Hvorfor er tysk alltid best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    dag1234 skrev:
    oct skrev:
    Rainer Werner Fassbinder, was hasst du nun getan, isst der weissen pulver Dir gevorden untertan. Fritt efter Nina Hagen.
    Fassbinder likte godt noe opp i nesa. Det ble hans endelikt. Han døde av overdose i 1982 etter lang tids misbruk av det meste.

Da hadde han bak seg en produksjon som gruser de fleste andre kunstnere. I sine mest aktive år laget han fire filmer i året, samt teateroppsetninger, hørespill og ymse anna. Han var rasende produktiv, og det meste er av høy kvalitet. Da han døde 37 år gammel hadde han laget 24 filmer og et par, tre tv serier.

Ofte hadde han en liten rolle i filmene sine, slik som Hitchcock hadde i sine. Som regel spilte Fassbinder de aller mest usympatiske rollene selv, han dukket liksom opp for å si Hei, hei og viste at de små skurkene også er viktige.

Han var elsket og hatet i sin samtid- slik sikkelige kunstnere skal. Han var glemt i noen år, men nå er han mer i vinden igjen.
    I godt selskap m. Orson Welles & David Lynch ;D.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.659
    Torget vurderinger
    23
    Otto, musikken er så SELVFØLGELIG at jeg har ikke giddet å gå opp den løypa. Du kan like gjerne forflytte deg til !klassisk" trådene... 80% der er vel tysk..

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    oct skrev:
    dag1234 skrev:
    oct skrev:
    Rainer Werner Fassbinder, was hasst du nun getan, isst der weissen pulver Dir gevorden untertan. Fritt efter Nina Hagen.
    Fassbinder likte godt noe opp i nesa. Det ble hans endelikt. Han døde av overdose i 1982 etter lang tids misbruk av det meste.

Da hadde han bak seg en produksjon som gruser de fleste andre kunstnere. I sine mest aktive år laget han fire filmer i året, samt teateroppsetninger, hørespill og ymse anna. Han var rasende produktiv, og det meste er av høy kvalitet. Da han døde 37 år gammel hadde han laget 24 filmer og et par, tre tv serier.

Ofte hadde han en liten rolle i filmene sine, slik som Hitchcock hadde i sine. Som regel spilte Fassbinder de aller mest usympatiske rollene selv, han dukket liksom opp for å si Hei, hei og viste at de små skurkene også er viktige.

Han var elsket og hatet i sin samtid- slik sikkelige kunstnere skal. Han var glemt i noen år, men nå er han mer i vinden igjen.
    I godt selskap m. Orson Welles & David Lynch ;D.
    Det kan du godt si. Fassbinder elsket også amerikansk melodrama, som begge to, men spesielt Lynch melker kraftig av.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Og da leter jeg efter 80 talls skiva "Nina Hagen- Unbehagen". Finner den ikke, men bra prosjekt for den allerede en time gamle 170312.

mvh.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For en herlig tråd dette har blitt!

Det er snart 100 år siden der Stahlhelm ble konstruert. Det har vist seg å være en vinnende form.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Deutche Grammophon-lyden er etter mitt syn best på tidleg 60-tal, men ligg då etter EMI, RCA og til dels Decca, sjølv om det er mange gode framføringar. 111-boksane med CDar er interessante å orientere seg i.

Elles er Kraftwerk svært kreativ musikk, men likevel svært konsekvent og grundig i høve sitt konsept. Har lese to biografiar om desse og Kling Klang Studio, og midt i dette kreative er det likevel så skikkeleg at ein må undre seg.

Fann ei plate i samlinga som eg må ha kjøpt i Tyskland på 80-talet: Die Febelfahren "Monarchie und Alltag" Om dette er tysk på sitt beste kan diskuterast, men dei var iallfall med i tida den gongen, tyskarane og. Berlin-musikkmiljøet var (og er vel endå) svært avantgardistisk, med rom for mykje rart.

Tysk hifi var eit skjellsord for nokre tiår sidan, men det gjekk på relativt rimelege ting som hadde hard/metallisk klang. I dag er dette heilt annleis, og går du i tysk hi-end med mbl, Avantgarde, ASR og alle dei andre luringane, ser vi at dei konkurrerar med det absolutt beste av det kommersielt tilgjengelege.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.860
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Otto, musikken er så SELVFØLGELIG at jeg har ikke giddet å gå opp den løypa. Du kan like gjerne forflytte deg til !klassisk" trådene... 80% der er vel tysk..
    Ja, selvfølgelig er det, nettopp, når det gjelder klassisk. Men musikken er IKKE selvfølgelig.

Og hvis vi blir tekniske, som i hifi og elektronikk, og ser på forutsetningene for det vi surrer med her, kommer alle de tyske fysikerne rennende som perler på en snor.
    Man behøver ikke å lure på hvor alle disse kjente begrepene stammer fra, og selv de som ikke har gått på skole støter ofte på navn som Euler, Hertz, Gauss, Helmholtz, Fahrenheit, Geiger, Kirchhoff, Wiener, Planck, Röntgen.....Einstein, Leibnitz....

Var det et problem med kulturen og kreativitet og nytenking?

V

vredensgnag

Gjest
    Sterke rammer og regler skaper ofte nyvinning og gjennombrudd. Tysk utdanningsvesen er en del av forklaringen på hvor gjennomgripende landet har preget mange disipliner. Man skrur opp bevissthet og rasjonalitet til store høyder, legger til et bredt mål egendisiplin, og det skaper.

Lett å glemme hvor sentrale kunstnermiljøene i Tyskland har vært gjennom århundrene, for utvikling av både litteratur, scenekunst og maleri. Paris fremvekst i så måte kom sent, mens Tyskland hadde mange og langvarige kunstnerenklaver, spredd over flere byer, som europeiske kunstnere og -spirer valfartet til og arbeidet fra.

Dag nevner film. De beste kameraene, den beste optikken, den beste lysutrustningen, de beste klippebordene (hadde en gang ett som kostet like mye som en ny Porsche), beste lydopptaks- og bearbeidelsesutstyret ... tysk eller tyskættet.

Landets kultur besitter en kraft som gikk av sporet så det sent glemmes, men som har gitt mye.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Tysk scenekunst var ledende i verden frem til nazistene tok over, Max Reinhardt f eks var en stor instruktør. Innen filmen står den tyske ekspresjonisme sterkt, hva ville vel skrekkfil vært uten f eks Murrnau og Nosferatu? Flotte filmer og viktige filmer ble laget på denen tiden. Fritz Lang brakte film som kunst og samfunnskritkk til høyder den ikke tidligere hadde vært på, både Metropolis og M viste at film kan være samfunnsdebatt som god som noe.

Tyskland og den tyske kulturkrets står for meg på mange måter som det ypperste i europeisk kultur, men også de dypeste avgrunnene. Dette spriket er veldig fascinerende; at de som gav oss f eks frigjørere somLuther, Freud og Marx, ga oss også Goebbels og Auswitch, virkelig tysk industrialitet på sitt grusomste.

Og selv om ingen skal måtte stå til ansvar for hva forgjengerne har foretatt seg, så må jeg tilstå at jeg er litt bekymret for Tysklands stormaktsambisjoner i europeisk politikk.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    dag1234 skrev:
    Og selv om ingen skal måtte stå til ansvar for hva forgjengerne har foretatt seg, så må jeg tilstå at jeg er litt bekymret for Tysklands stormaktsambisjoner i europeisk politikk.
    Forskjellen er vel at de i dag jobber for inkludering, og snakker om vi i europa. Om det er noen som har lært noe av ww2 og nazistene så er det tyskerne.

V

vredensgnag

Gjest
    Hitchcock dro til Babelsberg, og kunne der følge Murnaus Der letzte Mann i gjennomføringen, og var dypt imponert av Langs Der müde Tod. http://en.wikipedia.org/wiki/Destiny_(1921_film)

Hans eget filmspråk ble sterkt påvirket av tyskernes eksperimenter.

Selv er jeg ikke så forundret over at Tysklands evne til å bidra i anerkjent retning kunne føre til hva som skjedde under 2. verdenskrig. Det som ble gjort var helt i tråd med hva mennesker har gjort i årtusener, men ble gjort med tysk grundighet og presisjon, og ble dermed fullkomment uhyrlig. Spesielt i lys av det angivelig rasjonelle fundamentet som skulle forklare tiltakene -- verdt å huske at dette var tanker som vakte gjenklang i og utenfor Europa. Det var kun gjennom kapitulasjonen at man fikk visshet i hvor søndagsskolestjernen skulle festes til slutt.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    RJEL skrev:
    Rene hallejula steminga her.
    Tyskerne må nu ha vært i bakrus etter oktoberfestivalen når de konstruerte forstilinga til Audi A4 1997 modell.
    "Multiknirk" må ha vært det verste dritten konstruert.
    Jeg hadde en slik engang, og to ganger i året var det inn på verksted å skifte lenkearmer på grunn av knirk og ulyder.Hadde den i 4 år = 8 lenkearm reperasjoner.
    Ca. 10-12000 i året + vanlig service og annet vedlikehold selvfølgelig....
    Ja, de innrømte at det var en svakhet og de nye lenkekarmer var ikke noe bedre.
    Men å betale skøyen på en 3 år gammel bil, det var ikke aktuelt.
    På grunn av dette, aldri mere Audi......

Jeg hadde også 97 A4, men ikke samme problemer som deg. Dog et par andre. Byttet til A6 i 99, den hadde også noen andre feil. Byttet til Mercedes i 2002 (2000-modell), også den med småfeil. Tyske biler fra midt på 90 til midt på 2000 hadde masse feil. De gjorde det dårlig på forbrukstester, og jeg kunne av egne erfaringer og kollegers erfaringer se at det stemte.

Men: Jeg kjøpte A6 i 2005, og A6 i 2010. Ingen feil med førstnevnte, og så langt ingen med nummer to. I enhver test jeg har sett har også tyskerne generelt få feil, så det er tydelig at bilene holder høy kvalitet igjen. Så jeg tror frykten din er ubegrunnet nå.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    In 1962 Hermann Lang came back to the Nürburgring to drive his Mercedes W125 Grand Prix car again. The 1937 Mercedes W125 Data: 8-Cylinder In-line 5,660 CC 646 bhp at 5,800 rpm (The most powerfull gp car ever built up until the late seventies)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.659
    Torget vurderinger
    23
    Hill burde ti still og la oss nyte motorlyden!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe overflødig skravling i denne, nei. "...deees kar has to be set up pörfekt for die Nordschleife..."
    Så kjører man en runde uten ytterligere small talk, men en V10 låter ikke helt som en rak 8, dessverre:

7:28.71 kaster ikke bort unødig tid underveis, heller.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    vi har altid vært flittige oppfinnere: ;)

Airbag (1971), Antibabypille (1979), Aspirin (1897), Aufwindkraftwerk (1982), Auto (1886), Chipkarte (1968), Computer (1941), Dieselmotor (1890), Düsentriebwerk (1936), Faxgerät (1959), Fernsehen (1930), Helikopter (1936), Hybridmotor (1973), Jeans (1873), Kaffeefilter (1908), Motorsykkel (1885), munnspill (1821), Scanner (1963), skruknotter (1953), seilfly (1894), nylon plugg (1958), Teebeutel (1929), mp3 (1987) Thermoskanne (1903), Vakuum (1650), Tennplugg (1902), Currywurst (1949) og Telefonen (1895), Ludo (1907)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Audiophile-Arve skrev:
    Forbauser meg ikke en tøddel om de fant opp Ludo, ordnung muss sein. Jeg betrakter tittelen på denne tråden som et oxymoron.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    vredensgnag skrev:
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Forbauser meg ikke en tøddel om de fant opp Ludo, ordnung muss sein. Jeg betrakter tittelen på denne tråden som et oxymoron.
    Å?
    Kvifor?
    Har ikke tid til slike tullespørsmål. Hører på Vivaldi :)
    Men hvor ser du oxymoron i tittelen?
    Fryktelig kjekt er et oksymoron, det er også "tysk" "alltid best" IMO.
    Kanskje jeg skal åpne en Amarone mens jeg hører på Vivaldi?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    "Best" blir som vanlig et håpløst begrep å bruke da premissene for dette, og vektleggingen av det, er individuelt. Tyskerne lager mye bra, det er ikke vanskelig å være enig i. Hvorvidt produktenes egenskaper tiltaler deg må du avgjøre selv. Jeg synes stort sett tysk er veldig bra, men sjelden best for meg da det i min bok står klinisk, upersonlig, kjedelig alt for ofte. Men Kraftwerk er konger nettopp på grunn av disse egenskapene. Ellers er det nok lite tysk å se hos oss. Men takk for mangfoldet.

Ps. Verdens vakreste platespiller er jo tysk, og den eier jeg :). Og Leicaen er tysk og vakker :). Skal se jeg finner mer også ..,,

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.860
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Å?
    Kvifor?
    Hvorfor skriver du i tråden hvis du ikke vil skrive hva du mener?
    Du er uenig i spørsmålstillingen, og skriver det i en kryptisk enkeltsetning. Du har full rett til å ikke utdype. Men det er jo ikke tull av andre å spørre hva du mener.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ottone, forklaringen står i #182. Og det var ikke veldig vanskelig å skjønne heller ....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Italiensk er også alltid best. Bianchi, Campagnolo, Veloflex, Selle SMP, Berlusconi, Cosa Nostra, Dolomittene, de hvite veiene i Toscana, og familiebiler med jentenavn og begrenset bakkeklaring.

I all fredelighet; Tysk og italiensk forbrødring:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Eller fransk, sveitsisk, amerikansk, japansk, nederlandsk, dansk, finsk, svensk, spansk, kinesisk, nepali eller whatever. Alle er best.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Høyrer du på Vivaldi veldi lenge?
    ;D Ja, han var ganske så produktiv!
    Ein treng ikkje spele absolutt alt på ein gong. Eg har framleis 145 CDar att å spele frå julegåva eg fekk med yngstedøtra mi - Mozart komplett på 170 CDar. Spørsmålet er om Mozart var tysk.
    Vivaldi var det iallfall ikkje.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    En østerriker vil nok hevde at Mozart ikke er tysk. Vivaldi er like tysk som druene i en amarone og kan nytes like lenge.

V

vredensgnag

Gjest
    gormj skrev:
    vredensgnag skrev:
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    gormj skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Å?
    Kvifor?
    Men hvor ser du oxymoron i tittelen?
    Fryktelig kjekt er et oksymoron, det er også "tysk" "alltid best" IMO.
    Kanskje jeg skal åpne en Amarone mens jeg hører på Vivaldi?
    "tysk" + "alltid best" er ikke et oksymoron.
    Det er et utsagn, som muligens kan gis karaktér av en pleonasme dersom man aksepterer påstanden om at tysk = meget høy kvalitet. Da holder det å si at noe er tysk.

For at noe skal være et sant oksymoron må det være motsigende utsagn, som i ditt "fryktelig kjekt" eksempel. Siden vi har mange eksempler på at tysk = best i et bredt utvalg kategorier, er det umulig å påstå at disse to elementene er motsigende, og dermed utgjør de ikke et oksymoron.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    At det er en pleonasme er kun sant hvis din påstand om at tysk er best i en rekke kategorier faktisk stemmer (håpløst utsagn på mange måter da dette er subjektive forhold). På den annen side kan man sannsynligvis si dette om de fleste nasjoner og derfor blir påstanden likevel ganske meningsløs ;). Overskriften på tråden kan uansett legges død. Det holder vel å si tysk rødvin. Dermed ryker "alltid". Om det er nærmest et oksymoron eller en pleonasme viser mest ens ståsted i diskusjonen.

V

vredensgnag

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Det er kun sant hvis din påstand om at tysk er best i en rekke kategorier stemmer. På den annen side kan man sannsynligvis si dette om de fleste nasjoner og derfor blir påstanden likevel ganske meningsløs ;). Overskriften på tråden kan uansett legges død. Det holder vel å si tysk rødvin. Dermed ryker "alltid". Om det er et oksymoron eller en pleonasme viser bare ens ståsted i diskusjonen.
    Det er en påstand, og du bruker omvendt bevisføring. Tyskerne selv slår vel ikke akkurat på stortrommen med sin Rotwein, og unntaket blir like irrelevant som å komme med "norsk bilindustri" som utsagnsbevis på noe.

En gjengangervits er at "military intelligence" er et oksymoron. Men det er også en påstand, en subjektiv vurdering. Utfra hva vi mener om militæret vil nok mange kunne mene at de må være motsigende, men vi har mange eksempler på at militæret kan være intelligent.

Et oksymoron består utvetydig av motsigelser.
    Jeg sparer meg litt tid og limer inn fra norsk wiki:

grusomt kjekt
    jævlig hyggelig
    ille bra
    levende død
    offentlig hemmelighet
    virtuell virkelighet
    smart idiot
    kjempeliten
    dritgodt
    ildvann

Tysk er derimot i manges hoder forbundet med høy kvalitet, så å kunne si at utsagnet er en pleonasme er ikke å strekke det urimelig langt. "Du kan stole på denne, tysk tvers igjennom," kommer i hu som noe man har hørt.

At det ikke er et oksymoron er bombesikkert. (oxymoron intended).

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Som sagt, pleonasmen skyldes mest ståsted. Debattstarteren med oksymoronet har like rett som pleonastene da det ikke ligger demokratiske prinsipper bak begrepsgyldigheten. Er man overbevist om at tysk er dårlig stemmer det like godt for ham og hans likesinnede som at "mange mener det omvendte". Jeg oppfatter i hovedsak tysk som bra, men ytterst sjelden best. Dps og kraftwerk er vel mine små svakheter der ;), ergo ingen pleonasme for meg. Ei heller det omvendte.

Når påstanden inneholder "alltid" så trenger man bare ett eksempel på det omvendte for å slå det i hjel uansett hva man selv flagger. Norsk bilindustri holder forresten høy kvalitet selv om den ikke er enorm i omfang, kfr div selskaper på raufoss og kongsberg mm :).

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg endte opp med å irritere katta på en usedvanlig fin dansk jente under et opphold hos en venninne av henne i NY. Venninnen var også dansk, men gift med en tysker, og under vår første felles middag i deres leilighet presterte jeg å kritisere 'tysk humor' - to ord som i min forestillingsverden er et oksymoron.
    Jeg gikk i detalj. Temaet kom dessverre opp fordi jeg i bagasjen hadde en 'tykk bok med tyske vitser', som jeg lo av fordi de var så hjelpeløst dårlige. Jeg kunne ikke dy meg for å lese opp en del av dem under middagen. (Disse skulle brukes som eksempler på håpløse humorkonstruksjoner i en annen sammenheng.)

Eksempel på tysk humor, i følge boken: "Rett før Anton skulle inn og møte sjefen sin kom han til å søle et glass vann på buksa, og det så ut som om han hadde pissa på seg."

Her mangler det forløsende tredje steget, som tar utgangspunkt i de to første elementene. Det blir en platt situasjonsbeskrivelse.
    Hadde man lagt til:

"Men han kunne jo ikke utsette møtet."

Så ville det ta et millisekund, hjernen ville koble og man ville smile (litt).

Hele boken var fylt med tostegs situasjonsbeskrivelser som var pinlige, men ikke morsomme.

Den middagen og resten av oppholdet ble heller ikke morsomt, siden min tyske vert tok seg selv ekstremt høytidelig, og jeg hadde vært en ufølsom gjest. Jeg fikk mye skjenn.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Takk til Trondmeg som forsvarer meg bedre enn jeg kunne gjort selv. Forøvrig ville jeg også ilagt vreden sexnekt :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn