duc999
Hi-Fi freak
Der har vel du vært å tunet litt selv i forhold til på vinylen, hvis du tar vekk Roon tuningen er det like stor forskjell da?Selv om jeg fortrekker vinyl hos meg, synes jeg det er bedre struktur i bassen på digitalt.
Der har vel du vært å tunet litt selv i forhold til på vinylen, hvis du tar vekk Roon tuningen er det like stor forskjell da?Selv om jeg fortrekker vinyl hos meg, synes jeg det er bedre struktur i bassen på digitalt.
Har ingen eq i Roon. Tenker at riaa kurven gjør at bassen må forsterkes mye, og er sikkert en av grunnene til at bassen(dypbassen) er bedre på digitalt. Midbassen oppleves som bedre på vinyl.Der har vel du vært å tunet litt selv i forhold til på vinylen, hvis du tar vekk Roon tuningen er det like stor forskjell da?
Harry Pearson's konklusjon for over 30 år siden, står seg fortsatt godt. Han testet datidens SOTA kombo Mark Levinson DAC/Drive 30/31, opp mot sin egen vinylrigg, og konkluderte med at de to mediene befant seg i to parallelle verdner. -Best på hver sin måte.
Det er ganske tydelig her at mange ikke forstår at selve essensen ligger i mastringen, ikke bare i formatet. Det finnes utallige mastringer av ulike innspillinger, hvor hovedtrekket er at dess nyere mastring, dess dårligere blir det. Dette pga komprimering og loudness- (p)syken. Mastringer, der alt er kvelt til å kun låte 'høyt', uten dynamikk, er drepen for lytteglede. For å virkelig nyte musikk, er forskjeller mellom sterke og svake parti essensielt. Det samme gjelder mikrodetaljer. Ellers blir det bare 'lyd'.Her må jeg si meg uenig. Analog gjort riktig og digital gjort riktig er i nøyaktig samme univers.
For noen år siden ga Universal i Japan ut SACDër flatt mastret i high-res fra originale master tapes. Jeg har sammenlignet dem med originale førstepress av samme på vinyl. Ofte låter de dønn identisk. Bare støy fra vinylavspillingen avslører hva som er hva...
For tiden er det lettere å finne gode vinylmastringer en gode CD mastringer.
Hvis du ikke klarer å høre vesensforskjell på CD og vinyl, ja da befinner vi oss nok i hvert vårt univers.Analog gjort riktig og digital gjort riktig er i nøyaktig samme univers... Ofte låter de dønn identisk
Det er dessverre ikke så enkelt, som det nevnes i innlegget over her, er det veldig varierende innspillinger på de forskjellige utgivelsene av samme plate. Har du da dårligste utgave av det ene medie og den beste fra det andre vil det jo klart være stor forskjell, mindre ved gode fra begge verdener har jeg ofte erfartHvis du ikke klarer å høre vesensforskjell på CD og vinyl, ja da befinner vi oss nok i hvert vårt univers.
Her stemmer jeg i!Jeg kjøper mye vinyl og opplever ofte det motsatte. Årsaken er ofte dårlig pressing og eller mastering. Mottok nettopp en jazz-skive fra liten artist via Bandcamp. Det låt veldig flatt i forhold til Qobuz.
Dette opplever jeg ofte og taperen er kun meg som fortsatt tviholder på fysiske format.