Trondmeg skrev:
Overskriften på tråden kan uansett legges død. Det holder vel å si tysk rødvin.
hvis du venter 10-15år, med denne klimautviklingen, vil du få en rekke gode tyske rødvin etter hvert.
det er ikke sånn at de ikke har ferdighetene
jeg har smakt en del ganske brukbare tyske rødviner allerede, men de ble produsert i små, ikke exporterbare kvanta. En del franske vinprodusenter er derimot ikke så veldig nøye med tilsettning av bl.a sukker produksjonsfasen.
De tyske produsentene jeg har kontakt med satser heller på en "renere" vinproduksjon uten for mye hjelpemiddler... så tyske rødviner er noe du kan regne med på lang sikt...
vredensgnag skrev:
Jeg endte opp med å irritere katta på en usedvanlig fin dansk jente under et opphold hos en venninne av henne i NY. Venninnen var også dansk, men gift med en tysker, og under vår første felles middag i deres leilighet presterte jeg å kritisere 'tysk humor' - to ord som i min forestillingsverden er et oksymoron.
Jeg gikk i detalj. Temaet kom dessverre opp fordi jeg i bagasjen hadde en 'tykk bok med tyske vitser', som jeg lo av fordi de var så hjelpeløst dårlige. Jeg kunne ikke dy meg for å lese opp en del av dem under middagen. (Disse skulle brukes som eksempler på håpløse humorkonstruksjoner i en annen sammenheng.)
Eksempel på tysk humor, i følge boken: "Rett før Anton skulle inn og møte sjefen sin kom han til å søle et glass vann på buksa, og det så ut som om han hadde pissa på seg."
Her mangler det forløsende tredje steget, som tar utgangspunkt i de to første elementene. Det blir en platt situasjonsbeskrivelse.
Hadde man lagt til:
"Men han kunne jo ikke utsette møtet."
Så ville det ta et millisekund, hjernen ville koble og man ville smile (litt).
Hele boken var fylt med tostegs situasjonsbeskrivelser som var pinlige, men ikke morsomme.
Den middagen og resten av oppholdet ble heller ikke morsomt, siden min tyske vert tok seg selv ekstremt høytidelig, og jeg hadde vært en ufølsom gjest. Jeg fikk mye skjenn.
der finns masse dårlig, platt tysk humor -det er jeg helt enig i - jeg klarer heller ikke å le av noe sånt- har du vært bort i tyske karnevalshumor?? schrecklich! forordnet, organisert Fröhlichkeit--
da må jeg holde meg langt unna-
når det er sagt så klarer jeg heller ikke å komme overens med den norske humoren
det er vel en kulturell forskjell en må leve med...
MEN tyskerne har en tradisjon av god, intelligent politisk satire - dette er absolutt verdt for meg å følge med på