M
mr hifi
Gjest
Eg hører forsjeller fra 44.1 og opp til 88,2 eller 96 khz men videre opp hører eg ikke noe forbedring, men med det sagt så er det mye annet som spiller inn på lyden av et album.
Hva synes du er forskjellen på 44 og 88?Eg hører forsjeller fra 44.1 og opp til 88,2 eller 96 khz men videre opp hører eg ikke noe forbedring, men med det sagt så er det mye annet som spiller inn på lyden av et album.
Du må ha en helt unik hørsel, når 96dB dynamikkområde ikke er nokkSynes eg mister noe i bunnen og toppen av frekvens registeret med 44,1 og at det blir høyere støygulv som gjør at eg føler eg mister noe dybde å bredde i lydbildet. men forsjellen er ikkje stor.
ja, det ble spilt av samme album, som var inspilt med 88,2 og 176,4, og ga da avspilt 44,1 og 96 khz, det ble også avspilt samme i 192 avspilling, men eg kunne ikkje høre forsjeller fra 96 til 192. det er nåk en del ting som spiller inn, hva dynamikkområdet er melom støygulvet og musikken og om musikken er dratt opp til digital klipping på 44,1 og ikkje på dei høgare sampling rate. er 2 år siden er var på denne demoen, så husker ikkje igjen alt som ble fortalt, å det fåregik på litt gebrokkent nederlansk/engelsk.Du må ha en helt unik hørsel, når 96dB dynamikkområde ikke er nokk
Et absolutt "must" ved sammenlikning er, at du lytter til 100% samme master i både 44.1 & 88.2.
Desverre er det sjeldent, at dette er opgitt/man kan stole på, hva musikkselskapene skriver, så
på det grunnlaget er de fleste påståtte sammenlikninger BS.
Det gjelder veldig mange og det er mange som går i den fella.....På et nivå blir oppløsningen lik det øra dine kan høre.
Men jeg stoler på at at høyere oppløsning på lyd formater gir bedre lyd ellers alt likt.
Det er vel akkurat det videoen og dens referanser viser ikke er tilfelle. Med unntak av ved redigering/resampling hvor filter må legges på, gjerne i flere omganger om man mikser med såkalte stems. Kan gjerne sammenlignes med å redigere komprimerte JPG bilder. Hvor man med audio søker manipulere filen slik at artefacts man påfører filen ligger utenfor det hørbare området før man helt til slutt lagrer til master i mer egnet format for distribusjon.... Men jeg stoler på at at høyere oppløsning på lyd formater gir bedre lyd ellers alt likt.
Hva gjør du hvis du hører en sang du liker og vil høre den igjen?@Dr_BASS
Jeg har aldri laget/brukt spille lister.
Jeg bare skriver inn i søkefeltet det jeg vil høre.
Og det beste med Spotify er "musikk som ligner" funksjonen.
Den har forårsaket mange og lange nattetimer i min min kjeller.
Jo eldre jeg blir, jo mer lei blir jeg av å høre gammalt ræl på nytt, og på nytt.
Jo eldre jeg blir, jo mer nyfiken på uhørt musikk blir jeg.
Om vi mister strømmetjenestene, så hiver jeg riggen på dynga.
CD-formatet leverer soundstage og pinpointing i et 2-kanalers 3D-lydbildeEr det derfor originalinnspillinger (ikke samplet) låter bedre enn upsamplet? (påstand)