Hvorfor er dyr HiFi så billig?

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Du mener altså at man ikke kan vite hvor godt et drivverk er fordi det er helt umulig å teste det isolert fra innpakningen og brukergrensesnittet. Jeg har da lyst til å spole tiden tilbake til en tråd vi hadde her angående en Goldmund spiller som benyttet et Pioneer drivverk. Software var også fra Pioneer, men alt annet i audio delen som DAC og strømforsyning var byttet ut, kabinettet var et annet og brukergrensesnittet var også nytt. Mener du da fremdeles at du kan vite at denne spilleren kun er rip off? Hvordan kan du i så fall gjøre det når du selv mener at det ikke er mulig å vite hvor godt drivverket er uten å montere et annet drivverk i samme produkt og deretter sammenligne? Jeg regner med at du ikke har gjort dette i den Goldmund spilleren?

Mvh
Roysen
Ja, selvsagt er det fortsatt en rip-off som BR-spiller. 850.00 kroner for noe som er en Panasonic BR-spiller er en rip-off uansett hvordan du ser på det. Hvordan saken er som lydavspiller skal ikke jeg ha ment noe om. Siden Goldmund 99,99% sikkert bruker de samme bildechipene som Panasonic bruker så er den ikke toppklasse på den fronten, prosesseringen er dog mest kritisk for DVD-materiale, i BR er mye mer spesifisert i selve videocodecen. Jeg tror heller ikke at drivverk, kabinett, strømforsyning og lignende har noe å si for bildekvaliteten til en slik spiller, men det er fritt frem å være uenig.

Det er også en BR profil 1.0 spiller, noe som er lett å se siden den ikke har nettverkstilgang. Spilleren er altså utdatert allerede før den kommer på markedet. Ikke akkurat et pluss spør du meg, din påstand om at den var beregnet på konsertvideoer og slikt blir da enda mer merkelig, siden interaktivitet og nettilgang er fint til slikt bruk. 2L kommer nå snart med webserver på platene slik at platekjøperene kan laste ned musikken fra spilleren til PC, det får ikke de som har brukt 850k på Goldmund gleden av siden den ikke har nettilgang. Det får du nå på spillerne kjøpt på Elkjip.

Så rip-off som BR-spiller. Ja, definitivt. Oppo til 500 dollar er garantert bedre på video enn den overprisede metallklumpen fra Goldmund. Basert på bruksanvisningen har den også begrensede til ingen muligheter for videoinnstillinger og den støtter neppe de siste HD-audio-formatene uten at jeg husker det for sikkert.

Du har på en måte svart på ditt eget spørsmål i en annen tråd siden du vurderte en Crystalio videoprosessor til ca 40 lapper + Oppo med SDI til kanskje 8-10 lapper for det ultimate innen bildekvalitet. Da har du fortsatt 800.000 kroner å bruke på filmer eller annet som måtte være av interesse.

Hvordan Goldmund Eidos Blu låter skal ikke jeg mene noe om, sikkert fint. Og det endatil med et BR-drivverk fra Panasonic.

R

Roysen

Gjest
Ved bruk av buffere såvel som lesing direkte fra disk (det være seg harddisk eller CD) så er klokkesynkronisering viktig og lett hørbart. Dette fører til store subjetktive forskjeller blant CD-transporter og separate DACer avhengig av kombinasjonen. Når det gjelder PC avspilling er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer. Muligens kan noe av forbedringspotensialet ligge her?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Du mener altså at man ikke kan vite hvor godt et drivverk er fordi det er helt umulig å teste det isolert fra innpakningen og brukergrensesnittet. Jeg har da lyst til å spole tiden tilbake til en tråd vi hadde her angående en Goldmund spiller som benyttet et Pioneer drivverk. Software var også fra Pioneer, men alt annet i audio delen som DAC og strømforsyning var byttet ut, kabinettet var et annet og brukergrensesnittet var også nytt. Mener du da fremdeles at du kan vite at denne spilleren kun er rip off? Hvordan kan du i så fall gjøre det når du selv mener at det ikke er mulig å vite hvor godt drivverket er uten å montere et annet drivverk i samme produkt og deretter sammenligne? Jeg regner med at du ikke har gjort dette i den Goldmund spilleren?

Mvh
Roysen
Ja, selvsagt er det fortsatt en rip-off som BR-spiller. 850.00 kroner for noe som er en Panasonic BR-spiller er en rip-off uansett hvordan du ser på det. Hvordan saken er som lydavspiller skal ikke jeg ha ment noe om. Siden Goldmund 99,99% sikkert bruker de samme bildechipene som Panasonic bruker så er den ikke toppklasse på den fronten, prosesseringen er dog mest kritisk for DVD-materiale, i BR er mye mer spesifisert i selve videocodecen. Jeg tror heller ikke at drivverk, kabinett, strømforsyning og lignende har noe å si for bildekvaliteten til en slik spiller, men det er fritt frem å være uenig.

Det er også en BR profil 1.0 spiller, noe som er lett å se siden den ikke har nettverkstilgang. Spilleren er altså utdatert allerede før den kommer på markedet. Ikke akkurat et pluss spør du meg, din påstand om at den var beregnet på konsertvideoer og slikt blir da enda mer merkelig, siden interaktivitet og nettilgang er fint til slikt bruk. 2L kommer nå snart med webserver på platene slik at platekjøperene kan laste ned musikken fra spilleren til PC, det får ikke de som har brukt 850k på Goldmund gleden av siden den ikke har nettilgang. Det får du nå på spillerne kjøpt på Elkjip.

Så rip-off som BR-spiller. Ja, definitivt. Oppo til 500 dollar er garantert bedre på video enn den overprisede metallklumpen fra Goldmund. Basert på bruksanvisningen har den også begrensede til ingen muligheter for videoinnstillinger og den støtter neppe de siste HD-audio-formatene uten at jeg husker det for sikkert.

Du har på en måte svart på ditt eget spørsmål i en annen tråd siden du vurderte en Crystalio videoprosessor til ca 40 lapper + Oppo med SDI til kanskje 8-10 lapper for det ultimate innen bildekvalitet. Da har du fortsatt 800.000 kroner å bruke på filmer eller annet som måtte være av interesse.

Hvordan Goldmund Eidos Blu låter skal ikke jeg mene noe om, sikkert fint. Og det endatil med et BR-drivverk fra Panasonic.
Ta deg nå tid til å forstå at det ikke er kun en BR-spiller. Det som koster penger i spilleren er Audio-delen som er til lydavspilling av CD og lyd BR-skiver. Video er og blir ikke noe satsningsområde hos Goldmund og kan vel næremst sees på som noe man har fått med på kjøpet i denne spilleren. Audio delen derimot er særdeles god.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Ta deg nå tid til å forstå at det ikke er kun en BR-spiller. Det som koster penger i spilleren er Audio-delen som er til lydavspilling.

Mvh
Roysen
Men den har et Panasonic BR-drivverk åkke som, vi må da kunne konkludere med at man kan få topplyd selv med det?

Det som koster penger i spilleren er sikkert litt for audiodelen + en hel del for sveitsisk metallsløyd + enorme mengder idiotskatt pålagt arabiske oljesjeiker og russiske oligarker som kjøper en slik spiller nettopp fordi den koster rundt 100.000 Euro, ikke fordi den er spesielt bra. Det burde være ganske åpenbart for alle som vil se.

N

nb

Gjest
SAL skrev:
To our knowledge, the VRDS-NEO is the only transport in existence capable of retrieving the most information from the "shiny disc".
Dette er 100% bullshit. En DVD-ROM til 200 kroner fra komplett.no klarer også dette med glans. Sjekkes meget enkelt ved f.eks å rippe en CD til disk to ganger og sammenligne resulatene med f.eks windowskommandoen fc. Eventuelt rippe CD med et program som sjekker checksum mot andre rips som dbPowerAmp og sikkert EAC.

Også merkelig å bruke 4x lesehastighet og buffring som kvalitetskriterie. Mine snurredisker har en leseytelse på ca 80 Megabytes i sekundet, eller 640 Megabit / sekund. Ukomprimert wav er ca 1.4 megabit, altså leser jeg med ca 450x hastighet. Og i gratisprogrammet foobar kan jeg buffre i inntil 10 sekunder eller hva det nå er. Er jeg ekstra paranoid kan jeg opprette en RAM-disk og kopiere alt til RAM før avspilling uten at jeg helt ser poenget med det.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Soulution-tråden ble nettopp barbert av Høvdingen (fair enough med tanke på som det stod der)

Finner det lett komisk å lese hvordan en importør blir hetset, samtidig som når $$$-tegnene lyner i øynene på en produsent skal denne forsvares for ja nettopp, enhver pris. ::)

For ordens skyld, folk får bruke pengene sine på akkurat hva de vil, hvor de vil, når de vil.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Finner det lett komisk å lese hvordan en importør blir hetset, samtidig som når $$$-tegnene lyner i øynene på en produsent skal denne forsvares for ja nettopp, enhver pris. ::)
Som sagt: Det er vanskelig å være konsekvent i HiFi.

R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Soulution-tråden ble nettopp barbert av Høvdingen (fair enough med tanke på som det stod der)

For ordens skyld, folk får bruke pengene sine på akkurat hva de vil, hvor de vil, når de vil.
Prisen på Goldmund spilleren forsvares overhode ikke. Den er overpriset. Ingen tvil om det. Det som forsvares er mot påstanden om rip off. Spilleren er av de ledende på markedet lydmessig. Jeg vet om direkte sammenligninger med en komplett dCS Scarlatti rigg foretatt av en forhandler som fører begge merker. dCS Scarlatti er vel regnet som det beste man kan få på markedet. Vel forhandleren og lytterne den kvelden foretrakk Goldmund spillerens lydgjengivelse.

Reaksjonen mot Soulutions priser er basert på sammenligninger med andre tilbydere av samme merke. Du kan jo forsøke å finne Goldmund Eidos Referene Blu til halv pris av norsk veiledende pris noe sted.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Prisen på Goldmund spilleren forsvares overhode ikke. Den er overpriset. Ingen tvil om det. Det som forsvares er mot påstanden om rip off. Spilleren er av de ledende på markedet lydmessig.
Så da var ikke drivmekanismen så viktig alikevel? Det står <i>garantert</i> et BR-drev i den spilleren siden den jo kan spille av BR-plater. Sikkert levert av Panasonic om de lager slike selv, eller av samme underleverandør som Panasonic bruker.

Ikke spiller den SACD heller. Men til gjengjeld kan den vise jpeg bilder og spille mp3-filer.

I brukermanualen står det også
<i>
Sound technicians, musicians, or users who demand the very best in sound
transcription, may decide to use of one of our separate D/A converters, such as
the Goldmund Mimesis 20.6. However, the D/A converters built into the EIDOS
REFERENCE BLUE are high quality units that can be used with all systems and
formats.
</i>

Så tydligvis mener ikke Goldmund selv at den er helt i toppklasse, siden deres egne DACer er bedre.

Å forsvare denne spilleren på kvalitetskriterier blir bare for dumt. Dette er bling for folk som har altfor mye penger.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Prisen på Goldmund spilleren forsvares overhode ikke. Den er overpriset. Ingen tvil om det. Det som forsvares er mot påstanden om rip off. Spilleren er av de ledende på markedet lydmessig.
Så da var ikke drivmekanismen så viktig alikevel? Det står <i>garantert</i> et BR-drev i den spilleren siden den jo kan spille av BR-plater. Sikkert levert av Panasonic om de lager slike selv, eller av samme underleverandør som Panasonic bruker.

Ikke spiller den SACD heller. Men til gjengjeld kan den vise jpeg bilder og spille mp3-filer.

<i>
formats.
</i>

Så tydligvis mener ikke Goldmund selv at den er helt i toppklasse, siden deres egne DACer er bedre.

Å forsvare denne spilleren på kvalitetskriterier blir bare for dumt. Dette er bling for folk som har altfor mye penger.
Har du kjennskap til hvilke modifikasjoner som er gjort med den mekansimen i den Goldmund spilleren? Det har jeg.

Om vi ser på spillerens som en lydgjengiver og at BR-funksjonaliteten er noe man får på kjøpet, så har jeg litt problemer med å se at dette kan være en rip off all den tid det kun er transport mekansimen du i så fall kan henge deg opp i og den finnes det jo ingen mulighet å verifisere kvaliteten av i følge deg selv.

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.295
Torget vurderinger
2
Hvor lenge skal dere holde på med dette?

Jeg tviler på at noen er interessert lenger, og dere bør vel ha skjønt at dere ikke kommer til noen som helst enighet, og det kan kanskje være like greit å bli enige om å være uenige?

N

nb

Gjest
Fair enough, slutt med Goldmund-prat.

Når jeg kommer hjem skal jeg teste om min DVD-brenner fra Samsung(?) innkjøpt for 200 kroner klarer å hente ut all informasjonen på en CD-plate, eller om den går glipp av noe. I følge sitatet fra Alex lengre oppe er det åpenbart en umulighet. Jeg skal rippe samme sporet to ganger, og så skal jeg se hva en binærsammenligning av filene resulterer i, eventuelt skal jeg bruke compare-funskjonen i Foobar. Er de like, så har den fått med samme informasjonen begge gangene, og det tar i alle fall jeg som en indikator på at den har fått med seg alt begge gangene, siden det er rimelig å anta at eventuelle ting den går glipp av ville være tilfeldig fra gang til gang.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
Drivverk: Det er små hørbare forskjeller her. Ingen tvil. Min teori er at en mest mulig stabil og jevn avlesning av lyd-plater forårsaker at feilkorreksjonskretsene er mindre aktiv, noe som gir en mer "analog" gjengivelse.
Jeg er ganske sjokkert over hvor mye det har å si for lyden at laseren på spilleren din er "ny og frisk" og er 100% innjustert på focus og tracking, kontra en halvslitt laser som leser platene helt ok.
Et dyrere driverk ala Teac/esoteric leser platene med mindre feil.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
<i>
formats.
</i>

Den DACen ble utviklket etter at denne spilleren ble sluppet på markedet og det finnes ingen oppgraderingsmuligheter til denne DAcen fordi den er for stor til å få plass i kabinettet.

Din kommentar om lydkvaliteten vitner om manglende dømmekraft. Du har hverken hørt eller sett målinger på spilleren så kommentaren er tatt ut av løse luften. Jeg synes høvdingen bør fjerne den i og med at den bryter med den henviste regelen siden du ikke kan begrunne påstanden. At det benyttes et Panasonic drivverk kan ikke være noen begrunnelse alene for å kunne karakterisere lydkvaliteten slik du gjør, og i hvert fall ikke at du skal kunne tilsidesette personlige erfaringer på bakgrunn av hva du tror.

"3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget."

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Drivverk: Det er små hørbare forskjeller her. Ingen tvil. Min teori er at en mest mulig stabil og jevn avlesning av lyd-plater forårsaker at feilkorreksjonskretsene er mindre aktiv, noe som gir en mer "analog" gjengivelse.
Det skulle da implisere at CDer låter dårligere jo eldre de blir siden de blir mer slitt og følgelig ECCen må bli mer aktiv. Jeg har enda ikke sett noen påstå at CDer låter dårligere med årene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
CD-R: Jeg har tidligere ved et par anledninger fortalt om denne "vintage-fyren" som ikke er en hiFi entusiast, men som er musikkelsker og aktivt driver med musikk.
Han forelsket seg i min Belafonte 24kt Gold CD på Classic Records og ville ha en CD-R kopi fordi originalen ikke er å få kjøpt. Han kopierte, men til sin store skuffelse hørte han at kopien ikke var helt som originalen i lyden. Han eksprimenterte videre med en gammel rælmaskin som stod på Uio, med samme CD-R og samme brennerprogram som tidligere, men ulik maskin og brenner. Her fikk han et resultat hvor kopien låt vel så bra som originalen.

Altså: verden er ikke så sort/hvit som enkelte skal ha det til.

Det som er så fryktelig spennende med denne karen er at han har et svært godt øre, men at han ikke har noe forhold til HiFi, merker, priser, status etc, slik som oss

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Fair enough, slutt med Goldmund-prat.

Når jeg kommer hjem skal jeg teste om min DVD-brenner fra Samsung(?) innkjøpt for 200 kroner klarer å hente ut all informasjonen på en CD-plate, eller om den går glipp av noe. I følge sitatet fra Alex lengre oppe er det åpenbart en umulighet. Jeg skal rippe samme sporet to ganger, og så skal jeg se hva en binærsammenligning av filene resulterer i, eventuelt skal jeg bruke compare-funskjonen i Foobar. Er de like, så har den fått med samme informasjonen begge gangene, og det tar i alle fall jeg som en indikator på at den har fått med seg alt begge gangene, siden det er rimelig å anta at eventuelle ting den går glipp av ville være tilfeldig fra gang til gang.
Dette blir vel ingen god test. DVD-brenneren fra Samsung har hvor lang tid og kan benytte hvor mange ganger til å lese på nytt som den måtte ha behov før den brente CDen er ferdig. Om en transport for CD-avspilling som skal gjenom en D/A konverter og videre avspilles som lyd til lytteren fungerer på denne måten vil resultatet kunne bli dårlig.

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
nb skrev:
Espen R skrev:
Det skulle da implisere at CDer låter dårligere jo eldre de blir siden de blir mer slitt og følgelig ECCen må bli mer aktiv. Jeg har enda ikke sett noen påstå at CDer låter dårligere med årene.
Jeg har heller aldri merket at CD'ene blir dårligere med årene. Men ikke skjønner jeg at de blir slitt heller når de enten ligger i spilleren eller i plastcoveret og ikke blir oppevart i sollys.
Hvordan slitt tenker du på nb?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Jeg har heller aldri merket at CD'ene blir dårligere med årene. Men ikke skjønner jeg at de blir slitt heller når de enten ligger i spilleren eller i plastcoveret og ikke blir oppevart i sollys.
Hvordan slitt tenker du på nb?
Det vil alltid bli litt småriper og slikt gjennom årene nesten uansett hvor forsiktig man er med å ta de inn og ut av cover og spiller. En eller annen gang ligger sikkert CDene og slenger, man har en fest eller hva nå grunnen måtte være. Jo flere slike småskader, jo mer feilkorrigering og jo dårligere, eller "mindre analogt", skulle platene da låte dersom din teori er riktig. Det er knapt noen ting som ikke har blitt påstått innen HiFi, men jeg har som sagt enda til gode å høre noen mene at plater blir dårligere jo lengre de er i bruk.

V

vredensgnag

Gjest
Hadde internett eksistert på tidlig 80-tall ville vi ikke fått CDer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Tja, mulig det. Men husk at vi fortsatt har DAB, og det ser ut for at vi kommer til å få det som eneste alternativ om noen år. På tross av veritabel motstand på nettet, også fra mange som gir katten i hifi på vårt nivå.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Hadde de skjønt hva de satte i gang hadde vel plateselskapene fått innført generelt verdensomspennende forbud mot digital lagring av musikk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Hadde de skjønt hva de satte i gang hadde vel plateselskapene fått innført generelt verdensomspennende forbud mot digital lagring av musikk.
Det er jeg ikke enig i. Ville du byttet ut det utvalget vi har i dag med det for 30 år siden? For det avhenger av digital teknologi. Det er fryktelig vanskelig å jobbe med analog teknologi på multitrack på grunn av støy, og ikke minst fordi en seriøs halv- eller hel-tommers multitrack koster tre formuer pluss en ny mellomklassebil.

Men det var sikkert en ironisk kommentar fra deg, så dette er vel ment som en oversettelse for de uinvidde som er gjester på foumet.

V

vredensgnag

Gjest
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
Tja, mulig det. Men husk at vi fortsatt har DAB, og det ser ut for at vi kommer til å få det som eneste alternativ om noen år. På tross av veritabel motstand på nettet, også fra mange som gir katten i hifi på vårt nivå.
God kommentar - den illustrerer enda et tilfelle der en teknologi blir forbiløpt av utviklingen, men der initialinvesteringene som er gjort binder oss til det avlegse.

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Det er jeg ikke enig i. Ville du byttet ut det utvalget vi har i dag med det for 30 år siden? For det avhenger av digital teknologi. Det er fryktelig vanskelig å jobbe med analog teknologi på multitrack på grunn av støy, og ikke minst fordi en seriøs halv- eller hel-tommers multitrack koster tre formuer pluss en ny mellomklassebil.

Men det var sikkert en ironisk kommentar fra deg, så dette er vel ment som en oversettelse for de uinvidde som er gjester på foumet.
Det var selvsagt en fleipete kommentar.

Jeg ville selvsagt ikke byttet ut dette, jeg tenkte mer på at den svært omfattende piratkopiereingen som i dag foregår hadde vært mer problematisk da. For forbrukerene er digital musikk fint, det står dårligere til med bunnlinjen til de som gir ut musikken...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
baluba skrev:

Det var selvsagt en fleipete kommentar.

Jeg ville selvsagt ikke byttet ut dette, jeg tenkte mer på at den svært omfattende piratkopiereingen som i dag foregår hadde vært mer problematisk da. For forbrukerene er digital musikk fint, det står dårligere til med bunnlinjen til de som gir ut musikken...
Ja, de må lære seg nye måter å få inn pengene på. Å stikke hodet ned i sanden slik Metalllica gjør ( :-X) er i alle fall ikke veien, og så lenge et finnes Ulrich-er der ute så går det lukt til helvetet med dem. Og så, når Metallica har lagt inn årene og Emi er konkurs, vokser det frem en ny bransje som er oppdatert på nye forretningsmodeller. Jeg tror forøvrig ikke at Emi går konkurs før de lærer leksen sin, for der vil nok økonomene, som ellers er hifi og musikkens svøpe, ta styringen og forlange en modernisering av tenkemåten.

V

vredensgnag

Gjest
Musikkbransjen var uvillig til å ta inn over seg konsekvensene av nettet - systemer er trege, alltid. I dag kom det beskjed om at forlagene gir opp Store Norske, og kanskje skal innlede et samarbeid med Wikipedia, et annet område der nettet forandret en etablert (fossil) inntjeningsstruktur.

Musikkbransjen ble lat, og levde fett av et system den ikke ønsket å endre på.
Dersom de hadde innsett hva nettet kunne gjøre, ville det vært ganske enkelt å selge "nøkler" til brukerne, i stedet for selve musikken. Så kunne hver bruker ha nøkler som låste opp det de ønsket å lytte til - hvilket er hva iTunes Store gjør, men det måtte altså komme utenfra.

Når jeg kan kjøpe 150CDer med Haydns samlede fra Naxos, for 320 kroner, sier det seg selv at det har vært noen ville marginer i musikkbransjen, og at man nå betaler prisen for å ha villet fortsette den utbyttingen av forbrukerne (og musikerne - bare les utkastene til de 360-kontraktene som musikkselskapene forsøker å påtvinge artistene nå).

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.622
vredensgnag skrev:
Når jeg kan kjøpe 150CDer med Haydns samlede fra Naxos, for 320 kroner, sier det seg selv at det har vært noen ville marginer i musikkbransjen, og at man nå betaler prisen for å ha villet fortsette den utbyttingen av forbrukerne (og musikerne - bare les utkastene til de 360-kontraktene som musikkselskapene forsøker å påtvinge artistene nå).
Skammelig billig. Musikk har blitt altfor billig nå.

La oss si at trykkeprisen for ei bok og en CD er den samme, ville det da vært helt ok å betalt 320 kroner for Jo Nesbøs samlede verker?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
Blir litt satt ut av hvor gjerrige enkelte såkalte "Hi-Fi" entusiaster er......

Mvh.
SAL

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Dette blir vel ingen god test. DVD-brenneren fra Samsung har hvor lang tid og kan benytte hvor mange ganger til å lese på nytt som den måtte ha behov før den brente CDen er ferdig. Om en transport for CD-avspilling som skal gjenom en D/A konverter og videre avspilles som lyd til lytteren fungerer på denne måten vil resultatet kunne bli dårlig.

Mvh
Roysen
So what? Påstanden fra Alex var at VRDS-verket er det eneste som kan hente ut all informasjon fra CD-platen. Om jeg får all informasjonen over på f.eks en harddisk så har jeg jo all informasjonen på platen tilgengelig for avspilling. Alex skrøyt jo selv av "Read until right" - funksjonaliteten, da må vel jeg ha lov til å bruke den samme funksjonen på PCen min? Rippingen tar uansett mye kortere tid enn å spille av samme sporet for lytting, og det blir korrekt rippet, hver eneste gang. Den samme Alex har for øvrig også sagt at det er et problem at man bruker en billig CD-ROM til å rippe musikken, nøyaktig hva problemet skulle bestå i må du nesten spørre han om, for det har jeg store problemer med å se.

Jeg kan også gjøre den samme testen realtime fra digitalutgangen på DVD-spilleren min og inn på PCen.

Å lese av en CD-plate korrekt, eller få ut all informasjonen om du vil, er en teknisk ikke-utfordring. Alle i verden, bortsett fra enkelte som driver med eksotisk HiFI, har fått med seg dette for mange år siden.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
SAL skrev:

Mvh.
SAL
på hvilke områder gjerrig da mener du?
Utstyr?Musikk?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
SAL skrev:

Mvh.
SAL
Jeg tror helst de er fattige etter å ha punget ut en årslønn for anlegget sitt. ::)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
So what? Påstanden fra Alex var at VRDS-verket er det eneste som kan hente ut all informasjon fra CD-platen. Om jeg får all informasjonen over på f.eks en harddisk så har jeg jo all informasjonen på platen tilgengelig for avspilling. Alex skrøyt jo selv av "Read until right" - funksjonaliteten, da må vel jeg ha lov til å bruke den samme funksjonen på PCen min? Rippingen tar uansett mye kortere tid enn å spille av samme sporet for lytting, og det blir korrekt rippet, hver eneste gang.

Jeg kan også gjøre den samme testen realtime fra digitalutgangen på DVD-spilleren min og inn på PCen.

Å lese av en CD-plate korrekt, eller få ut all informasjonen om du vil, er en teknisk ikke-utfordring. Alle i verden, bortsett fra enkelte som driver med eksotisk HiFI, har fått med seg dette for mange år siden.
Pratmaker tittelen har du vunnet for lenge siden, hvorfor ikke faktisk prøve noe?
Hvis du ikke hører forskjell på noen ting holder det lenge med reiseradio.

Mvh.
SAL

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
ErosLoveking skrev:
SAL skrev:

Mvh.
SAL
Utstyr?Musikk?
Musikk.

Mvh.
SAL

N

nb

Gjest
SAL skrev:
Pratmaker tittelen har du vunnet for lenge siden, hvorfor ikke faktisk prøve noe?
Prøve hva da? Jeg har rippet et lass med filer til disk. Funker fint som smør det. Får med all informasjon. Det gjør åpenbart også alle de andre som bruker harddisk til å lagre musikken sin på. Du kan jo spørre noen av de som baserer musikkavspillingen sin på ripping til harddisk hvor mye informasjon de gikk glipp av under rippingen og om de eventuelt vil ha tilbake det som de ikke fikk med seg, men som kan hentes ut med et VRDS-drev.

For å få til denne uhyre kompliserte operasjonen bruker jeg en DVD-brenner fra Samsung(?) til et par hundrelapper. Jeg regner med det er ganske representativt utstyr for andre som bedriver denne idretten.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
SAL skrev:
ErosLoveking skrev:
SAL skrev:

Mvh.
SAL
Utstyr?Musikk?
Musikk.

Mvh.
SAL
ok, og takk for svar.
Måtte bare spørre, fordi i denne tråden kunne det oppfattes som
A: et spark til de som ikke blir funnet verdig fordi de søker andre løsninger på utstyrsfronten enn det som nødvendigvis koster mest $$$
B: et spark til gratisrytterne som ikke ønsker at musikere skal få noe økonomisk tilbake for innsatsen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er man for gniten eller fattig så får man senke kravene litt for deler av musikken man hører på og bruke Spotify/Wimp. Slik overlever jeg behovet for komplettering av artister og det å ha ny musikk å lytte til hele tiden. Selv Spotify låter godt på god hifi.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Unnskyld at jeg er uhøflig og skriver litt om startspørsmålet her.

Delekostnadene er normalt lave i forhold til utsalgspris fordi det ofte kommer en del andre kostnader under veis, som produktutvikling, markedsføring, frakt, lønn, lokalhold, IT, regnskap, revisor, renhold, salg, sosiale kostnader, renter, avskrivinger, styrehonorar, utbytte, arbeidsgiveravgift, skatt og moms, for å nevne noe.

V

vredensgnag

Gjest
Leser det som om jeg skal klandres fordi Abeillemusique stiller en fantastisk samling innspillinger av Haydns musikk til rådighet for 32 euro. Jeg applauderer Abeille som stiller dette til rådighet - det kaller jeg kulturspredning. Jeg har kjøpt både dette og andre komponisters sett derfra og sendt som gaver til ulike. Det blir like høyt verdsatt hver gang.

Jeg bruker også gladelig flere tusen kroner på billett til en enkelt forestilling av et verk, og har med jevne mellomrom også satt meg på fly, booket hotell og leiebil for å få med meg slike. Etter måneder i forveien å ha sikret meg billetter. ;D

Problemet er nok snarere at musikkbransjen gjorde seg for dyr, i forhold til hva den gjorde for:

a. Musikerne
b. Kundene

Den ble et enormt mellomledd, som valgte en antikvarisk distribusjonsmetode, og som har spilt seg ut over sidelinjen og måttet se at andre har distribusjonen nå. Men det er en trist konsekvens av massedistribusjon.

Vi skulle heller være lykkelige fordi vi nå er i stand til å få billig distribusjon av kvalitetsmusikk. Det er å foretrekke fremfor dyr distribusjon av VG Topp 20 lista.

At pengene går til utøverne syns jeg er helt i orden, gjerne mange penger. Jeg betaler med et smil hva de skal ha for en kvalitetsinnspilling i høyoppløsning.

Og vil til slutt minne SAL om at det ikke nødvendigvis er prislappen på CDen som avgjør kvaliteten på musikken - ørene bør få avgjøre. Det er en del "audiofile" remasters som er rene skjære herket sammenlignet med originalutgivelsen, men prisen er i orden! ;D

Topp Bunn