Det er selvfølgelig ytelse og ikke pris som avgjør graden av high-end. Men det er en ganske klar sammenheng mellom pris og ytelse etter min erfaring. Det er selvfølgelig også noen kjøp som er bedre enn andre der ute. Slik er det jo med allting.
Bare siktet til sitatet ditt om mitt anlegg og komponenter på lån.
Har ikke helt oversikt over hva du har testet, men du prøvde jo en skitdyr cd- spiller, var det ikke, og så fikk du låne en veldig dyr kabel å teste den med, og så førte det ene til det andre og du fikk en skikkelig ut-av-kabelen-opplevelse og du var ikke lenger så sikker på at en kabel ikke kan gjøre forbløffende ting med lyden
Fra min side så blir dette skrevet med glimt i øyet siden du tydeligvis ikke mener at anlegget mitt er high-end nok fra før.
Cdspilleren var i samme prisklasse som forsterkeren jeg eier ja.
Det stemmer at jeg ble overrasket over at en kabel kunne fjerne uhørlige lag med grums på opptaket, men å konkludere med at jeg ikke hadde hørt denne forskjellen med min pcrigg til 4000,- (dac og avspillingsprogram, denne holder faktisk godt stand enda) er jeg ikke helt sikker på at jeg kan være med på.
Må si at selv om du ofte setter saker og ting veldig på spissen så setter jeg pris på din fargerike tilstedeværelse og som uredd forkjemper for det som er dyrt på forumet.
Hvorfor har du kun lakriskabler som strømkabler?
Den cd- spilleren kostet rundt 100 000? Selv jeg har aldri vært borti en så dyr spiller. Har aldri verken eid eller noengang hørt noen spiller til mer enn halvparten av denne prisen. Men jeg tviler ikke på at den var bra.
Dyre strømkabler har jeg prøvd en gang. Gidder ikke skrive om det enda en gang, men det ga ikke mersmak. Ikke bedre og muligens litt dårligere lyd. Er sikkert mulig jeg tester noe igjen en gang, men troen på dyre strømkabler fikk seg en knekk. Min kabelleverandør sa en gang at han jobbet med noen strømkabler, men jeg vet ikke om dette noen gang materialiserte seg i noe konkret produkt. Han sa noe om at han hadde en prototype på gang, og at denne var blitt vurdert (jeg vet ikke av hvem) til å være bedre enn noen andre veldig dyre greier. Nok om det...
TeddyH: Mitt svar til den linken din er å vise til en annen link
SILVER AUDIO
Her kan du lese slikt som:
[FONT=Times New Roman, Times, serif]To the continuing frustration of mainstream electrical engineers and pragmatic curmudgeons alike, high-end audio cables remain a multi-million dollar industry. Fueling the controversy is the apparent irrelevance of standard transmission-line parameters, particularly, the "first order" effects of the LRC values of cables since they are virtually meaningless at audio frequencies, and especially for the relatively short lengths of cables used in a high end audio system.[/FONT]
At det som tas opp i linken din har lite med virkeligheten å gjøre, er noe man skjønner selv med litt erfaring, og dermed ikke trenger internett for å innse. Mine egne kabler er noe av det mest velansette som finnes der ute, og en del av forklaringen er kanskje her:
[FONT=Times New Roman, Times, serif]7. WHY SILVER INSTEAD OF COPPER?[/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif]Technicalities aside for the moment, properly designed Silver audio cables are found supremely pleasing for their lush, vivid, and above all, natural presentation. Pure Silver wiring harnesses and even transformers are the choice of many cost no object amplifiers and loudspeakers. However, just because Silver is used as a conductor does not, unfortunately, make a cable a good performer. As explained earlier, Silver is more prone to phase shift than copper due to its greater potential for group delay as a result of its different magnetic permeability and ironically, its greater conductivity. Therefore, it is crucial to use even thinner conductors than one would with copper to nullify this limitation.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif]An important benefit to the use of Silver is freedom from the diode-like, energy storing and distortion producing effects of its oxide (compression and other non-linear effects). This is because Silver Oxide itself is such a superior conductor. Copper Oxide on the other hand, is a semi conductor, a material a rectifier could be made of! Copper Oxide occurs at the molecular level and is the reason behind the fanatical effort expended to attempt to make "OFC" (oxygen free copper) which is not 100% possible. Copper Oxide only gets worse with age especially with repeated bending and twisting.[/FONT]