Hvorfor låter en dyrere kabel stort sett bedre enn en rimeligere ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    det var jo hele poenget mitt også
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du leser det opprinnelige innlegget, skrev jeg noe sånt som "og da vil jeg tro (men vet jo ikke sikkert)". Jeg har vanskelig for å se at det skulle være spesielt bombastisk, og ser frem til at kabelprofetene tar på seg samme kledelige ydmykhet i sine utsagn.

    At du ikke er enig og mangler saklige motargumenter er noe helt annet.

    har ingen saklige argumenter mot din gjetting nei, men kan gjette jeg også :) hvis gjetting er ett saklig argument allså ???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Meget uenig med dig hvad angår højttaler kablers længde. Min erfaring er minimum 3 m. Havde nogle Quad elektrostater med forstærkerne placeret ret bak så 40 cm . kabel var nok. Et 3 m DNM kabel spillede lysår bedre. Havde 83 cm Duelund med monoblokke. 3 m spiller quantespring bedre.
    DNM har i utgangspunktet lavt tverrsnitt, bare 1 mm2 (stor seriemotstand), og med 4x kabellengden øker du seriemotstanden med ytterligere 4x. Da får du en eq-profil som til en viss grad følger impedanskurven i høyttalerne. I dette tilfellet ser den slik ut:

    quad989fig1.jpg


    http://www.stereophile.com/content/quad-esl-989-electrostatic-loudspeaker-measurements
    DNM Products - Solid Core Cables

    To-bånds eq-boost med senterfrekvenser på ca 100 Hz og 20 kHz, altså, pluss en mildere cut ved 10 kHz. Hvordan plateprodusenter og mastering engineers tenker på de eq-båndene kan du jo sjekke selv: http://www.digitalprosound.com/2002/03_mar/tutorials/mixing_excerpt1.htm

    Dette er egentlig ikke veldig til rakettforskning, gutter.
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Samme erfaring med Rodium det er ikke egnet til hifi.
    Rodium skal brukes i reflektorer på hoved lys på biler, dær får man full utbytte av de reflekterende egenskaper:) Det tynne sjiktet slites fort vekk, selv om produsenter mener det har blitt bedre nå. Noe som fordyrer allerede kostbare kabler, uten at det har noen positiv innvirkning på lyden. Noe må de tjene på disse selgerne .mvh Guit
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    DNM har i utgangspunktet lavt tverrsnitt, bare 1 mm2 (stor seriemotstand), og med 4x kabellengden øker du seriemotstanden med ytterligere 4x. Da får du en eq-profil som til en viss grad følger impedanskurven i høyttalerne. I dette tilfellet ser den slik ut:

    Vis vedlegget 139675
    DNM Products - Solid Core Cables

    To-bånds eq med senterfrekvenser på 100 Hz og 20 kHz, altså, pluss en mildere cut ved 10 kHz. Hvordan plateprodusenter og mastering engineers tenker på de eq-båndene kan du jo sjekke selv: Magic Frequencies

    Dette er egentlig ikke veldig til rakettforskning, gutter.
    Det er jo ikke stor stor seriemostand det er snakk om her Asbjørn? Rart at impedanskurven kan bli så forandret som vist på grafen. Det er en stund siden jeg har målt på dette. Får prøve og få måle utstyret i orden igjen :) mvh Guit
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De kurvene viser bare impedans og fasevinkel for høyttaleren alene. Hentet herfra: Quad ESL-989 electrostatic loudspeaker Measurements | Stereophile.com

    Det som skjer er at spenningsfallet over kabelen blir proporsjonalt med strømtrekket fra høyttaleren. Impedanskurven beskriver strømtrekket ved en gitt spenning på terminalene. Ved de frekvensene hvor høyttaleren har høy impedans går det lite strøm, og der høyttaleren har lav impedans går det mer strøm. Jo mer strømtrekk, desto større spenningsfall over kabelen. Sånn blir det uansett, men seriemotstanden i kabelen bestemmer hvor store utslagene i spenningsfall blir. Ohms lov, helt enkelt: U = R I. Det er de frekvensavhengige spenningsfallene som gir en "eq-kurve". Seriemotstanden er igjen proporsjonal med lengden av ledningen og omvendt proporsjonal med tverrsnittet. Kort og tykk -> lav seriemotstand -> små avvik -> ingen hørbar farging. Lang og tynn -> høy seriemotstand -> større avvik -> skulle ikke forundre meg om det blir hørbart på en eller annen måte, hvis strømtrekket fra høyttaleren varierer mye med frekvens (dvs store utsving i impedanskurven). Konvensjonell kunnskap er vel at avvik i størrelsesorden 0,1 dB vil være hørbare når de påvirker såpass brede frekvensbånd som her, en oktav eller to.

    Det er ikke spesielt vanskelig å få noe til å låte "annerledes", slik at selgerne har noe å prate om, men det trenger ikke koste mange kronene for å få en kabel til å være nøytral og transparent. Men alle slike kabler låter jo likt, og da blir det vanskelig med både prisdifferensiering og salgsargumenter.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Det er ikke spesielt vanskelig å få noe til å låte "annerledes", slik at selgerne har noe å prate om, men det trenger ikke koste mange kronene for å få en kabel til å være nøytral og transparent. Men alle slike kabler låter jo likt, og da blir det vanskelig med både prisdifferensiering og salgsargumenter.
    Jeg har egentlig sagt takk for meg i denne tråden, men dette må jeg kommentere.

    Dette er kabelshjørnets beste og mest sanne påstand noensinne, Asbjørn!

    Det oppsummerer absolutt alt angående kablerhysteriet innen hifi!

    (Men snakk om å banne i kirken :cool: Jeg hører allerede inkvisisjonen rasler med sablene)


    mvh
    larkus
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det er ikke spesielt vanskelig å få noe til å låte "annerledes", slik at selgerne har noe å prate om, men det trenger ikke koste mange kronene for å få en kabel til å være nøytral og transparent. Men alle slike kabler låter jo likt, og da blir det vanskelig med både prisdifferensiering og salgsargumenter.
    Legg til at "forskjellene" appelerer til den "audiofile" selvfølelse så er det falitt for nøytrale og transparente kabler.

    mvh
    KJ
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvorf
    Det er ikke spesielt vanskelig å få noe til å låte "annerledes", slik at selgerne har noe å prate om, men det trenger ikke koste mange kronene for å få en kabel til å være nøytral og transparent. Men alle slike kabler låter jo likt, og da blir det vanskelig med både prisdifferensiering og salgsargumenter.
    Hør, hør!


    Tittelen burde vært " Hvorfor låter en dyrere kabel stort sett "annerledes" enn en rimeligere ?"
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kan moderator være så vennlig å stenge denne tråden ? Bare tull og tøys og ingen som uttaler seg har tydeligvis erfart hva en high end kabel KAN utrette i rette anlegget.

    Kan også nevne at jeg har mottatt fler pm, der jeg får full støtte mht mine erfaringer ang kabler. Jeg har da bedt om at de heller poster de i tråden istedenfor. Men forstår godt at de lar være.

    Det har dessverre utviklet seg slik at det ikke går an å si at noe er såpass mye bedre at det kan anbefales andre å prøve. Spesiellt hvis det gjelder kabler , og de i tillegg koster noen kroner.
    Da er teoretikerne på banen med en gang med sine evige påstander om placebo, høy pris, osv,,,

    Men når man har egen erfaring med at det er slik som trådtittelen sier, og jeg hadde håpet å kanskje lære noe om hvorfor det er slik. Det er ikke bare jeg som opplever dette, maaaange andre, bla, mange likesinnede kamerater. Nå er de (heldigvis for de ) fornuftige nok til å holde seg unna kabelhjørnet. Det har forsåvidt jeg også vært inntil nå nylig.

    Men hva oppdager jeg når jeg returnerer ? Joda, alt er som før med stort sett de samme folka som går igjen. Det som er spesiellt er at de ikke synes kabler har noen særlig betydning. Like greit å slenge på en kobberstump som ligger i garasjen etter elektrikeren som var der i fjor, og vips, den beste kabel du kan tenke deg er født. Er ikke det fantastisk ? Jaudå, slik gjeng dagane,,,,
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Kan moderator være så vennlig å stenge denne tråden ? Bare tull og tøys og ingen som uttaler seg har tydeligvis erfart hva en high end kabel KAN utrette i rette anlegget.

    Kan også nevne at jeg har mottatt fler pm, der jeg får full støtte mht mine erfaringer ang kabler. Jeg har da bedt om at de heller poster de i tråden istedenfor. Men forstår godt at de lar være.

    Det har dessverre utviklet seg slik at det ikke går an å si at noe er såpass mye bedre at det kan anbefales andre å prøve. Spesiellt hvis det gjelder kabler , og de i tillegg koster noen kroner.
    Da er teoretikerne på banen med en gang med sine evige påstander om placebo, høy pris, osv,,,

    Men når man har egen erfaring med at det er slik som trådtittelen sier, og jeg hadde håpet å kanskje lære noe om hvorfor det er slik. Det er ikke bare jeg som opplever dette, maaaange andre, bla, mange likesinnede kamerater. Nå er de (heldigvis for de ) fornuftige nok til å holde seg unna kabelhjørnet. Det har forsåvidt jeg også vært inntil nå nylig.

    Men hva oppdager jeg når jeg returnerer ? Joda, alt er som før med stort sett de samme folka som går igjen. Det som er spesiellt er at de ikke synes kabler har noen særlig betydning. Like greit å slenge på en kobberstump som ligger i garasjen etter elektrikeren som var der i fjor, og vips, den beste kabel du kan tenke deg er født. Er ikke det fantastisk ? Jaudå, slik gjeng dagane,,,,
    Jeg hadde relativt tidlig i denne tråden et lite innlegg med spørsmål om hensikten med nok en tråd man kunne se utviklingen av, og som i realiteten var en ren kopi av tidligere kabelkrangletråder. Dette innlegget ble umiddelbart slettet av Høvdingen.

    Hvo er vi nå?? Akkurat som ventet. Det e slike ting som øker frafallet av seriøse bidragsytere her på forumet.
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Definér "seriøs bidragsyter" for meg, er du snill.
    Vel, det virker som DU bl.a. er en seriøs bidragsyter, som underbygger meninger og påstander med lettfattelige og åpenbart riktige/kloke synspunkter.
     

    prom

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Kan moderator være så vennlig å stenge denne tråden ? Bare tull og tøys og ingen som uttaler seg har tydeligvis erfart hva en high end kabel KAN utrette i rette anlegget.

    Kan også nevne at jeg har mottatt fler pm, der jeg får full støtte mht mine erfaringer ang kabler. Jeg har da bedt om at de heller poster de i tråden istedenfor. Men forstår godt at de lar være.

    Det har dessverre utviklet seg slik at det ikke går an å si at noe er såpass mye bedre at det kan anbefales andre å prøve. Spesiellt hvis det gjelder kabler , og de i tillegg koster noen kroner.
    Da er teoretikerne på banen med en gang med sine evige påstander om placebo, høy pris, osv,,,

    Men når man har egen erfaring med at det er slik som trådtittelen sier, og jeg hadde håpet å kanskje lære noe om hvorfor det er slik. Det er ikke bare jeg som opplever dette, maaaange andre, bla, mange likesinnede kamerater. Nå er de (heldigvis for de ) fornuftige nok til å holde seg unna kabelhjørnet. Det har forsåvidt jeg også vært inntil nå nylig.

    Men hva oppdager jeg når jeg returnerer ? Joda, alt er som før med stort sett de samme folka som går igjen. Det som er spesiellt er at de ikke synes kabler har noen særlig betydning. Like greit å slenge på en kobberstump som ligger i garasjen etter elektrikeren som var der i fjor, og vips, den beste kabel du kan tenke deg er født. Er ikke det fantastisk ? Jaudå, slik gjeng dagane,,,,
    Beklager å komme inn fra sidelinjen på denne måten..

    Men er du virkelig overrasket over at utfallet ble slik det ble? På bakgrunn av hva som skjer i alle tråder hvor det debatteres hvilke lydmessige vinninger som oppnås ved å bruke en dyr kabel kontra en billigere, burde utfallet være gitt.

    Du sier at du ønsker å lære noe om hvorfor "en dyr kabel er bedre enn en billig", et spørsmål som bygger på en påstand og ikke en etablert sannnhet. Selv om ikke spørsmålsformuleringen eksplisitt inviterer til å diskutere om dyre kabler faktisk er bedre enn billige, er det innlysende at dette vil bli tematisert. Ikke bare er dette helt naturlig, men det er også noe du burde innsett da du laget tråden.

    Du beklager deg over at "teoretikerne" kommer på banen, men hvem hadde du så tenkt at skulle kunne besvare spørsmålet i trådtittelen, om ikke disse involverte seg? Hvilke faktaopplysninger omkring kablers innvirkning på lyden skulle komme på banen om ikke der var noen med teoretisk kunnskap som svarte i tråden? Du ville ikke lært noen ting som helst om de eneste som svarte var folk som bare ville dele sine erfaringer omkring dyre kabler. Skulle all teori vært fjernet fra likningen kan det jo tenkes at ufallet ville bli noe i retning av: "majoriteten har svært gode erfaringer med røde kabler, derfor har rød farge positiv innvirkning på en kabels egenskaper".

    Så ber du om at tråden skal stenges og slenger samtidig inn at alle som ikke deler dine synspunkter mangler erfaring. Er det rart at tråden blir som den blir?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    Dette er jo en fin tråd. Det ser ut til å være konsensus om at det er hørbar forskjell på kabler, og det har kommet gode forklaringer på årsaken. Trådstarter og andre har tydeligvis ørene iorden. Så hva er problemet?
     
    L

    larkus

    Gjest
    det er på tide du tråkker til med noen seriøse bidrag larkus.
    Vel, ut fra din definisjon av "seriøse bidrag" som helt sikkert er å hause opp betydningen av dyre kabler, så har jeg neppe levert ett eneste ett.
    Jeg mener selv at jeg har levert mange seriøse bidrag, og selvfølgelig også noen totalt useriøse.
    Hva har du levert, bortsett fra å slenge rundt deg med usaklige kommentarer som går på person og å være enig i at Aass Classic er godt øl?

    Hvorfor er det forresten alltid kabeltilhengerene som forlanger slike tråder stengt?

    mvh
    larkus
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vel, ut fra din definisjon av "seriøse bidrag" som helt sikkert er å hause opp betydningen av dyre kabler, så har jeg neppe levert ett eneste ett.
    Jeg mener selv at jeg har levert mange seriøse bidrag, og noen selvfølgelig også noen totalt useriøse.
    Hva har du levert, bortsett fra å slenge rundt deg med usaklige kommentarer som går på person og å være enig i at Aass Classic er godt øl?

    mvh
    larkus
    det eneste arrgumentet du kommer med i kabeldiskusjoner er at pris påvirker hørselen. det gjentar du til det kjedsommelige selv om du sannsynligvis har et poeng eller to. Jeg har benyttet de samme kablene i 4 år og er ikke opptatt av prisen på de lenger. litt mindre nedlatende holdninger er kledelig larkus.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vel, ut fra din definisjon av "seriøse bidrag" som helt sikkert er å hause opp betydningen av dyre kabler, så har jeg neppe levert ett eneste ett.
    Jeg mener selv at jeg har levert mange seriøse bidrag, og selvfølgelig også noen totalt useriøse.
    Hva har du levert, bortsett fra å slenge rundt deg med usaklige kommentarer som går på person og å være enig i at Aass Classic er godt øl?

    Hvorfor er det forresten alltid kabeltilhengerene som forlanger slike tråder stengt?

    mvh
    larkus
    1. Spekulasjoner fra din side
    2. Aner ikke
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Oj. Skikkelig highendhøyttaler det der.
    nå har vel asbjørn allerede gjort sitt for å dra denne tråden ned ved å direkte være ufin med eierens valg av ht, er det virkelig en bedriten skolegård dette her ???
    da har jeg i tilfelle jævlig mye skyts mot enkellte jeg også
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det "ufint" å konstatere at den omtalte høyttaleren er særdeles godt egnet til å "avsløre kabelforskjeller"? Det er jo nettopp sånt entusiastene skryter av, samtidig som de kritiserer oss andre for å ha for dårlige anlegg når vi ikke hører de samme åpenbaringene hos oss. Vel, kanskje det er noe i at enkelte anlegg er bedre i stand til å "avsløre kabelforskjeller" enn andre anlegg, og kanskje det er en naturlig forklaring på at det er sånn (selv om enkelte kanskje ikke liker den forklaringen).

    Personlig mener jeg fortsatt at "avslører kabelforskjeller" overhodet ikke er noen god egenskap ved et anlegg, og den nevnte høyttaleren kan være et godt eksempel på hvorfor jeg mener det.
     
    Sist redigert:

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    nå har vel asbjørn allerede gjort sitt for å dra denne tråden ned ved å direkte være ufin med eierens valg av ht, er det virkelig en bedriten skolegård dette her
    da har jeg i tilfelle jævlig mye skyts mot enkellte jeg også
    Asbjørn har vel ikke på noe vis vært ufin. Han har bare lagt frem fakta som underbygger eiers utsagn om at han lett hører forskjell på kabler. Asbjørn kan jo ikke ta noe ansvar for hvordan og hvorfor høyttaleren er konstruert med de egenskapene den innehar.
    Når eier i tillegg sier at høyttalerne passer ham og hans preferanser utmerket, ja da er vel alt såre vel..?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    nå har vel asbjørn allerede gjort sitt for å dra denne tråden ned ved å direkte være ufin med eierens valg av ht, er det virkelig en bedriten skolegård dette her
    da har jeg i tilfelle jævlig mye skyts mot enkellte jeg også
    Å ? hvor var det han "gjort sitt for å dra denne tråden ned ved å direkte være ufin med eierens valg av ht" sa du ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes måten det ble lagt frem på , var ufin, spydig og hoverende
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor kunne ikke Asbjørn brukt sine egne høytalere som eksempel på høytalere som er nesten immune for kabel-bytter. Da hadda han snakket om noe han hadde praktisk erfaring med , istedet for å gjette, anta...Og hvorfor var det lars-eriks høytalere konkret som måtte "fremvises..." ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor kunne ikke Asbjørn brukt sine egne høytalere som eksempel på høytalere som er nesten immune for kabel-bytter. Da hadda han snakket om noe han hadde praktisk erfaring med , istedet for å gjette, anta...Og hvorfor var det lars-eriks høytalere konkret som måtte "fremvises..." ?
    enig med deg, det er bare for å direkte være ufin med en annen entusiat her inne, finnes vel ikke andre grunner for å drite ut andres utstyr og valg, annet enn å heve seg selv, trodde dette egentlig var en uskreven lov blant oss at vi ikke gjør sånt
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    enig med deg, det er bare for å direkte være ufin med en annen entusiat her inne, finnes vel ikke andre grunner for å drite ut andres utstyr og valg, annet enn å heve seg selv, trodde dette egentlig var en uskreven lov blant oss at vi ikke gjør sånt
    Så den evinnelige "den som ikke hører ditt og datt har a. billig ræl, b. dårlig hørsel, c. ingen erfaring, osv." er uproblematisk, mens det er ufint og vise til fakta??
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Så den evinnelige "den som ikke hører ditt og datt har a. billig ræl, b. dårlig hørsel, c. ingen erfaring, osv." er uproblematisk, mens det er ufint og vise til fakta??
    må man vise til andres utstyr, som er aktiv i tråden ?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Så den evinnelige "den som ikke hører ditt og datt har a. billig ræl, b. dårlig hørsel, c. ingen erfaring, osv." er uproblematisk, mens det er ufint og vise til fakta??
    er det fakta eller mer eller mindre kvalifisert synsing? Hvor mange ganger skal "billig ræl, dårlig hørsel og dets like" brukes som argument fra den såkalte skeptiker-gjengen?
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes ihvertfall det blir ufint, ene øyeblikket disse andres utstyr andre øyeblikket legge ut link til fidelity besøk i heimen, forteller meg ihvertfall veldig mye om mannen bak ordene
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn