Juss og økonomi Hvordan prissettes et firma? Oppkjøp / deleierskap?

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Bakgrunn for spørsmålet:

Har jobbet i et lite privat AS siden 2011, med ca 8årsverk der daglig leder + styreformann eier totalt 100% av AS'et. Vi omsetter for noe over 10mill p.å. og årsresultat har vært 5-15%. Vi er stabile og trauste :)
Dagens eiere selger seg ut pga alder og ny eier overtar fra 1/1/21. Ny eier innlemmer sitt eget separate AS inn i vår eksisterende form da det trolig vil kunne passe godt sammen med vår øvrige produktportefølje. Så fra 2021 så blir nok omsetningen økt med ca 30% pga to AS samles i ett. Kjøpssum for ny eier er ikke kjent, men en del er lånefinansiert.
Vi produserer samt videreselger produkter til generell norsk industri, og er som nevnt "trauste" :)

Jeg er interessert i å oppnå eierandel i firmaet, enten kjøpe meg inn med en andel eller over tid søke eierandel ifbm fremtidige lønnsjusteringer - eller begge deler.

Men jeg har ikke lyst å starte dette temaet med ny eier uten å ha en "fair" verdivurdering til grunn, så hva vektlegges her?
Det enkleste vil nok være å bare varsle ovenfor ny eier intensjon og be om et tilbud om det er interessant, men kommer til å bruke litt av juletiden til å være i tenkeboksen slik at jeg er litt mer forberedt ute i januar. Da blir det nok ful runde med medarbeidersamtaler, kartlegging av kompetanse og mål etc.

Noen som har kompetanse, erfaring eller synspunktet på slikt?
Er inneforstått med at temaet er omfattende og ikke noe enten/eller, men hvor burde jeg begynne?
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.860
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man kan enkelt regne nåverdien av et selskap ved å ned-diskontere fremtidig kontantstrøm med en passende internrente.

Om dere tjener 1 million i året, og bruker en internrente på 10% så er verdien i dag 1mil delt på 10% = 10 milllioner.

Jo høyere risiko et selskap har - jo høyere internrente skal brukes - og tilsvarende lavere ved lav risiko.

Hvis det forventes at inntektene i fremtiden skal øke, må dette tas høyde for.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Takk for input, årsresultat for 2019 totalt for de to AS som nå samles er på 2,5mill :
AS#1 +1,6mill og vil ende på ca det samme for 2020
AS#2 +0,9mill, men har for 2020 en markant omsetningssvikt ifbm COVID pga ensartet kundedatabase
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Verdi på firma i denne sammenheng handler i stor grad om hva som utgjør verdien. I noen bransjer ligger verdien primært i (noen) hoder og garantien for at de fortsetter. Da er risikoen høy og inntjeningen skal kunne realiseres på få år.

Det er heller ikke uvanlig at pris settes ulikt om man skal kjøpe opp et firma og kommer utenfra enn om man kjøper seg inn som medarbeider.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
Verdien av ethvert aktiva er i teorien neddiskontert nåverdi av fremtidige kontantstrømmer med en passende diskonteringsrente. Problemet er bare å finne ut hva fremtidige kontantstømmer er og hvilken diskonteringsrente som skal brukes...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.210
Antall liker
7.869
Sted
Oslo
Verdien av ethvert aktiva er i teorien neddiskontert nåverdi av fremtidige kontantstrømmer med en passende diskonteringsrente. Problemet er bare å finne ut hva fremtidige kontantstømmer er og hvilken diskonteringsrente som skal brukes...
Nemlig
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Takk for innspill! :)

Jeg forstår (nå) at det er flere større variabler som er sterke momenter i det hele, og økonomi er ikke mitt felt.

Intensjonen min for evt. eierandel er langsiktig investering, jeg har 20 år igjen før jeg blir 67 og kan gjerne bruke denne tiden i dagens firma.
Vi har en meget god produktportefølje som passer innen de fleste industrirelaterte bransjer og har i det store og hele vært minimalt utsatt for konuktursvingninger. F.eks så overgår vi såvidt 2019 (som var all-time high) nå i år mtp omsetning/resultat til tross for COVID, dette skyldes at vi har en veldig bred kundeportefølje og er gode på det vi driver med.

Krone for krone, kanskje det beste er å spare bonus/lønnsvekst i fond uansett? Mer fleksibelt i alle fall.
Men med eierandel så får jeg en egeninteresse av å kultivere firma videre, der gulroten ligger i vekst.

Hmmm...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Like viktig i denne sammenhengen er hvor stor aksjeandel du får og hvordan partneravtalen utformes. Hva skjer om du vil ut, hva får du da? Du bør også gjøre noen drøftinger rundt fordeling av bonus og utbytte i tilfelle det er slik at dere alle som eiere jobber i firmaet og det er stor ulikhet i aksjefordelingen.

Og så bør du vurdere om du skal kjøpe deg inn privat eller eie gjennom et holdingselskap.I hvert fall om du har tenkt å investere.

Er det slik at det kun blir to eiere og du får mindre enn halvparten av aksjene så skal du tenke igjennom hva som skjer om dere blir uenige om noe.

Skrevet etter innfallsmetoden ser jeg når jeg nå leser det jeg selv skriver ...
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Skrevet etter innfallsmetoden ser jeg når jeg nå leser det jeg selv skriver ...
Jeg tar til meg alle momenter uansett, så takk for tiden din :)

Det er ukjent hvor interessant det er for ny eier å ta inn medeiere, men tanken var da å lansere muligheten ifbm kartleggingssamtalene som jeg forventer starter i januar, vi er jo da to AS som konsolideres i ett. Kanskje han føler han har gått inn veldig tungt og ønsker å redusere egen risiko, kanskje han vil mele hele kaken selv....TBD.
Uten å bli presentert for tanken så vil jo ny eier være "lykkelig uvitende".

Så tanken min var da å lansere at det fra min side er interesse å bygge opp en egen eierpost, som incentiv fremfor resultatbonus via lønnseddel e.l. Reellt innskudd for større eierandel spørs det om jeg har kapasitet til akkurat nå (grunderfrue med lav inntjening) men ting kan endre seg.

Min rolle i firmaet er salgsansvar (+ kundeoppfølging/teknisk support) for en produktgruppe som representerer ca 40% av dagens omsetning. Dette er ikke noe proprieært, men har 10års fartstid i den rollen og sterk kompetanse innen porteføljen. Jeg vil tro at det riktige er å "selge meg selv" som en potensiell deleier og se om det er et "marked" for det hos ny eier, i så fall så kan det hende det kommer et tilbud på bordet fra den parten.

Men jeg er kunnskapsmessig på dypt vann og registrerer flere gode momenter nevnt her som er meget matnyttig for meg :)
Ikke minst hvis det blir reell dialog rundt temaet.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Spennende tema og du har sikkert god kjenneskap til bransjen og potensiell inntjening. Det er jo allikevel en del fallgruver i slike private AS, feks er det ikke like omsettelig som noterte AS (selvfølgelig). Det er en del regelverk rundt salg, dvs eksisterende eiere har forkjøpsrett til aksjer og det gjør jo at det kanskje egentlig ikke er mulig å omsette. Situasjonen er vel ofte at det ikke finnes andre reelle kjøpere og man er da prisgitt at eksisterende eiere i det hele tatt ønsker å kjøpe dine aksjer om du vil selge. I så fall har man dårlige kort på hånden når det gjelder pris.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Ja det er absolutt en vesentlig faktor hvor likvid andelen i realiteten vil være, både mtp oppnåelig pris men også mtp salgstid som kan være drøy.
Om formålet er å bygge opp likviditet så er nok ren kroneuttak det fornuftige og ikke minst enkleste, men samtidig "minst" spennende mtp egen involvering og utviklingspotensial på sikt.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Dere (du) må få en advokat som har greie på dette til å lage en partneravtale som sier noe om prissetting av aksjer når du kjøper deg inn. Eller dersom dette viser seg aktuelt. Det kan jo også lages en kjøpsavtale som regulerer prisen som del av denne partneravtalen. Ikke gitt at du som arbeidene i firma kjøper deg inn for reel salgsverdi. Her finnes det mange modeller. Avtalen skal videre regulere hvordan firma skal prissettes om noen vil selge seg ut, tvinges til å selge, eller går av med pensjon, og når det må skje.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Helt klart fornuftig, å hente inn kompetanse for utforming ihht mulighetene partene skisserer. Hadde ingen forhåpning om noe konklusjon her via HFS men flere har nevnt relevante tema som jeg ikke umiddelbart hadde reflektert over :) Og det kan være meget nyttig :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.777
Antall liker
13.266
Du kan også se på det på en annen måte: Gitt at du allerede jobber der og har inntekten din fra firmaet, vil du enda mer av din privatøkonomiske risiko konsentrert i dette ene firmaet? Ikke at det nødvendigvis er noe galt i det eller en dårlig investering nødvendigvis, men det er i alle fall en stor konsentrering av risiko. Om du av en eller annen grunn skulle trenge pengene til noe annet en gang i fremtiden kan det være et sted mellom vanskelig og umulig å realisere hele eller deler av investeringen.
 
Topp Bunn