Diverse Hvordan kvitter dere dere med CD-platene deres?

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har lest alt fra post 1, og jeg kjenner deg ikke, men du ser ut til å være en "dreven" fyr her på forumet med 2,390 innlegg. Jeg så bildene av Cd'ene du ønsker å kvitte deg med, mye bra. Og jeg finner det merkelig at du ikke har noen anelse om hvordan bli av med CD'er gratis. Jeg tror du koser deg med alle "jeg tar imot" postene.
Lykke til med det vanskelige valget :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
CDene ble levert til et av de første alternativene som ble lansert ved første anledning. Jeg har ikke på noe tidspunkt hatt et "vanskelig valg".

Hva slags alternativer har du som tydeligvis har så mange alternativer til å bli kvitt en haug med CDer som ikke innebærer:

- Fretex
- Bibliotek
- Loppemarked
- Gi bort til tilfeldige personer du ikke har noe forhold til hvis intensjoner er ukjente
- Pakking for transport og sending

De to øverste var helt ukjente for meg siden jeg ikke har noe som helst forhold til noen av dem, og denne tråden hjalp meg med dem. Jeg vet ikke om noe loppemarked i nærområdet her akkurat nå, så det var ikke et umiddelbart alternativ.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
CDer skal beholdes og tas godt vare på! PERSONLIG ER JEG HELT ENIG MED KKVs NYE POLICY på streaming...se herværende tråd.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Nett-streaming fra skytjenester er jo foreløpig ikke brukbart som et alternativ til CD til audiofile formål. Men lossless-filer lokalt er jo selvsagt det. Jeg finner derfor påstanden om at "CDer skal beholdes og tas godt vare på!" som en merkelig påstand der den står som en allmenngyldig anbefaling. I mitt tilfelle blir det jo akkurat som å si at "Corn Flakes esken skal beholdes og tas godt vare på!", eller "Plastposen fra Kiwi skal beholdes og tas godt vare på!". Det vil si containere hvis funksjon er degradert til søppel i det innholdet er hentet ut. I all rettferdighet skal det imidlertid sies at en plastpose i det minste har gjenbruksverdi. Jeg stiller deg derfor disse spørsmålene slik at jeg kan bli opplyst:

- På hvilken måte mener du at CD-plater har en funksjon i et system som kun benytter de rippede FLAC-filene for lydavspilling?
- Gitt at man ikke er samler og heller ikke har noen følelse av nostalgi (fordi jeg som nevnt aldri har spilt CD-plater i anlegget her hjemme), hvordan kan det å oppbevare CDer i pappesker bidra til mitt velvære?
- CDer kommer med all sannsynlighet aldri til å få samme samlerverdi som f.eks Vinyl har i dag på grunn av sin ikke-unike natur. CDer vil heller aldri få en ny "renessanse" slik som Vinyl siden de kun er fysiske transportmedier for digitale filer og ikke bidrar med noe unikt utover dette. Hvorfor mener du da at det er fornuftig å ta vare på CDer man uansett ikke bruker?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Dette formatets uunngåelige revival vil dukke opp like sikkert som julekvelden. Det skjer om en 20-25 år, tipper jeg. 80%+ av verdens musikkonsum foregår fortsatt på fysisk format-halve Asia bruker fortsatt kassetter!! Det er opp til deg hvordan du vil forvalte din musikksamling, men blir du avhengig av for mye streaming, tror jeg før eller siden hele eller deler av samlinga di blir ugjenkallelig borte. Databackups er og blir et supplement.. Men det er meg...og min mening.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
nå er jo ølbrikker ganske kjedelige greier det skal jeg være enig i. I påvente av et platepalass, har deler av CD-samlinga (samleCDene er selvsagt fremme ennå) funnet veien til IKEAs flyttekasser, behørig parkert i svigermors kjeller, en flyttekasse = ca 5-600stk? Men å kvitte meg med de for godt? CDer er ikke sexy for fem flate øre, men likevel, kultur er kultur, musikk på internett er en flyktig greie. (subjektivt selvsagt)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Dette formatets uunngåelige revival vil dukke opp like sikkert som julekvelden. Det skjer om en 20-25 år, tipper jeg. 80%+ av verdens musikkonsum foregår fortsatt på fysisk format-halve Asia bruker fortsatt kassetter!! Det er opp til deg hvordan du vil forvalte din musikksamling, men blir du avhengig av for mye streaming, tror jeg før eller siden hele eller deler av samlinga di blir ugjenkallelig borte. Databackups er og blir et supplement.. Men det er meg...og min mening.
Jeg ser deg gjerne om 25 år. Jeg er fullstendig overbevist om at CDen aldri vil få en tilsvarende renessanse som vinyl i dag. Om 25 år sitter vel alle som mente det var lurt å samle på CDer med pappesker fulle av CDer som er delvis korrupte. Jeg anser faktisk muligheten for at vinyl fremdeles lever som et nisjeprodukt om 25 år er langt større enn at CDen får et nytt boost i fremtiden.

Alle digitale transportmedia jeg har kjent til har rett og slett bare dødd når behovet har forsvunnet. Jeg kjenner ikke til en eneste digital variant som har kommet tilbake. Eksempler er ulike variasjoner av disketter, ZIP-disker og MiniDisc. Du må huske på at CDen er langt mer sammenlignbar med en 3.5" diskett enn vinyl i sin lydmessige funksjon. CDen kan erstattes av 100 andre media. Den opprinnelige vinyl-opplevelsen kan faktisk ikke erstattes av noe annet enn vinyl. Det er en vesentlig forskjell.

Jeg sverger forøvrig ikke til internettstreaming slik enkelte synes å tro. Jeg aggreggerer akkurat like mye CD-kvalitets musikk som de fleste andre Hi-Fi nerder og har fremdeles full lokal tilgjengelighet. Om internett dør så har ikke dette annen innvirkning enn at jeg da må begynne å kjøpe flere CDer for å fylle på musikkbiblioteket. Behovet for å kvitte seg med CD-platene er der like fullt uavhengig av internett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg frykter meg selv i forhold til harddiskbasert musikk.

Det viktigste som skjer når jeg spiller musikk, skjer oppi hodet mitt. Jeg opplever nesten ritualet rundt å finne en skive, og så fysisk legge den i spilleren som en kontraktsinngåelse. Jeg forplikter meg på en måte til oppmerksomhet når jeg håndterer skivene mine. Selvsagt mye sterkere når jeg håndterer vinylen, men likevel.

Hva skjer når alt er tilgjengelig ved et tastetrykk eller to? Ender jeg med min egen radiokanal?

Jeg kan heller ikke se noen grunn til å tro at CD'en kommer tilbake på samme måte som LP'en. Litt, kanskje, men ikke i nærheten av LP'ens renessanse (som i seg selv er temmelig overrapportert).

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Ja, og det er selvsagt helt greit at mange trives med ritualet. Med tanke på at det finnes mange som nå har byttet CD-plater i minst 20 år så er det selvsagt en inngrodd følelse av rituale og nostalgi der.

Men ingenting av dette er relevant i mitt tilfelle, noe det kanskje kan være vanskelig å forstå for enkelte. Jeg har aldri sittet i en god stol hjemme, gått bort til CD-hylla, plukket ut en CD jeg plutselig kom på at var brukbar etter å ha glant på rygger et par minutter, gått bort til CD-spilleren, puttet den i, satt meg tilbake i godstolen i sweetspot mens spor 1 snurrer i gang for så å kose meg med å lese cover, tekster og lytte.

Når man utelukker denne ekstremt dagligdagse rutinen for mange fra ligningen ender man opp med at CD-platene ikke har noen som helst funksjon etter at de er rippet.

Det vil helt sikkert ta minst 20 år før CDen forsvinner fra alle verdens markeder. Som Audiotor nevner er det mange avkroker i verden som ikke akkurat har rivende utvikling innen musikkavspilling som sin førstepri, ei heller utbygging av nettlinjer og streamingtjenester. 3.5" diskettproduksjonen ble så vidt jeg husker ikke stoppet før i 2010. Formatdød tar derfor laaang tid. Men det er selvsagt ikke det jeg snakker om når jeg tenker på renessanse.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke hør på ateistisk ekstremisme, gi til Fretex. Jeg jobber med lobbing for blant annet Frelsesarmeens sosialtjeneste, og kan si at pengene går til gode formål. Storparten av inntekten går ikke til det som her blir stemplet som religiøs konservatisme. Tvert imot, det går til å bedre livene til de som ikke har så mye. Mange tusen fattige er avhengige av Frelsen for å klare seg i det styrtrike oljelandet Norge, og det skilles ikke mellom høy og lav, kristen og ateist, narkoman og nykterist etc.

Du gjorde det riktige valget. Vi er mange som tråler Fretex for gullkorn. Det som ligger igjen etter at vi har vært der er samleplater fra åtti og nittitallet av typen That's What I Call Music og lignende. Topp utgivelser av god musikk ryker kjapt ut av hyllene. Om noen få dager har de mest attråverdige platene du gav bort fått nye takknemlige hjem, og en takknemlig fattig faen er mett i magen.

På vegne av oss som driver med velferdspolitikk og lobbyisme for våre svakeste grupper vil jeg si tusen takk for ditt bidrag. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Nett-streaming fra skytjenester er jo foreløpig ikke brukbart som et alternativ til CD til audiofile formål. Men lossless-filer lokalt er jo selvsagt det. Jeg finner derfor påstanden om at "CDer skal beholdes og tas godt vare på!" som en merkelig påstand der den står som en allmenngyldig anbefaling. I mitt tilfelle blir det jo akkurat som å si at "Corn Flakes esken skal beholdes og tas godt vare på!", eller "Plastposen fra Kiwi skal beholdes og tas godt vare på!". Det vil si containere hvis funksjon er degradert til søppel i det innholdet er hentet ut. I all rettferdighet skal det imidlertid sies at en plastpose i det minste har gjenbruksverdi. Jeg stiller deg derfor disse spørsmålene slik at jeg kan bli opplyst:

- På hvilken måte mener du at CD-plater har en funksjon i et system som kun benytter de rippede FLAC-filene for lydavspilling?
- Gitt at man ikke er samler og heller ikke har noen følelse av nostalgi (fordi jeg som nevnt aldri har spilt CD-plater i anlegget her hjemme), hvordan kan det å oppbevare CDer i pappesker bidra til mitt velvære?
- CDer kommer med all sannsynlighet aldri til å få samme samlerverdi som f.eks Vinyl har i dag på grunn av sin ikke-unike natur. CDer vil heller aldri få en ny "renessanse" slik som Vinyl siden de kun er fysiske transportmedier for digitale filer og ikke bidrar med noe unikt utover dette. Hvorfor mener du da at det er fornuftig å ta vare på CDer man uansett ikke bruker?
Back-up the hard way..?

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Bare å se på kassettene.
De er forlengst sendt til de evige jaktmarker.
Vinyl er jeg helt sikker på vil være et nisjeprodukt også i fremtiden, men CD-platene tror jeg vil lide samme skjebne som kassettene.

Gratulerer med familieforøkelsen!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forøvrig lov i henhold til norsk copyrightlovgiving å gi bort fem kopier av hvert phonogram du eier, så det at det er uetisk å gi bort plater du har rippet er en sannhet med kraftige modifikasjoner. Regne din kopi som en av de fem, så har du gullende ren samvittighet.

Lynvingen: Du må være planetens mest utrendy gubbe. Kassetter er jo hippere enn noe annet for tiden, selv vinyl er mindre hipt enn kassetter. Det har til og med kommet en bråte nye KZ-forlag for de skikkelige trendnissene.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Hva skjer når alt er tilgjengelig ved et tastetrykk eller to? Ender jeg med min egen radiokanal?
Svaret er ja. Det kreves faktisk selvdisiplin, alternativt fantastisk artisteri fra en kvalitetsutgivelse, for å lytte gjennom et helt album for de aller fleste. Det fine er at det er valgfritt å bytte låt, men terskelen er helt klart lavere enn med CD/Vinyl.

Dette er ikke nødvendigvis noen uting, litt avhengig av innfallsvinkel til musikken. Jeg for min del synes det er veldig fint å kunne høre på mine blues-favoritter fra en rekke utgivelser og artister sammenhengende uten intervensjon. Det er også veldig enkelt om man vil ha tilfeldige impulser fra en genre, når man har mulighet for random-avspilling fra hele sjangere og musikksamlingen.

Ulempen er selvsagt at man ofte ikke får med seg det kunsteriske uttrykket artisten har lagt ned i plata. Dette betyr mye for enkelte og ingenting for andre, litt avhengig av interesse. Man kan også fort gå glipp av noen gullkorn, men kan selvsagt også komme over gullkorn like ofte eller oftere siden man kan grave tilfeldig i store samlinger.

Uansett skal ikke jeg drive noen vervekampanje for filbasert avspilling. Hver enkelt får velge det man liker best. For mange er nok det å involvere en datamaskin i kjeden uansett noe av det dummeste man gjør. Potensialet for feil er uendelig mye større enn en CD-spiller hvor man er i mål bare man klarer å koble left/right riktig :)
For meg er det mer nostalgi i å se en gammel versjon av WinAmp fra 1998 som var valgte avspiller da jeg begynte med dette, enn det er å sette på en CD. Jeg ser rett og slett bare plast :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Det er forøvrig lov i henhold til norsk copyrightlovgiving å gi bort fem kopier av hvert phonogram du eier, så det at det er uetisk å gi bort plater du har rippet er en sannhet med kraftige modifikasjoner. Regne din kopi som en av de fem, så har du gullende ren samvittighet.
Det er jo godt å høre (ikke at jeg sover dårlig om natta på grunn av dette). Jeg la det vel ikke frem som et påstand men som et spørsmål? Men jeg var av den forståelse av at dette kun gjaldt venner og familie? Gjelder det virkelig alle? Blir ikke tolkningen av det å overføre filer via P-2-P nettverk på nett plutselig mye verre? Hvis antallet nedlastere av en torrent er færre enn 6 så er det med andre ord lovlig?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Back-up the hard way..?
Jeg nevnte noe om backupen jeg har av musikksamlingen min lengre oppi her. CDene representerer en utrolig mye dårligere backup enn den jeg har av musikksamlingen. Spesielt om huset brenner ned eller tilsvarende.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Ikke hør på ateistisk ekstremisme, gi til Fretex. Jeg jobber med lobbing for blant annet Frelsesarmeens sosialtjeneste, og kan si at pengene går til gode formål. Storparten av inntekten går ikke til det som her blir stemplet som religiøs konservatisme. Tvert imot, det går til å bedre livene til de som ikke har så mye. Mange tusen fattige er avhengige av Frelsen for å klare seg i det styrtrike oljelandet Norge, og det skilles ikke mellom høy og lav, kristen og ateist, narkoman og nykterist etc.

Du gjorde det riktige valget. Vi er mange som tråler Fretex for gullkorn. Det som ligger igjen etter at vi har vært der er samleplater fra åtti og nittitallet av typen That's What I Call Music og lignende. Topp utgivelser av god musikk ryker kjapt ut av hyllene. Om noen få dager har de mest attråverdige platene du gav bort fått nye takknemlige hjem, og en takknemlig fattig faen er mett i magen.

På vegne av oss som driver med velferdspolitikk og lobbyisme for våre svakeste grupper vil jeg si tusen takk for ditt bidrag. :)
Det var godt å høre. Fretex på Lillestrøm er i hvertfall stedet å stikke innom for de som så noe av interesse i bildene :)

S

sorgenfri

Gjest
Svaret er ja. Det kreves faktisk selvdisiplin, alternativt fantastisk artisteri fra en kvalitetsutgivelse, for å lytte gjennom et helt album for de aller fleste. Det fine er at det er valgfritt å bytte låt, men terskelen er helt klart lavere enn med CD/Vinyl.

Dette er ikke nødvendigvis noen uting, litt avhengig av innfallsvinkel til musikken. Jeg for min del synes det er veldig fint å kunne høre på mine blues-favoritter fra en rekke utgivelser og artister sammenhengende uten intervensjon. Det er også veldig enkelt om man vil ha tilfeldige impulser fra en genre, når man har mulighet for random-avspilling fra hele sjangere og musikksamlingen.

Ulempen er selvsagt at man ofte ikke får med seg det kunsteriske uttrykket artisten har lagt ned i plata. Dette betyr mye for enkelte og ingenting for andre, litt avhengig av interesse. Man kan også fort gå glipp av noen gullkorn, men kan selvsagt også komme over gullkorn like ofte eller oftere siden man kan grave tilfeldig i store samlinger.

Uansett skal ikke jeg drive noen vervekampanje for filbasert avspilling. Hver enkelt får velge det man liker best. For mange er nok det å involvere en datamaskin i kjeden uansett noe av det dummeste man gjør. Potensialet for feil er uendelig mye større enn en CD-spiller hvor man er i mål bare man klarer å koble left/right riktig :)
For meg er det mer nostalgi i å se en gammel versjon av WinAmp fra 1998 som var valgte avspiller da jeg begynte med dette, enn det er å sette på en CD. Jeg ser rett og slett bare plast :)
husker da vi diskuterte den feteste skin til winamp:)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
husker da vi diskuterte den feteste skin til winamp:)
Jupp og forargelsen over bloatingen som kom da de innførte full bibliotekfunksjonalitet. Når de etterhvert prøvde å bli en fullblods mediaspiller skiftet jeg beite.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er jo godt å høre (ikke at jeg sover dårlig om natta på grunn av dette). Jeg la det vel ikke frem som et påstand men som et spørsmål? Men jeg var av den forståelse av at dette kun gjaldt venner og familie? Gjelder det virkelig alle? Blir ikke tolkningen av det å overføre filer via P-2-P nettverk på nett plutselig mye verre? Hvis antallet nedlastere av en torrent er færre enn 6 så er det med andre ord lovlig?
Eh joda, det stemmer det. Men er du ikke bestevenn med deg selv? ;)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Hehe, joda, men ikke med Fretex som nå strengt tatt sitter på det faktiske eierskapet inntil de selger platene videre.

Uansett en ball det kanskje er greit å la ligge og heller la normal fornuft styre i stedet :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hehe, joda, men ikke med Fretex som nå strengt tatt sitter på det faktiske eierskapet inntil de selger platene videre.

Uansett en ball det kanskje er greit å la ligge og heller la normal fornuft styre i stedet :)
Siden jeg også har stått bak flere CD-utgivelser vil jeg påstå at vi som lager/har laget musikk foretrekker at den får nye eiere enn at den rett og slett forsvinner for evig tid.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
@marsboer: Har du eid en skikkelig CD-spiller noen gang? Utfra innleggene våger jeg å påstå et nei som svar? Isåfall -hvilken var din siste?
@baluba: BRA! Du har oppdaga det med kassettens kulhet du også? Det fins jo tross alt musikk som aldri kommer på andre formater enn de eldre..

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Jeg har skrevet flere ganger i denne tråden at jeg aldri var innom CDen som avspillingsmedium og at jeg aldri har eid en dedikert CD-spiller.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Fikk ikke med meg det, men da er det vel ikke så altfor rart om du har lagt sølvskivene for hat. Jeg mener ihvertfall man skal kjenne sin sak før man uttaler seg, og det har visst ikke vært tilfelle hos deg, eller? Ihvertfall syns jeg du har lansert en del ubegrunnna kritikk her- så kalt fordi du innrømmer å aldri selv ha hatt en/levd med en cd-spiller. Det er opp til deg hvordan du vil forvalte musikken din, men jeg ser helst at du prøver før du uttaler deg..Dog har streaming enkelte udiskutable fordeler, som fex å holde huset ryddig, og mulighet for å få laget en skikkelig database på hva du har/hvor mye du har. Vurdert en Bladelius Mimer? Den kan hjelpe deg..selv har jeg en del av samlingen på iTunes- med Musical Fidelity/Genelec som kontorsystem.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Fikk ikke med meg det, men da er det vel ikke så altfor rart om du har lagt sølvskivene for hat. Jeg mener ihvertfall man skal kjenne sin sak før man uttaler seg, og det har visst ikke vært tilfelle hos deg, eller? Ihvertfall syns jeg du har lansert en del ubegrunnna kritikk her- så kalt fordi du innrømmer å aldri selv ha hatt en/levd med en cd-spiller. Det er opp til deg hvordan du vil forvalte musikken din, men jeg ser helst at du prøver før du uttaler deg..Dog har streaming enkelte udiskutable fordeler, som fex å holde huset ryddig, og mulighet for å få laget en skikkelig database på hva du har/hvor mye du har. Vurdert en Bladelius Mimer? Den kan hjelpe deg..
???

Jeg må virkelig ha ordlagt meg forferdelig om det er dette du har fått ut av denne tråden?

Har jeg uttalt meg negativt om det å spille CDer noe sted? At jeg med min bakgrunn ikke har bruk for CDene etter at de er rippet, medfører da ikke at jeg synes alle som spiller CDer i det daglige er duster eller at jeg hater CDen? Jeg kan faktisk ikke se at jeg har kritisert CDen en gang!?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Beklager misforståelsen. Men jeg står for Mimertipset, og mine påstander om formateierskap før uttalelse..

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Jeg må med hånden på hjertet si at jeg ikke skjønner hvilke uttalelser det er snakk om. Måten du beskriver dette på får det til å fremstå som om jeg har kommet med uberettiget kritikk om CD-plater som ikke er faktisk gjeldende noe jeg ville skjønt om jeg brukte CDer i det daglige? Jeg er ingen tilhenger av faktafeil så jeg ser helst at du påpeker dette for meg slik at jeg kan få ryddet opp i dette til neste gang.

Basert på det lille jeg fant på nettet så er konklusjonen at Mimer ikke har noe å tilby for mitt bruk, men uansett takk for tipset.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Da tror jeg at jeg har fått litt info som er nyttig for meg.... :) Jeg har egentlig alltid vært et albummenneske. Jeg liker låter, det er ikke det, men jeg synes ofte at det er noe ekstra i et velkomponert album. Låter som hører sammen på en naturlig måte, en organisk helhet om du vil. Det er ikke alle som får det til, men når det klaffer!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.247
Torget vurderinger
96
Det er faktisk mange av oss som fremdeles kjøper CDer,
og som anser computeravspilling for å være stor styggedom
Kjempegjennomtenkt holdning. I bunn og grunn to typer databehandling som går ut på det samme, hvorav en er styggedom, mens en annen er godtatt.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Etter å ha sett bildene av de aktuelle CD-ene kan jeg si meg enig i at de fleste bør kastet, for å spare medmennesker for unødig lidelse :D

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
For en merkelig problemstilling.Det er vel bare å kaste de i søpla.I plastsorteringen.Det virker som denne tråden ble startet bare for å rakke ned på oss som faktisk bruker titusener på plater årlig,og faktisk bidrar mer til musikerenes inntekter enn de de kjener fra nettet.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Hvorfor startet du ikke tråden etter at du hadde kastet/gitt bort platene dine ?

Se her folkens ! En byrde er løftet fra mine skuldrer :)

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
For en merkelig problemstilling.Det er vel bare å kaste de i søpla.I plastsorteringen.Det virker som denne tråden ble startet bare for å rakke ned på oss som faktisk bruker titusener på plater årlig,og faktisk bidrar mer til musikerenes inntekter enn de de kjener fra nettet.

mvh. s,
Det er godt mulig at du bruker mer penger på CDer enn marsboer. Men det er da ingen grunn til å tro at han ikke har betalt for CDene sine.

Men det er nok en litt forskjell på hva som oppfattes som den virkelige verdien i det man kjøper. For noen er det musikkfilene på CDen som er det verdifulle og som man betaler for, og dem har han jo tatt vare på og lagt dem pent på harddiskene sine, der han faktisk kan bruke dem til noe. For andre ligger tydeligvis selve verdien i emballasjen. Disketten, plastboksen og merkelappen.

Har man først lagt filene over på et medium man selv bruker, og har sørget for sikker backup, har faktisk ikke CDene noen praktisk verdi lenger... annet enn å ta opp plass. Og plass har faktisk en helt konkret verdi det også i kvadratmeterpris. Så å måtte bruke av denne til lagerplass for emballasje kan faktisk utgjøre en negativ verdi om man bor i en bolig med høy kvadratmeterpris.

Har man dedikerte diskettstasjoner i anlegget hvor man streamer musikken fra én og én CD så stiller det seg selvsagt anderledes.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ja,vi er så forskjellige.Ikke alle har så mye kunnskap og kompetanse når det kommer til datateknologi.For meg er det mye enklere å kjøpe en plate enn å søke opp musikken på internett.Jeg aner ikke hvordan man laster ned musikk,eller kjøper lydfiler fra f.eks. i-tunes.Dessuten tar det meg kortere tid å putte inn en cd i spilleren enn å starte opp datamaskinen.Og på cd-spilleren har jeg jo også fjernkontroll.

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja,vi er så forskjellige.Ikke alle har så mye kunnskap og kompetanse når det kommer til datateknologi.For meg er det mye enklere å kjøpe en plate enn å søke opp musikken på internett.Jeg aner ikke hvordan man laster ned musikk,eller kjøper lydfiler fra f.eks. i-tunes.Dessuten tar det meg kortere tid å putte inn en cd i spilleren enn å starte opp datamaskinen.Og på cd-spilleren har jeg jo også fjernkontroll.

mvh. s,
Helt forståelig det. Det er ikke noe galt med CDer. Det er antakeligvis det siste ukrypterte distribusjonsformatet vi kommer til å se med slik utbredelse. Svindelprosjekter som Itunes blir nok mer og mer utbredt, der kundene lures til å tro at de kjøper og eier noe som helst.. helt til de prover å selge eller gi bort sin "eiendom" og oppdager svindelen. Og så lenge man bruker CDene aktivt er det selvsagt en underlig problemstilling at noen ønsker tips til mest mulig sympatisk måte å kvitte seg med dem på.

Marsboer kommer sikkert til å kjøpe flere CDer han... for så å legge filene på harddisken og aldri noensinne åpne jewelcaseen igjen.

Og det er jo nøyaktig det samme musikkformatet ennå, selv om filene nå ligger på et annet lagringsmedium.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Har du egentlig lest tråden underveis? Hensikten var jo å unngå å bare kaste dem i søpla, som var ca det eneste alternativet jeg så når jeg ikke hadde noen kjente i nærheten å gi dem bort til og ikke gadd å styre noe særlig med det. Dette løste seg helt fint, uten å kaste dem. Hadde jeg ikke startet denne tråden hadde de ligget i en container nå.

- Musikerne får forøvrig like mange penger fra meg selv om jeg ripper innholdet fra CDen inn på en PC og deretter er ferdig med plata. På hvilken måte fremstår dette som mindreverdig for musikerne? Jeg hører på akkurat den samme musikken!

- Hvordan mener du at jeg rakker ned på dem som kjøper CDer når jeg selv er en av dem??

Gi meg gjerne eksempler dersom du mener jeg har rakket ned på noen som helst i denne tråden.

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg beklager marsboer.Du har ikke rakket ned på noen.Som platesamler ble jeg litt provosert over trådens tittel.Er det slik nå at nesten alle er i ferd med å kvitte seg med sine cd'er nå ?

Jeg registrer selvølgelig det som sjer med platesalget for tiden.Det er blitt mer vanskeligere og mer tidkrevende å fremskaffe musikk på fysisk format.De fleste av mine venner og min slekt har forlengst gått over til bare spotify.En trist utvikling,men jeg må innse at ikke alle er opptatt av lyd og musikk i den grad vi her på forumet er.

mvh. s,

N

nb

Gjest
Fascinerende hvor stor interesse det var for å overta ca hundre cder med ukjent innhold (før bildene ble lagt ut). Er det et mål å eie flest mulig cder slik at man kan pisse enda litt lengre i "hvem er mest interessert i musikk målt i antall plater" konkurransen?

Elles bifalles trådstarters løsning på "problemet". Og at noen får dette til å handle om å være opptatt av musikk eller ikke og lyd eller ikke er helt utrolig, men det er kanskje slik livet er i den teknologiske bakevja.

Topp Bunn