Hvorfor er tysk alltid best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    gormj skrev:
    Takk til Trondmeg som forsvarer meg bedre enn jeg kunne gjort selv. Forøvrig ville jeg også ilagt vreden sexnekt :)
    Det siste takker jeg for. ;)

Men hva forsvarer Trondmeg? Han og jeg er da enige om det eventuelle i en pleonasme, og det dubiøse i at "tysk" + "alltid best" skal være et oksymoron.

"en tykk bok med tyske vitser" er derimot et oksymoron, bare til illustrasjon.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    gormj skrev:
    Takk til Trondmeg som forsvarer meg bedre enn jeg kunne gjort selv. Forøvrig ville jeg også ilagt vreden sexnekt :)
    jassågitt!! du er hypp på vreden?

V

vredensgnag

Gjest

God illustrasjon.

Med publikum i studio:

Robin Williams med et destillat:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Trondmeg skrev:
    Overskriften på tråden kan uansett legges død. Det holder vel å si tysk rødvin.
    hvis du venter 10-15år, med denne klimautviklingen, vil du få en rekke gode tyske rødvin etter hvert. ;) det er ikke sånn at de ikke har ferdighetene
    jeg har smakt en del ganske brukbare tyske rødviner allerede, men de ble produsert i små, ikke exporterbare kvanta. En del franske vinprodusenter er derimot ikke så veldig nøye med tilsettning av bl.a sukker produksjonsfasen. ;) De tyske produsentene jeg har kontakt med satser heller på en "renere" vinproduksjon uten for mye hjelpemiddler... så tyske rødviner er noe du kan regne med på lang sikt...

vredensgnag skrev:
    Jeg endte opp med å irritere katta på en usedvanlig fin dansk jente under et opphold hos en venninne av henne i NY. Venninnen var også dansk, men gift med en tysker, og under vår første felles middag i deres leilighet presterte jeg å kritisere 'tysk humor' - to ord som i min forestillingsverden er et oksymoron.
    Jeg gikk i detalj. Temaet kom dessverre opp fordi jeg i bagasjen hadde en 'tykk bok med tyske vitser', som jeg lo av fordi de var så hjelpeløst dårlige. Jeg kunne ikke dy meg for å lese opp en del av dem under middagen. (Disse skulle brukes som eksempler på håpløse humorkonstruksjoner i en annen sammenheng.)

Eksempel på tysk humor, i følge boken: "Rett før Anton skulle inn og møte sjefen sin kom han til å søle et glass vann på buksa, og det så ut som om han hadde pissa på seg."

Her mangler det forløsende tredje steget, som tar utgangspunkt i de to første elementene. Det blir en platt situasjonsbeskrivelse.
    Hadde man lagt til:

"Men han kunne jo ikke utsette møtet."

Så ville det ta et millisekund, hjernen ville koble og man ville smile (litt).

Hele boken var fylt med tostegs situasjonsbeskrivelser som var pinlige, men ikke morsomme.

Den middagen og resten av oppholdet ble heller ikke morsomt, siden min tyske vert tok seg selv ekstremt høytidelig, og jeg hadde vært en ufølsom gjest. Jeg fikk mye skjenn.
    der finns masse dårlig, platt tysk humor -det er jeg helt enig i - jeg klarer heller ikke å le av noe sånt- har du vært bort i tyske karnevalshumor?? schrecklich! forordnet, organisert Fröhlichkeit-- :p da må jeg holde meg langt unna-

når det er sagt så klarer jeg heller ikke å komme overens med den norske humoren ;) det er vel en kulturell forskjell en må leve med...

MEN tyskerne har en tradisjon av god, intelligent politisk satire - dette er absolutt verdt for meg å følge med på

V

vredensgnag

Gjest
    Når du først nevner tysk satirekunst. Har sjelden ledd så godt som da jeg leste Bekentnisse des Hochstapler Felix Krull. Ved en tilfeldighet hadde jeg en tid før lest Dichtung und Wahrheit og det gjorde Felix Krull ekstra underholdende.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har ingen nevnt tysk håndverktøy....?

Hazet, Stahlwille, Dowidat, Gedore...

Mvh
    OMF

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Ach!! Ja!
    Har et lite 3/8"-sett med piper og skralle etc fra Stahlwille. Det går rett og slett ikke for en vanlig mann å ta knekken på det.
    Hva slags stål som er brukt aner jeg ikke, men når en setter en halvmeter rør på skralla og drar til med det en har så skal de
    egentlig avgå ved døden. Ikke disse greiene nei.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Smurfeland
    leifen skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Ach!! Ja!
    Har et lite 3/8"-sett med piper og skralle etc fra Stahlwille. Det går rett og slett ikke for en vanlig mann å ta knekken på det.
    Hva slags stål som er brukt aner jeg ikke, men når en setter en halvmeter rør på skralla og drar til med det en har så skal de
    For ikke å snakke om de utrolig snevre toleransene på dette verktøyet. Mens andre produsenter borrer kanskje hundre piper før de bytter bor, bytter Stahlwille etter bare ti piper for å få best mulige presisjon.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Når jeg tenkte på det, måtte jeg innom og kikke litt i godtebutikken.

Ser ut til at de også har tenkt på de som kjøpte verktøy for 20 år siden.
    Hva med et reservedelsett til skraller fra 1992?
    http://www.stahlwille-online.de/ind...hid=&scmd=pdetail&pcid=2616&cid=3432&pid=3431

Dyrt er det jo, men har egentlig aldri angret på kjøp av kvalitetsutstyr.
    Derimot har jeg mye billig skrot også. Det blir noe annet...

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Tysk litteratur har gitt viktige impulser og er noen ganger av ypperste klasse. Tyske forfattere som har vært viktig for meg er (selvsagt) Günther Grass og Hermann Hesse. Spesielt Hesse hadde jeg et svermeri for i gymnastiden, og siden har han fulgt meg. Heinrich Bøll også, selv om jeg ble lei av hans politisering.

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    128
    Bang Your Head er en årlig metalfestival i Balingen, Baden-Württemberg. Ca 15.000 mennesker utendørs, så det er en behagelig sak, faktisk veldig trivelig. Stor scene, vanligvis fin mix av band, drøssevis med gode pølseboder og - for en nordmann - meget rimelig øl, iallfall til å være på festival. Og i sommer drar jeg for å få med meg dette tyske (og dessverre relativt ukjente) bandet:

http://www.youtube.com/watch?v=LKdbgOEhmoU

True epic!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.667
    Sted
    Holmestrand
    leifen skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Ach!! Ja!
    Har et Belzersett, 1/4", som har vært misbrukt i nærmere 30 år. Kjøpte repsett til skralla samtidig. Det har vist seg å være solid bortkasta penger. Repsettet mener jeg.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    -HP- skrev:
    Bang Your Head er en årlig metalfestival i Balingen, Baden-Württemberg. Ca 15.000 mennesker utendørs, så det er en behagelig sak, faktisk veldig trivelig. Stor scene, vanligvis fin mix av band, drøssevis med gode pølseboder og - for en nordmann - meget rimelig øl, iallfall til å være på festival. Og i sommer drar jeg for å få med meg dette tyske (og dessverre relativt ukjente) bandet:

http://www.youtube.com/watch?v=LKdbgOEhmoU

True epic!
    hørt om Wacken Open Air? ;)

ett lite bygd på 1800 innbyggere som hver år organiserer verdens største metal festival med 80.000 besøkende- de lokale supermarket gjør sin årsomsettning på øl i løpet av 2 dager :eek:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    leifen skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Ach!! Ja!
    Broderen drepte ei Hazet skralle uten forlengerarm. Det viste seg å være links gjenger på mutteren, men Hazet-skralla døde!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    leifen skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Ach!! Ja!
    Broderen drepte ei Hazet skralle uten forlengerarm. Det viste seg å være links gjenger på mutteren, men Hazet-skralla døde!
    Alt verktøy knekker bare man bruker tilstrekkelig kraft. Bahco er vel svensk? men jeg knakk en 19mm pipe da jeg skiftet hjul på svigermors bil ifjor høst.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Og nettopp derfor forstår jeg ikke hensikten med å antyde noe annet .....

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Zeiss operasjons-mikroskop. Kom i 1954. Innleddning til "micro kirurgi". Brukes idag av alt fra tannleger,oftalmologer nevro-kirurger etc....

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mteinum skrev:
    Det der er en dårlig konstruksjon for en veistolpe. Det er et ganske sannsynlig scenarie at den blir truffet av en bil, og da er det eneste viktige at stolpen og bilens sikkerhetssystemer gir god beskyttelse av personene inni bilen. Den stolpen ser ut til å være noe sånt som en urokkelig jernbjelke ned i et betongfundament. Det er ganske primitivt.

Sånn skal en god lyktestolpe reagere på en påkjørsel:

C

Cyber

Gjest
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Arvet nylig et helt sett Hazet fastnøkler etter svigerfar, meget bra verktøy.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.804
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er glad min Ford Focus er bygd i Saarbrucken og ikke i Mexico eller Ungarn som enkelte Vag- og Audi-modeller, eller i Finland som noen Porscher.

;D

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Germans dive deeper, but come up muddier...

Har akkurat startet på denne som vel er et av de mer seriøse forsøk på å besvare trådens spørsmål:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn