hvorfor er pu'er så dyre?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg er newbie innen vinyl, og spør som jeg har vett til:

hvorfor i helv... koster pu'er (og særlig mc pu'er) så forbaska mye?
er det litt som i kabelindustrien? masse trollmenn og slangeolje?
eller koster disse smårakkerne faktisk så mye å produsere at de må selges for mange titalls tusen kroner?

må innrømme at prisene på pu'er har vært med å hindre meg fra å starte med vinyl tidligere.
pu'er jo forbruksvarer.
akkurat som dopapir.
jeg er betenkt over å pådra meg "dopapirutgifter" på 10-20k i året.
jeg har allerede et tilsvarende utlegg for å holde liv i rørforsterkerne.
det begynner å balle på seg, og jeg er svært lite lystent på å betale for trolldom og slangeolje.

her er det fritt frem for synsing og sterke meninger!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.740
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
klassisk sammenlikning prisnivåer er audioindustrien mot bilindustrien
du kan nesten ende opp med å betale tilsvarende som for en liten bil for en pu og det henger teknologi-messig ikke på greip
MEN hadde det vært produsert 2mill KONDO limited haddde den antakelig kostet som en low end Grado istedet,så produksjonsantall og markedspotensiale er alfa og omega.
det er NOE AV forklaringen
mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mye finmekanisk håndarbeid er det jo inni der, men samtidig selges jo slikt til the snakeoil crowd. En kombinasjon av faktorer; Volum også er blandt dem, som LMC peker på.

Parelius er erklært pickupfetisjist og kan sikkert forklare rationalet, forresten.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Pickuper er som gullsmedvarer det Gago. Eksklusive materialer, nøysomt håndtverk (for de fleste high end pickuper lages mer eller mindre for hånd). Og jo bedre håndtverk desto dyrere blir det :) Dette er ikke som med kabler. Overhodet ikke noe snakeoil! Du hører glatt forksjeller på billige og dyre pickuper... Desverre :( Jeg har hatt flere pickuper innom anlegget til test. Jeg er desverre blitt hekta på det de dyrere variantene av arten (parfyme pickuper iflg Parelius og Fosse) presterer av oppløsning, dynamikk, musikalitet og naturlighet.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Det er to enheter som har STOR betydning for lydgjengivelse, og begge har å gjøre med omvandlingen (begge veier) mellom lyd og elektriske signaler å gjøre: pickupelementer og høyttalere. I studio kan du legge til mikrofonen, som arbeider med samme sak. Jobben disse to (tre) enhetene gjør er mange ganger vanskeligere enn hele kjeden imellom, og de er derfor av kritisk kvalitet.

Jeg sier ikke at det i mellom har null betydning, men utfordringene der er ikke i samme klasse.

Når det i tillegg er et fiklearbeid nesten uten like å lage noe så smått som en pickup, og volumet er såvidt lite, må de gjenværende entusiastene bare bla opp!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
mange fornuftige poenger her.

- komplisert og tidkrevende håndarbeid basert på (ekslusiv) know how
- lave produksjonsserier
- materialkostander
- selges til slangeoljemassene som er villig til å bla opp
- likheter med smykker og gullsmedvarer

jeg kommer til å spørre og grave videre, kun for å lære, ikke for å provosere eller være ufin.
en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
klassisk sammenlikning prisnivåer er audioindustrien mot bilindustrien
du kan nesten ende opp med å betale tilsvarende som for en liten bil for en pu og det henger teknologi-messig ikke på greip
MEN hadde det vært produsert 2mill KONDO limited haddde den antakelig kostet som en low end Grado istedet,så produksjonsantall og markedspotensiale er alfa og omega.
det er NOE AV forklaringen
mvh

vil det si at en kondo io-m er way beyond en budsjett-grado i pris først og fremst fordi kondoen produseres i mindre serier?
eller ligger det så mye tid, materialkostnad og know how i fremstillingen av en io-m at den faktisk presterer entydig bedre enn andre, langt billigere pu'er?
i bilverdenen er det nemlig ikke alltid at den dyreste bilen presterer entydig best, det går også mye på feeling og eierglede.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
gut_man skrev:
Pickuper er som gullsmedvarer det Gago. Eksklusive materialer, nøysomt håndtverk (for de fleste high end pickuper lages mer eller mindre for hånd). Og jo bedre håndtverk desto dyrere blir det :) Dette er ikke som med kabler. Overhodet ikke noe snakeoil! Du hører glatt forksjeller på billige og dyre pickuper... Desverre :( Jeg har hatt flere pickuper innom anlegget til test. Jeg er desverre blitt hekta på det de dyrere variantene av arten (parfyme pickuper iflg Parelius og Fosse) presterer av oppløsning, dynamikk, musikalitet og naturlighet.

"gullsmedvarer" indikerer jo at det går mye på følelse og ekslusivitet, og ikke entydig på prestasjon.
eller?
når man har en tendens til å foretrekke det dyreste ("parfyme pick up'er"), kan det være at placebo er inne i bildet her?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
Jeg skal ikke protestere på at de dyreste pu. spiller best. Men de i den rimeligere enden er vel også pirkearbeid og lage ?
Er vel ikke fler ting som blir trøkt inn i en dyr pu. enn i en rimelig?

Jeg har også hørt rykter om at det fins rimelige pu. som visstnok skal spille riktig bra. En del av AT sine har jo fått mye positiv omtale. Bl.a.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor er dosenten med Nillepiggene? Hedersmannen har ikke gått seg bort, falt og brukket lårhalsen (Nillepigger er ikke haiend) håper jeg?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
rolfozzy skrev:
Jeg skal ikke protestere på at de dyreste pu. spiller best. Men de i den rimeligere enden er vel også pirkearbeid og lage ?

Jeg har også hørt rykter om at det fins rimelige pu. som visstnok skal spille riktig bra. En del av AT sine har jo fått mye positiv omtale. Bl.a.

kan du komme med forslag til gode og billige pu'er, rolfozzy?
jeg elsker gode og billige saker!
send det gjerne på pm hvis du ikke vil gå ot i denne tråden. ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.740
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
selvfølgelig er det sikkert brukt mere eksotiske (og flere)materialer i kondoen som sikkert også krever mere presisjon i monteringen
men jeg tror ikke at det er hele forklaringen
imho
mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
De kan i hvert fall ikke skylde på dyre materialer, det er jo minimale mengder som går med. Tror nok årsaken til den høye prisen er at produktene er drøyt overpriset.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.740
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
gago; jeg håper virkelig for din og dine omgivelsers skyld at du ikke har 2.500 timer per tørk før du bytter det?
ellers er det meningsløst å komme med tips på pu før du opplyser om arm/ spiller/riaa og evt musikksmak
imo
mvh
Leif

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
rolfozzy skrev:

kan du komme med forslag til gode og billige pu'er, rolfozzy?
jeg elsker gode og billige saker!
send det gjerne på pm hvis du ikke vil gå ot i denne tråden. ;)
Jeg har som sagt hørt rykter om at ATo9C eller hva den nå heter skal være en god billig pu. JanR bruker en AT330. Den høres veldig bra ut.
Jeg har en DV20X liggende, den syns jeg er bra. Denon har vel noen brukbare rimelige pu, selv om jeg ikke syns så mye om de.

Men nå vet jeg ikke hvor din grense går for dyrt kontra billig går.
Jeg bruker en Benz 2L som jeg syns er veldig bra. Den koster 8000,-
Billig for noen, jævli dyr for andre.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
gago; jeg håper virkelig for din og dine omgivelsers skyld at du ikke har 2.500 timer per tørk før du bytter det?
ellers er det meningsløst å komme med tips på pu før du opplyser om arm/ spiller/riaa og evt musikksmak
imo
mvh
Leif

;D ;D ;D

jeg brukte gåsøyne, lmc.

jeg vurderer avid volvere og sme-v.
setter STOR pris på råd og vink!
her eller på pm.

i utgangspunktet startet jeg denne tråden for å lære litt om pu'er generellt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er vel litt overdrevent for en newbie å begynne med PU i klassen 10k+. Best å kjøpe plater for nesten hele beløpet og bruke 2-3000 på pu (f.eks. en AT OC9) og spille den i fillebiter. Når det så er på tide å bytte PU vet man forhåpentligvis litt mer.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Bach_Man skrev:
Det er vel litt overdrevent for en newbie å begynne med PU i klassen 10k+. Best å kjøpe plater for nesten hele beløpet og bruke 2-3000 på pu (f.eks. en AT OC9) og spille den i fillebiter. Når det så er på tide å bytte PU vet man forhåpentligvis litt mer.

jeg ser poenget.
jeg har nok plater, har nettopp handlet.

som sagt: denne tråden er for å lære om pu'er.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvis du blr litt lenger bak i forumet finnes det allerede endel tråder om PUer. Hvilken RIAA planlegger du forresten. Kan gjerne være greit å begynne med en god RIAA som kan følge med gjennom fremtidige PU-oppgraderinger.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Bach_Man skrev:
Hvis du blr litt lenger bak i forumet finnes det allerede endel tråder om PUer. Hvilken RIAA planlegger du forresten. Kan gjerne være greit å begynne med en god RIAA som kan følge med gjennom fremtidige PU-oppgraderinger.

will do, bachman.
bla tilbake i forumet, altså.

riia:
jeg har nå en thor audio ta-1000 mk2 preamp, kun linje.
jeg håper å finne ta-2000, samme preamp men med innebygd riia.
så ting er ikke klart der foreløpig.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Det er klart eksklusive materialene som titan, stein og edeltre koster, men jeg tror ikke forklaringen ligger her, til det er mengdene for små.

Det er tidkrevende håndarbeide i de beste pickupene. For enkelte modeller er det kanskje bare én, eller et par i firmaet som får lov til å produsere dem.
Jeg tror prisene henger sammen med tiden det går med til å lage dem og ønske om å nå et visst prisnivå etc.
Kostnadene med å lage hus av ibenholt eller titan er ikke så stor.

Å høre forskjelle på pickuper er såre enkelt. Det er større forskjell på pickuper enn på cd-spillere slik jeg opplever det.
Noen som husker seansen jeg hadde med Te Kaitora Rua, Urushi og XV-1s? Det var enormt.

Godt mulig Gago er nybegynner på vinyl, men vi kjenner vel mannen godt nok til å vite at det ikke nytter å anbefale noe skrammel?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg spør meg ofte det samme når jeg ser på de små dingsene .......

Der var foresten en brukt VDH Frog til salgs veldig gunstig for en tid tilbake,som jeg har hørt låte fantastisk i SME309,men vet ikke om den ligger på bruktsidene enda.
Hadde jeg ikke funnet min pick-up i IO så hadde jeg kjøpt den uten å blunke.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Pickup'er er ikke dyre. Enkelte av de koster bare mange penger.
Og slik er det med de alle fleste typer produkter.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Den VdH Frogen er veldig god. Den stammer nok fra FA's utbytting i høst. Den som kjøpte den gjorde et godt kjøp! En veldig god match til SME armen FA brukte, det var vel en 309 arm det ja. Du skulle ha vært frempå og gjort et røverkjøp da FA kvittet seg med Musical Fidelity/SME/Frog komboen Gago. Den var veldig god!

S

slowmotion

Gjest
Jeg vet jeg har postet link til den berømte/beryktede/kontroversielle
artikkelen til Reto Luigi Andreoli tidligere her på Sentralen.
Der ble det tatt opp forskjellig ting som prising av PUer, hvor mye de kostbare materialene kostet i innkjøp ( bagateller ), hvor dårlig presisjon det av og til var i nåleoppsettet på de håndbyggede PUene ( og at Denon og AT hadde stor presisjon på det feltet ), og at prisingen av noen av de dyre PUene nærmest ble satt ved å stikke fingern i været og gjette på hvor mye folk var villige til å betale.

Det ble stort oppstyr, særlig i Tyskland, da den artikkelen ble publisert.

Til saken hører selvfølgelig at Andreoli produserer noen ganske dyre PUer selv.

;)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
PU-er koster vel akkurat så mye som folk er villige til å betale? Hvis markedsfolka hos AirTight, Dynavector etc. hadde trodd at noen var villige til å betale 1 mill. for en PU hadde de sikkert klart å utnytte enda mer avanserte og kostbare prosesser for å lage slike.

Mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
At mange pickuper er overpriset forstår du når forhandlere velvillig gir deg 50% rabatt på dyre pickuper. Ta Ortofon som eksempel. De kan du få med enda større rabatt (i forhold til veil. pris i norge) hvis du sjekker litt rundt.

mvh,
OS

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Den prisdiskusjonen dukker opp bestandig når noe koster litt. Uansett hvilken produktkategori man tenker på finnes det sannsynligvis dyre produkter som noen må påpeke er altfor dyre, ikke verdt pengene, kriminelt etc etc. Selvfølgelig gjør det det. Det finnes (nesten) alltid noen som er villig til å betale prisen for dyrt produkt. Lovlig er det også. Det er greit å diskutere ytelser og pris for produkter, men er det nødvendig å påpeke dette hele tiden. Dyre produkter finnes fordi noen kan og vil betale for dem og det er fremdeles slik at verden skal bedras.

Ellers må alle ha en riktig god helg.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.301
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Trondmeg skrev:
Dyre produkter finnes fordi noen kan og vil betale for dem og det er fremdeles slik at verden skal bedras.
;D
Samtidig er det kanskje slik at når produkter passerer et visst prispunkt, så bør enhver forstå at prisen ikke
lenger reflekterer produktet, men vår egen forfengelighet. Med andre ord; vi blir ikke bedratt, vi bedrar oss selv. :-\ ;)

Trondmeg skrev:
Ellers må alle ha en riktig god helg.
Tiltredes!!!

:)

Morten

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg ser på AT-OC10en min, og så tenker jeg: Mere.

;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Personlig bedrar jeg meg selv med min XV-1s hver dag, og er blitt et lykkeligere hifi menneske siden den kom i hus ;D God helg til alle dere andre vinylelskere. Og la nå ikke den fine stemingen her inne bli besudlet med krangling om hva som er verdt hva (ikke at jeg oppfatter noen av innleggene eller debattantene dithen, men ting har en tendens til å eskalere her på sentralen)... For i verden utenfor her, er vi sannsynligvis like skrullete alle sammen ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
I de svakeste øyeblikk drømmer jeg om å bedra min elskede XV-1s med hennes yngre søster XV-1t,
men så faller jeg tilbake til normalen, kjedelig som jeg er, og ser at jeg kan få en habil cd-spiller for mellomlegget.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.301
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
gut_man skrev:
(-) men ting har en tendens til å eskalere her på sentralen...
;D

Nå spøker'u fært gut_man, er da aldri noen som tar seg nær av ting her inne.....

;D

Men for å være (nesten) alvorlig, pickup'er er da ikke spesielt dyre?

Av det jeg har liggende og slenge her hjemme nå - betalte jeg

kr 1600,- for Audio Technica AT 33E (brukt)
kr 1800,- for Sumiko BPS EVO III (ny)
kr 2300,- for Audio Technica AT 33PTG (brukt)
kr 2400,- for Dynavector Karat 19A (brukt)
kr 2700,- for Audio Technica AT OC9 ML/II(ny)
kr 4000,- for Audio Technica AT 33EV (ny)

Seks greie eksempler på mye lyd for penga, imho.
Eneste pu'er jeg oppfatter som dyre, er vel egentlig Lyra. Tar straks forbeholdet om at jeg overhodet IKKE har prøvd allverdens
pickup'er, så uttalelsen baserer seg kun på MINE magre erfaringer, og at jeg ER glad i Lyras produkter per se, og Dorian ER en god pickup
i 4000-kroners klassen.

;)

Morten

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Pickuper er blant annet dyre fordi de er vanskelig å lage hjemme.

At det er vanskelig fordi det er små og nøyaktige deler ???
Hallo, med dagens teknologi kan maskiner lage prosessorer med millioner av ledninger og transistorer inni, da snakker vi små deler og stor presisjon.
Å harve sammen en pickup mot det blir vel omtrent som å sammenligne å sette sammen et urver og en Caterpillar dumper, og så si at det er så vanskelig for det kreves så stor presisjon å sette sammen dumperen.

Det er nok først og fremst en motesak (ja det finnes dongeribukser til 5000 kroner stykket, men er de bedre enn en til 400?) samt reklame. Folk lokkes til å tro at det er så himla bra fordi prisen er helt hinsides all fornuft.
Du kan for eksempel kjøpe Wilson høyttalere til 500 000 paret, og du kan kjøpe de nøyaktig samme delene og snekre dem sammen for kanskje 30 000 selv.

Er du nybegynner er mitt råd en Stanton 680, den spiller meget bra og koster under tusenlappen, og ligger ikke langt under en Van Den Hul til 30 høvdinger

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
992
lomt skrev:
Du kan for eksempel kjøpe Wilson høyttalere til 500 000 paret, og du kan kjøpe de nøyaktig samme delene og snekre dem sammen for kanskje 30 000 selv.

Er du nybegynner er mitt råd en Stanton 680, den spiller meget bra og koster under tusenlappen, og ligger ikke langt under en Van Den Hul til 30 høvdinger
Forslår du begynner høyttalerproduksjon med det samme!

Denne Stanton 680 har jeg aldri hørt, men en Vdh til 30 lapper har jeg, så en slik må jeg sannelig se å få testet!

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har faktisk også grublet en del over prisnivået. Det skal ikke stikkes under en stol at det er til dels store forskjeller ute og går her, eller at de se ut til å henge godt sammen med prisen (sjokkerende langt oppover).

Håndarbeid er selvsagt dyrt, men ikke 'bedre' hvis det er presisjon man ønsker seg (jfr. millioner av transistorer på en 'skjorteknapp').

Likevel er maskinarbeid sannsynligvis enda dyrere med mindre man snakker ganske store serier.

Og... Selv om Mike Fremer og andre vil ha oss til å tro noe annet: Markedet er lite. Det er mange leverandører om beinet, som gjør salgsvolumet enda mindre pr. modell.

Dermed blir man nødt til å basere seg på det dyreste som finnes, mennesker.

At det tjenes gode penger er det vel heller ikke særlig tvil om.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
kwil skrev:
lomt skrev:

Forslår du begynner høyttalerproduksjon med det samme!

Denne Stanton 680 har jeg aldri hørt, men en Vdh til 30 lapper har jeg så en slik må jeg sannelig se å få testet!

mvh
Bygge mine egne høyttalere har jeg gjort allerede :D

Det tror jeg sannelig du burde :) (sjekke ut en 680)

Husk at det er nybegynner råd dette her.
Har du en pickup til 30 lapper, så har du kanskje også annet utstyr en anelse over nybegynner nivået? eller?

Med det samme så er en erfaring jeg har at noen hundrelapper i tweaking på RIAA trinnet (tilpassing til egne ører) fort kan gi et mye større løft i lydkvalitet enn å blåse titusenlapper på pickupbytte

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Mange gode poenger ifht. hvor det er fornuftig å starte. Husk bare at Gago starter med et anlegg som ikke er vanlig for en nybegynner. Han har dessuten tilgang på nok ekspertise til å få justert godsakene etter alle kunstens regler..Nybegynner aspektet må derfor tones litt ned imo :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
siden Gago bare bruker 10-20K på rørbytter i året, så leser jeg mellom linjene at han sitter på noe plastrack fra elkjøp. I tillegg har han misforstått det hele og bruker noen overdimensjonerte kjøkkentrakter som det liksom kommer lyd utav.

Stanton til 1000-lappen eller Pu fra f.eks Lyra til 6-7000? Vel da ville jeg prioritert makaroni og ketchup for en periode.
Blir nesten litt som å påstå at mine Ortofon DJ-Pu´er spiller på nivå med min Benz LP. Det gjør de altså ikke, det er nok fortsatt en viss forskjell mellom gaffel og synål.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
ErosLoveking skrev:
Stanton til 1000-lappen eller Pu fra f.eks Lyra til 6-7000? Vel da ville jeg prioritert makaroni og ketchup for en periode.
Blir nesten litt som å påstå at mine Ortofon DJ-Pu´er spiller på nivå med min Benz LP. Det gjør de altså ikke, det er nok fortsatt en viss forskjell mellom gaffel og synål.
;D
... men kun på grunn av prisen...? :eek:
(som at hvis Lyra'en var billigere så var den automatisk dårligere?)

Hvis du sitter med en Aiwa (eller hva det nå var) som forsterker og høyttaler, synes du virkelig at det er et godt råd å anbefale en Lyra til 6-7000?

Edit. det ble litt ute av kontekst dette her, og blandet sammen med en annen diskusjon. Sorry, min feil.

Forskjellen på en Lyra og en Stanton.
Forskjell er der, men er det STOR forskjell?
Er det verd prisen?
Ikke uten at resten av annlegget også står i stil, og da er jo hele situasjonen endret

Topp Bunn