Høyttalere Hvorfor er det så få høyttalerprodusenter som lager tidsfasekorrigerte høyttalere?

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
201
Sted
Ved Mjøsa
Eks. Wilson Wamm, Duntech, Dahlquist, JBL L212 etc. er konstruert med rett tidsfase mellom elementene. Flertallet av HT produsenter går for billigvarianten og kliner alt på en planke. Skjønner at det har med kostnad å gjøre, men det er mange DYRE HT som går for "planken"...
Men hvorfor gå for billigløsningen på dyre HT når det låter mye bedre hvis man gjør det rett?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Antakeligvis fordi det ikke gjør all verdens forskjell IRL. :)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her er det hele løpetidskorrigert. I digitaldomenet. Man driver da ikke med passive høyttalere!

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.155
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nåja, det er nok ganske så individuelt, akkurat som stort sett alt annet.

• Liker
Reaksjoner: KMR

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
801
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nåja, det er nok ganske så individuelt, akkurat som stort sett alt annet.
Cheviot, som du lister opp i signaturen din, er vel på sin måte også tidsfasekorrigert? Eller...? :unsure:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Passive delefiltre gjør jo dette med fase også, så at det ikke er vanlig å ta hensyn til...? Tror de fleste tar mer hensyn til det enn man tror.

• Liker
Reaksjoner: KMR

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
201
Sted
Ved Mjøsa
Passive delefiltre gjør jo dette med fase også, så at det ikke er vanlig å ta hensyn til...? Tror de fleste tar mer hensyn til det enn man tror.
Nei - delefiltre passive/aktive korrigerer elektrisk fase, ikke akustisk. Dette er en utbredt misforståelse.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.127
bare tøys for de fleste allikavel? med mindre man har et halvmeter dypt horn :p at man kan måle noe betyr ikke at man hører det.

også de som preiker om faseresponsen til FIR filter kan prøve å måle høyttaleren på nytt litt off-axis å se hva de får da..?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hjertelig velkommen til meg og en blindlytting på favorittmusikken din med og uten fasekorringering i FIR. :)

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
146
Sted
Trondheim
Følger det med et stativ for plassering av hodet? :cool:
Det blir nødvendigvis kun en spesifikk høyde der signalene fra elementene når fram samtidig?

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.069
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg er ikke tilhenger av mange målinger.
Nei, og for trådens tema har det uansett liten relevans. Små sjanser for at man klarer å skape en god snittet faserespons over et større område og automatikken som muliggjør flermåling har gjerne et av punktene som tidsreferanse.

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
201
Sted
Ved Mjøsa
Så lenge man opererer med flere enn ett høyttalerlement, så vil man ha kun et punkt ( eller en linje ) hvor man kan lytte uten å komme i feilfase. Så ja, man burde ha en "hakestropp" hvor man plasserer hodet på rett sted ;-)

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
146
Sted
Trondheim
Regna litt på det.

Hvis man sitter 3 meter unna en høyttaler, og vi tenker oss en horisontal linje fra hodet til høyttaleren, og det deretter er, si 1 meter vertikal avstand opp eller ned til det mest fjerntliggende elementet, så sier vår venn Pytagoras, at linjen fra øret til dette elementet er 16 cm lenger enn korteste linje (den horisontale).

Lyd beveger seg med ca 330 meter per sekund, så forsinkelsen blir ca 1/2 millisekund.

Jeg mener å ha lest at vi er i stand til å oppfatte samtidighet ned mot et millisekund. Men antar også at vi er i stand til å høre mindre offset når det er snakk om interferens.

Så ja, det kan ha noe for seg, men det er vel heller sjeldent at diskant-elementene sitter lengst unna horisontalen fra hodet inn til høyttaleren, og for lavere frekvenser må man anta at forskjellen blir mindre følbar.

Forskjellen i avstand blir mindre jo lenger unna man sitter.

Forøvrig, om man virkelig ønsker kontroll, så er hodetelefoner det åpenbare svaret?

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.792
Sted
oslo
Skjønner at det har med kostnad å gjøre, men det er mange DYRE HT som går for "planken"...
Men hvorfor gå for billigløsningen på dyre HT når det låter mye bedre hvis man gjør det rett?
Produsentene har nok merket seg at estetikk selger, og det er jo ikke å stikke under en stol at de fleste tidsfasekorrigerte høyttalere ser rimelig spesielle ut.
Når de da i tillegg er billigere å produsere, så er det jo ikke så mye å tenke på.

Med dagens utbredte overgang til aktiv drift og DSP er dette heldigvis et problem som burde være saga blott, da man kan fikse det med digital delay per element.

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
801
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
På en del høyttalere med horn kan avstanden mellom elementene bli ganske stor. Når blir forskjellen i fase nok til at det er merkbart? I eksempelet under er forskjellen rundt en halvmeter...
683a753badc515bc56efc1860ef968d7-431337152.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.975
Torget vurderinger
23
På en del høyttalere med horn kan avstanden mellom elementene bli ganske stor. Når blir forskjellen i fase nok til at det er merkbart? I eksempelet under er forskjellen rundt en halvmeter...

Ingen problem å høre forskjell på så mye som en halv meter. Impulsresponsen forringes, tydelig å høre.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.662
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tok en test med @Bratt hos meg sist uke med nettopp timing og delay, hjelpes så viktig det er å ha det under kontroll.

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
146
Sted
Trondheim

arf66

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
146
Sted
Trondheim

Ingen problem å høre forskjell på så mye som en halv meter. Impulsresponsen forringes, tydelig å høre.

For ikke å snakke om live konsert med et symfoniorkester. Der sitter de på stolene sine, spredt utover, for alle vinder, nærmest.
Utrolig hensynsløst! :oops:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig nok er avstanden mellom musikerne kortere når opptaket gjøres med et klassisk Decca-tre.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.127
når man ser impulsresponsen til de som skryter over tidskorrigerte høyttalere er det ingenting spesielt med de. skader ikke å putte det inn om man har dsp, men for de fleste normale høyttalere er det jo gimmick
troels gravesen har tatt litt for mye, fysisk korrigerer baffel innenfor noen få cm og skaper voldsom refleksjoner og diffraksjon isteden. *facepalm*

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.379
Sted
Østfold
Jeg hører greit forskjell på mine HT som er delt på 250 hz når jeg switcher mellom FIR impulskorrekt og IIR med fjernkontrollen (MiniDSP). Husk at folka her inne sier de hører forskjell på kabler, effekttrinn med 0.0001% forvrengning og vibrasjonsdemping av DAC. Det er derfor ikke noen grunn til å ikke kjøre med impulskorrekt HT, målbart og hørbart i alle fall for noen.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.474
Det er forskjell på tidsjustering mellom elementene og flat fase. Virker som folk blander disse to.

Tidsjustering er svært viktig. Flat fase er mer en subtil forskjell i beste fall og hørbarheten avhenger dessuten av rommets akustikk og hvor delefrekvensen ligger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.354
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er lett å høyre skilnad på høgtalarar, men eg har ikkje fått prøve ein konstruksjon der fasen kunne justerast, anna enn eit opplegg med lause diskantar. Såleis er det vanskeleg å seie kva faktorar som har mest å seie for godlyden. Men fulltoneplanarkonstruksjonar er ikkje dumme. Linjekjelder som går frå golv til tak let godt, endå det vert ein ørliten fasefeil mellom lyd frå topp og lyd frå øyrehøgda.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.379
Sted
Østfold
Jeg har lært at i denne hobbyen er det ikke "en riktig løsning" for alle. Derfor tror jeg at tidskorrigert og faseriktig lydgjengivelse er relevant for noen av oss, mens andre ikke finner noen mening i det.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.570
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Peter Walker og Quad introduserte membraner med sirkulær forsinkelse (circular delay line) i Quad ESL63, og alle Quad ESL etter det har samme prinsippet. Sirkulær forsinkelse skaper et kuleformet bølgefelt i høyttalerplanet, som illuderer en punktkilde bak høyttaleren. Det er så kult at jeg humrer når jeg tenker på det.
1729547152911.png

(bilde lånt fra audioholics forum)

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.799
Sted
Sunndalsøra
Første gangen jeg hørte Quad ESL var i Trondheim. Trodde først at det var en klassisk kvartett jeg hørt i kjelleren. Da jeg kom ned så var det et par Quad ESL som stod tilkoblet. Første inntrykket har noe å si. Jeg liker best akustiske instrumenter da.

Topp Bunn