Enig, jeg synes også dette er veldig interessant. Jeg kommer fra et standpunkt der jeg bastant var sikker på at dette ikke kunne være tilfelle. Men, så er det nå en gang sånn at når man opplever en stor forskjell i sitt eget oppsett, så er det vanskelig å argumentere mot. Jeg er for dårlig på teorien her, så jeg skal være forsiktig med å begi meg for dypt inn på det. Men slik jeg har skjønt det, så er det, for det første, forskjell på hvordan ulik programvare takler streaming fra Tidal. Det har vist seg for eksempel i oppdateringer i Roon, der en oppdatering låter bedre enn forrige pga «more effective streaming», som Roon kaller det. Det er også forskjell (min subjektive oppfatning hjemme hos meg selv) hvordan Tidal, Audirvana og Amarra låter direkte fra Mac til dac. Amarra låter best i mine ører, men har elendig app for fjernkontroll.
For det andre - og dette var absolutt usannsynlig i mitt hode - kan det være forskjell på kvaliteten på USB-signalet fra en Mac/PC og en dedikert streamer. Dette oppdaget jeg først da jeg fikk mulighet for å kjøpe en fryktelig billig Schiit Wyrd, også kalt en USB-decrapifier. Jeg kjørte signal fra Mac til Wyrd, fra Wyrd til Dac. Resultatet var at jeg endelig ble kvitt en slitsom mellomtone (som du, BB, sikker har sett meg slite med i andre tråder) og roen, tre-dimensjonaliteten og tydeligheten i lydbildet - forskjellen mellom ulike lyder - ble adskillig forbedret.
Ikke be meg forklare det teoretisk
Men det finnes mange forklaringer på nettet. Og du er hjertelig velkommen innom for å teste om du hører forskjell.