Hvorfor ender alltid kabeltrådene opp i krangling/skittkasting?

Virker ikke dette noe rart?

• Er moderatorene for slepphende?

Stemmer: 0 0.0%
  • Burde man bare bruke et kabelmerke alle sammen?

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    83
R

Roysen

Gjest
At man hører forskjell kan ikke forklares med placebo. Placebo er pr definisjon når hjernen blir påvirket av forutinntatte meninger/tro til å oppleve det man mener/tror på forhånd. Når det gjelder kabler er det mange opplevelser som er i strid med hva man trodde på forhånd. Nocebo derimot er pr definisjon når forutinntatte meninger/tro påvirker hjernen til å ikke oppfatte opplevelser fordi man på forhånd har overbevist seg selv om at slike forskjeller ikke eksisterer. Dette kan lettere overføres som en forklaring til at en del ikke hører forskjell enn at placebo er en forklaring på at en del hører forskjeller når disse er i strid med hva de hadde forventet på forhånd.

Mvh
Roysen

Dette er i strid med all forskning på persepsjon.
Jeg har personlig hørt enorme forskjeller stikk i strid med mine forventninger som senere har visst seg å være placebo eller innbilt (glemte å slå over en bryter slik at jeg hørte på samme komponent ikke den "nye" som jeg trodde - det var en solid lærepenge).
Feil! Placebo er et uttrykk som stammer fra legemiddelindustrien. Pr. definisjon er placebo når hjernen blir påvirket av forutinntatte meninger/tro til å oppleve det man mener/tror på forhånd. Alt annet som ikke faller inn under denne definisjonen er ikke placebo. Det kan godt være at du har hørt noe som er stikk i strid med hva du trodde på forhånd. Da er imidlertid ikke dette placebo og kan ikke forklares med teoriene som ligger bak definisjonen av placebo.

Mbare skrev en del meget bra om dette for en stund tilbake. Dette er hans fagområde.

Mvh
Roysen

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Oppfatning av lyd er subjektivt. Og den oppfatningen er sann for den som har den. Uansett. Da blir det provoserende når noen latterliggjør at man oppfatter at ulike kabler låter forskjellig.

Det handler egentlig bare om å akseptere at noen hører forskjell. Andre ikke. Begge deler er sant.

Jeg lar meg av og til irritere når noen forteller meg at jeg ikke har hørt det jeg har hørt. Det er respektløst.

8

8x12_TOM

Gjest
Jeg lar meg av og til irritere når noen forteller meg at jeg ikke har hørt det jeg har hørt. Det er respektløst.
Er av de som ikke hører vesentlig forskjell på kabler, men lar meg aldri irritere selvom jeg til stadighet får høre at anlegget er for dårlig, eller at øra er tette;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Oppfatning av lyd er subjektivt. ...
...
Noen av oss tillater oss å stille spørsmål ved om «oppfatningen av lyd» skyldes «oppfatningen» eller «lyden». Det er ikke det minste respektløst.

mvh
KJ

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er av de som ikke hører vesentlig forskjell på kabler, men lar meg aldri irritere selvom jeg til stadighet får høre at anlegget er for dårlig, eller at øra er tette;)
Dette var nytt for meg, at du til stadighet fikk høre dette om anlegget ditt og ørene dine... Men det er kanskje noe du føler subjektivt, noe du ikke har målt ? :rolleyes:

L

larkus

Gjest
Hvis forutsetningen for å registrere dyre kablers fortreffelige prestasjoner er anlegg til en halv million eller mer, så kan det være akkurat det samme for meg. Jeg har anlegg til skarve 100K og har vanskelig for å høre forskjell på kabler. Hører dårlig på det ene øret gjør jeg også. For ikke å snakke om at jeg lar meg irritere over folk som innbiller seg at de hører forskjell på absolutt alt!
Til helsike med alt av kabelforskjeller. Det skal en USEDVANLIG dårlig kabel til for å ødelegge lyden i et godt anlegg.

mvh
larkus

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvis forutsetningen for å registrere dyre kablers fortreffelige prestasjoner er anlegg til en halv million eller mer, så kan det være akkurat det samme for meg. Jeg har anlegg til skarve 100K og har vanskelig for å høre forskjell på kabler. Hører dårlig på det ene øret gjør jeg også. For ikke å snakke om at jeg lar meg irritere over folk som innbiller seg at de hører forskjell på absolutt alt!
Til helsike med alt av kabelforskjeller. Det skal en USEDVANLIG dårlig kabel til for å ødelegge lyden i et godt anlegg.

mvh
larkus

Eller en USEDVANLIG kabel alene for å gjøre lyden perfekt :).. Der er vi enige lark .

8

8x12_TOM

Gjest
Dette var nytt for meg, at du til stadighet fikk høre dette om anlegget ditt og ørene dine... Men det er kanskje noe du føler subjektivt, noe du ikke har målt ? :rolleyes:
Det er vel kanskje nytt for deg at jeg tilhører gruppen som også blir omtalt som kabelfornekterne og målemafian.
Det har vel skjedd mer enn en gang at vi har fått høre at kanskje anlegget ikke har kvaliteter nok for å avsløre kabelforskjeller, eller at vi kanskje ikke hører godt nok.
Innlegget mitt var ikke ment som provokasjon mot noen, men mer som en hint om at det går ann å drive denne hobbyen på forskjellig vis, uten og måtte fly til motangrep så fort muligheten byr seg. Dette gjelder alle parter synes jeg.
Er veldig fornøyd og koser meg med hobbyen på min måte.

Tor

• Liker
Reaksjoner: HCS

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
38
Et helt vesentlig poeng som desverre mange har mistet litt fokus på.... Kose seg med hobbyen!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Oppfatning av lyd er subjektivt. ...
...
Noen av oss tillater oss å stille spørsmål ved om «oppfatningen av lyd» skyldes «oppfatningen» eller «lyden». Det er ikke det minste respektløst.

mvh
KJ

Noen av oss tillater oss å stille spørsmål ved om «oppfatningen av respektløshet» skyldes «oppfatningen» eller «respektløsheten». Det er ikke det minste respektløst.

mvh
BT

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Etter 30års erfaring med hifi:
Signalkabler og høyttkabler låter forskjellig!
Det er ingen sammenheng mellom lydkvalitet og pris på kabler!
Ergo: Det er den kabelen du finner som låter bra i ditt anlegg som gjelder, dette kan like gjerne være en dritbillig ledningsstump

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Kabeltråder ender ofte opp i krangel og ufred i heimen,

Og en tråd om hvorfor det er slik ser ut til å ende på lignende vis,

Hvorfor ender tråder om hvorfor kabeltråder ender i krangel opp i krangel?

(Knute på tråden??)

Mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Rent personlig tror jeg trådene ender i krangel fordi det ikke er noe å krangle om. Blir som å krangle om fargen på keiserens nye klær.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.275
Sted
Oslo
Naken romersk keiser har også en farve. Kvit, vil eg tru.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.653
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kabeltrådene ender i krangel fordi en hel masse selvoppnevnte teknologieksperter uten noe som helst peiling, opphøyer seg til allmektiktige orakeler.

Fantomet har talt, og han har talt vel. Gammelt jungelord.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Kabeltrådene ender i krangel fordi en hel masse selvoppnevnte teknologieksperter uten noe som helst peiling, opphøyer seg til allmektiktige orakeler.

Det er vel utsagn som dette som er årsaken. Begge leire benytter samme teknikk og resultatet er gitt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.508
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Det er vel utsagn som dette som er årsaken. Begge leire benytter samme teknikk og resultatet er gitt.
+1. Men etter 10 år på sentralen kjenner jeg heldigvis igjen forumtrollene og vet hvem jeg skal neglisjere på begge sider.

Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det er de med litt teknisk kunnskap som forsvinner fra de forskjellige trådene. Det er jo ikke så rart. Det er de trådene hvor folk har kunnskap om produktene som varer i lengden. Det er best og holde seg der:rolleyes: mvh Guit

T

tce-teams

Gjest

+1. Men etter 10 år på sentralen kjenner jeg heldigvis igjen forumtrollene og vet hvem jeg skal neglisjere på begge sider.
+1

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289

Er vel symptomatisk at en musiker med high-end-utstyr (Lars Erik) og en annen musiker som i hvert fall låner med seg en del high-end-utstyr av og til (Trompetnerd)begge er kabeltilhengere. Vi får bare si velkommen etter til bakstreverne her når de en gang får utstyret og "gehøret" opp å stå.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag

Er vel symptomatisk at en musiker med high-end-utstyr (Lars Erik) og en annen musiker som i hvert fall låner med seg en del high-end-utstyr av og til (Trompetnerd)begge er kabeltilhengere. Vi får bare si velkommen etter til bakstreverne her når de en gang får utstyret og "gehøret" opp å stå.
Det er ingen grunn til å spinne myter rundt musikere. Jeg tilhører selv i større grad et musikermiljø enn et hifimiljø, og i musikermiljøet er stort sett avspillingskjedene fri for snakeoil og mystiske tweaks. De musikerne jeg kjenner er ganske rasjonelle når det gjelder avspilling, men når det gjelder instrumenter og analoge vintage outboardprosessorer så er det annerledes.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289

Det er ingen grunn til å spinne myter rundt musikere. Jeg tilhører selv i større grad et musikermiljø enn et hifimiljø, og i musikermiljøet er stort sett avspillingskjedene fri for snakeoil og mystiske tweaks. De musikerne jeg kjenner er ganske rasjonelle når det gjelder avspilling, men når det gjelder instrumenter og analoge vintage outboardprosessorer så er det annerledes.
Det er ikke noe snake- oil. Irregulariteter i kablene skaper uforutsigbar forvrengning. Her er for eksempel en 10 år gammel diskusjon der de krangler om dette så fillene fyker.

Cable distortion and "micro diodes" - diyAudio

Resultatet av dette er hørbart som en utviskning av det musikalske innholdet, rett og slett. Detaljer, holografi, you name it. Akkurat som forskjellen på en god og en dårlig komponent (som en cd- spiller). Men det "krever litt mer" å høre forskjellen på kabler. "Hvem som helst", med "hvilket som helst anlegg" kan høre forskjellen på å ha en gammel cd- spiller og ha en moderne high-end- spiller i avspillingskjeden (håper jeg da). Men det er en litt høyere terskel når det gjelder kabler. Men i et virkelig high-end-anlegg er det faktisk total natt-og-dag-forskjell mellom vanlige billigkabler og toppkabler.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.508
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Say no more.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011

Hvis "kabeltilhenger" betyr at man hører forskjell på ulike kabler tilkoblet så kan jeg skrive under på det, men konstaterer også at de beste anleggene jeg har hørt har vært tilkoblet alt annet enn dyre kabler. Man kommer et stykke uten å svi av mange kroner hvis alle andre parametere er utjevnet.

Er det pris eller ytelse som skal til for å bli godkjent som highend av deg Kule-Trygve? ;)

Min oppfatning er at musikere V.S hifi er som resten av befolkningen, dvs veldig forskjellige. Det finnes en del kvinnelige fiolinister som har mindre peiling enn sønnen min på snart 3 år. Dvs de har mer enn nok med tekniske løsninger som start og stopp. At de på sentralen som har tilknyttning til musikkbransjen har en liten fordel når det gjelder å manøvrere seg i jungelen er jeg enig med deg om.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvis en skal se på en annen yrkesgruppe og dens forhold til kabler kan en se på lydteknikere... De er rimelig avslappet og bruker ikke store summer på dyre kabler stort sett , hverken i studio og iallefall ikke på konserter.... :cool:..Holder neutrik koblingen er det godt nok..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis en skal se på en annen yrkesgruppe og dens forhold til kabler kan en se på lydteknikere... De er rimelig avslappet og bruker ikke store summer på dyre kabler stort sett , hverken i studio og iallefall ikke på konserter.... :cool:..Holder neutrik koblingen er det godt nok..
de har som regel dårlig råd (studior og lydteknikkere) og behov for noen kilometer med kabel.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
"Kabeltilhenger" vil jo si at man har oppdaget at noen kabler forbedrer lyden i forhold til andre kabler (altså ikke bare får det til å høres "annerledes" ut), og at denne forskjellen i det riktige anlegget faktisk kan være verdt ganske mange penger. Og kablers ytelse er systemuavhengig etter min erfaring (i motsetning til det "den andre tråden" hevder.)

Det er selvfølgelig ytelse og ikke pris som avgjør graden av high-end. Men det er en ganske klar sammenheng mellom pris og ytelse etter min erfaring. Det er selvfølgelig også noen kjøp som er bedre enn andre der ute. Slik er det jo med allting.

Jeg har ikke kommet så mye lenger enn start-og stopp- nivået selv, dvs jeg kan lese en bruksanvisning og koble sammen greiene. Når det gjelder bruksanvisningen til cd- spilleren har jeg aldri gjort annet enn å skumlese de interessante sidene. Når jeg for eksempel har kjøpt ny Accuphase preamp hos Lyric (som jeg jo har gjort et par ganger), og sier jeg vil lese bruksanvisningen grundig før jeg begynner å spille, så har jo innehaveren der sagt "nei, bare koble til og begynn å spille, og konsulter bruksanvisningen ved behov..." Man trenger rett og slett ikke kunne særlig mye for å få fantastisk lyd, det er bare å låne ørene til det man orker/ gidder, for å orientere seg litt, og så bla opp det som kreves.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
de har som regel dårlig råd (studior og lydteknikkere) og behov for noen kilometer med kabel.
Jeg er også usikker på om det hadde gjort noen forskjell for platene våre om studioene hadde brukt andre kabler. Hvis vi går utifra at kabler ikke har noen innvirkning på frekvensresponsen så vil vel ikke for eksempel høyfrekvent støy overføres fra ledd til ledd i studioprosessen? Eller ?
Dessuten er jo støyen og forvrengningen fra utstyret deres en del av "sounden" de prøver å skape.

Kunsten blir jo å hente ut det som er av platene når de er ferdige.
Alle som har hørt et PA anlegg spille med live artister kjempebra for så å spille av plater kjempedårlig i neste sekund skjønner det. Det er nok ikke kablenes feil heller....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg er også usikker på om det hadde gjort noen forskjell for platene våre om studioene hadde brukt andre kabler. Hvis vi går utifra at kabler ikke har noen innvirkning på frekvensresponsen så vil vel ikke for eksempel høyfrekvent støy overføres fra ledd til ledd i studioprosessen? Eller ?
Dessuten er jo støyen og forvrengningen fra utstyret deres en del av "sounden" de prøver å skape.

Kunsten blir jo å hente ut det som er av platene når de er ferdige.
Alle som har hørt et PA anlegg spille med live artister kjempebra for så å spille av plater kjempedårlig i neste sekund skjønner det. Det er nok ikke kablenes feil heller....
Kabler er nok et stykke ned på listen over hva som er viktig for sluttresultatet i studio

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Det er selvfølgelig ytelse og ikke pris som avgjør graden av high-end. Men det er en ganske klar sammenheng mellom pris og ytelse etter min erfaring. Det er selvfølgelig også noen kjøp som er bedre enn andre der ute. Slik er det jo med allting.
Bare siktet til sitatet ditt om mitt anlegg og komponenter på lån.;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Har ikke helt oversikt over hva du har testet, men du prøvde jo en skitdyr cd- spiller, var det ikke, og så fikk du låne en veldig dyr kabel å teste den med, og så førte det ene til det andre og du fikk en skikkelig ut-av-kabelen-opplevelse og du var ikke lenger så sikker på at en kabel ikke kan gjøre forbløffende ting med lyden

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Har ikke helt oversikt over hva du har testet, men du prøvde jo en skitdyr cd- spiller, var det ikke, og så fikk du låne en veldig dyr kabel å teste den med, og så førte det ene til det andre og du fikk en skikkelig ut-av-kabelen-opplevelse og du var ikke lenger så sikker på at en kabel ikke kan gjøre forbløffende ting med lyden

og hva har vi lært av det?

L

larkus

Gjest
Å tro blindt på at en kabel som lydmessig er i toppklasse nødvendigvis må koste en formue, er et av kjennetegnene på en hifi-amatør uten erfaring i faget.
(Husk det Kule-Trygve:cool:)

Edit: De aller fleste kabler er forresten i lydmessig toppklasse, uavhengig av pris.
(Ht-kabler må ha tilstrekkelig tverrsnitt, og det koster en del med dagens kobberpriser:))

Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
"Kabeltilhenger" vil jo si at man har oppdaget at noen kabler forbedrer lyden i forhold til andre kabler (altså ikke bare får det til å høres "annerledes" ut), og at denne forskjellen i det riktige anlegget faktisk kan være verdt ganske mange penger. Og kablers ytelse er systemuavhengig etter min erfaring (i motsetning til det "den andre tråden" hevder.)

Jeg har ikke kommet så mye lenger enn start-og stopp- nivået selv, dvs jeg kan lese en bruksanvisning og koble sammen greiene. Når det gjelder bruksanvisningen til cd- spilleren har jeg aldri gjort annet enn å skumlese de interessante sidene. Når jeg for eksempel har kjøpt ny Accuphase preamp hos Lyric (som jeg jo har gjort et par ganger), og sier jeg vil lese bruksanvisningen grundig før jeg begynner å spille, så har jo innehaveren der sagt "nei, bare koble til og begynn å spille, og konsulter bruksanvisningen ved behov..." Man trenger rett og slett ikke kunne særlig mye for å få fantastisk lyd, det er bare å låne ørene til det man orker/ gidder, for å orientere seg litt, og så bla opp det som kreves.
Har du noe dokumentasjon som underbygger din påstand om at kabler er systemuavhengig ? eller bare synsing fra deg ?

Sammenheng mellom pris og kvalitet gjelder allting ? Det er nok en sannhet med modifikasjoner, hvordan kan kalkyle som benyttes av importør og forhandler avgjøre kvalitet på et produkt ?
Ser ofte at prisforskjell på ett og samme produkt mellom forskjellige butikker kan være så mye som 100 prosent, gjelder det da kvaliteten også ?
Hva synes du om at den DAC-chip som sitter i din cd-spiller koster/kostet under 100,- NOK og finnes i utstyr som koster mindre enn 10 prosent av prisen på din cd-spiller ?

"Man trenger rett og slett ikke kunne særlig mye for å få fantastisk lyd, det er bare å låne ørene til det man orker/ gidder, for å orientere seg litt, og så bla opp det som kreves."

Eg tolker dette som at ikke så viktig med kunnskap, så lenge du kjøper noe med en tilstrekkelig høy pris.

Mitt råd er at du leser denne tråden med et åpent sinn : http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

Mye god og velbegrunnet info å finne der

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Fra min side så blir dette skrevet med glimt i øyet siden du tydeligvis ikke mener at anlegget mitt er high-end nok fra før. ;)
Cdspilleren var i samme prisklasse som forsterkeren jeg eier ja. :)
Det stemmer at jeg ble overrasket over at en kabel kunne fjerne uhørlige lag med grums på opptaket, men å konkludere med at jeg ikke hadde hørt denne forskjellen med min pcrigg til 4000,- (dac og avspillingsprogram, denne holder faktisk godt stand enda) er jeg ikke helt sikker på at jeg kan være med på.

Må si at selv om du ofte setter saker og ting veldig på spissen så setter jeg pris på din fargerike tilstedeværelse og som uredd forkjemper for det som er dyrt på forumet.:cool:
Hvorfor har du kun lakriskabler som strømkabler?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fra min side så blir dette skrevet med glimt i øyet siden du tydeligvis ikke mener at anlegget mitt er high-end nok fra før. ;)
Det stemmer at jeg ble overrasket over at en kabel kunne fjerne uhørlige lag med grums på opptaket, men å konkludere med at jeg ikke hadde hørt denne forskjellen med min pcrigg til 4000,- (dac og avspillingsprogram, denne holder faktisk godt stand enda) er jeg ikke helt sikker på at jeg kan være med på.

Må si at selv om du ofte setter saker og ting veldig på spissen så setter jeg pris på din fargerike tilstedeværelse og som uredd forkjemper for det som er dyrt på forumet.:cool:
Der stillte du spørsmålet jeg har vært på nippen til å stille mer enn en gang.
Skal jeg tippe eller alternativt sagt, synse, så vil jeg anta at hans kabelleverandør (de blå) ikke lager "blå strømkabler" fordi han mener at vanlige holder mål..........................noe i denne duren:cool:
Mvh.KW

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289

Den cd- spilleren kostet rundt 100 000? Selv jeg har aldri vært borti en så dyr spiller. Har aldri verken eid eller noengang hørt noen spiller til mer enn halvparten av denne prisen. Men jeg tviler ikke på at den var bra.
Dyre strømkabler har jeg prøvd en gang. Gidder ikke skrive om det enda en gang, men det ga ikke mersmak. Ikke bedre og muligens litt dårligere lyd. Er sikkert mulig jeg tester noe igjen en gang, men troen på dyre strømkabler fikk seg en knekk. Min kabelleverandør sa en gang at han jobbet med noen strømkabler, men jeg vet ikke om dette noen gang materialiserte seg i noe konkret produkt. Han sa noe om at han hadde en prototype på gang, og at denne var blitt vurdert (jeg vet ikke av hvem) til å være bedre enn noen andre veldig dyre greier. Nok om det...
TeddyH: Mitt svar til den linken din er å vise til en annen link

SILVER AUDIO

Her kan du lese slikt som:

[FONT=Times New Roman, Times, serif]To the continuing frustration of mainstream electrical engineers and pragmatic curmudgeons alike, high-end audio cables remain a multi-million dollar industry. Fueling the controversy is the apparent irrelevance of standard transmission-line parameters, particularly, the "first order" effects of the LRC values of cables since they are virtually meaningless at audio frequencies, and especially for the relatively short lengths of cables used in a high end audio system.[/FONT]
At det som tas opp i linken din har lite med virkeligheten å gjøre, er noe man skjønner selv med litt erfaring, og dermed ikke trenger internett for å innse. Mine egne kabler er noe av det mest velansette som finnes der ute, og en del av forklaringen er kanskje her:

[FONT=Times New Roman, Times, serif]7. WHY SILVER INSTEAD OF COPPER?[/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif]Technicalities aside for the moment, properly designed Silver audio cables are found supremely pleasing for their lush, vivid, and above all, natural presentation. Pure Silver wiring harnesses and even transformers are the choice of many cost no object amplifiers and loudspeakers. However, just because Silver is used as a conductor does not, unfortunately, make a cable a good performer. As explained earlier, Silver is more prone to phase shift than copper due to its greater potential for group delay as a result of its different magnetic permeability and ironically, its greater conductivity. Therefore, it is crucial to use even thinner conductors than one would with copper to nullify this limitation.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif]An important benefit to the use of Silver is freedom from the diode-like, energy storing and distortion producing effects of its oxide (compression and other non-linear effects). This is because Silver Oxide itself is such a superior conductor. Copper Oxide on the other hand, is a semi conductor, a material a rectifier could be made of! Copper Oxide occurs at the molecular level and is the reason behind the fanatical effort expended to attempt to make "OFC" (oxygen free copper) which is not 100% possible. Copper Oxide only gets worse with age especially with repeated bending and twisting.[/FONT]

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219

Den cd- spilleren kostet rundt 100 000? Selv jeg har aldri vært borti en så dyr spiller. Har aldri verken eid eller noengang hørt noen spiller til mer enn halvparten av denne prisen. Men jeg tviler ikke på at den var bra.
Dyre strømkabler har jeg prøvd en gang. Gidder ikke skrive om det enda en gang, men det ga ikke mersmak. Ikke bedre og muligens litt dårligere lyd. Er sikkert mulig jeg tester noe igjen en gang, men troen på dyre strømkabler fikk seg en knekk. Min kabelleverandør sa en gang at han jobbet med noen strømkabler, men jeg vet ikke om dette noen gang materialiserte seg i noe konkret produkt. Han sa noe om at han hadde en prototype på gang, og at denne var blitt vurdert (jeg vet ikke av hvem) til å være bedre enn noen andre veldig dyre greier. Nok om det...
TeddyH: Mitt svar til den linken din er å vise til en annen link

SILVER AUDIO

Her kan du lese slikt som:

To the continuing frustration of mainstream electrical engineers and pragmatic curmudgeons alike, high-end audio cables remain a multi-million dollar industry. Fueling the controversy is the apparent irrelevance of standard transmission-line parameters, particularly, the "first order" effects of the LRC values of cables since they are virtually meaningless at audio frequencies, and especially for the relatively short lengths of cables used in a high end audio system.
At det som tas opp i linken din har lite med virkeligheten å gjøre, er noe man skjønner selv med litt erfaring, og dermed ikke trenger internett for å innse. Mine egne kabler er noe av det mest velansette som finnes der ute, og en del av forklaringen er kanskje her:

7. WHY SILVER INSTEAD OF COPPER?
Technicalities aside for the moment, properly designed Silver audio cables are found supremely pleasing for their lush, vivid, and above all, natural presentation. Pure Silver wiring harnesses and even transformers are the choice of many cost no object amplifiers and loudspeakers. However, just because Silver is used as a conductor does not, unfortunately, make a cable a good performer. As explained earlier, Silver is more prone to phase shift than copper due to its greater potential for group delay as a result of its different magnetic permeability and ironically, its greater conductivity. Therefore, it is crucial to use even thinner conductors than one would with copper to nullify this limitation.
An important benefit to the use of Silver is freedom from the diode-like, energy storing and distortion producing effects of its oxide (compression and other non-linear effects). This is because Silver Oxide itself is such a superior conductor. Copper Oxide on the other hand, is a semi conductor, a material a rectifier could be made of! Copper Oxide occurs at the molecular level and is the reason behind the fanatical effort expended to attempt to make "OFC" (oxygen free copper) which is not 100% possible. Copper Oxide only gets worse with age especially with repeated bending and twisting.
Ok, da ser eg at vi har forskjellig oppfatning av hva som er "virkeligheten"

Du forholder deg tydeligvis til en reklameside fra ett firma som selger kabler, som "virkeligheten" i dette tilfelle.
Selv forholder eg meg til fysikkens lover som "virkeligheten" her.
De er jo tross alt betydelig bedre dokumentert enn lyriske skrytepåstander som dette :
"Silver audio cables are found supremely pleasing for their lush, vivid, and above all, natural presentation"

Hvorfor i all verden skal ikke fysikkens lover også gjelde hi-fi kabler ? De gjelder jo alt annet rundt oss, så hvorfor ikke slike kabler ??

Ps. det som tas opp i den tråden eg linket til har nok betydelig mer med virkeligheten å gjøre, enn den link du kom med. Uansett hvor lite du måtte like det.....

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011

Dyre strømkabler har jeg prøvd en gang. Gidder ikke skrive om det enda en gang, men det ga ikke mersmak. Ikke bedre og muligens litt dårligere lyd. Er sikkert mulig jeg tester noe igjen en gang, men troen på dyre strømkabler fikk seg en knekk. Min kabelleverandør sa en gang at han jobbet med noen strømkabler, men jeg vet ikke om dette noen gang materialiserte seg i noe konkret produkt. Han sa noe om at han hadde en prototype på gang, og at denne var blitt vurdert (jeg vet ikke av hvem) til å være bedre enn noen andre veldig dyre greier. Nok om det....
Da er det min tur til å si " du må prøve cdspiller i den prisklassen"! :)
Interessant at du ikke liker strømkabler. Kan ikke si at jeg er blitt frelst selv heller, men har ikke prøvd alt.

Topp Bunn