Hvorfor låter vinyl ofte bedre enn digitalt, selv med digitalt opphav?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info 👍🏻
    Av disse codec’ene så skal aptX HD støtte inntil 24bit/48khz, men det krever at Bluetooth-brikke i mobilen du brukte også støtter aptX HD - noe bare noen helt få Android gjør. Nå er uansett den du har kjøpt AAC 256kbps som da tilsvarende helt OK mp3-kvalitet, men ikke som den beste som er 320 kbps. Så sånn sett tror jeg ikke bluetooth ødelegger alt for mye, siden det er ganske laber kvalitet på filen.

Men uansett blir det ikke mulig å konkludere på at vinyl er bedre enn digitalt når man sammenligner en vinylplate som er tapsfri mot relativt sterkt komprimert AAC/Mp3 😐

Edit - Tror faktisk man må ha aptX-codecen som heter aptX Lossless i begge enheter for å få CD-kvalitet helt ukomprimert
    Det er mulig at hørselen min er blitt bedre eller mer nyansert med årene (anlegget har i hvert fall det), men jeg tviler litt på min egen evne til å høre forskjell mellom moderne 256Kbps og lossless. Nå skal det sies at dette albumet har mye akustiske instrumenter og komplekst lydbilde, men jeg tviler fortsatt på at det skal være såpass tydelig forskjell. Men jeg lever gjerne i trua!

Menneh... hvis det virkelig skulle være bluetooth som gjør dette her, hva gjør jeg da?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror ikke det handler om format, men hvordan vi (og hjernen vår) liker lyden presentert. Det er ingen automatikk i at vi liker best det utstyret som teknisk sett er det beste. Hadde det vært slik så hadde alle lukt de høyttalerne som har rettest frekvensgang, den forsterkeren med lavest signal/støyforhold og mest kraft, DACen med best SINAD, pickup’en som graver mest informasjon ut av plata, etc

Jeg liker at lyden har litt varme, selv om det sier seg selv ikke rent teknisk ikke er det beste ift idealet om at signalet skal påvirkes i minst mulig grad.

Hvor mye kroner man har lagt i vinylrigg vs digitalrigg vil også spille inn.

Jeg tror ingen her inne har helt identiske oppsett, og de aller færreste med identiske rom - så det er alt for mange parametre oppi dette til at man kan generalisere det til å kunne ha en fasit på hvilken format man liker best.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.882
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl burde vært et ræva format vs digitalt. Men hos meg er ofte vinylen den foretrukne. Spesielt på litt eldre opptak. Ene Mofi platen min, klarer jeg ikke å høre forskjell mellom digitalt og vinyl.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Gitt trådens emne med utgivelser på ulike medier fra same digitale grunnlag, er ikke hele greia bare et eksempel på at om kompetente mennesker skrur/mixer musikken rett, så kan den tilpasses alles preferanser? :unsure:

For jeg tror ikke det er noe magisk som gjøres/skjer i mix og produksjon av vinyl kontra andre medier. (bortsett fra de rene begrensningene vinyl har)
    Man kan jo fint tenke seg at det fint går an å gjøre akkurat same sak med en CD/streaming versjon som vinyl. (eks som @Valentino linker til i innlegget lengre opp)
    Ville en CD/streaming utgave an vinylen gjøre at folket gikk bort fra vinyl?

Amou

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Antall liker
    1.186
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Digitalriggen her er helt innafor den, men vinylplater låter alltid "best". Kan ikke forklare hvorfor. Jeg har AB testet flere ganger og foretrekker alltid lyden fra den analoge avspillingen, slev om innspillinen er aldri så digital. Derfor sverger jeg til vinyl og spiller det så si alltid på HiFi anlegget. Å utgiften på plateinnkjøp øker mnd for mnd :ROFLMAO:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.882
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For min del, så tror jeg det handler om mere enn bare lyden. Og hadde jeg likt digitale bedre enn vinyl, så tror jeg fremdeles jeg hadde spilt en del vinyl. Mulig med promille filter for å løfte lyden litt🤓

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Anekdotisk herfra, men satt og sammenlignet en del ECM-utgivelser som jeg hadde som dubletter på vinyl og cd, og de aller fleste låt litt bedre på vinyl hos meg, men en falt tydelig igjennom på vinyl. Molvær sin Khmer var mye bedre på cd enn på vinyl, vinylutgaven låt grå og udynamisk i forhold, go figure... Vinylutgaven var en nyutgivelse, cd'n var originalutgivelsen. Alle de andre vinylutgivelsene var originale og låt langt bedre... Mye Garbarek og Rypdal fra 80, tidlig 90-tall... Samtidig synes jeg tildels det er vanskelig å kvantifisere hvorfor jeg foretrekker vinyl, men det er en ro og "glatthet" via vinyl som jeg ikke finner digitalt...

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da kjøper du en skikkelig rimelig streamer som kjører lossless og digitalt til din DAC. Wiim er godt utprøvd meg godt resultat. Grei software fra sofa/mobil.
    Streamer er dessverre ikke noe alternativ - lav konevennlighet, og ting som trenger softwareoppdateringer er heller ikke min kopp med te. Jeg hadde AirPlay i hele leiligheten for mange år siden, det er jo lossless men slet veldig med at lyden detter ut.

Jeg har ikke hatt noen problemer med blåtann tidligere, men er også sjelden jeg spiller spesielt krevende musikk den veien. Hadde vært artig om jeg kunne funnet ut hvilket kodek som faktisk ble brukt, og om jeg kunne ev endre det.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.051
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selvfølgelig låter vinyl best for oss som elsker mediet! Akkurat som mange lurer på hvorfor fru Tosk sleper rundt på Tosken når det finnes objektivt bedre modeller der ute. Vi er nå pokker ikke 🤖 !

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    559
    Streamer er dessverre ikke noe alternativ - lav konevennlighet, og ting som trenger softwareoppdateringer er heller ikke min kopp med te. Jeg hadde AirPlay i hele leiligheten for mange år siden, det er jo lossless men slet veldig med at lyden detter ut.

Jeg har ikke hatt noen problemer med blåtann tidligere, men er også sjelden jeg spiller spesielt krevende musikk den veien. Hadde vært artig om jeg kunne funnet ut hvilket kodek som faktisk ble brukt, og om jeg kunne ev endre det.
    Min streamer er stor som en snusboks. Oppdaterer kun app på telefonen. Jeg drikker mest kaffe, får å si det sånn.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Min streamer er stor som en snusboks. Oppdaterer kun app på telefonen. Jeg drikker mest kaffe, får å si det sånn.
    Drikker du mest kaffe fordi streameren er for vanskelig å betjene i lystig tilstand, eller fordi snusboksen nå er fylt med elektronikk??🙃

Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    3.986
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Merk "ofte" i tittelen - er jo ikke alltid sånn. Men det som virkelig fikk meg til å tenkte på det var i går, kona og jeg har et favorittalbum for avslapning som jeg pleier slenge på snurra. Det her:

Vanligvis slenger jeg på vinylversjonen, men denne gangen var jeg lat og spilte via telefonen (256Kbps AAC via lossless bluetooth). Det ble ikke helt som jeg hadde trodd; jeg ble rett og slett satt ut av hvor dårlig det låt! Altså, i forhold til versjonen på vinyl. Det manglet sjel, det manglet pondus, det var spakt. Jeg spurte kona forsiktig om hva hun syntes om lyden, hun var misfornøyd og syntes det låt hult. Og det gjorde det jammen meg også. Anslag og dybde, det var så flatt så flatt.

Men hvorfor? 256Kbps AAC burde da vel være mer enn godt nok. DACen min er helt super, ikke noe å utsette på den (Audio-gd Master 7). Om noe så er den varm i lyden. Dette er en fulldigital produksjon, så vinylen er vel i utgangspunktet en uperfekt kopi. Men hvorfor låter den da så mye bedre? Er det bare meg? Hva er deres erfaringer?
    Føler meg som en ungdom nå, selv om jeg pusher 60…. Dette minner fælt om «gammelgubbespillerspotifyoverbluetoothforførstegangogsynesvinylerbedre». Er så utrolig mange her på HFS som sitter og gnukker vinyl, som knapt vet hva streaming er og hva det har å by på. Kjøp nå for Guds skyld noe bedre og så sammenligner du. Streaming gjort riktig er (minst) på høyde med vinyl, men dessverre får du ikke alle utgiftene som følger med vinyl. 😊

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand
    Min kone er ikke opptatt av hifi,
    men har et godt øre.
    Hun får med seg endringer uten at jeg forteller henne at noe er gjort.
    Ikke helt sikker på at jeg gjør det … 😂
    Hadde 200+ km i bilen på vei til svigermor i dag.
    Spilte Radio Vinyl, og etter en stund kommer det tenksomt fra mor:
    «Hvorfor klinger ikke nyere musikk like fint som mye av det gamle?»
    Og da tenker hun generelt, ikke på musikk hun liker/ikke liker, eller «god/dårlig».
    Jeg skjønner hva hun mener.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    3.986
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Som holder liv i lokale platebutikker og kanskje noen musikere 😉 . "Gnikker" fortsatt jeg.
    Særlig… Streaming gjør at mange flere artister når ut på markedet, også de som aldri ville fått anledningen hvis de var avhengige av å ha et selskap til å gi ut musikken på vinyl. Synes denne gnellingen om betaling er noe forfeilet.

Lokale platebutikker er vel en masochistisk greie, uansett ikke noe som har med lydkvalitet å gjøre.😉😊

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen favoritt om analogt låter bedre enn digitalt.
    Har hørt musikk fra LP’r som låter desidert best analogt.
    Kan si akkurat det samme om digitalt som låter langt bedre digitalt.
    Har i mange år kjøpt analogt på vinyl.og digitale innspillinger digitalt.
    Har likevel hørt digitalt innspillt låte best på vinyl.
    Ingen forklaring dessverre🤔

Sist redigert:

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.979
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Selvfølgelig låter vinyl best for oss som elsker mediet! Akkurat som mange lurer på hvorfor fru Tosk sleper rundt på Tosken når det finnes objektivt bedre modeller der ute. Vi er nå pokker ikke 🤖 !
    Ække alt som kan måles, si :ROFLMAO:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    Litt sen til å svare her:

• Bluetooth er "HiRes" eller hva det nå heter, da skal det være ukomprimert overføring (ev lossless enkoding, men det går jo ut på det samme).
    • Jeg spilte ikke fra Spotify, men fra telefonen. Kjøpte opprinnelig albumet fra iTunes, der er det 256Kb AAC jeg har lastet ned
    • Bluetooth-mottaker er ren mottaker med digitale utganger, jeg har koblet via optisk til DACen

Jeg endte med å gå tilbake og se på specsene til mottakeren min som jeg kjøpte i 2021. Den var merkeløs, fra Kina, men strømforsyningen er USB-C og hele greia er digital, så jeg tenkte det må da være greit nok.

Denne støtter AAC, SBC, LDAC og aptX HD. Antar derfor at den kjører AAC direkte over bluetooth, og dekodingen da blir opp til BT-enheten? Mulig dette ikke er optimalt. Men jeg aner ikke hvordan jeg kan sjekke hva som blir brukt.
    Med min Master 7 fra 2015 med fortsatt original DSP versjon 5* oppleves den optiske inngangen "livløs" sammenlignet med coax og USB. Dette er verifisert med 3 ulike optiske kilder hvor jeg opplever at DAC via Toslink får en "singaturlyd" hvor det liksom mangler noe i nedre mellomtone.

Slik jeg forstår det vil iPhone som jeg antar er benytte siden iTunes ble nevt ikke konverterer AAC om den er medelt av blåtannenheten at denne har slik støtte. Derfor antar jeg konvertering fra AAC til PCM da foregår på blåtannenheten. Hvor denne selvsagt også må ta seg av S/PDIF enkoding hvor lyden også kan forringes slik som jeg opplever mottageren i min Master 7 gjør.

*) Har ikke turd å oppgradere til v7 da enkelte opplever dette har endret lydsingatur negativt.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.221
    Sted
    Oslo
    Jeg trodde det for lengst var et faktum at CD/stremning (i god kvalitet) er betydelig bedre teknisk sett enn vinyl? Men det er jo ikke noe i veien for at vinyl kan oppleves subjektivt bedre og de kan jo bruke en bedre master i teorien. Uansett skal man da vite med 100% sikkerhet at det er brukt samme master og at det ikke er noe kvalitetstap inn til samme DAC om man skal sammenligne. Og kan vi vite det? Jeg kjenner flere som forteller meg hvor mye bedre det låter fra vinylen deres, men jeg hører det ikke selv. Jeg har faktisk til gode å la meg bli imponert over vinyl. Men skjønner godt nostalgien og at det er gøy å ha noe fysisk med en viss størrelse.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Gitt trådens emne med utgivelser på ulike medier fra same digitale grunnlag, er ikke hele greia bare et eksempel på at om kompetente mennesker skrur/mixer musikken rett, så kan den tilpasses alles preferanser? :unsure:

For jeg tror ikke det er noe magisk som gjøres/skjer i mix og produksjon av vinyl kontra andre medier. (bortsett fra de rene begrensningene vinyl har)
    Man kan jo fint tenke seg at det fint går an å gjøre akkurat same sak med en CD/streaming versjon som vinyl. (eks som @Valentino linker til i innlegget lengre opp)
    Ville en CD/streaming utgave an vinylen gjøre at folket gikk bort fra vinyl?

Begrensingen vinyl har er at man ikke kan komprimere signalet totalt for da får man ikke fysisk tilstrekkelig plass på plata. Mye av årsaken finnes her....

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har testet bluetooth inn på anlegget og synes LDAC låter ganske så bra fra en Galaxy S10+. Har ikke gjort noen egentlig sammenligninger, siden jeg ellers bare bruker bluetooth mot hodetelefoner/FiiO Q15 og kun når jeg er på tur. Der er jeg godt fornøyd med LDAC, selv om det nok låter litt bedre med kabel.

Ellers tror jeg innlegget til Voff/Powercon summerer det hele ganske greit når det gjelder vinyl: kompetente folk ved miksepulten og manglende muligheter til å komprimere til døde.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Det burde være en kjent sak at avspilling av grammofonplater gir en god dose harmonisk forvrengning. Eller varm lyd, hvis man vil.
    Og dette liker hjernen vår. Og jeg tror noen har en større avhengighet av denne lyden enn andre.
    Mastering av LP er ganske forskjellig fra CD og filer brukt til strømming.
    Man brukte ikke originaltapen til mastering til LP. Man laget en tape som var equalized til å gi bedre lyd på LP, litt pluss på diskant og litt ned på bassen, for å matche RIAA kurven. Når plateselskapene begynte å gi ut CD, var det denne tapen de brukte til mastering, ofte med et begredelig resultat.
    Det var anmeldere i bladet the Gramophone som klaget på CD lyden. De hadde vært i studio og hørt opptak av klassiske innspillinger som de synes var helt fantastiske, men når CD plata kom i posten, og de spilte CD hjemme, så var lyden dårlig. Etter hvert hørte plateselskapene på dem, og man begynte å bruke den originale eller en straight kopi til master av CD, og den med fikset lyd til LP utgivelser. Etterhvert som plateselskapene ga ut klassikere med godt resultat, så lærte man mye, særlig de firmaene i USA som mastret for de store plateselskapene. Og den digitale teknikken gikk gjennom en rivende utvikling de 10 første årene. Så derfor kom det en ny, forbedret utgave av samme album med få års mellomrom. Samtidig så begynte man å digitalisere alle de analoge tapene man hadde, og samtidig oppdaget at den forrige utgaven av albumet, der hadde man brukt en kopi av en kopi av mastertapen. Så ennå en ny remaster, som det ble hetende. Og noen album ble gjort for 3 gang. Amerikanerne hadde alltid best mastering på LP, og det fortsatte på CD. De siste 20 år har nok en del europeiske mastere vært bra. Zeppelin remasters fra 1990 ble gjort i USA, 2014 utgaven i England.
    Hovedregel er en utgivelse hvor mastertapen befinner seg, gir best resultat. Og det kan være ting som tyder på at tapene til Dire Straits er hos Warner i USA. Samme med en del av Pink Floyd sine innspillinger.
    Tilbake til LP. Grammofonplater er et masseprodusert produkt, og HiFi bransjen i USA var ikke fornøyd med LP platene som ble utgitt.
    Så, et av firmaene som laget mastere for de store selskapene, Sheffield, kom på idéen å gå tilbake til hvordan plater ble innspilt før båndopptakeren.
    Det resulterte i direktegraverte plater, både pop og klassisk. Dette ble en stor hit blant audiofile, problemet var at man bare kunne presse et visst antall plater. Og folk ville også gjerne ha sine favorittalbum med bedre lyd. Så kom Mobile Fidelity med sine utgaver, hvor man graverte platene på halv hastighet, 16 2/3. Gravernåla ble mer nøyaktig, og noe av det beste var at skjære forsterkerne på 2x400 watt fikk mye mer headroom og virke som de var på 2x2000 watt. De fikk låne originale mastertaper, presset platene ofte i Japan, noe som resulterte i et premium produkt.
    Og det ble en helt annen lydopplevelse på et godt anlegg. Columbia records fulgte opp, og ga ut mange av sine klassiske album på nytt, med godt resultat. Mobile Fidelity holder ennå på, gikk over til CD, og så tilbake til plater mastret på 45 rpm.
    På slutten av 70 tallet kom den digitale innspillingsteknikken, først og fremst brukt til klassisk musikk, og vi fikk nye selskaper som Telarc.
    Og en god del andre.
    Så kom CD plata og resten er historie. Mange ga aldri slipp på LP formatet, og nå er det blitt en klubb mange liker å høre til i.
    Undertegnede vokste opp med singelplater på 50 tallet, fikk mitt første «STEREO» anlegg jula 1963, og på slutten av 70 tallet Electrocompaniet i div. utgaver til doble Quader, senere ESL 63. Da CD plata kom, fikk jeg en weekend låne den ene CD spilleren Sony hadde fått, med en japansk innspilling på CD av Beethovens femte. Utrolig nok hadde jeg samme innspilling på japansk presset LP, så da var det klart for test.
    Først 3-4 minutter på LP, så var det å koble CD til tuner inngangen, og det tok nøyaktig 2-3 sekunder av begynnelsen på Beethovens femte at for meg, var dette noe helt annet og fantastisk. Lydnivået ut fra CD spilleren var selvsagt høyere, og tror nok de som lagde forforsterkere og integrerte forsterkere måtte lage innganger som tålte det nivået en CD plate kunne komme opp i, kontra det fra MM og MC pickuper.
    Et par år etterpå ble platesamlingen solgt, og det meste etter hvert erstattet av CD.
    Og jeg liker min yndlingsmusikk på CD og Blu-ray.
    Til slutt: mastering av en LP er full av kompromisser, langt flere enn på CD. Og vidunderlig å få gamle singeler på diverse samle CD.
    Og Beatles og Stones i deilige remasters. 😎😎😎

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Har Bluetooth på høyttalerne og optisk inn.
    Jeg kan spille av Spotify fra telefon med Bluetooth eller bruke Spotify Connect på Primare NP5 (streamer) optisk inn på høyttaleren med telefon som «fjernkontroll» .Forskjellen i lydkvalitet på disse to metodene er veldig lett hørbart. Med Bluetooth er det som om det er et slør over lyden, som å se ut et skittent vindu når sola står på. Med Spotify connect er sløret borte, lyden fremstår som mer luftig og åpen, lyden flyter lettere.
    vinyl låter mye bedre enn Spotify via Bluetooth, vinyl vs Spotify Connect låter anderledes, men ikke klart «bedre».
    Bruker Bluetooth til tv lyd, det fungerer »heilt greit» 😊

Et lite utdrag fra en test av mine høyttalere:

If you use bluetooth instead of an optical or digital connection, you can also expect some lifeless sounding music and boomy bass.

Sist redigert:

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    559
    Særlig… Streaming gjør at mange flere artister når ut på markedet, også de som aldri ville fått anledningen hvis de var avhengige av å ha et selskap til å gi ut musikken på vinyl. Synes denne gnellingen om betaling er noe forfeilet.
    Har ingen ting i mot streaming. Aldri har så mange artister og god musikk vært tilgjengelig. Men det betyr ikke at de lever av streaming. Hvis du kommer deg på konsert, så står ikke artistene etter konserten og ber deg streame musikken deres. De spør om du vil kjøpe plate, cd eller kanskje noe merch. Discogs sier jeg har gjort det mye 😉

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har Bluetooth på høyttalerne og optisk inn.
    Jeg kan spille av Spotify fra telefon med Bluetooth eller bruke Spotify Connect på Primare NP5 (streamer) optisk inn på høyttaleren med telefon som «fjernkontroll» .Forskjellen i lydkvalitet på disse to metodene er veldig lett hørbart.

Men når du bare nevner bluetooth så har man ingen anelse om hvilken kvalitet/båndbredde du har sammenlignet. Det er rimelig heftige forskjeller mellom codecene:

De fleste telefoner bruker SBC, som er klart dårligst, som default fordi den bruker minst båndbredde. Hvis du ikke gjorde noen tilpasninger i settingene på telefonen så er det trolig nettopp SBC du har hørt på.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Men når du bare nevner bluetooth så har man ingen anelse om hvilken kvalitet/båndbredde du har sammenlignet. Det er rimelig heftige forskjeller mellom codecene:

De fleste telefoner bruker SBC, som er klart dårligst, som default fordi den bruker minst båndbredde. Hvis du ikke gjorde noen tilpasninger i settingene på telefonen så er det trolig nettopp SBC du har hørt på.
    Interessant
    Har ikke gjort innstillinger på iPhone, så helt sikkert SBC.
    Går da utifra at det er det trådstarter også har brukt til å konkludere med at vinyl låter bedre.
    Mener du at Bluetooth med de rette innstillingene kan låte bedre enn digital overføring via Coax eller Spdif?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Du spurte ikke meg, @E.I.A., men jeg svarer nei allikevel. LDAC makser ut på 1 Mb/s. Man får ikke mer enn CD-kvalitet ut av det.
    Takk @Valentino
    Har alltid fått dårlig lydkvalitet fra Bluetooth, men lærte nå at den muligens kan forbedres.
    Får Google litt for å se hvilke muligheter jeg har.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Under stjernene
    @mvno
    Bruker på hytta mobiltelefon og en DAC/hodetelefonforsterker og ht.
    Stor forskjell lydmessigpå Bluetooth og kabel.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mener du at Bluetooth med de rette innstillingene kan låte bedre enn digital overføring via Coax eller Spdif?

Strengt tatt har jeg ingen anelse; jeg har som sagt bare hørt nok på LDAC til å konstantere at jeg synes det låter bra, uten å gjøre noen sammenligninger. Når det er sagt så kan jeg ikke tenke meg at det kan være *bedre*, men jeg ser ingen grunn til at det ikke kan være funksjonelt likeverdig.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    Innspillingen betyr mest uansett
    Spesielt ettersom Stockfisch i utgangspunktet produserer musikk med en svært tydelig fargelegging og "imponatoreffekter".

Det sagt, ALLE anlegg spiller imponerende med en Stockfisch-utgivelse på kildesiden! :)
    Det er slike innspillinger som selger anlegg , mange blir så skuffet når de kommer hjem og setter på noe annet. For å sjekke om det er innspilling eller anlegget som låter godt kan man feks sette på originalutgaven av Highway Star eller Burn.

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.673
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk @Valentino
    Har alltid fått dårlig lydkvalitet fra Bluetooth, men lærte nå at den muligens kan forbedres.
    Får Google litt for å se hvilke muligheter jeg har.
    Her er en video med litt generell info om Bluetooth og hva som må til får å få CD-kvalitet. Bare 4 mnd gammel så er veldig oppdatert.

liten tag på trådstarter også @mvno_subscriber

Konklusjon: Det er enklere og vesentlig billigere å få tapsfri lyd fra en billig streamer slik som en WiiM, Bluesound, etc

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn