Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    T

    theStig

    Gjest
    For å snu litt på det... hvis ICE låter som rør, så skjønner jeg godt at folk liker rør!
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Har kikket litt på testen av Midgard i Fidelity.

    Stikkord er:

    - Mørk klangkarakter

    - Glatt og kontrollert

    - Mangler overtoneglans

    - Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre

    - Snill og rund sibiliantgjengivelse

    - Veldimensjonert lydbilde med god holografi.

    - Alt av detaljer er på plass, dem blir bare ikke slengt rett i fleisen på en.

    - Friske fraspark i bassen, men litt rund i dette området
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.359
    Antall liker
    2.777
    Torget vurderinger
    4
    Da må jo rør være umusikalsk det også da.
    Hehe, nå er det jo like før Bergens filharmonikerne live blir umusikalsk...og da lurer jeg, quo vadis?
     
     
    T

    theStig

    Gjest
    - Mangler overtoneglans
    - Snill og rund sibiliantgjengivelse

    Og takk for det! I mine ører gjengir ICE overtonestruktur i akustiske instrumenter på en mer musikalsk sett overbevisende måte enn noe annet jeg har hørt. Det er ikke "diskant", det er bare en helt naturlig del av musikken. Dette tar tid å venne seg til, når man i alle år har hørt på "glans", "luft" og "detaljer".... ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hehe, Bergen har jo verdensrekorden i umusikalsk musisering med det blokkfløyteorkesteret de satte sammen her i vår.

    Fidelity har lykkes å beskrive islyden ganske godt slik jeg kjenner den. Er manglende overtoneglans et onde egentlig? Bass skal jeg være forsiktig å uttale meg om, siden mine Concerto Domus ikke er veldig bassete av seg. Men ICEpower leverer tørrere bass enn Tandberg 3026A, og det er rimelig tørt.

    Mitt kjennskap til ICEpower er med moddet ASP500, dvs. modulen som brukes i Midgards 4.1. To lyttekvelder hjemme.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har kikket litt på testen av Midgard i Fidelity.

    Stikkord er:

    - Mørk klangkarakter

    - Glatt og kontrollert

    - Mangler overtoneglans

    - Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre

    - Snill og rund sibiliantgjengivelse

    - Veldimensjonert lydbilde med god holografi.

    - Alt av detaljer er på plass, dem blir bare ikke slengt rett i fleisen på en.

    - Friske fraspark i bassen, men litt rund i dette området
    Hvis dette virkelig stemmer med referansepunkt i dagens typiske high-end ideal, er det meget imponerende. Skal man spille litt røffere kost enn triojazz og tidvis dritkjedelig polert audiofil-musikk, kommer de "formildende" egenskapene nevnt over utrolig godt med i mange systemer. Overvekten av hifi-komponenter og lytterom tenderer som kjent i den andre retningen. Overtoneglans er vel og bra, men det KOSTER å bygge et anlegg som ikke ofrer musikalitet i jakten på slik, ehrm, konfekt.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Æsj val, det var en fleip.
    Trådens tittel er "Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?".
    Dersom ICEpower er umuskalsk og låter slik rør låter må jo rør være umusikalsk. Enkel logikk det der...
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Æsj val, det var en fleip.
    Trådens tittel er "Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?".
    Dersom ICEpower er umuskalsk og låter slik rør låter må jo rør være umusikalsk. Enkel logikk det der...

    Selvfølgelig... dersom begge utsagn stemmer, så er jo logikken grei
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    - Mørk klangkarakter

    - Glatt og kontrollert

    - Mangler overtoneglans

    - Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre

    - Snill og rund sibiliantgjengivelse

    - Veldimensjonert lydbilde med god holografi.

    - Alt av detaljer er på plass, dem blir bare ikke slengt rett  i fleisen på en.  

    - Friske fraspark i bassen, men litt rund i dette området
    Her er det noe som ikke henger på greip:

    Hvordan kan lyden i det heletatt beskrives men en form for klangkarakteristikk når man samtidig påstår at "Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre"?.

    Er virkelig bassen litt rund i dette området, når forsterkeren låter som den skal?

    En utdypning takk ;D

    Vidar
     
    T

    theStig

    Gjest
    Beskrivelsene sier vel litt om hvor referansen er, og det vel sansynligvis noe som ikke er helt nøytral?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    De reserverer seg med ordene "lite annet" da...

    Men: Rundere bass enn hva da? Kanskje man må lese artikkelen selv? Kanskje Midgard har en "rundbassgenerator" som tweak på ASP1000? Det er ikke godt å ikke vite.

    La oss være forsiktige med å overfortolke SOEDALS stikkordsliste. Den er også en tolkning av originalteksten.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    La oss være forsiktige med å overfortolke SOEDALS stikkordsliste. Den er også en tolkning av originalteksten.
    Riktig!

    Jeg bare skrev noen av hovedpunktene i testen, og ikke noe utfyllende rundt.
    For å ta punktet med "det som er ment å høres", så står dette i en sammenheng hvor mellomtonen bekrives. Jeg burde nevnt dette.
    Den korrekte beskrivelsen er:

    "Hele presensområdet låter hele tiden rolig og kontrollert, selv i tildels krevende passasjer i musikken. Man hører lite annet enn det som tilsynelatende er ment å skulle høres."
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.578
    Antall liker
    3.108
    Fidelity har lykkes å beskrive islyden ganske godt slik jeg kjenner den. Er manglende overtoneglans et onde egentlig?
    JA ! Dette er alfa og omega. Det er dette som skaper liv i musikken, og har faktisk ofte en sammenheng med god opplevelse av mikrodynamikk i musikken.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.578
    Antall liker
    3.108
    Her er det noe som ikke henger på greip:

    Hvordan kan lyden i det heletatt beskrives men en form for klangkarakteristikk når man samtidig påstår at "Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre"?.
    Det er mer som ikke henger på greip. Hvordan kan Midgard blokkene sies å ha "rørlyd" når de mangler "overtoneglans".
    Overtoneglans, textures, harmonic textures er selve merkevaren til rør, og spesielt singel ended triode rørforsterkere. Jo enklere forsterkerkretsløpene er, jo bedre blir dette elementet ivaretatt, ofte er det sånn.
     
    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    - I mine ører gjengir ICE overtonestruktur i akustiske instrumenter på en mer musikalsk sett overbevisende måte enn noe annet jeg har hørt. Det er ikke "diskant", det er bare en helt naturlig del av musikken. Dette tar tid å venne seg til, når man i alle år har hørt på "glans",  "luft" og "detaljer".... ;)
    Hei Stigen!

    Når du skriver "i mine ører" så formoder jeg du refererer til ditt eget anlegg og sansynligvis med ICE forsterkere inkludert. Fint om du kunne gi en (kort) beskrivelse av ditt (i denne sammenhengen) referanseoppsett og medhvilke ICE forsterkere du bruker.

    Hilsen
    Petter
     
    T

    theStig

    Gjest
    Det kan jeg...

    Kilde/digital deling/EQ/DRC: PC'en
    DAC: RME Fireface 800
    Effekt (6 stk): Tangen A-V Design prototype forsterkere, bruker ICE 500ASP moduler med custom PSU mods.
    Høyttalerne (DIY selvsagt):
    Bass: 220 liter lav-Q bassrefleks, 170 kg/stk, JBL 2226 driver (15")
    Mellomtone: lukket system, ca. 200 kg/stk, 2 stk Seas W21EX002 drivere (8")
    Diskant: Philips RSQ 8P 4" bånd
    Rom: Spesialdesignet LEDE rom, 35 m2.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
     Mellomtone: lukket system, ca. 200 kg/stk, 2 stk Seas W21EX002 drivere (8")
    Står nok stødig! ;D

    Frode
     
    T

    theStig

    Gjest
    Det er neppe nødvendig med plattformer, spikes, pods, og hva nå alt dette juggelet heter. De står dessuten på en egen betongplate som er isolert fra resten av (betong-)gulvet i rommet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Audiofile påstår seg også å kunne høre "enorme" forskjeller på MP3 og CD-audio, men i praksis klarer de ikke å skille det fra hverandre, og hvis de hører forskjell er det ikke sikkert at de klarer å identifisere hva som er hva.

    Når de samme folka "hører" store forskjeller på kontakter, treklosser, sikringer og andre dingsedupper blir jeg for å si det mildt noe skeptisk....
    :) :) :)
    Det behøver du ikke at blive skeptisk over. Det er sådan noget en god analog forstærker kan, hvis resten af anlægget er godt! ;)
    Mvh.
    Sven Palvig
    :D
     
    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    Hei igjen Stig,

    Takk for svar. Jeg fant en link til din imponerende hjemmeside. Gratulere med flott anlegg og gjennomarbeidede prosjekter. Neppe mange andre her i landet på dette DIY nivået!

    http://member.newsguy.com/~stigerik/home.htm

    Jeg ser at du flere steder drøfter kvaliteten og egenskapene til elektroniske komponenter som inngår i dine egne konstruksjoner og apparater du har modifisert. Blant annet fraråder du bruk av spoler mellom effektforsterker og basshøyttaler, pga spolens lydforringende egenskaper. Med hjelp av elektronisk delefilter, så driver istedenfor din ICE forsterker basselementene direkte, uten spoler i veien. Du opplyser dessuten at JBL elementene er lettdrevne.

    Deretter fulgte jeg linken din til B&O ICE sin hjemmeside og lastet ned det tekniske produktarket til ICE 1000ASP som Snicker refererte til i innlegg #55.

    http://www.icepower.bang-olufsen.co...phics/pdfs/ICEpower1000ASP_datasheeet_1-4.pdf

    HER FANT JEG FØLGENDE FAKTA:

    Side 6 og 9:
    ICE-modulen oppgies å ha en båndbredde på (kun) 38kHz i 8ohm. Ved 4 ohm synker frekvensgangen til (kun) 31kHz. Ser man nøye på frekvenskurven på side 9 så starter avrullingen ved 4 ohm allerede ved ca 15kHz. Hva som er igjen av diskant ved 2 ohm opplyses ikke, men man skjønner jo hvilken vei det går.

    Side 12:
    ICE-modulens forvrenging (THD) øker dramatisk ved stigende frekvens og ved fallende impedans. Ved 100Hz er forvrengingen lav, men oppe på 6.67kHz har den økt ca 100 ganger, fra 0,002% til 0,2%. Heller ikke her vises målinger høyere opp i diskantområdet, men man skjønner jo hvilken vei det går.

    Side 14 og 15:
    Denne ICE-modulen har en rekke sikkerhetskretsløp som med vedvarende belastning begrenser effekten ved høye frekvenser (Soft clipping + HF Protection). På side 14 ser vi hvordan diskanten i slike tilfeller strupes over 4kHz.

    Side 17:
    B&O forklarer at ICE-modulen ikke er velegnet til å drive kapasitive høyttalere. De viste målinger på firkantpulser taler sitt klare språk herom. Ved lave impedanser så blir firkantpulsen nærmest ugjenkjennelig.

    Side 19 og 20:
    Her forklarer B&O modulens ”Audio All Time” egenskaper. Det vil si at for eksempel Soft Clipping kretsen (se ovenfor) gradvis kobles inn, uten at lyden brytes. Dette er praktisk i PA sammenheng (med publikum i salen), men man kan jo spørre seg hvilke lydmessige konsekvenser dette har i (vår) Hi-Fi sammenheng?

    KONKLUSJON:
    Det er sikkert mulig å trenge dypere ned i ICE teknologiens gode og dårlige sider. Men basert alene på ovennevnte fakta, så ser man at ICE 1000ASP er direkte uegnet til bruk i mange Hi-Fi sammenhenger. Jeg tenker bl.a. på bruk sammen med elektrostatiske høyttalere, høyttalere med foliespoler (mye solgt gjennom El-tek), flate Goertz kabler og ellers mange høyttalere med krevende impendansforløp. I slike kombinasjoner er ICE 1000ASP ikke i stand til å reprodusere diskanttoner på en uforvrengt måte. Den relativt lave inngangsimpedansen er dessuten suboptimal for en del passive- og rørpreamper.

    Sagt på en måte: ICE1000ASP er en tungvektsbokser med glasskjeve. Dens mange papirwatt står ikke runden ut i ringen sammen med mange høyttalere og anleggskombinasjoner.

    En annen interessant refleksjon er det faktum at B&O på sin hjemmeside ikke legger skjul på ICE modulens begrensninger. Riktignok fortier de hva som skjer med lydsignalet over 10kHz når ICE skal drive en lavimpedant høyttaler. Men utover dette så er de altså nokså klar i talen.

    De som lever av å selge ICE-baserte forsterkere bør ta litt rev i seilene sine. Ingen tvil om at ICE-prinsippet er interessant, og at man pr 2006 har fått til relativt vellydende forsterkere. Men i absolutt målestokk, så spiller ICE i 2. divisjon. Det er plenty av lag som spiller i lavere divisjoner, mens det altså fremdeles er et hakk opp til 1. divisjon.

    Hilsen
    Petter
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Side 6 og 9:
    ICE-modulen oppgies å ha en båndbredde på (kun) 38kHz i 8ohm. Ved 4 ohm synker frekvensgangen til (kun) 31kHz. Ser man nøye på frekvenskurven på side 9 så starter avrullingen ved 4 ohm allerede ved ca 15kHz. Hva som er igjen av diskant ved 2 ohm opplyses ikke, men man skjønner jo hvilken vei det går.
    I 4ohm er den ca 0.4dB nede ved 20kHz. Det er ingenting, de fleste høyttalere varierer +/-3dB eller ofte mer innenfor samme frekvensområde. I 2ohm kan den nok muligens gi merkbar avrulling, men det er utelukkende elektrostater som har så lav impedans ved slike frekvenser.

    Side 12:
    ICE-modulens forvrenging (THD) øker dramatisk ved stigende frekvens og ved fallende impedans. Ved 100Hz er forvrengingen lav, men oppe på 6.67kHz har den økt ca 100 ganger, fra 0,002% til 0,2%. Heller ikke her vises målinger høyere opp i diskantområdet, men man skjønner jo hvilken vei det går.
    6.67kHz er en absolutt "worst case" fordi ved denne frekvenser havner de dominerende 2. og 3. harmoniske akkurat innenfor audioområdet. Ved enda høyere frekvenser vil eventuelle harmoniske havne utenfor audioområdet og ikke være hørbare. Ørets følsomhet for HD avtar raskt med frekvens, å høre forskjell på en 10kHz sinus og en 10kHz firkant er henimot umulig.

    Alle PWM forsterkere vil ha HD som øker med frekvens. 0.2% ved 1kHz er vanskelig nok å høre, 0.2% ved 6kHz vil jeg påstå er umulig, selv for bikkja. Mange røramper har langt over 1% over hele audioområdet, også der øret er mest følsomt.

    Side 14 og 15:
    Denne ICE-modulen har en rekke sikkerhetskretsløp som med vedvarende belastning begrenser effekten ved høye frekvenser (Soft clipping + HF Protection). På side 14 ser vi hvordan diskanten i slike tilfeller strupes over 4kHz.
    Diskanten strupes ikke, hvis effekten er over angitte linje på side 14, stenges forsterkeren ned av sikkerhetskretsløpet. Har du opplevd at den har skrudd seg av? Hvis ikke, gjør den ingenting.


    Side 17:
    B&O forklarer at ICE-modulen ikke er velegnet til å drive kapasitive høyttalere. De viste målinger på firkantpulser taler sitt klare språk herom. Ved lave impedanser så blir firkantpulsen nærmest ugjenkjennelig.
    Målingene sier ingenting annet enn at ved over 470nF kapasitiv last, så er det en risiko for at forsterkeren kan bli ustabil, begynne å oscillere og skru seg av.

    Igjen, et problem som neppe vil være aktuelt i.f.b. med annet enn elektrostater, og igjen et ikke-problem med mindre sikkerhetskretsløpet slår ut.


    Side 19 og 20:
    Her forklarer B&O modulens ”Audio All Time” egenskaper. Det vil si at for eksempel Soft Clipping kretsen (se ovenfor) gradvis kobles inn, uten at lyden brytes. Dette er praktisk i PA sammenheng (med publikum i salen), men man kan jo spørre seg hvilke lydmessige konsekvenser dette har i (vår) Hi-Fi sammenheng?
    Alternativene er:

    a) Hard clipping - au, au, au og oppbrente høyttalerspoler.
    b) At den muter eller skrur seg av.

    Soft-klipping er fint, da kan man overstyre forsterkeren uten at det høres ut som isopor på glass eller skader høyttaleren. Rørforsterkere har soft-klippet siden tidenes morgen.

    KONKLUSJON:
    Det er sikkert mulig å trenge dypere ned i ICE teknologiens gode og dårlige sider. Men basert alene på ovennevnte fakta, så ser man at ICE 1000ASP er direkte uegnet til bruk i mange Hi-Fi sammenhenger.
    En svært tynt begrunnet konklusjon, vil jeg påstå. Det kan være et problem med (visse) elektrostater, utover det ser specen glimrende ut.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hei igjen Stig,

    Takk for svar. Jeg fant en link til din imponerende hjemmeside. Gratulere med flott anlegg og gjennomarbeidede prosjekter. Neppe mange andre her i landet på dette DIY nivået!

    http://member.newsguy.com/~stigerik/home.htm

    Jeg ser at du flere steder drøfter kvaliteten og egenskapene til elektroniske komponenter som inngår i dine egne konstruksjoner og apparater du har modifisert. Blant annet fraråder du bruk av spoler mellom effektforsterker og basshøyttaler, pga spolens lydforringende egenskaper. Med hjelp av elektronisk delefilter, så driver istedenfor din ICE forsterker basselementene direkte, uten spoler i veien. Du opplyser dessuten at JBL elementene er lettdrevne.
    Jeg får svare på dette, så kommer sikker Snickers med sine velvalgte ord vedr. resten av innlegget ditt. Og takk for de rosende ord forresten... :)

    For meg i mitt anlegg er ICE forsterkere meget god match. Jeg har ikke høyttalere med vanskelig eller unødvendig lav impedans. Bassene stikker ned i 2.5 ohm, men det er ikke noe problem for ICE'ene.

    Grunnen til at spoler i serie med bassene forringer lyden har ikke noe som helst å gjøre med spolen i seg selv. Årsaken er at spolens funksjon (dvs. induktansen) ødelegger dempefaktoren i det området man trenger den mest, altså i bassområdet. Dessuten, pga. impedansvariasjonene til elementet i bassområdet, vil også et passivt filter ikke gi noe i nærheten av en fornuftig frekvensrespons eller avrulling på elementet.

    Den negative effekten av seriespolen er omtrent som å drive elementet via en stor motstand eller fra en OTL rørforsterker med 5 ohms utgangsimpedans.

    ICE forsterkere har selvsagt sine svakheter i visse sammenhenger, men dette gjelder også andre typer forsterkere, kanskje spesielt rørforsterkere. Og da snakker vi om specs. Som hifi-entusiaster vet vi jo at specs og lyd ikke nødvendigvis henger sammen heller....
     
    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    6.67kHz er en absolutt "worst case" fordi ved denne frekvenser havner de dominerende 2. og 3. harmoniske akkurat innenfor audioområdet. Ved enda høyere frekvenser vil eventuelle harmoniske havne utenfor audioområdet og ikke være hørbare. Ørets følsomhet for HD avtar raskt med frekvens, å høre forskjell på en 10kHz sinus og en 10kHz firkant er henimot umulig.

    Alle PWM forsterkere vil ha HD som øker med frekvens. 0.2% ved 1kHz er vanskelig nok å høre, 0.2% ved 6kHz vil jeg påstå er umulig, selv for bikkja. Mange røramper har langt over 1% over hele audioområdet, også der øret er mest følsomt.
    Kjære Ivar,

    Dette resonementet synes jeg var under pari, til deg å være. [Du vet vel hva IM betyr i praksis?]

    Med mindre man begrenser sin musikksmak til imaginære en-tone instrumenter, så er det jo slik at feks. et slag på en cymbal skaper utallige samtidige toner over et bredt frekvensspekter. Anslagsvis med flest toner rundt 3-4kHz, med tillegg av overtoner som strekker seg langt over det hørbare området (>20kHz).

    Når dette skal gjengies av en ICE forsterker (og andre forsterkere med høy THD forvrenging i dette frekvensområdet) så oppstår det IM (Intermodulasjonsforvrenging) som en funksjon av de forvrengte tonene. Nærmere bestemt ved hhv. differansen og summen av tonene. Her er et eksempel:

    IM fra 2 forvrengte toner på hhv. 10kHz og 11kHz gir altså en ny tone ved 21kHz (summen) og ved 1kHz (differansen). Så kan man (til en viss grad) hevde at den summerte IM forvrengningen ved 21kHz ikke er så ille. Mens differanseforvrengingen ved 1kHz gjør seg gjeldende i mye mer alvorlig grad.

    Overfører man dette til feks en cymbal, så vil en ICE1000ASP - med all sin THD i øverste oktav - skape en skog av differanse IM, som altså foldes ned i presensområde. Dette "tilskuddet av toner" (intermodulasjonsforvrenging) gir en klar farging av musikken. På kompleks musikk kan det bli direkte slitsomt og støyende. Men på enkel musikk, feks en enslig gitartone, solosang eller en saktespilllende solofiolin, så høres det ut som en slags "overtydelighet". Tilskuddet av ekstra toner gir (isolert) mer fylde/klang til slike enkle instrumenttoner. Men som sagt, på kompleks musikk blir dette galt, galt og atter galt.

    Sagt på en annen måte: På enkel musikk så virker IM som en smaksforsterker! Det er forståelig at denne klangen foretrekkes av noen lyttere. Men vennligst ikke postulerer at dette er et teknologisk fremskritt!

    Hilsen
    Petter
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Petter Dale jr. refererer til 1000 ASP, Stig bruker etter det jeg vet 500ASP og den går lenger oppover før den begynner å rulle av. 1000ASP blir vel mest brukt i bass i forbindelse med aktive systemer. Jeg skal ihvertfall kun bruke den i bassen.

    Det er jo flere som synes 1000ASP lyder helt fortreffelig også i diskant, så jeg lurer litt på om det er litt placebo ute og går, man mener noe på bakgrunn av databladet.?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Jeg kan ikke huske å ha sett et så omfattende datablad for en annen forsterker noen sinne så jeg må nesten spørre hva det egentlig sammenliknes med her.
     
    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    Petter Dale jr. refererer til 1000 ASP, Stig bruker etter det jeg vet 500ASP og den går lenger oppover før den begynner å rulle av. 1000ASP blir vel mest brukt i bass i forbindelse med aktive systemer. Jeg skal ihvertfall kun bruke den i bassen.
    Hei,
    jeg tok utgangspunkt i denne versjonen, fordi den ble trukket fram av Snickers tidligere i strengen. Forstår jeg deg slik at du ikke anbefaler denne ICE modulen brukt som fullrange?

    Det er jo flere som synes 1000ASP lyder helt fortreffelig også i diskant, så jeg lurer litt på om det er litt placebo ute og går, man mener noe på bakgrunn av databladet.?
    Mitt engasjement i denne tråden springer ut av mine tidligere lytteinntrykk på ICE, som ikke er udelt positivt. Bra nok til prisen, men altså ikke slik at det vokste helt inn i himmelen. Så var det et par stykker som fortalte meg at jeg tok feil, at jeg hadde feil lydforståelse og at ICE har overlegne tekniske egenskaper. For å forklare mine (og andres) lytteinntrykk av ICE, har jeg derfor fremlagt tekniske fakta som understøtter hva vi hører.

    Forresten, hvem er det du mener er hjemsøkt av placebo?

    Hilsen
    Petter
     
    T

    theStig

    Gjest
    Den rent lyttemessige inntrykket mitt av ICE initielt var at den i stor grad manglet denne "overtydeligheten" som Petter snakker om, sammenlignet med rør og tradisjonelle solid-state forsterkere. En stund syntes jeg at ICE var for snilt i toppen, for glatt, for lite sprut. Det har vært nevnt i denne tråden ord som "mangler overtoneglans" og "snill og rund sibiliantgjengivelse".

    Når man ser dette i lys av hva Petter skriver, så kan man begynne å lure. På meg virker det som om man snakker om to totalt forskjellige produkter, eller er folks oppfattelse virkelig SÅ sprikende?
     
    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    Hei Snickers,

    Dataarket til ICE er omfattende fordi dette jo er en komponent som skal selges til produsenter av ferdige apparater. I slike sammenhenger er det helt vanlig å utarbeide nødvendig dokumentasjon mht. forskjellige applikasjoner.

    Når det gjelder måleprestasjoner over (la oss si) 10kHz, så blir ICE 1000ASP jumbo i forhold til de aller fleste velkonstruerte klasse AB forsterkere i samme prisklasse. Skal vi være mer spesifikke, så kan man ta en komplett forsterkermodell på markedet (fra ditt firma eller andre) som bruker ICE 1000ASP, og så gange prisen med 2 (mono til stereo). Jeg er ikke lommekjent i dette markedet, men det jo mye bra å velge i til rundt 12-15.000,- for et stereo klasse AB effekttrinn. Her er det sikkert andre debattanter på Hi-Fi sentralen som kan bidra mer enn meg.

    Hilsen
    Petter
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.416
    Antall liker
    16.669
    Sted
    Østfold
    Så du plasserer 1000 ASP jumboplass basert på målinger du tror er bra?

    Det er mange kostbare konstruksjoner som presenteres på markedet omtrent uten målinger over hodet. De få målingene som er gjort sier minst mulig om virkeligheten. Den materien du er i ferd med å grave deg ned i nå består i den faktiske virkeligheten for forsterkere generelt. Hadde virkeligheten for forsterkere flest vært i nærheten så perfekt som du later til å tro ville heller ikke jeg (og trolig ingen andre i bransjen) brukt tid og penger på å utvikle noe nytt.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Konklusjonen er vel at noen bare må innfinne seg med at i deres oppsett spiller ikke ICE-forsterkere godt i DERES ører. Dette må de kunne si uten at resten av anlegget og høyttalerplassering angripes IMHO ;)
     
    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    Så du plasserer 1000 ASP jumboplass basert på målinger du tror er bra?
    Dette blir vel litt flisespikkeri, Snickers, at ICE1000ASP måler begredelig over ca 10kHz er jo et faktum hentet fra produsentens eget faktablad, og ikke basert på "tro" slik som du insinuerer.

    Det er mange kostbare konstruksjoner som presenteres på markedet omtrent uten målinger over hodet. De få målingene som er gjort sier minst mulig om virkeligheten.
    Helt enig med deg, her!

    Den materien du er i ferd med å grave deg ned i nå består i den faktiske virkeligheten for forsterkere generelt. Hadde virkeligheten for forsterkere flest vært i nærheten så perfekt som du later til å tro ville heller ikke jeg (og trolig ingen andre i bransjen) brukt tid og penger på å utvikle noe nytt.
    Igjen, så tillegger du meg holdninger som ikke stemmer, for så å angripe meg for disse. Dette er et billig retorisk knep du bør legge av deg.

    Hilsen
    Petter
     

    akto

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Innlegg
    595
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Jeg har hørt ICE på en rekke høyttalere nå, og jeg har kommet til følgende konklusjon (og dette er ingen bombe for de som evt. måtte tro det)

    - ICE spiller dårlig på mine ML
    - ICE spilte skikkelig bra på Visonik Concept 9
    - ICE spilte greit på Visonik Evolution 6

    Alle høyttalerne måtte plasseres om for å finne den beste plasseringen, og jeg trekker da konklusjonen at når en bytter en komponent må en også jobbe med plassering.

    ICE var en bra match med Marantz SA11, en grei match med Yamaha S2300 men en dårlig match med Creek EVO.

    ICE spiller bra med min Denon 3806, og de spiller bra Nakamichi CA5EII.


    Den endelige konklusjonen er at matching er like viktig med ICE som med annet utstyr ;)

    Men umusikalsk, nei, det vil jeg definitivt ikke si :)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Dette resonementet synes jeg var under pari, til deg å være. [Du vet vel hva IM betyr i praksis?] (...) vil en ICE1000ASP - med all sin THD i øverste oktav - skape en skog av differanse IM, som altså foldes ned i presensområde. Dette "tilskuddet av toner" (intermodulasjonsforvrenging) gir en klar farging av musikken.
    CCIF IMD er spesifisert på side 13 og verdiene er utmerket. 0.0002% ved 200W, 14kHz+15kHz, helt upåklagelig.

    Sagt på en annen måte: På enkel musikk så virker IM som en smaksforsterker!
    Med de mengder IMD som her oppgis snakker vi om ett saltkorn i femti tonn lapskaus.
     

    usb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2005
    Innlegg
    108
    Antall liker
    0
    Disse B&O-greiene er som B&O-greier flest kunne man svare, men hvorfor er disse forsterkerne så sjelløse?
    Må vi vente på testen i Fidelity for å få vite svaret?
    Bytt CD ;)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn