Hvorfor er dyr HiFi så billig?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Uansett, det å erfare er svært viktig. Her har @Roysen et veldig godt poeng. Du kan lese deg opp på hundrevis av bøker om kjærlighet, men inntil du har har uttrykt kjærlighet, har du kun en idè om emnet. En teori er kun en teori inntil det blir erfart i praksis.
Vi snakker om digitalteknikk her, ikke mellommenneskelige relasjoner. I denne tråden har det fremkommet en del underlige påstander, presumtivt basert på "erfaring". Noen av de er

- Det er vanskelig å hente ut all informasjonen på en CD-plate
- Det er viktig å lese med økt hastighet
- Det er viktig med buffring for å kunne gjenlese eventuelle feil
- Det er vanskelig å brenne en eksakt kopi av en fil
- Spilling fra harddisk låter dårligere enn spilling fra drev

Av disse er 1) og 4) åpenbart feil, noe som er svært lett å dokumentere i praksis. Ethvert CD-drivverk blir fullstendig gruset av en PC/Mac på punkt 2) og 3), så om fjonge slike har en eller annen forse fremfor en datamaskin, så er det i alle fall ikke de to som er grunnen. På en harddisk er lesehastigheten astronomisk sammenlignet med en snurrende sølvskive og i de fleste programmer kan man sette opp omtrent så mye buffring man bare vil. Og trackrecorden til harddisker på å lese riktig er ganske bra, greit demonstrert i det faktum at en datamaskin i det hele tatt fungerer.

Angående 5) så har det blitt påstått begge deler, at harddisk låter dårligere og harddisk låter bedre. Samt at det ikke spiller noen rolle.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tenker mye på all musikken som ligger igjen på cd'ene, og som bare noen få heldige noensinne får hørt.

N

nb

Gjest
Sånn, da har jeg testet litt for morro skyld. Jeg har gjort følgende:

- Rippet en CD til harddisk i dbPowerAmp (Wrecking Ball av Emmylou Harris)
- Brent de rippede filene ut på CD
- Rippet de tilbake til harddisk fra den brente CDen.

Fikk samme resultat som 46 andre som har rapportert til AccurateRip i første trinn, så regner med at rippen min er korrekt. Jeg valgte meg en sang, "All my tears" og lastet inn i Audacity, tidsalignet de to waveformene(*), inverterte den ene og spille av begge samtidig. Resultat: Totalt tyssnad.

Konklusjon: Min DVD-brenner er i stand til å hente ut all informasjonen på CDen, den er i stand til å skrive dette ut på en brennbar CD, og rippe fra den brente CDen med all informasjon intakt. All informasjon overlever lagring til harddisk og lesing fra harddisk.

Men så står det også Super WriteMaster på brenneren så da må den jo være top notch. Kostet meg ca 200 kroner i innkjøp. Det skal også nevnes at både ripping og brenning er gjort i mange ganger normal hastighet. Ingen overraskelser så langt. DVD-brenneren er brukt både til rippingen og til brenningen.

Men så morroa: Frem med tusjen og bearbeide den brente CDen litt:

Samme test i Audacity etter ripping av "All my tears", men denne gangen med sorte streker gir samme resultat som tidligere. Det står ikke hvor tykk tusjen er, men tipper 0.7 millimeter eller deromkring. Så feilkorrigeringen er i alle fall i stand til å håndtere de 8 sorte strekene jeg har tegnet på CDen.

(*) denne operasjonen må gjøres fordi jeg får en offset på noen få samples, sikkert noe med oppsettet av programvaren min å gjøre, men det er irrelevant for lydkvaliteten. Det var kanskje 5-6-samples, noe som mefører at musikken starter mellom 5/44100 og 6/44100 - delers sekund senere.

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.295
Torget vurderinger
2
Enkelte innlegg er tatt bort da det ble langt utenfor tema.

V

vredensgnag

Gjest
AccurateRip kan også brukes om man kjører EAC.

Konseptet er enkelt - man sammenligner sin ferdige "rip" med en database for andres.

Les mer her. http://www.accuraterip.com/software.htm

Dette er en sikkerhetsforanstaltning for de som ønsker å være fullstendig sikre på at de har gjort en 100% korrekt overføring.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
AccurateRip kan også brukes om man kjører EAC.

Konseptet er enkelt - man sammenligner sin ferdige "rip" med en database for andres.

Les mer her. http://www.accuraterip.com/software.htm

Dette er en sikkerhetsforanstaltning for de som ønsker å være fullstendig sikre på at de har gjort en 100% korrekt overføring.
AccurateRip feiler på rippingen av min brente CD, grunnen til det er selvsagt den nevnte offseten jeg får på det brente sporet. Derfor har jeg sjekket at rippen av kopien er identisk med rippen av originalen i Audacity (lydediteringsprogram).

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
Jeg skrev en positiv tråd om Jamo R907 etter besøket mitt på OHC i går.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=45575.0

Men jeg må si at ekstremt dyrt HiFi gjør meg stadig mer betenkt. Noen av disse ekstremt dyre produktene misser i startgropa.

Jeg hadde med meg en en splitterny hybrid SACD fra Analogue Productions inn i det aller helligste rommet på OHC, en jazz utivelse, Grant Green "Idle Moments". Saken er kort og godt at flaggskipspillerne fra Burmester og Wadia nekter å spille discen. Man måtte sågar bruke "svenskeknappen" for å få spilleren i gang i igjen.
Alle andre spillere på OHC som jeg prøvde discen på spilte denne uten problemer. Alle andre spillere jeg har prøvd discen på hjemme, i bilen, på jobben, inkludert bilstereo, boomblastere, DVD spillere, Blu-ray, PC spillere etc, SAMTLIGE spillere leser TOC og spiller platen. Unntatt disse ekstremt dyre CD spillerne fra Burmester og Wadia.

Alle hybriddiscene er produsert i henhold til red-book standarden som Sony/Philips definerte da CD mediet ble lagd. Når disse high-end spillerne ikke spiller alle discer som er produsert i henhold til red-book standarden, da misser produktene på startstreken, enkelt og greit.

Det skal også sies at Burmester spilleren stoppet opp på en "vanlig" CD også i løpet av den drøye halvtimen jeg var i rommet. Man måtte bruke svenskeknappen for å få den i gang igjen. Men kanskje man må forvente dette når man har et så kostbart produkt som upsampler, downsampler og med avaserte algorithmer som vistnok skal gjenskape et frekvensområde på CD'en som ikke er der i utgangspunktet?

Man må stå med begge bena godt plantet i Oslo HiFi Center, eventuelt hos produsent/leverandør for ikke å se ironien i dette.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.575
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Espen R skrev:
Jeg hadde med meg en en splitterny hybrid SACD fra Analogue Productions inn i det aller helligste rommet på OHC, en jazz utivelse, Grant Green "Idle Moments".......

......Alle andre spillere jeg har prøvd discen på hjemme, i bilen, på jobben, inkludert bilstereo, boomblastere, DVD spillere, Blu-ray, PC spillere etc, SAMTLIGE spillere leser TOC og spiller platen.
::)

;D R

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Jeg hadde med meg en en splitterny hybrid SACD fra Analogue Productions inn i det aller helligste rommet på OHC, en jazz utivelse, Grant Green "Idle Moments".......

......Alle andre spillere jeg har prøvd discen på hjemme, i bilen, på jobben, inkludert bilstereo, boomblastere, DVD spillere, Blu-ray, PC spillere etc, SAMTLIGE spillere leser TOC og spiller platen.
::)

;D R
Æ e da nordlænning, sånn skriv no vi! Og vi skriv å sei ka vi vil! :)

slitterny = splitter mine bramseil kor ny å freeesh denna plata e! :p

8

8x12_TOM

Gjest
Det gjør vel ingen ting så lenge de 5 testplatene de har funker ;D ;D ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.575
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Espen R skrev:
Æ e da nordlænning, sånn skriv no vi! Og vi skriv å sei ka vi vil! :)

slitterny = splitter mine bramseil kor ny å freeesh denna plata e! :p
Jupp, det var jo et ekte nordnorsk kraftuttrykk...? ::)

:D R

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
8x12_TOM skrev:
Det gjør vel ingen ting så lenge de 5 testplatene de har funker ;D ;D ;)
Mej jeg ville jo gjerne høre musikk og ikke lyder.
...hi hi hi ;D ;D

R

Roysen

Gjest
Jeg har samme skive og CD sporet spiller uten problemer med min litt eldre Wadia med Esoteric drivverk. Wadia 581i SE som OHC har benytter et billig drivverk laget i Kina. Så ditt eksempel beviser vel at høykvalitets drivverk betyr en del.

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
Roysen skrev:
Jeg har samme skive og CD sporet spiller uten problemer med min litt eldre Wadia med Esoteric drivverk. Wadia 581i SE som OHC har benytter et billig drivverk laget i Kina. Så ditt eksempel beviser vel at høykvalitets drivverk betyr en del.

Mvh
Roysen
Er det noen som har en idè hvor mye drivverket koster i boomblastere, bilspillere og laptoppen min?
Idle Momemts spiller i disse uten problemer, men ikke i Burmester CD-spiller til 160.000 kroner og en dyr Wadia til gud-vet-hvor-mange-kroner.
Dette er rene facts!

R

Roysen

Gjest
Espen R skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Er det noen som har en idè hvor mye drivverket koster i boomblastere, bilspillere og laptoppen min?
Idle Momemts spiller i disse uten problemer, men ikke i Burmester CD-spiller til 160.000 kroner og en dyr Wadia til gud-vet-hvor-mange-kroner.
Dette er rene facts!
Mener du å påstå at boomblastere, bilspillere og laptoppen din spiller bedre enn Burmester eller Wadia? I så fall mener jeg at troverdigheten din nettopp tok et kraftig skudd for bauen!

Samtidig skryter du uhemmet av en klokke hvis tekniske bakgrunn og forklaringer er høyst tvilsomme og hvor tegningene fantes nedlastbare på internett lenge før produktet ble lansert på markedet til skyhøy pris. Basert på egne erfaringer mener du imidlertid at dette skal tilsidesettes.

I tillegg mener du i sterke ordelag at Goldmunds beste spiller er ren rip off selv om det ligger gode tekniske spesifikasoner bak dens lyddel og i tillegg finnes det meget gode erfaringer fra en rekke medlemmer her på forumet.

Hvordan man skal legge sammen dette vet jeg ikke annet enn at du mener at det kun er dine personlige vurderinger som betyr noe? Hvor troverdig er det?

Forøvrig tror jeg det var noen problemer med den Burmeser 089 som de spilte på fordi den hadde store problemer med andre skiver også. Det har ingen av de andre Burmester spillerne OHC har vist opp gjennom årene på ulike messer og demoer.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
nb,

Kan du gjøre samme forsåk hvor du riper i CD med en nøkkel eller kniv i stedet for å tegne på den med tusj?

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
Roysen skrev:
Espen R skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dette er rene facts!
Mener du å påstå at boomblastere, bilspillere og laptoppen din spiller bedre enn Burmester eller Wadia? I så fall mener jeg at troverdigheten din nettopp tok et kraftig skudd for bauen!

Samtidig skryter du uhemmet av en klokke hvis tekniske bakgrunn og forklaringer er høyst tvilsomme og hvor tegningene fantes nedlastbare på internett lenge før produktet ble lansert på markedet til skyhøy pris. Basert på egne erfaringer mener du imidlertid at dette skal tilsidesettes.

I tillegg mener du i sterke ordelag at Goldmunds beste spiller er ren rip off selv om det ligger gode tekniske spesifikasoner bak dens lyddel og i tillegg finnes det meget gode erfaringer fra en rekke medlemmer her på forumet.

Hvordan man skal legge sammen dette vet jeg ikke annet enn at du mener at det kun er dine personlige vurderinger som betyr noe? Hvor troverdig er det?

Forøvrig tror jeg det var noen problemer med den Burmeser 089 som de spilte på fordi den hadde store problemer med andre skiver også. Det har ingen av de andre Burmester spillerne OHC har vist opp gjennom årene på ulike messer og demoer.

Mvh
Roysen
Burmester/Wadia: Jeg har ikke hevdet at boomblasteren, bilspilleren og lappen spiller bedre, sannsynligvis spiller de dårligere. Men de spiller! Det er det som er hele poenget her, Burmester og Wadia misser på startstreken.

Terra Firma Lite klokken: Ikke vet jeg noe om tegninger på nett etc. Det jeg hører er at forbedringa i lyden (en superanalog, tight og rytmisk lyd) helt klart forsvarer prisen på ca 4000 kroner, inkl montering. Den totale lydopplevelsen har dog en sammenheng med resten av produktet, hvilken standard det har.

Goldmund: her deler jeg mye av nb's synspunkter. Produktene er sikkert gode, men sett i forhold til hva utsalgsprisen på boksene er, og hva som er av innmat i dem, så stiller jeg spørsmålstegn ved produktene. De pengene som Goldmund legger på bordet i grunnleggende produkt/komponentutvikling er en dråpe i havet mot hva f.eks Sony legger på bordet i grunnleggende produktutvikling.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Skal ikke legge meg så mye opp i denne debatten, men hvis noen ønsker å teste ut om man hører forskjell på Harddisk-basert avspilling og cd-avspilling, så bør man rippe et par låter til harddisk og kjøre de gjennom eks. T+A Music Player

Her er det samme boks som spiller av begge deler, så signalkjeden blir tilnærmet lik.

Skal ikke si hva jeg opplevde da jeg lånte den, men håper noen har mulighet til å teste dette!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.094
Torget vurderinger
9
Ble litt ensporet og kjedelig i denne tråden så jeg legger ved en link til en av dei mest spektakulære hifi sjappene(nettside) på planeten! Her er mye eksotisk snadder som etter prisene å dømme må være laget av jomfruhinner og elefantforhud ;D

http://www.higherfi.com/audio_speakers/sa

Her er f.eks Feastrex høyttalerelement til over 400.000kr ;D Dette er riktignok for 2 stk, men alikevel..........

For denne prisen kan en få kjøpt 2kg rent gull, eller ca.130kg rent sølv.......... ;D ;D ;D

Det er også en kjekk liten Krell sub til kun 260.000kr ;D ;D ;D Hiiiiiiiiheeeeeee............ ;D

Topp Bunn